Oulun seudun esikkoäidit huhtikuussa
Kommentit (176)
Sognatore kyseli tuosta synnytyksestä. Oli iso poika, enkä (onneksi) tienny ennakkoon että on niin iso tulossa. Synnytin ihan alakautta, ja mahtuihan se tulemaan. Eppari leikattiin, eikä muita repeämiä tullut. Oli vaan aika rankka ponnistusvaihe, kesti yli tunnin, ja piti lopulta imukupilla avittaa pahimman "kynnyksen" yli, kun voimat yksinkertaisesti loppui kesken. Eikä ihme, että sai ponnistaa tosissaan, sillä pojun päänympäryskin oli 38cm! Varsinkin kun mentiin ilman kivunlievitystä, sillä ponnistaessa ei saanu enää hönkiä ilokaasuakaan (ilokaasulla mentiin avautumisvaihe, kun en siinä vaiheessa kokenut tarvitsevani muuta). Jos oisin tienny että niin iso poika on tulossa, niin oisin varmaan pyytäny kaikki kivunlievitykset! :) Ei onneks jääny mitään traumoja, mutta toivottavasti ei oo ihan näin iso jos joskus tulee seuraava! :)
Mun käsittääkseni virallinen suositus on edelleen se 6kk täysimetystä. Ja uusimmat tutkimukset, jotka minä oon lukenu, on painottanut sitä, että kiinteät alotellaan pikkuhiljaa vauvantahtisesti sitten, kun vauva osottaa siihen ruokaan kiinnostusta. (Siis toki jos ei ole jotain terveydellistä syytä alottaa aiemmin.) Toisin sanoen siis sitten, kun vauva osottaa kiinnostusta toisten syömää ruokaa kohtaan, avaa suutaan lusikalle, ottaa itse ruokaa käteen ja vie suuhun. Ja se, että ei työnnä ruokaa suusta ulos kielellä. Se, että vauva työntää kieltä ulos liittyy jotenkin imemiseen ja se refleksi katoaa sitten kun vauva on valmis syömään kiinteitä. Ja nythän uusimmat suositukset sanoo, että vauvan pitäis osata istua tuettuna ennenku annetaan kiinteitä, kun makuultaan syöminen ei vahvista sitä syömisen motoriikkaa (tms). Jossain tutkimuksessa oli, että alle 4-kuisena ei kannata missään nimessä alottaa, kun sillon se suolisto on kuitenkin kovin kehittymätön. Ja kiinteät vie sitten tilaa siltä tärkeimmältä ruoalta eli äidinmaidolta. (Tarvinneeko mainitakaan, että asia on aivan toinen, jos vauva on kokonaan korvikkeella. Sillon mennään toki ihan eri systeemeillä.)
Nämä on taas niitä asioita, joissa jokainen äiti tekee niinku haluaa, mutta minä en kyllä ihan oikeasti aina ymmärrä, miksi niitä kiinteitä alotellaan kovin aikasin, jos sille ei oo mitään syytä. Kun kuitenkin se maito on sille suolistolle parasta ruokaa... Mitenkään pahalla en tätä sano, enkä halua loukata ketään sanomisillani. Mutta tämä nyt vaan on mulle semmonen sydämen asia, niin siitä tulee sitten paasattua. :) (Yks iso syy, miks lähdin opiskelemaan kätilöksikin oli imetysjutut... ja lopetin ku ei sitä näyttäny saavan ite harrastaa ollenkaan, niin oli vähän hankalaa.)
Kyllä mekin varmaan ennen 6kk ikää alotellaan kiinteät, kun Sampo alkaa näyttää merkkejä siitä, että ruoka jo maistuis. Kovasti kattelee mun haarukkaa, kun syön. Mutta ei ihan vielä, kun ei oo vielä edes 5kk täynnä.
Ja tietenkään en nyt löydä niitä tutkimuksia lähteeksi. Pitäis aina laittaa kaikki sivut ylös!
minä muistaakseni aloitin kiinteitä n.4kk iässä. poika oli niin nälkäinen ettei maito enää täyttänyt. tein niin et lounasaikaan annoin jotain kiinteää. ja sit otin joskus siinä ennen 5kk iltapuuron käyttöön. meidän poitsulla ei oo koskaan ollu mitään mahavaivaa mistään. mut pelkkä kiinteiden aloittaminen ei sitten pidennä yöunia mitenkään.. ainakaan meillä. siihen auttoi se kun oppi nukahtamaan itse.
imetyssuositus on se 6kk. mut ei tarvi olla ihan täysimetys. vasta-aineita on äidinmaidossa kuulemma vain 4kk asti. et jos joku potee syyllisyyttä siitä ettei ole vaikka pystynyt imettämään pidenpään niin ei ole maatakaatavaa. WHO suosittelee imetystä kiinteän rinnalla 2v asti! mut itse suunnittelin imettävänä 1v asti. 8kk iässä poika jätti sit ihan itsestään tissittyelyn pois.
Perjantait on sitte kivoja. Edessä viikonloppu ja saadaan olla pari päivää ihan kunnolla perheen kesken. Jeren isosiskokin tulee viikonlopuksi, joten mikäpä sen mukavampaa =)
Kepsukainen: Meillähän on pojat syntyneet lähekkäin. Minulla oli LA 6.1 mutta päättikin tulla viikon etuajassa =)
Marsupialia: mä jotenkin näkisin sut hyvänä kätilönä. Harmi vaan, kun se ei sit sinun omasta mielestä ollut sitä mitä haluat =) Mutta ootko ajatellut että oisit jonkun Doula? Laitampa sulle tuohon yhen blogin jota seurailen ja musta toi kirjottaja on kyllä tosi ihana tyyppi. On toiminut itse doulana ja paljon tietoa etsinyt raskauteen, synnytykseen, imetykseen ym liittyen. http://voimaannuttavasynnytys.blogspot.com/
Kiinteistä totean sen verran, että jokainen tekee niin mikä tuntuu hyvältä tai suositellulta, lapsen etuahan me kaikki ajatellaan varmasti.
Mukavaa viikonloppua.
t.Katjuska ja Jere (viikonloppuna 4 kk täyteen)
Tervetuloa uudet :) Meidän joukkohan kasvaa viikko viikolta hurjaa vauhtia! :)
Katjuska: Onko teillä siis toinenkin lapsi? Tai siis kun puhuit Jeren isosiskosta?
Marsupialia: Hyvä vaan että vaahtoat :D Nuista täysimetys suosituksista puhutaan nykyään ihan liian vähän. Mää en käsitä mikä nuita toopeja neuvolatätejä vaivaa kun ne selittää ihan omia suosituksiaan. Ne ei vissiin oon päivittäny tietojaan tai jotain? Tai siis sillon joskus 20 vuotta sittenhän kiinteitä suositeltiin alotettavaksi 3kk iässä. Sitte sitä alotusikää on pikkuhiljaa nostettu kun on huomattu täysimetyksen hyödyt. Meillä ainakin sairaanhoitaja koulutuksessa just puhuttiin nuista WHO:n suosituksista ja 6kk täysimetyksestä.
BlackPoppy: Kiva kuulla että Manduca on ollu hyvä hankinta! Mää löysin tuolta kaapin perukoilta kantoliinan jonka anoppi toi mulle kirpparilta joskus sillon ku vielä odotin poikaa. Nyt on tällä viikolla testailtu sitä ja tykkään kyllä kovasti! Meillä on ennestään Babybjörnin rintareppu mutta siinä mulla kipeytyy hartiat ja selkä. Kantoliina tuntu paljon paremmalta kyllä kantaa. Voi että ootan kesää ja sitä että voin käveleskellä tuolla ulkona poika kantoliinassa :)
Zahrina: Tsemppiä teille muuttoon!
Tänään oli siis 4kk neuvola. Ensimmäistä kertaa tais jäähä mulle hyvä mieli neuvolakäynnistä. Meillähän melkeen alko synkkaamaan sen neuvolatätin kans! :D Meijän pojan mitat oli 8790g ja 68,5cm. Neuvolatätikin oli hämmästynyt hienosta kasvusta ja sano että mulla riittää kyllä hyvin maito. Kysyi sitten vaan että vissiin jatkat täysimetyksellä. Sanoin että haaveilen siitä 6kk täysimetyksestä. Ja neuvolatäti tyyty siihen. Tuli itelle hyvä mieli.
Viime yö oli meillä huono. Pojalla alko flunssa yöllä. Heräs kolmen aikaan itkemään ja valvoskeltiin pari tuntia. Herätin miehen kaveriksi kun tuntu että en yksinkertasesti jaksa. Miten kaikki tommoset pikkuasiat tuntuukin yön pimeinä tunteina maailmanlopulta? Muutenki meillä on yöt nyt ollu huonompia. Meijän poikahan on ollu tosi hyvä nukkuja aiemmin ja välillä mentiin ihan yhellä syötöllä yöt. Nyt se heräilee 2-4 kertaa yössä. Joo ja tiiän että tuo ei oo vielä paha mutta itseä se vaan hämmentää kun ehti jo tottua niin hyvälle.
Pojalla taitaa olla hampaita tulossa. Kuolaaminen vaan lisääntyy ja koko ajan tuntuu että jukertaa kättään tai jotain. Lisäksi meillä on nyt ongelmana ollu julkisen paikan rintaraivarit! Eilen oltiin esikossa ja syönti ei yksinkertasesti onnistu jos on porukkaa ympärillä. Lisäksi oon kotona tottunu imettään pojan sängyllä maaten niin nyt se ei enää suostu syömään niin että istun. Mentiin esikossa eilen erilliseen huoneesenki mutta aivan järkyttävää huutoa. Lopulta sain sen tutilta huijattua ottamaan tissistä kiinni ja syönti onnistu. Kotona ei siis oo vastaavia ongelmia ollu. Tänään yritin neuvolan aulassa pois lähtiessä imettää mutta hillitön huutohan siitä vaan tuli. Luovutin ja lähettiin kotia vaunuileen sitten nälkäsenä. Onneksi poika kuitenki oli väsyny ja nukahti heti.
Poika on päiväunilla ja mies tuli just kotia. Ihanaa kun on viikonloppu! Mukavaa viikonloppua teille kaikille!
-Riia ja poika 4kk
Siis Jere on minun ensimmäiseni, mutta avomiehelläni on edellisestä suhteesta tytär joka täyttää kesällä jo 15:sta =D Olen tyllerön tuntenut noin 3,5 vuotiaasta. Ei sitä kaikkea muista mainitakkaan =)
Meidän poitsu on tähän mennessä saanut vain minun maitoa joko tissistä tai pullosta, ja hyvin kasvaa. Mutta varmaan alotellaan tossa 4kk korvilla jo pikkusen maistelemaan kiinteitä - kuitenkin äidinmaidon ollessa pääasiallinen ravinnonlähde siihen 6kk saakka.
Mä oon ymmärtänyt, että täysimetys tarkoittaa sitä, että vauva ei saa mitään muuta kuin rintamaitoa, ei edes vettä. Ja lisäksi vauva juo kaiken maitonsa rinnasta, ei siis esim pullosta.. Joten meillä ei tuon perusteella kyllä ole täysimetys toteutunut, vaikka pelkkää mun maitoa on saanutkin. Tähän oli lähteenä tuo WHO:n määritelmä Exclusive breastfeeding, joka siis meinaa täysimetystä ainakin minun mielestäni. http://www.who.int/nutrition/topics/exclusive_breastfeeding/en/index.ht…
Ton artikkelin mukaan ei kai sais ees tutteja käyttää, että voitas puhua täysimetyksestä? Jos ymmärsin oikein siis. Kai se on sitten niin, että imetyksen ja äidinmaidon vaikutuksiin vauvan suolistossa ja elimistössä vaikuttaa jo ensimmäiset, pienet määrät "vierasta ainetta".
No mut oon sitä mieltä, että jokainen pisara äidinmaitoa on kuitenkin hyvästä, joten siksi siitä imetyksestä ei ainakaan haittaa ole, vaikka onkin pullosta välillä saanut ruokansa. Pitäähän äitinkin päästä välillä käymään jossain ilman lasta. :) Ainakin itellä opinnot on vaatineet sen.
Meillähän täysimetys ei oo toteutunut, kun Sampo sai sillon ekan viikkonsa aikana luovutettua maitoa ja sitten kotona vähän korviketta. Mutta en siltikään ajattele, että se on sitten ihan sama antaa mitä tahansa ruokaa, kun täysimetys on joka tapauksessa epäonnistunu. :) Sitä et kyllä Kepsukainen varmasti tarkottanutkaan. Tuon WHO:n kannan takana on käsittääkseni se, että tuo sama suositus on myös kehitysmaihin, joissa kaikki muu paitsi tissi on epähygieenistä. Tai ainakin se tissi on vähiten epähygieeninen... Pullosta voi saada siellä pahoja pöpöjä ja varmaan tutista kans. Tai en kai mää tiiä käyttääkö ne jossain Afrikassa sellasia. :D
Nyt syömään ja nukkumaan! Sampo simahti jo seitsemän aikaan...
Juuri niin, en tietenkää tarkottanu että on ihan sama antaa mitä tahansa ruokaa. Äitinmaito on kuitenki kaikista parasta täsmäruokaa mitä vauva voi saada. Sai se sitä 6 päivää tai 6 kuukautta, kaikki pisarat on tärkeitä.
Ja niin noi WHOn täysimetyksen kriteerit on tosiaan varmaan tarkotettu lähinnä kehitysmaihin ja maihin, joissa korvikkeesta voi löytyä esim melamiinia.. :)
Jospa sitä nyt ehtis kirjottelemaan vähän enemmänkin. Ja ärh, taas sivusto tökkii eikä anna lähettää viestiä....
Kepsukainen kyseli aiemmin poskien kuivumisesta. Sampollahan on ollu koko pienen ikänsä kuiva iho, mutta vähitellen se on parantunut. Posket kuitenki kuivuu helpoiten. Luulen että se johtuu vaan tuosta kuolaamisesta, kun sitä kuolaa tulee ihan koko ajan. Bepanthenilla kyllä paraneekin aika nopsaan. Minä päivänä muuten käytte vauvauinnissa? Satutaanko olemaan samassa ryhmässä? Me käydään keskiviikkona klo 17.50 -ryhmässä.
Zahrina, meilläkin jätettiin Sampo aiemmin sänkyyn hereillä ja nukahti kun nukahti, mutta eipä tehdä enää niin... Jossain vaiheessa se vaan alko huutamaan aina ku ehdin makuuhuoneen ovelle, joten ei auta muu ku silitellä päätä. Meillä ne alaetuhampaat on tehny tuloaan jo kuukauden päivät ja ihan just kohta ne on läpi. Toivottavasti! Onko teillä tänä viikonloppuna muuttopäivät?
Katjuska, kyllä mulla aina välillä tulee sellanen olo, että olikohan ihan järkevää jättää koulua... Se vaan sillä hetkellä oli se paras ratkasu, ku pää oli niin sekasin lapsitoiveista ja keskenmenoista ja muutenkin ahisti, niin ei se koulu paljon kiinnostanut. Ja sitten kun Hukkakin just sillon muutti meille, niin se koulu sitten jäi... Mutta doulana olis kiva toimia! Siinä sais keskittyä yhteen synnyttäjään eikä tarvis hätäillä mitään vähänkään lääketieteellistä. :) Mutta mahtaakohan täällä onnistua moinen, kun sairaalaankaan ei pääse ku yks tukihenkilö ja varmaan melkeen kaikki haluaa miehen mukaan. Ja kai sitä jotain kurssiaki pitäis käydä. No, mietintämyssyyn! Oon tuota blogia aina välillä lukenutkin. Laitanpa kirjanmerkkeihin, niin muistan jatkossaki. :)
Riia, teillä kyllä poika kasvaa hienosti! On se jo niin paljo isompi ku Sampukka. :) Sampo nyt ei mikään isoniso olekaan. Toivottavasti teidän poika paranee nopsasti! Ikäviä tuollaset pienten sairastumiset. Meillä mies on valvonut ehkä kahtena yönä pojan kans, sillon alkuun, kun Sampo valvoi aina yöllä. Mutta nykyään se oon aina minä, joka valvoo. Sampollahan on tapana herätä viideltä ja sitten kuuden maissa se nukahtaa. Oon vähän marttyyri, kun en koskaan pyydä, että se hoitais, kun odotan että se olis vapaaehtonen. Tosi järkevää....
Jee, ens viikolle on vaan kaks menoa! Siis kokonaiset kolme arkipäivää, joille ei oo etukäteen suunniteltu mitään. Ihanaa. Voin sitten ihan spontaanisti lähteä pois kotoa, kun ei tartte tehä sitä suunnitellusti! :) (Mulla käy aina aika pitkäksi kotona. Tai sitte vaan pakoilen kotihommia. :D)
höh.. eipä taas tullut kun puolet viestistä äsken.
Mutta lyhennelmä oli se, että rytmit alkanut nyt sujua! jee!
Imetyksestä sen verran, että meillä saatiin alusta sti lisämaitoa ja 3 kk iässä alkoi tissikiukut. 4 kk iässä alkoi kiinteät ja 5 kk iässä iltapuuro. Nyt menee kiinteitä jo 5 kertaa päivässä ja isoja annoksia ja nukutaan jo koko öitä! Tissiä otetaan enää oikeastaan aamuisin.. Eilen kyllä imetin leikkipuistossa, kun ei ollut pulloa ja ukkeli heräsi! Hyvin maistui :)
Olin la vähän käymässä ulkona muutamalla ja oli kyl ihan mukavaa. Ihanaa kun ei tarvi enää pilkkun asti notkua! Olisi tois kiva tälläkin porukalla siis lähteä joskus tuulettumaan kyllä.
Lähdenpä tästä pian vähän kaupunnille yksin samoilemaan kun mummi kylässä. Illalla tiedossa ehkä myös treffit joilla juhlistetaan miehen kanssa mun huomisia synttäreitä, jee :)
kokeiltiin vkonloppuna nikon kans yökyläilyä mummulaan. olin itse mukana, kun oli ensimmäisiä kertoja. päikkärit nukkuu siellä retkisängyssä oikein hyvin. illalla nukahti sit ihan normaalisti, mut heräs 23 aikaan ku tuli kakka ja sit ei meinannutkaan uni tulla. naureskeli ainaki 2h ennen ku väsähti taas. piti sit ottaa se siihen mun viereen, ku ei kehdannut vieraassa paikassa yksin sängyssä pitää meuhkaamassa kovin kauaa. kotona ois varmasti sammun saman tien. pitää näemmä vielä vähä treenata tuota yökyläilyä. ;) kotona jos nikolla tulee kakka yöllä, niin ei se paljon herääkkään, kun vaipan vaihtaa. eikä sillä yleensä koskaan tule kakka... varmaan se oli vähä hämillään yökyläilystä. alkaa niko oleen sen verran vanha vauva, et maisemanvaihdos alkaa jo vaikuttamaan suuresti. niko nukkuu älyttömän hyvin päikkärit kotona omassa sängyssä. vaunuissa esim ei nuku enää ku vain puoli tuntia. ei sit jotenki raski lähtä pitkälle reissulle, kun uniajat on kuitenki klo 10 ja klo 14. paitsi tietty jos kylässä on pinnasänky ja oma riepu mukana. :D
on taas niin ihana ilma, et pitäs lähteä kävelylle. takapihalla on ihana vauvakiikku, niin käydää siinä aina kiikkumassa. :D
hauskaa alkavaa viikkoa kaikille! :)
kokeiltiin vkonloppuna nikon kans yökyläilyä mummulaan. olin itse mukana, kun oli ensimmäisiä kertoja. päikkärit nukkuu siellä retkisängyssä oikein hyvin. illalla nukahti sit ihan normaalisti, mut heräs 23 aikaan ku tuli kakka ja sit ei meinannutkaan uni tulla. naureskeli ainaki 2h ennen ku väsähti taas. piti sit ottaa se siihen mun viereen, ku ei kehdannut vieraassa paikassa yksin sängyssä pitää meuhkaamassa kovin kauaa. kotona ois varmasti sammunu saman tien. pitää näemmä vielä vähä treenata tuota yökyläilyä. ;) kotona jos nikolla tulee kakka yöllä, niin ei se paljon herääkkään, kun vaipan vaihtaa. eikä sillä yleensä koskaan tule kakka... varmaan se oli vähä hämillään yökyläilystä. alkaa niko oleen sen verran vanha vauva, et maisemanvaihdos alkaa jo vaikuttamaan suuresti. niko nukkuu älyttömän hyvin päikkärit kotona omassa sängyssä. vaunuissa esim ei nuku enää ku vain puoli tuntia. ei sit jotenki raski lähtä pitkälle reissulle, kun uniajat on kuitenki klo 10 ja klo 14. paitsi tietty jos kylässä on pinnasänky ja oma riepu mukana. :D
on taas niin ihana ilma, et pitäs lähteä kävelylle. takapihalla on ihana vauvakiikku, niin käydää siinä aina kiikkumassa. :D
hauskaa alkavaa viikkoa kaikille! :)
Niinku tuonne facebookiin jo kommentoin, niin en taida päästä osallistumaan teidän seuraavaan miittiin. Mä pääsen viimein tuolloin samana päivänä hierojalle! Hartiat huutaa kyllä hallelujaa kun ajattelen välillä niitäkin - poitsun nosteleminen ottaa jo koville :) Mut seuravaan miittiin kyllä tulen, että pääsen tutustumaan teihin!
Marsupialia; Me käydään lauantain klo 8:50 vauvauintiryhmässä. Eli ei olla samassa! Onkohan täällä muita lauantain uimareita? Tuo lauantai aamu passaa meille tosi hyvin muuten, mutta poika meinaa vähän väsähtää kesken kaiken (ekat päiväunet olis tuloillaan juuri yheksän aikaan). Tuntuu joskus, että se nukahtaa justiin sinne veteen kesken uiskentelun. Tai ainakin silmät alkaa luppasemaan. Tai sit se ottaa vaan niin rennosti sen uimisen!
Choco oli testaillu yökyläilyä. Me on pari kertaa oltu jo reissussa poitsun kanssa, ja ihan hyvin menny. Pojan toinen mummula sijaitsee tuolla 200km päässä Oulusta. Poitsu ihmettelee yleensä eka päivän ja illan, mut seuraavana aamuna onki ihan jo iloinen ja oma itsensä. Ainoo ongelma on vaan nuo matkat. Ei oikeen malta köllöttää turvakaukalossa rauhassa, eikä unikaan maita koko matkaa. Me on yleensä pysähdytty sitten 1-2 kertaa ihan vaan venyttelemään ja pikkusen hörppäämään maitoa, niin on matkaki taittunut paremmin. Vapuksi ollaan taas lähössä, saa nähä miten reissu tällä kertaa menee!
Kepsukainen: Me taijetaan sitte olla teijän kans samassa vauvauintiryhmässä :) Viime lauantaina meillä jäi välistä kun poika sairastu flunssaan. Tällä hetkellä ollaanki sitte koko perhe flunssan kourissa. Ja vapun takiahan sitä ei oo ens lauantaina? Meille tuliki nyt sitte pitkä tauko. Joko te kannuttelitte viime launtaina?
kepsukainen: meillä auttoi noihin automatkoihin, kun ostettiin isompi istuin. se kaukalo on niin ahdistava ja meidän poitsu on aika iso. se hieman istuvampi istuin on jotenkin kivempi. ja kyllä siinäkin voi nukkua. =) teidän vauva on vissiin 4kk? ei ehkä ihan vielä kannata ostaa isompaa istuinta.. :D meidän poitsu tais olla 6kk kun ostettiin tuo isompi istuin... mut välillä vieläki käytetään kaukaloa, jos on pakko.
Riia, No niin ilmeisesti ollaan samassa ryhmässä! Aika hauskaa! Vapun takia tosiaan ei nyt lauantaina ookkaan uintia. Viimeks tosiaan kannuteltiin. Se tais olla meidän pojasta mukavaa, kun vesi varmaankin kutitti niin selkää :)
Choco, poika on tosiaan kohta 4kk, joten ei ihan vielä sais siirtyä isompaan turvaistuimeen. Mäkin luulen, että syy on siinä asennossa, että alkaa tympäsemään. No pari kk enää niin sitten pääsee jo isojen poikien istuimeen :) Siihen asti pitää koittaa keksiä tekemistä automatkoille, esim kaikki lastenlaulut piippolan vaarista saku sammakkoon on käytössä. Ja tietysti omat lelut mukana :)
Onneksi ei tarvi lähteä kaupungille tungeksimaan, vaikka vappu onkin, vaan saa olla pesueensa kanssa kotosalla :)
Jospa nyt ehtisin kirjoittaa muutaman rivin tänne, pari kertaa oon alottanu, mutta sitten en oo saanu kirjoitettua loppuun. Meillä on ollut sairasteluita tässä ja lisäksi kuumeinen kodinetsintä menossa, mutta vihdoin eilen löytyi sopiva asunto! Jee! Nyt sitten vaan asennoitua muuttohommiin. Zahrina, miten teillä sujui muutto? Kerrohan jos sulla on jotain vinkkejä, mitä kannattaa ottaa huomioon vauvan kanssa muuttaessa. Onneksi meidän poika ei (vielä) liiku. Sais nyt pysyäkin paikoillaan vielä toukokuun :) Verkun tyttö kyllä on paljon pitemmällä kehityksessä tuon liikkumisen suhteen. No, omaan tahtiin edetään :)
Mekin ollaan alettu maistella soseita. Bataattia ja pottua on mennyt. Hyvin on poika ne sietäny, ei oo tullu mahavaivoja tms. Tosin olen aloitellut niin varovasti, että tuskin se paljoa on ehtiny niitä alas saada. Tahtoo valua vellit vaan pitkin leukaa... Muutenkin niin hassuja ilmeitä tulee syödessä, että vähän hankala edes naurulta syöttää! No, pikkuhiljaa edetään. En ota stressiä tuosta syömisestä, äidinmaitohan se pääasiallinen ravinto pojalle on ja antaa toisen rauhassa harjoitella ja tutustua ruokaan. Mulla on suunnitelmissa imettää ainakin siihen vuoden ikään asti, joten sen takia en näe kauheeta kiirettä soseiden suhteen.
Automatkoista on juteltu täällä, mekin ollaan jonkun verran reissattu omalla autolla ja bussilla pituudeltaan n. 100-500km matkoja. Meillä taas matkat on aina menneet tosi hyvin! Ainoastaan, jos auto seisoo paikoillaan pitempään ja poika on istuimessa, tulee joskus parku. Ja yökylässä ollaan oltu moneen otteeseen ja aina on uni maistunut samalla lailla kuin kotonakin. Nukun yökylässä aina vauvan vieressä, ehkä se auttaa asiaa.
Pitiköhän vielä jotain kommentoida, en muista... Mutta ensi viikon miitti lähestyy! Kiva nähdä taas pitkästä aikaa, kun en viime miittiin päässyt.
Hauskaa vappua kaikille!
Hellunen ja poikanen 5,5kk
ps.Katjuskalle kiitoksia korvikeohjeista. Ei olla nyt kokeiltu, mutta nania eilen ostettiin, jos taas joskus tässä innostutaan kokeilemaan.
Huomenta ja Mukavaa vappua kaikille!
Pikaiseti käyn kirjottelemassa. Piti monellekkin kommentoida ja kysellä, mutta jätetään ens viikkoon kun nyt on niin hektistä...
Muutto tosiaan käynnissä ja aivan toivottomalta tuntuu, etä sais nämä kamppeet uuteen asuntoon ja saatika siellä paikoilleen...
Helluselle onnittelut unelma-asunnon löytämisestä!!! Vinkkejä: Vaikka meillä ei vielä liikutakkaan, niin tunnustaa että joka kerta kun ottaa laatikon ja alkaa pakkaamaan niin poitsu vaatii huomiota. Olin jo aivan varma että näitä tavaroita saada pakattua ikinä! Mutta pikkuhiljaa ne on laatikoihin kadonnut. Eli aloita pikkuhiljaa. Semmoset tavarat mitä ei joka päivä tarvita niin laatikkoon vaan. Kannattaa loittaa vaikka kuukautta ennen :D
Meillä onneksi asuu näitä sukulaisia niin lähellä että poitsu voi olla siellä aina hetken hoidossa. Eilen oli siskon tykönä ja tänään menee mummolaan. Ja tämä on aivan välttämätöntä koska ei voi pitää ovia auki kun tulee kylmä ja yksi käsipari on sitten poikaa kantelemassa. Onneksi meillä on oltu hoidossa jo alusta asti joten on kyllä tottunut. Mutta on tämä ressavaa hommaa...
On tässä mukavaakin tapahtunut (on toki tuo muuttokin mukava:D) Joonsas on nukkunut 2 yötä ilman että ollaan herätty klo 6.00 syömään maitoa. Eli iltapuuron jälkeen on uni maistunut aamuun asti ja sitten syöty aamupuuro:) Saa nähä onko tämä pysyvä muutos vai hetkellinen. Ja miten vaikuttaa tuo muutto ja uusi asuinpaikka...
Mutta nyt pakkailemaan loppuja kamppeita. Innolla odotan ensviikon miittiä kun ei olla nähty sitten, helmikuun (onko siitä jo noin kauan!!!!)
Z ja Poitsu ihan just ½vuotta!
Sognatore79: Mulla on ilouutisia! Meijän neuvolatäti jää ens kuussa eläkkeelle!! Jihaaa! Ei tule ikävä ei, heippa! :)