Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos yliopistojen pääsykokeet poistuvat

Vierailija
30.03.2010 |

kannattaa viettää lukiossa mahdollisimman pitkä aika. Numeroita voi lukion jälkeen korottaa aikuislukiossa, ja samalla voi ottaa päivätöitä.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
30.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

samalla voidaan unohtaa alueellinen tasa-arvoisuus, koska kaikki tietävät, että kaikissa lukioissa ei ensinkään voi lukea kaikkia kursseja ja toisissa taas saa arvosanoja helpommalla kuin tosissa.

Unohtaa voidaan myös vuosikymmenien kehitystyö ammatti-ammattikorkeakoululinjalta korkeakouluihin siirtyvien kohdalla. Tukkoon vaan nämä tiet!

Ja on hanse nyt selvä, että lukion opettajina uransa luoneet maisterit ovat (epä)päteviä valitsemaan yliopistokoulutuksen (maisteri- ja mutkan kautta myös jatko-opintoihin) opiskelijat: Onhan heillä (juuri ja juuri) itselläänkin se perustutkinto.

Vierailija
2/9 |
30.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmiset kasvavat eri tahdissa, toisille sopii yliopisto-opetus mutta ei koulumainen opetus, toiset heräävät myöhään siihen mitä haluavat tehdä.

Toivottavasti oikeus tulee voittamaan.

t. aikuiskasvatustietelijä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
30.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsykokeet ovat tasa-arvoisempia kuin yo-todistus.

IHan varmaan lukiossa oloajat pitenevät, kun ihmiset haluavat varmistaa jatkopaikkansa. Itse varmaan kävisin kakkosen ja kolmosen kahteen kertaan, jos olisin siinä vaiheessa.

Mulla iski virtsatieinfektio juuri, kun oli matikan yo-koe ja se meni penkin alle, vaikka olen ollut aina hyvä matikassa. En pystynyt keskittymään, kun juoksin vessassa. Ja kun yritin sitä uusia, niin mulla oli päällä hirveä virusangiina (harvinainen) ja taas meni huonosti. Siinä ne kaksi kertaa menivätkin. Muuten onneksi kokeet menivät hyvin. Vain matikassa oli huonoa tuuria.

Onneksi pääsin teknilliseen yliopistoon pääsykokeen avulla. Silloin olin terve. Nyt olen jo valmis DI.

Vierailija
4/9 |
30.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lyhyen matikan ja ei fysiikkaa eikä kemiaa.

Pääsi kuitenkin pääsykokeiden avulla Teknilliseen yliopistoon ja on nyt koulutustaan vastaavassa työssä.

Eli osa osaajista herää hitaasti. Heille pitää antaa mahdollisuus.

Vierailija
5/9 |
30.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja näin yliopiston työntekijänä, joka opettaa: on paljon parempi, että yliopisto voi pitää sellaiset pääsykokeet, että saa haarukoitua juuri ne opiskelijat, jotka haluaa.

Eihän sekään mikään satavarma tapa ole, mutta esimerkiksi teknillinen korkeakoulu ja joku teoreettisempi yliopiston fysiikan laitos varmasti hakee vähän erilaista lahjakkuutta ko. aineen suhteen. Puhumattakaan jostain lääkiksestä tai oikiksesta, niiden on aika hankala arvioida pelkän yo-kokeen perusteella.

Vierailija
6/9 |
30.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arkkitehtuuri?

Valokuvaus?

Tanssitaide?

Lavastus?

Teollinen muotoilu?

Solistiset aineet Sibeliusakatemiassa?

Entäs erikoisemmat alat?

Logopedia?

Liikuntatieteet?

Vierailija
7/9 |
30.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lukion taidot kelpaavat vain humanistisille aloille. Mutta kannattaako niitä humanisteja kouluttaa lisää ja lisää...?

Vierailija
8/9 |
21.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko se Kiina niin siellä on jäädytetty humanistitieteet toistaiseksi. 

Vierailija
9/9 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

lukion taidot kelpaavat vain humanistisille aloille. Mutta kannattaako niitä humanisteja kouluttaa lisää ja lisää...?

Juu, koska lääkikseen, oikikseen ja kaikkiin luonnontieteellisiin ja teknisiinhän haetaankin yleensä amiksesta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi neljä