Hassua, miten monet pitää lapsiaan hoikkina / laihoina
Minun silmääni ovat ihan normaaleja. Onko se jotenkin ihailtavaa, että lapsi olisi laiha?
Kommentit (18)
aikaisemmin kutsuttiin käyriä -1 ja -2, nyt puhutaan käyristä -10 ja -20. KUkaan tuskin on huolissaan lapsesta, jonka paino on käyrällä -1, se tarkoittaa 1 prosentin kevyempää kuin samanpituiset keskimäärin. -10 on jo jotain (10 prosenttia kevyempi) mutta ihan normaalia sekin.
T: kasvukäyräexpertti, 4-vuotiaan, keskimittaisen mutta painoltaan -21 -käyräisen pojan äiti. Painokäyrä on vaihdellut syntymästä -17 ja -24 välillä. Poika kehittyy hyvin, mutta laiha tuo on eikä mitään liene tehtävissä... :(
Tuttavapiiriini kuuluu (pyöreähkö) äiti, jolla on ekaluokkalainen poika. Itse mietin juuri sopivia housuja omalle hoikalle pojalleni (siis mitkä pysyisivät jalassa eivätkä valahtaisi alas) ja ällistyin aika tavalla, kun tämä tuttavani mainitsi, että kyllä xx housut ovat varmaan sopivat, hänenkin lapsensa käyttää niitä ja on myös hoikka. Minä kun olin aina pitänyt tätä lasta ennemminkin tukevana... Siis varmasti keskimääräistä painavampi, mutta normaalin rajoissa varmaan kuitenkin. Itse siis käsitän hoikalla jotain muuta kuin "ei-pahasti-ylipainoinen". Ei minunkaan mielestäni hoikka ole sama kuin laiha, hoikka on "hoikka normaali".
Meillä kaksi lasta hoikkia, jota pidän normaalina. Mutta yksi lapsi on laiha ja todellakin ne kylkiluut näkyvät, polven klunssit hyppäävät silmille ja maha on kiinni selkärangassa.
Eli meillä on oikeasti laiha, eikä ole ihailtavaa! Kyseisen lapsen kanssa juostiin pienenä lastenlääkärissä kun oli lääkärinkin mielestä liian laiha. Kyllä se laihuus pikemminkin huolestuttaa, mutta nyt osaan jo suhtautua siihen niin että on kyseisen lapsen ominaisuus.
Toisen lapsen kanssa kieltäydyin jo niistä lääkärikontrolleista, kun valittivat painosta. Iän myötä paino tasaantui, mutta liikaa ei meidän kenelläkään lapsella ole. Niitä lasten pyöreitä mahoja ja pehmeitä käsiä meillä ei ole paljoa näkynyt (vaikka vauvana olikin vielä vekkiä jaloissa).
moni äiti luulee ja onkin normaalia jos lapsi on läski. ylipainoinen. tavallaan se on normaali koska niitä on niin paljon. ei kuitenkaan hyvä asia.
tyttö on laiha. Kylkiluut näkyy ja napa on "kiinni selässä".
Kyynerpäät terävät kuin mitkä.
Usein kun tulee syliin ja nojaa kyynerpäällään vaikka nyt reiteeni (läskiseen sellaiseen) niin pian jo huudan tuskasta kun ois kuin läpi tungettaisi jotain terävää piikkiä.
juuri kuten pitää, kaikki nollalinjoilla, ehkä hiukan alikin, mutta kyllä vaan pienimmällä ainakin posket on kuin lapsella kuuluukin..
Maha pömpöttää ruokailun jälkeen, vaikka nytkin 2-vuotias söi puolikkaan pienestä perunasta ja ehkä 2 rkl kastiketta+ nokareen jauhelihaa :/. Ai juu, kurkkua söi 2 viipaletta. Menee 0-käyrän ja +1 välissä, ihan kuten ennenkin. Minulle on usein sanottu että lapseni on pullero, en ole samaa mieltä.
se on ongelma. Lapset ovat luonnostaan hoikkia, ja se ON hyvä asia.
Lapsen lihavuus on huolestuttavampaa kuin aikuisen lihavuus, koska lapsen kroppa ei kehitä ylipainoa niin herkästi kuin aikuisen. Lisäksi lapsuudessa kehittynyt ylipainoisuus on useimmiten pysyvä olotila, siitä on todella vaikea päästä myöhemmin pois.
Minun mielestäni pikkulasten "kuuluu" olla pyöreitä, siksi hoikkuus mainitaan erikseen. Ei sen kummempaa paremmuutta kumpaakaan suuntaan.
Normaali lapsi on hoikka. Mulla on myös laiha lapsi, joka on yksinkertaisesti vain niin nirso, ettei saa tarpeeksi energiaa. Eipä tuo haittaa, koska lapsi kasvaa ja on terve.
Mun lapsi on normaali, ja todella hyväkroppainen
hoikkana, vaikka on -1-käyrällä, eikä omissa silmissäni mitenkään erityisen hoikka vaan normaali. Mut kieltämättä joskus on tullut mieleen, että laiha lapsi on ylpeyden aihe. Kyllä mä sen ymmärään, itsekin olen iloinen että lapsi on hoikka, onpahan sekin stressi pois ettei neuvola ala kyttäämään lapsen painoa ja syyllistämään äitiä siitä mitä lapselleen syöttää.
mutta isommat (koululaiset) normaalit lapset on hoikkia.
Laihuus ei ole koskaan hyvä asia, hoikka taas on ihan suorastaan suositeltava tila :)
Lihava koululainen kertoo epäterveellisistä elämäntavoista (epäterveellinen ruoka ja liian vähän liikuntaa).
t.th
joita on 3 kappaletta, ovat aina olleet hoikkia, siis jo vauvoina. HEillä ei ole koskaan ollut reisimakkaroita, tai kunnon ihraista bebaa, mahamakkaroista nyt puhumattakaan.
Kaksi pienintä ovat tällä hetkellä normaaleja/hoikkia, mikään ei pömpötä mistään, eivät ole lapsenpyöreitäkään.
Esikoinen sen sijaan on oikeasti laiha. Siis sellainen, että kun se vetää vatsan sisään, napa osuu selkärankaan. Narukäsi. Pystyy vetämään kuunsirpin muotoisen piparkakkumuotin ranteen kautta hauikseen asti. ON aina ollut sellainen kuivan kesän orava.
pituus +1-käyrällä, paino -1 käyrällä.
niin miten lapsi on laiha,hoikka eikö se ole aika normaali?
meidän laps sit varmaan on hirmu hoikka kun paino on aina ollu -10 käyrällä.
Ylhäältä saunan lauteilta pystyy laskemaan kylkiluut kun on lapsi leikkii kylpyammeessaan lattialla.
En ylpeile lapsen hoikkuudella. Soisin et hällä ois enempi painoa,ei liikaa mut silleen sopivasti enempi.
Yleensä mitkään gollege housut/legginssit ei pysy ylhäällä ilman uuden kuminauhan asentamista.
Sellaiset housut joissa vaan resori voi jättää kauppaan.
Farkuissa täytyy olla kiristettävä vyötärö ja silti vyö.
Yllimääräsitä vaivaa siis tuo hoikkuus teettää.
Silti lapsemme on terve ja energinen.
Asian olen oppinut hyväksymään vuosien varrella. Lapsemme nyt vain on hoikkis ja sille ei voi mitäään. Asia ei ole sen enempää ylpyden aihe kuin häpeäkään.