kuutonen matikankokeesta
tokaluokkalaiselle. mitähän tästä tulee? koulussa on jo sovittu kakkosen kertaamisesta.
Kommentit (9)
kerrata toinen luokka. Minä olen joku aika sitten kirjoittanut tänne ketjun, että saako kukaan eka-tai tokaluokkalainen alle ysiä matikasta. Koska kaikki tuttujen lapset ja lapset luokkakaverit saavat vähintään ysejä ja kymppejä kokeista.
kuutonenhan on siis askel ylöspäin. Kuutonen on tyydyttävä numero: asia on opittu, ei hyvin, mutta tyydyttävästi ja hyväksyttävästi.
Jos tuplaamisesta on jo sovittu niin varmasti paranee ensi vuonna. Suuntahan on jo ylöspäin!
lapsi tarvitsee erityis- ja tukiopetusta.
tuplaaminen on vanhentunut systeemi päästä ongelmista. lapsi tarvitsee erityis- ja tukiopetusta.
Ihanne tapauksessa ongelmat ratkaistaisiin tuki- ja erityisopetuksella. Tosiasia on kuitenkin, että tukiopetus ontilapäistä ja autaa yhden yksittäisen ongelman ratkaisuun - ei koko vuoden huonoon oppimissaldoon - ja erityisopetustaas on yleensä niin surkeaa, että se ei opeta edes sitä vähää, minkä lapsi olisi oppinut joukon jatkona tavisopetuksessa. NÄIDEN jäkien umpeenkurominen myöhemmin on todella tuskan takana (nimimerkillä koettu on)
Käytännössä lapsen kannalta se tuplaaminen ON usein paras ratkaisu.
jos ei pysty tuella & kodin avulla hoitamaan, sitten tarvitaan tutkimuksia ja mahdollisesti yksilöllinen oppimäärä.
Tutkimusten mukaan tuplaamisesta on hyötyä lähinnä jos kyse on yleisestä kypsymättömyydestä.
mukautettu oppimäärä. TUplaus kun ei vaikuta tulevaisuuteen negatiivisesti. Ja VOI auttaa yhdenkin oppiaineen ongelmissa jopa ihan pysyvästi.
Hänen opettajansa ei tosin anna numeroita kokeesta, vain pisteet merkitsee.
Mutta tällä hetkellä tyttärelleni aika normi pistesaalis on matikan kokeista 7/30. Että eipä sillä kutosta saa. Koko lailla kirkas nelonen. Lapsi käy 2x vko erityisopettajalla, ja yhden tunnin on oman opensa kanssa tukiopetuksessa. Matikan mukauttaminen on aloitettu ja syksyllä mukautetaan ilmeisesti matikan lisäksi KAIKKI lukuaineet. Tuplaaminen hylättiin yksimielisesti opettajan erityisopettajan ja minun taholtani, vaikka psykologi oli ensin sitä mieltä. Lapsi kun on jo kerrannut eskarin.
Lapsellani on hyvin kapea työmuisti ja näillä eväillä nyt mennään.
Siis kotona tekee kaikki tehtävät, soveltavat ja vaikeammatkin, ihan itse auttamatta ja oikein. Mut koeessa ei vaan pysty. En tiedä mikä paniikki siinä oikein iskee. Tätä jo monta vuotta...
voi läpäistä koko peruskoulun. Toivottavasti seuraava aihe on helpompi.