Voiko 8-vuotiaan jättää yksin yöksi kotiin?
Kommentit (44)
Sulla näyttää todella olevan vanhemmuus hukassa. 8-9-vuotiaan pitää saada olla vielä lapsi, joka hän vielä on. Eikä 9v:n tarvitse osata laittaa ruokaa, normaalisssa tasapainoisessa perheessä ainakaan.
Kyllähän tuon ikäinen hoitaa vaikka yön vauvaa kuten kaverini pikkusiskoaan alkoholistiäidin ollessa baarissa. Eri asia sitten onko se hyväksi lapsen kehitykselle tai turvallista.
Kyllä meidän vajaa 8-vuotias oli yksinkin jonkun yön, päivistä puhumattakaan.
En kyllä tajua, millaisia pullamössöpentuja kasvatatte, jos ei edes 9-vuotias selviä yksin.. meidän sen ikäinen teki ruokaakin itse!
jättänyt seitsenvuotiaan nukkumaan ja painunut baariin, yh olen.
Sulla näyttää todella olevan vanhemmuus hukassa. 8-9-vuotiaan pitää saada olla vielä lapsi, joka hän vielä on. Eikä 9v:n tarvitse osata laittaa ruokaa, normaalisssa tasapainoisessa perheessä ainakaan. Kyllähän tuon ikäinen hoitaa vaikka yön vauvaa kuten kaverini pikkusiskoaan alkoholistiäidin ollessa baarissa. Eri asia sitten onko se hyväksi lapsen kehitykselle tai turvallista.
Kyllä meidän vajaa 8-vuotias oli yksinkin jonkun yön, päivistä puhumattakaan. En kyllä tajua, millaisia pullamössöpentuja kasvatatte, jos ei edes 9-vuotias selviä yksin.. meidän sen ikäinen teki ruokaakin itse!
Ei kai sitä lasta kukaan ole pakottanut ruokaa laittamaan, mutta jos haluaa opetella niin missä on ongelma?
Vai onko teidän perhe-elämässä lasten ajanviete tietokoneen ääressä istuminen (jolloin eivät ainakaan häiritse vanhempia)?
Katsos kun lapset kehittyy eri tahtiin - jotkut hitaammin ja jotkut nopeammin, sori vaan :)
olisin tehnyt ls-ilmon olisin ollut se paha äitipuoli, joten jätimpä tekemättä...
En kyllä tajua, millaisia pullamössöpentuja kasvatatte, jos ei edes 9-vuotias selviä yksin.. meidän sen ikäinen teki ruokaakin itse!
hoiti jo 5-vuotiaana kolmea pienempäänsä, laittoi ruuat, pesi pyllyt, kuunteli huolet ym. Sain keskittyä omaan elämääni rauhassa. Nyt en enää voi keskittyä nauttimaan elämästä, kun esikoinen sairastui 15-vuotiaana psyykkisesti ja joudun hoitamaan häntä loppuelämäni. Oi tätä aikaa! (ei vaiskaan, ei ihan näin)
ja saanut esikoisen 18v, mutta tuommonen idiootti en ole koskaan ollut. Se että on yh ei ole mikään perustelu. Samalla tavalla lapsista pitää huolehtia on yh tai ei.
olisin tehnyt ls-ilmon olisin ollut se paha äitipuoli, joten jätimpä tekemättä...
Kun tehdään lastensuojeluilmoitus, se tarkoittaa, että halutaan lapselle hyvää. Omasta perheestäni tehtiin tämä ilmoitus vuosia sitten ja olen siitä tosi kiitollinen tekijälle. Hän ei pelännyt vihaisia reaktioitamme, vaan uskalsi pitää lastemme puolta. Nykyisin asiamme ovat hyvin.
Ei kai sitä lasta kukaan ole pakottanut ruokaa laittamaan, mutta jos haluaa opetella niin missä on ongelma?
eikös nyt kaikki ota parivuotiaatkin mukaan ruuan tekoon ja siitä ne oppii vähitellen? Ei tuo nyt mitään ennenkuulumatonta ole.
Mutta tuon ikäistä ei jätetä yöksi yksinään tai sitten on oikeasti vanhemmilla pikkusen asiat hukassa. Kannattaa nyt miettiä pari kertaa ja hakea vaikka apua tarvittaessa, jookos?
Ei mistään syystä, ei todellakaan mistään syystä saa jättää 9-vuotiasta yksin kotiin yöksi.
Tekisin välittömästi lastensuojeluilmoituksen, jos kuulisin jonkun jättäneen lapsen yksin kotiin yöksi. Ja jos kuulisin jonkun jättäneen lapsen yöksi kotiin BAARIN takia, toivon, etten ikinä kohtaisi sitä vanhempaa. Voisi sille meinaan käydä TODELLA huonosti!
Aivan sairaita ihmisiä, täysin käsittämätöntä. Älkää hankkiko lapsia, jos ette pysty huolehtimaan niistä. He ovat LAPSIA!
päiväsaikaan yksin tunti-pari, kuin yöllä! Ja etenkään, jos huoltaja lähtee baariin ja on kännissä. Mitä jos joku hätä tulee yöllä, minne lapsi menee? Jos ei ole edes puhelinta, millä soittaa?
Pullamössönä pidän minäkin sitä, ettei 9-vuotiasta voi päiväsaikaan hetkeksikään yksin jättää.
Ap
Sulla näyttää todella olevan vanhemmuus hukassa. 8-9-vuotiaan pitää saada olla vielä lapsi, joka hän vielä on. Eikä 9v:n tarvitse osata laittaa ruokaa, normaalisssa tasapainoisessa perheessä ainakaan. Kyllähän tuon ikäinen hoitaa vaikka yön vauvaa kuten kaverini pikkusiskoaan alkoholistiäidin ollessa baarissa. Eri asia sitten onko se hyväksi lapsen kehitykselle tai turvallista.
Kyllä meidän vajaa 8-vuotias oli yksinkin jonkun yön, päivistä puhumattakaan. En kyllä tajua, millaisia pullamössöpentuja kasvatatte, jos ei edes 9-vuotias selviä yksin.. meidän sen ikäinen teki ruokaakin itse!
Vai onko teidän perhe-elämässä lasten ajanviete tietokoneen ääressä istuminen (jolloin eivät ainakaan häiritse vanhempia)?Katsos kun lapset kehittyy eri tahtiin - jotkut hitaammin ja jotkut nopeammin, sori vaan :)
Et taida tajuta yhtään mitään lasten kehityksestä. Monilla vanhemmilla tuntuu olevan joku tarve itsenäistää lapsensa mahdollisimman varhain jotta voivat leuhkia sitten miten heidän lapsensa ovat paremmin kehittyneitä. Sillä ei ole kuitenkaan mitään tekemistä todellisen kehityksen kanssa että lapsi on näennäisen itsenäinen. Tasapainoisia ihmisiä syntyy kun lapsuus on turvallinen ja riittävän pitkä.
Liian varhainen "itsenäistyminen" kostautuu jossain vaiheessa, tulevissa parisuhteissa ihmissuhdeongelmina tai mielenterveyden- tai päihdeongelmina kun ihminen yrittää löytää helpotusta sisäiseen turvattomuuteensa. Riittävän pitkä lapsuus ei kasvata pullamössöjä vaan tasapainoisia ihmisiä, joiden ei tarvitse elää enää aikuisena tiettyjä lapsena elämättä jääneitä kehitysvaiheita.
Ja kyseessä tuttavani.
...mutta joo, VASTUUTONTA jättää tuon ikäinen yöksi yksin ja vielä jonkun helvatan baarikännireissun takia! On siinäkin "äiti".
minäkin yhden äidin joka jätti joka viikonloppu 4v yksin kotiin nukkumaan ja lähti itse baariin!!!
Silloin olet osasyyllinen jos tiedät etkä ilmoita, ja jotain sattuu.
Taitaa olla tyypillinen suomalainen ajatus, meillähän lasten pitää kasvaa niin pian itsenäisiksi. Mutta monet näistä varhaisitsenäisistä lapsista tuntevat olevansa laiminlyötyjä ja hylättyjä. Mikseivät lapset saisi olla rauhassa lapsia ??