Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vauvan nimi täytyy salata...

Vierailija
31.03.2010 |

sukulaisilta ja ystäviltä kasteeseen asti?

En ole ikinä ymmärtänyt mitä järkeä siinä on?

meillä ainakin vauvaa kutsuttiin heti nimeltä ja kaikki sukulaiset ja ystävätkin saivat heti tietää nimen.

Voisiko joku valaista miksi on yleistä salata nimi?!

Kommentit (146)

Vierailija
21/146 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

toiset vaan tykkää että se on sitten kastetilaisuuden kohokohta kun nimi paljastetaan.

ihmeen kohokohta? Turhaa touhua muka yllättää sukulaiset. Haluaisivat varmaan tietää mielummin etukäteen.

Vierailija
22/146 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

idiootit salaavat nimen!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/146 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

idiootit salaavat nimen!

nimen, jota ei ole vielä edes keksitty? Tässäkin ketjussa jo muutama on kertonut, että nimi on keksitty vasta edellisenä iltana.

Vierailija
24/146 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) Se antoi meille rauhan pohtia lapsen nimeä. Ei kaikille ole nimi selvä heti.

2) Saa pulinat pois sukulaisilta, jotka ovat eri mieltä nimestä. Kun pappi on sanonut sen, tajuavat mummotkin, että se on nyt virallista, eivätkä yritä kääntää päätämme nimen valinnassa.

Meillä ainakin olisi käynyt toisen kohdan kanssa huonosti. Anoppi oli niin järkyttynyt (melko tavallisesta) nimestä, että oltaisiin varmasti jouduttu käymään melkoiset keskustelut siitä, etteikö lapselle nyt jotain muuta nimeä löytyisi.

ei kai kenenkään vanhemmat puutu lapsen lapsen nimeen? en ole koskaan kuullut moisesta?

Kyllä se ihan itse päätetään muita kuuntelematta.

Vierailija
25/146 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sukupuolikin oli selvillä jo pitkään. Virallisesti lapsi sai nimen jo 8 päivän ikäisenä, ja kelakortin:-)

Vierailija
26/146 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

idiootit salaavat nimen!

nimen, jota ei ole vielä edes keksitty? Tässäkin ketjussa jo muutama on kertonut, että nimi on keksitty vasta edellisenä iltana.

on paljon, jotka salaavat nimen vaikka itse tietävät ja käyttävät jo nimeä salassa muilta.Sitäkään en voi ymmärtää, jos nimi on jo valmiina niin miksei sitä voi kertoa.

Vierailija
27/146 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

komppaan nro 10!

Vierailija
28/146 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

2) Saa pulinat pois sukulaisilta, jotka ovat eri mieltä nimestä. Kun pappi on sanonut sen, tajuavat mummotkin, että se on nyt virallista, eivätkä yritä kääntää päätämme nimen valinnassa.

Meillä ainakin olisi käynyt toisen kohdan kanssa huonosti. Anoppi oli niin järkyttynyt (melko tavallisesta) nimestä, että oltaisiin varmasti jouduttu käymään melkoiset keskustelut siitä, etteikö lapselle nyt jotain muuta nimeä löytyisi.

ei kai kenenkään vanhemmat puutu lapsen lapsen nimeen? en ole koskaan kuullut moisesta?

Ja niinhän me juuri tehtiin: Päätettiin nimi muita kuuntelematta ja kerrottiin sitten, kun päätös oli selvä, eli kastetilaisuudessa.

Ja niin paljon tuli sanomista jälkikäteen, että ihan takuulla olisi anoppi puuttunut etukäteen, jos olisi voinut. Eihän se tietenkään päätökseen olisi vaikuttanut, mutta paljon helpompaa oli kaikille, kun ei voinut enää edes yrittää. Säästyttiin niiltäkin kinaamisilta.

Vierailija
29/146 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

toiset vaan tykkää että se on sitten kastetilaisuuden kohokohta kun nimi paljastetaan.

Tosiasiassa nimen salaaminen on suurimmalle osalle perustelu järjestää ristiäiset. Jos nimi kerrottaisiin heti kun se on päätetty, joutuisivat vanhemmat oikeasti miettimään uskoaan ja suhdettaan kirkkoon. Nyt ristiäiset järjestetään mitään miettimättä vain nimenannon kulissiksi.

Vierailija
30/146 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meilläkin. paitsi kastettiin 2kk ikäisenä.

Vierailija
31/146 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun anoppi kuuli poikamme nimen hän kilahti niin pahasti että karjui miehelle puhelimeen että hän ei enää ikinä aio puhua meidän kanssamme mitään jos lapsesta tulee sen niminen. Mies sitten halusi vaihtaa nimen äitinsä mieliksi. Mulle olisi ollut ihan sama vaikka anoppi ei meille ikinä enää puhuisikaan mutta suostuin vaihtamaan nimen koska silloin sain miehen taipumaan siihen nimeen minkä alunperinkin pojallemme halusin. Tuo mistä anoppi kilahti oli sellainen kompromissi. Eikä varmasti olla ainoa perhe jossa näin on reagoitu. Jos vielä lapsia tulee niin niitä nimiä en taatusti aio kertoa kenellekään ennenkuin paperit on maistraatissa.

Vierailija
32/146 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kerroin nimen jo ennen synnytystä

Kun sukupuolikin oli selvillä jo pitkään. Virallisesti lapsi sai nimen jo 8 päivän ikäisenä, ja kelakortin:-) Näin meilläkin. paitsi kastettiin 2kk ikäisenä.

vastaus tähän! sori, en osaa oikein käyttää tätä.

Vierailija
33/146 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen synnyttyä ja toisaalta pelkäsin oman äitini puuttuvan nimivalintaan ja tuputtavan jotain suvussa ollutta nimeä vauvalle. Oma mummoni (äitini äiti) on aikoinaan puuttunut minun ja sisarusteni nimiin ja muuttanut vähintäänkin toista vanhempieni itse valitsemaa nimeä ennen ristiäisiä... Valittiin tarkoituksessa sellaiset nimet, joita ei ole kummankaan vanhemman lähisuvussa, että ei tule kummaltakaan puolelta sanomista.

Vierailija
34/146 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiasiassa nimen salaaminen on suurimmalle osalle perustelu järjestää ristiäiset. Jos nimi kerrottaisiin heti kun se on päätetty, joutuisivat vanhemmat oikeasti miettimään uskoaan ja suhdettaan kirkkoon. Nyt ristiäiset järjestetään mitään miettimättä vain nimenannon kulissiksi.

Kyllä meillä kerrottiin nimi jo heti ja joka tapauksessa meille kaste on vain tapa, ei mikään syvällinen uskonasia, vaikka nimeä olisi salailtukin. En ymmärrä pointtiasi?

Jos salailee nimeä on siis harras uskovainen ellei salaile ei ole uskovainen?

No, jos se on pointtisi niin meidän kohdalla ainakin pitää paikkansa. Kirkkoon kuuluminen on vain turha tapa.

Vierailija
35/146 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin se että nimi on selvillä mutta se salataan?

Vierailija
36/146 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun anoppi kuuli poikamme nimen hän kilahti niin pahasti että karjui miehelle puhelimeen että hän ei enää ikinä aio puhua meidän kanssamme mitään jos lapsesta tulee sen niminen. Mies sitten halusi vaihtaa nimen äitinsä mieliksi. Mulle olisi ollut ihan sama vaikka anoppi ei meille ikinä enää puhuisikaan mutta suostuin vaihtamaan nimen koska silloin sain miehen taipumaan siihen nimeen minkä alunperinkin pojallemme halusin. Tuo mistä anoppi kilahti oli sellainen kompromissi. Eikä varmasti olla ainoa perhe jossa näin on reagoitu. Jos vielä lapsia tulee niin niitä nimiä en taatusti aio kertoa kenellekään ennenkuin paperit on maistraatissa.

kylläpä teidän elämä on muiden päätettävissä!

Että eletään sitten anopin ja vanhempien tossun alla!!?

Vierailija
37/146 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se että nimi ei ole selvillä ole ihan eri tilanne kuin se että nimi on selvillä mutta se salataan?

taisi juuri olla ap:n kysymys, että miksi tiedossa oleva nimi salataan?!

Niin minä sen ymmärsin.

Vierailija
38/146 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä ei kerrota ettei paholainen vie vauvaa. Ettekö sitä tiedä? Sitten kun vauva on kastettu niin hän on turvassa.

Vierailija
39/146 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on todella ärsyttävää. Mun yksi kaveri juuri vauvan synnyttyä kertoi, että lapsen nimi on päätetty. Kysyin nimeä ja vastaus oli, että vain vauvan vanhemmat ja pappi saavat tietää ennen ristiäisiä eli muut saavat odottaa kuukauden!

kyllä oli ärsyttävä vastaus!

Vierailija
40/146 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se että nimi ei ole selvillä ole ihan eri tilanne kuin se että nimi on selvillä mutta se salataan?

taisi juuri olla ap:n kysymys, että miksi tiedossa oleva nimi salataan?!

Niin minä sen ymmärsin.

näin!

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yksi