älkää soitelko niitä ambulansseja kun menette synnyttämään (ellei ole jotain vaaraa)
Veljeni on ensihoitaja ambulanssissa ja ihmettelee kovasti työkavereidensa kanssa useita naisia jotka soittavat ambulanssin lähtiessään synnyttämään. Kyse ei ole edes mistään riskisynnytyksistä, vaan naisista joilla supistelee säännöllisesti ja synnytys on periaatteessa käynnistynyt. Usein myös mies kotona.
Eikö se äijä voi heittää teitä saraalaan? Tai taxikin on keksitty! Ambulanssi on hädässä oleville, eikä mikään kuljetuspalvelu!
Kommentit (95)
odottaessa neuvolasta ohjeistettiin, että jos lapsivedet menee, lähdetään synnärille ambulanssilla. Eikä tähän vaikuttanut se, miten päin lapsi on tai montako niitä on.
Vedet meni yöllä, ja kun soitin synnärille, niin sieltä(kin) ohjeistettiin menemään makuulle ja soittamaan ambulanssi.
Perusteluna tähän käytäntöön mahdollinen napanuoran esiinluiskahdus. Tämä siis Kainuussa v. 2007.
Ekasta meni vedet, raivotarjonta, vauva ylhäällä. Synnäriltä neuvoivat, että saan ihan rauhassa odotella kotona supistuksia ja tulla sitten (mieheni kyydillä). 4h odotin. Siivoilin siinä vessaa ym. Sairaalassa vieläpä passittivat rappusia ramppaamaan ym., että tulisi supistuksia.
Tokana ne KAKSOSET. A-vauva raivotarjonnassa. Taas meni vedet ja taas odoteltiin rauhassa kotona supistuksia, kävin suihkussa ym. Tunnin päästä lähdin taasen miehen kyydillä sairaalaan.
Ja sitten meni vedet, ja oli aivan likaiset, paskanruskeat. Soitin synnytyssairaalaan, että onko kiire, tulenko ambulanssilla. Ohjeksi sain, että tulkaa rauhassa omalla autolla, mutta lähtekää heti.
Myöhemmin sain haukkuja kotikäynnillä neuvolanterkalta ja vielä myöhemmin vakioterkalta jälkitarkastuksessa, kun en ollut tilannut ambulanssia.
Esikoisen kanssa v. 2006 kun meni lapsivedet (väri vaaleanpunertavaa) sain ohjeeksi pysytellä kotona ainakin puolille öin (3 tuntia) ja tulla vasta sitten sairaalaan (tämä siis Espoossa). Kakkonen oli perätilassa ja ohjeeksi sain, että jos lapsivedet menee, tulet normaalilla tavalla sairaalaan (ja matkaa siis 45 min. Hyvinkään sairaalaan). Vauva sitten kuitenkin kääntyi mutta oli hyvin ylhäällä (siitä merkintä siis ihan papereihin). Kun lapsivedet meni, väri oli vihreä. Ohjeeksi sain tulla sitten kun kerkiän, ei mikään hoppu, kunhan nyt pikkuhiljaa alan vaan tulla. Oli vieläpä kamala lumimyrsky-yö ja autolla ajauduttiin ojaan ja vähän jouduttiin työntämään, että päästiin jatkamaan matkaa... Ei puhettakaan ambulanssista!
yhdessä isänsä kanssa mentiin kaikessa rauhassa sairaalaan. Toista menin synnyttämään taksilla, sekin ihan rauhassa. Samoin kolmatta, mutta eri kaupunkiin. En osaa kuvitella tilannetta, että ambulanssin tilaisin:-o. En sano, etteikö joku tekisi oikein niin tehdessään! Itse en vain näkisi syytä siihen ennen kuin ehkä tilanteessa, jossa vauva syntyisi kotona ja olisi elottoman oloinen tms:-/.
ne ei muutenkaan tiedä mistään mitään! Ei lapsivesien menon takia tarvitse mennä ambulanssilla, eikä edes kiireellä omalla autolla. Ellei nyt sit ole perätilassa se vauva. Ihan vaan rauhassa, niin kun monelle on sitten synnärillä sanottukin.
Ehkä siellä Lapissa ollaan vähän hysteerisempiä synnytyksen kanssa, mutta kyllä meikäläinen odotti lapsivesien mentyä yöllä, ihan aamuun asti, hyppäsi autoon ja ajoin itse synnyttämään. Matkaa sairaalaan 45min. Ja asutaan pääkaupunkiseudulla.
neuvolassa sanottiin, että jos vedet menee, ei ambulanssia jos vesi on normaalin väristä. Yöllä sitten tuli iso loraus vettä, soitin Jorviin ja sieltä neuvottiin tulemaan seuraavana iltana. Kävin, oli illan siellä ja lähdi kotiin. Synnytys alkoi vasta parin päivän päästä oikeasti. Kyllä siinä olisi ambulanssikyyti mennyt hukkaan.
Ymmärrän ambulanssikyydin, jos jotain on vialla tai on syytä epäillä, että jotain voisi olla vialla. Ymmärrän sen myös, jos sairaalaan on niin pitkä matka, että on todennäköistä että lapsi syntyy matkalla. Tai jos omaa autoa ei ole ja taksia ei jostain syystä saa. Noita kaiken varalta-ambulanssikyytejä en kuitenkaan ymmärrä. Ihmiset ei taida tajuta, että ambulanssikyyti ei ole se ilmaisempi kuin taksikaan.
ja ovat siis "asiakkaalle" eli tässä tapauksessa synnyttäjälle samanhintaisia (noin 10 euroa).
Ihmiset ei taida tajuta, että ambulanssikyyti ei ole se ilmaisempi kuin taksikaan.
Minä menin kuopusta ambulanssilla synnyttämään. Ohje oli niin Jorvista kuin neuvolasta ambulanssi tilata, kun vauva ei tarjontaansa ollut päättänyt. Sektioaikakin oli varattu, mutta lapsivedet meni muutama päivä ennen 39+6 viikoilla. Eikä kyllä kukaan sanonut mun mitenkään väärin toimineen. Vauva oli ulkona alle 2 tuntia lapsivesien menosta.
Esikoisesta kun meni vedet odottelin kotona muutaman tunnin ja sitten menin bussilla synnärille (yhdellä vaihdolla).
ne ei muutenkaan tiedä mistään mitään! Ei lapsivesien menon takia tarvitse mennä ambulanssilla, eikä edes kiireellä omalla autolla. Ellei nyt sit ole perätilassa se vauva. Ihan vaan rauhassa, niin kun monelle on sitten synnärillä sanottukin.
Ehkä siellä Lapissa ollaan vähän hysteerisempiä synnytyksen kanssa, mutta kyllä meikäläinen odotti lapsivesien mentyä yöllä, ihan aamuun asti, hyppäsi autoon ja ajoin itse synnyttämään. Matkaa sairaalaan 45min. Ja asutaan pääkaupunkiseudulla.
Tuo 160 km lapissa lähimmälle synnärille on vielä pikkumatka. Mutta matkat saattavat öiseen aikaan olla täysin autioita..ei taloja eikä kulkijoita. Eli jos jotain sattuu niin ei apu ole hetkessä siinäkään tapauksessa paikalla. Ja pisimmiltään matkaa sinne synnärille voi oll yli 300 km..sitä ei ajeta 45 minuutissa. Kyllä silloin on aihetta ampparille. Ja ymmärrän kyllä pointin kaupunkilaisten kannalta.
Mutta odottavan aika on pitkä. Meillä on näin sesonkina liikenteessä kaksi ambulanssia ja meille tulo kestää noin puolituntia. Isälleni jouduin tilaamaan ambulanssin ja sitä odoteltiin tunti kun meidän kunnan molemmat olivat keikalla ja seuraavassa lähimmässä kunnassa oli myös vain toinen auto vapaana.Täällä ne matkat vain on pitkiä ja kaikkeen on varauduttava.
Elämäni ensimmäinen synntys oli puolivuotta sitten ja kesto oli 3,5h. Matkaa synnärille 215km. Eikä menty ambulanssilla. Jos kuitenkin seuraava kerta tulee, niin en tosellakaan aio lähteä omalla autolla, koska en halua laittaa miestäni kätilöksi. Ekasta synnytyksestäkin se ponnistuvaihe suhteellisen pitkä eli 40min ja ekoista minun mielestä kivuliaista supistuksista meni 2,5h että lapsi oli maailmassa. Synnytyksen pituudeksi kuitenkin merkattiin tuntia enempi, kun ehkä nyt voin sanoa jotain tunteneeni.
nuo matkat pitää ottaa huomioon. Mulla oli synnärille matkaa 100 km kahdessa ekassa tapauksessa, kolmannessa 70 km. Nyt asun itse niin lähellä sairaalaa (5 min), että jos vielä raskaaksi tulen, voisi jopa kotona synnyttää - kerrankin:-D!
Lapsivesi ei normaalisti ole vihreää. normaali veden väri on kirkasta, ehkä vaaleanpunertavaa mutta ei veristä tai vihreää. Mikäli vesi on vihertävää tai vihreää, lapsella on tai on ollut jokin ahdinkotila, hapenpuute, jonka vuoksi se on ulostanut veteen. Tällöin on syytä mennä heti sairaalaan.
Jokaisella sairaalalla saattaa olla hieman erilaiset käytännöt sairaalaan tulosta vedenmenon jälkeen. Itse kätilönä ohjaan siten, että jos viikot on kunnossa, vesi hyvänväristä ja kaikki muutenkin ok, voi kotona rauhassa odotella supistusten alkua mikäli eivät ole vielä alkaneet. Esim jos vesi menee illalla, voi äiti tulla kaikessa rauhassa seuraavana aamuna näytille sairaalaan. Toki sitten jos supistaa kovasti eikä supistusten kanssa enää pärjää kotona, sairaalaan tullaan. Mutta normaalitilanteessa voi omalla autolla tulla, ei tarvetta ambulanssille.
Tietenkin jos on tilanne, että on nopeita synnytyksiä, veristä vuotoa, jatkuvaa kipua tai muuten jotain normaalista poikkeavaa, on ambulanssi syytä tilata.
mieluummin kuin miehen ajamaan ylinopeutta. Matkaa sairaalaan 75km, kamera välähti aamuyön hiljaisuudessa ja lapsi syntyi tunnin pääsät siitä.
Sakkoja ei tarvinnut maksaa eikä seuraavaa kertaa tule =)
Lapsivesi oli mennyt, lapsi perätilassa, napanuora luiskahti ulos ja tuloksena vakava CP-vamma. Niin että kiitos vaan veljellesi ja kaltaisilleen siitä, että synnyttäjä ei ambulanssia tarvitse.
120km ja ohjeena on, että jos siltä tuntuu, ettei omalla autolla pääse tarpeeksi nopeaa/pysty muuten kulkea niin saa soittaa ambulanssin. Eli oman fiiliksen mukaan.
Tyhmä syyllistää tällaisessa asiassa muita :/
ei välttämättä ota synnyttäjää kyytiin, näin on ohjeistettu meidän neuvolassa. Joten...
Vatsahaavani puhkesi ja oksensin verta, olin todella kipeä ja heikkona. Ambulanssi tuli, vilkaisivat minuun ja kysyivät, miten pitkään on tullut ryypättyä. Meillä on siisti koti, ei pulloja näkyvissä, ei viinasta hajuakaan ja minä raskaana 7. kuukaudella. Ensihoitajien raportissa lukeen "Humalainen nainen haettiin kotoaan..." ja hetkeä myöhemmin, että verikokeiden mukaan ei alkoa veressä.
Vesi meni, istukka irtosi, meinasi menehtyä sekä äiti että lapsi. Hätäkeskus neuvoi käyttämään omaa autoa tai taksia. Omaa autoa ei ollut, taksia ei saanut ajoissa(pikkujouluilta). Ei silti, olisihan jotain voinut käydä muutenkin, mutta jotenkin tuntui turhalta vammauttaa lapsi tavallaan turhan takia. Tällä järjellä vaatisin ambulanssin, silloin olin nuori ja kiltti. :(
vastata tähän. Asun lapissa.
Minulla on matkaa lähimmälle synnärille n. 160km. Mieheni kulkee töissä 50km päässä kotoa. Hän ei kulje töihin omalla autolla vaan yhteiskuljetuksella.
Neuvolasta on sanottu että kun lähtö tulee ja jos mieheni ei ole kotona niin ambulanssilla se on mentävä. Niinkuin täällä useat menevät.
Kaikki eivät ehdi edes synnärille asti kun lapset syntyvät ambulanssiin matkan varrelle. Täällä pohjoisessa on vain toimittava hieman eritavalla. Ymmärrän ap:n aloituksen pointin jos kyseessä on kaupungissa asuvia ihmisiä joilla matkaa synnärille max. 15min.
Ja onneksi meidän kylässä on useampi kuin yksi lanssi, niin vaikka yksi kuskaisi minua synnyttämään, niin silti se hädässä olevakin saa lanssin jos sikseen tulee.