Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lukutaidottomat mamut keräämään roskia kaduilta! Ja tämä ei ole mikään rasistinen kannanotto. OV

Vierailija
31.03.2010 |

Mietin tänään taas talsiessani loskaisessa kaupungissa kaljapahvien, kahvikuppien, mehutölkkien ja röökiaskien seassa, että miksei vastaanottokeskusten kouluttamaton väki voisi siivota katua vaikka pari-kolme tuntia päivässä leipänsä eteen. Heistä kuitenkin käsittääkseni suurin osa (ainakin kaikki, jotka minä olen tavannut) haluvat tehdä lähes epätoivoisesti mitä tahansa työtä. Tästä olisi siis hyötyä kaikille. Tuskin olen ainoa, jolle tämä kevään kauhea roskaisuus ja rumuus tekee pahaa.

Okei, myönnän tavallaan olevan epämiellyttävä ajatus, että "neekerit noukkivat hemmotellun, suomalaisen roskasakin (eli niiden, jotka niitä roskia kadulle kylvävät) roskia", mutta silti. Vai mitä olette mieltä. Toki kaunein ajatus olisi se, että roskaavat kakarat poimisivat itse roskansa, mutta se kun taitaa olla vaikeammin toteutettavissa. Mitä olette mieltä tästä ideasta?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kouluttamattomia ja tietysti tätä hommaa voisi tehdä myös lukutaidottomat.

Vierailija
2/24 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei voi laittaa tekemään jotain yleishyödyllistä rahaa vastaan?? vaikka sitä roskien keruuta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se olisi taloudellisesti meille edullisempaa.

Vierailija
4/24 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mielestäni roskien keruu sopii yhtä hyvin työhaluttomille Suomen kansalaisille.

Vierailija
5/24 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka olen ihan suomalainen, lukutaitoinen (ja kirjoittaakin osaan näköjään, luulisin :D )

Minulle kun se työ on vaan välttämätön paha, ja tekisin mielelläni työtä jolla oikeasti olisi jotain merkitystä.. roskia inhoan ja muutenkin luonnon roskaamista ja tuhoamista, joten mielestäni roskien kerääminen olisi työtä jolla olisi merkitystäkin.

ainakin enemmän, kuin että istun jossain kassalla tai yritän myydä ihmisille tavaroita ja roinaa, joita he eivät tarvitse, ja maailma hukkuu siihen roinaan jo muutenkin.

Roskia kerätessä saisin sitäpaitsi liikuntaa ja raitista ilmaa.

Vierailija
6/24 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikaa ja paljonko rahaa menee, että jostain lukutaidottomasta somalista saadaa osaaja johonkin muuhun kuin täysin mekaaniseen työhön.

Ja ajatus olisi, että sitä roskienkeruuta olisi vain pari-tuntia päivässä, jotta palkka (eli se korvaus, minkä saavat) olisi kohtuullinen. Eihän sillä rahalla mitään 8 tunnin työpäivää voi teettää. Sitten jäisi aikaa myös kieliopinnoille vielä monta tuntia päivässä.

Vierailija
7/24 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisi velvoittaa yhteiskuntapalveluun 10 tunniksi viikossa. Sen pitäisi olla ehto työttömyyskorvauksen ja sossurahojen saannille. Alle kouluikäisten yh:t voisi saada vapautuksen, jos kukaan lapsista ei ole kunnallisessa hoidossa. Kahden vanhemman perheissä, joissa toinen on töissä ja kaikki lapset kotihoidossa, velvoitteen voisi suorittaa iltaisin tai viikonloppuna ja se voisi olla vain kuusi tuntia viikossa.

Vierailija
8/24 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos jatkuu monta vuotta.

Vierailija
9/24 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä pointtisi oikein oli?

Vierailija
10/24 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kuka estää itsekin tarttumasta roskiin? Olen itse osallistunut 3 kertaa nyt alueeni siivoustalkoisiin, vaikka olenkin työssäkayvä suomalainen. Kyllä se roskienkeräys onnistuu, vaikka olenkin koulutettu ja lukutaitoinen.

Vierailija
11/24 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

roskia ja todellakin aion osallistua keväällä yhteisiin kevättalkoisiin.

Oletko siis sitä mieltä, ettei pitäisi olla ravintoloitakaan, koska voihan porukka itsekin kokata???

Ja mamut nyt tuli mieleen siksi, että haluaisivat yleensä tehdä jotain leipänsä eteen ja suomalaisiakin vituttaa, etteivät tee. Olisi siinä mielessä win-win-tilanne.

Mutta totta tosiaan, sopisi homma kyllä suomalaisellekin työttömälle kyllä.

Vierailija
12/24 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona yhteiskunnan rahoilla lorvailevat, lapsensa päiväkotiin laittaneet ja pitkin päivää av-palstalla roikkuvat äidit roskia keräämään.

Vierailija
13/24 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun mielestä ihan kaikki joutenolevat voitaisiin pistää ympäristönsiistimis-vanhustenseuralais- ynnä muihin yleishyödyllisiin töihin, mutta palkkaakin pitäisi saada riittävästi. En tiedä, tulisiko se sitten halvemmaksi, kuin kaikki työttömyyskorvaukset ja sairaspäivärahat. Itse olin ollut kuntoutustuella vuoden, ja sitten mut pistettiin johonkin semmoiseen työllistämishommeliin tehtaaseen leikkelemään jotain pahvinpaloja, ja vaikka siinä samassa olisi saanut opiskella, niin valitsin mieluummin kouluun palaamisen. Siis kun jotain kerta piti ruveta tekemään, niin mieluummin jotain, mistä on itselle hiukka enemmän hyötyä, vaikka ei siinä vaiheessa oikein mikään kiinnostanutkaan. Joillekin tämä roskien keruu voisi siis toimia kannustimenakin, mikäli on päässyt laiskistumaan tai ei tiedä, että on jo työkykyinen.

Vierailija
14/24 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä sanoa. Pitäisihän siinäkin erotella ne, jotka oikeasti ei pysty mihinkään työhön esim. fyysisen tai henkisen sairauden perusteella, mutta eipä se nykyäänkään niin helppoa ole. Mun asperger- tuttu valittaa, kun ei saa eläkettä, koska Kelan mielestä pystyy hänelle sopivaan työhön, mikä on aivan totta. Työn pitäisi vain olla semmoista, jossa ei tartte olla sosiaalinen, muuten hän on ihan kykenevä vaikkapa tuohon roskien keruuseen, kouluttautunut ja johtoasemassakin ollut ihminen kun on. Mutta mieluummin hän hengailee kotona ja kuuntelee musiikkia ja kirjoittelee omaksi ilokseen.

Vierailija
15/24 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos sellaisia ei ole niin sit lähden muuten vaan lähimetsään keräämään roskia.

Ällöttää ja pistää vihaksi ihmiset jotka luontoa sotkee! >:(

Vierailija
16/24 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinua näkyy erityisesti rassaavan maahanmuuttajien joutenolo.

Kuten moni tässä sinua on jo korjannutkin, voisit samalla puhua muista, yhteiskunnan tuilla elävistä ihmisistä.

Mutta jos nyt puhutaan itse ajatuksesta eli siitä, että ihmiset velvoitettaisiin tekemään jotain ilmaistyötä perustoimeentuloa saadakseen, niin siinä on muutamia isoja ongelmia:

- valvonta vaatii aika lailla byrokratiaa.

- pitäisi aika tarkkaan miettiä, millaisia hommia teetetään ilmaiseksi, ettei samalla tulla luoneeksi yhteiskuntaan palkkatyöläisten rinnalle kilpailevaa ilmaistyövoimaa. Jos työtä nyt tekevät palkkaa nauttivat kansalaiset, heidät helposti irtisanotaan, jos sama työ voidaan teettää ilmaiseksi.

- itse asiassa täysin ammattitaitoa ja kielitaitoa vaatimattomia hanttihommia on nykyään vähän. Monet duunit on koneistettu niin, että esim. vammaisille on nykyään tosi vaikea löytää sopivaa työtä, vaikka työhaluja onkin vaikka muille jakaa.

Vierailija
17/24 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesällä voi sitten ottaa vaikka muovikassin mukaan ja pyrkiä keräämään sen täyteen (riippuen valitsemasi alueen roskaisuudesta).

Vierailija
18/24 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin tänään taas talsiessani loskaisessa kaupungissa kaljapahvien, kahvikuppien, mehutölkkien ja röökiaskien seassa, että miksei vastaanottokeskusten kouluttamaton väki voisi siivota katua vaikka pari-kolme tuntia päivässä leipänsä eteen. Heistä kuitenkin käsittääkseni suurin osa (ainakin kaikki, jotka minä olen tavannut) haluvat tehdä lähes epätoivoisesti mitä tahansa työtä. Tästä olisi siis hyötyä kaikille. Tuskin olen ainoa, jolle tämä kevään kauhea roskaisuus ja rumuus tekee pahaa.

Okei, myönnän tavallaan olevan epämiellyttävä ajatus, että "neekerit noukkivat hemmotellun, suomalaisen roskasakin (eli niiden, jotka niitä roskia kadulle kylvävät) roskia", mutta silti. Vai mitä olette mieltä. Toki kaunein ajatus olisi se, että roskaavat kakarat poimisivat itse roskansa, mutta se kun taitaa olla vaikeammin toteutettavissa. Mitä olette mieltä tästä ideasta?

Vierailija
19/24 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinua näkyy erityisesti rassaavan maahanmuuttajien joutenolo.

Kuten moni tässä sinua on jo korjannutkin, voisit samalla puhua muista, yhteiskunnan tuilla elävistä ihmisistä.

Mutta jos nyt puhutaan itse ajatuksesta eli siitä, että ihmiset velvoitettaisiin tekemään jotain ilmaistyötä perustoimeentuloa saadakseen, niin siinä on muutamia isoja ongelmia:

- valvonta vaatii aika lailla byrokratiaa.

- pitäisi aika tarkkaan miettiä, millaisia hommia teetetään ilmaiseksi, ettei samalla tulla luoneeksi yhteiskuntaan palkkatyöläisten rinnalle kilpailevaa ilmaistyövoimaa. Jos työtä nyt tekevät palkkaa nauttivat kansalaiset, heidät helposti irtisanotaan, jos sama työ voidaan teettää ilmaiseksi.

- itse asiassa täysin ammattitaitoa ja kielitaitoa vaatimattomia hanttihommia on nykyään vähän. Monet duunit on koneistettu niin, että esim. vammaisille on nykyään tosi vaikea löytää sopivaa työtä, vaikka työhaluja onkin vaikka muille jakaa.

ihmisen kannanotto. Olen täysin samaa mieltä. Jos yhteiskunnalla on työvoiman tarvetta, ei sitä pidä ilmaiseksi teettää. Työstä pitää maksaa vähintään minimipalkka. Toinen asia on sitten se, kuink amonta viikkotuntia työtä teetetään. Mitään ilmaisia työmarkkinoita en Suomeen halua.

Vierailija
20/24 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuolla keräillä, varsinkin kun niitä tulee joka päivä lisää. Alueen siivoustalkoisiin kyllä aion osallistua.

Teen muuten töitä maahanmuuttajien kanssa ja tiedän heidän epätoivonsa tehdä työtä kuin työtä. Siksi ehkä "heidän joutenolonsa" häiritsee erityisen paljon. Mutta onhan totta, ettei asia ole täysin yksioikoinen ja siksi totesinkin, että "pari tuntia päivässä" riittäisi, että tavallaan se minimipalkka toteutuisi.

Totuushan on se, että nuo koneet eivät katuja puhdista - työntävät vain roskat sivuun ja puskat ovat roskia täynnä ja katujen varret. Ihmistyötä siihen tarvittaisiin, mutta kyllä tiedostan myös "paskaduunit tekevän alaluokan syntymisen ongelmat" kyllä. Jotain kuitenkin tarttis tehdä... Ei kai voi siitäkään lähteä, että kasvava joukko ihmisiä turhautuu ja saa vastikkeetta rahaa, mutta eihän ratkaisut helppoja ole. Ottakaa lisää kantaa.

Ap