Karmea hätäkeskuspuhelu:
Harri Aalto, Ilpo Lehtojoki
Satakunnan käräjäoikeus on julkistanut Ulvilan surman keskeisimpänä todisteena pidetyn hätäkeskuspuhelun kokonaisuudessaan. Neljä minuuttia ja 18 sekuntia kestävässä puhelussa on 114 repliikkiä ja kommenttia.
Äänessä ovat Ulvilan Tähtisentieltä Satakunnan hätäkeskukseen soittanut, miehensä murhasta epäilty Anneli Auer (litteroinnnissa Anneli) surmattu Jukka S. Lahti (Jukka) ja hätäkeskuspäivystäjä (Häke). Myös perheen vanhin lapsi käy puhelimessa. Taustalta kuuluu Lahden voimakasta valitusta ja karjaisuja.
Puhelu (alkaa kello 2.43,22) on sanasta sanaan seuraava:
Häke: Hätäkeskus.
Anneli: Tääl o joku tappaja. Tulkaa nopeesti.
Häke: Mi, mikä?
Anneki: Joku tuli ikkunast sisään.
Häke: Rauhotu, mikä paikkakunta?
Anneli: Ulvila.
Häke: Ulvila, jooh.
Anneli: Tähtisentie viiskytneljä.
Häke: Anteeksi mikä?
Anneli: Tähtisentie.
Häke: Joo-o.
Anneli: Viiskytneljä.
Häke: Onks tää omakotitalo?
Anneli: On.
Häke. Mitä siellä tapahtuu?
Anneli: Joku tuli ikkunast sisää ja hakkaa puukol mun miestäni. Muaki on hakattu.
Häke: Joku hakkaa puukolla?
Jukka: Auuu (valittaa)
Anneli: Kyllä. Heti.
Jukka: Auuu.
Häke: Kuka siel hakkaa puukolla, tunneksä sitä?
Jukka: Auuu.
Anneli: Ei se o pimeetä. Mä juoksi puhelimee ku mä pääsin. Löi muaki, tulee näköjää verta.
Häke: Joo.
Anneli: Hei nopeesti.
Häke: Joo, laitan apua. Onks teitä monta siellä?
Anneli: Meil on myös neljä lasta.
Häke. Neljä lasta?
Anneli: Kyllä.
Häke: Jaaha., odota hetki, mä meen hetkeks pois linjalta. Älä sulje puhelinta, älä mene pois.
Jukka: Aihh (yninää, valitusta).
Anneli: En.
Jukka: Aii (laahaava ääni).
Anneli: Nopeesti.
Jukka: Tuu jo (huijaa).
Anneli: Kuuleksä ku mun mieheni huutaa.
Jukka: (naksahdus) Öhh (kolahdus). Ähh.
Anneli: Meni, lähtikse mies jo?
Jukka: Aargh (erittäin voimakas karjaisu).
Anneli: (hengittää raskaasti puhelimeen).
Jukka: Äihh. Häivy (käheä rääkäisy) (laahaava ääni). Äähh. Auuh (voimakkaita valitushuutoja).
Anneli: Onks joku tulossa jo?
Jukka: Öh...
Jukka: ...auto.
Jukka: Oh. Eih.
Jukka: Hälytyys...tule(e) tänne apuun.
(Tallennuksessa tyhjä kohta kahden sekunnin ajan).
Anneli: Hei mun täytyy ny (huutaa lastaan).
Lapsi: Niih.
Anneli: Tuuksä tänne puhelimee.
Jukka: Agh (valittaa).
Anneli: Mä meen kattoo tonne.
Lapsi: Mitä mä sanon?
Anneli: Mä soitan poliisil, sil pyydettii et.
Jukka: (pyyjääpää;).
(Tuntematon: Mite mä pääse linjoi (Huomautus: Tämä repliikki ei kuulosta naisen eikä tytön sanomalta, kuuluuko Häkestä?)
Jukka: No vähä voit auttaakii.
Jukka: Kylhä nous (keskellä sanaa kuuluu napsahdus).
Anneli: Lähtikse jo (kuuluu hiljempää kuin Jukan ääni).
Jukka: Tu(l)e auttaa.
Anneli: Mitäkö, pitääkö (huutaa raivokkaasti).
Jukka: Yök (yökkäilee, ähkäisy).
Anneli: Viittikö (juoksuaskelia, oven aukaisu).
Juka: Aagh (valittaa).
Jukka: A-laalalala (ei pysty puhumaan enää selvästi). (Kolahdus keskellä;).
Anneli: ...uole (kaksitavuinen sana, päällekkäin miehen valituksen kanssa).
Jukka: (vaimea kopsahdus). Lala.
Anneli: Öh (voimakkaan ponnistuksen aiheuttama äännähdys).
Anneli: ...
Anneli: (vaimeita askelia). Tuleeksielt kettää.
Lapsi: Hei, onksiel joku, tulkaa äkkii, mun iskä voi huonosti. Tulkaa äkkii (taustalla Jukan valitusta).
Tuntematon: ...(n)ui vaa (erittäin vaimea ääni).
Lapsi: Iskä älä kuole.
Jukka: Aih.
Anneli: Hei lopeta (huutaa todella raivokkaasti).
(Tuntematon: askelien ääniä.
Häke: Joo haloo.
Jukka: Se jäi.
Lapsi: Nii tulkaa äkkii, mun iskä voi huonosti, jooko (Jukan valituksia).
Häke: Joo, sinne on apu jo tulossa. Osaakko sä, onks siel joku aikuinen paikalla nyte?
(Jukan puheääntä ei enää kuulu).
Lapsi: Äiti.
Häke: Voiskos äiti puhuu?
Lapsi: Äiti tuu. (kolahdus).
Lapsi: Nyt siel puhutaa taas (metallinen ääni + vaimeampi kolahdus).
Anneli: Onksielt tulos joku.
Häke: Joo, mä oon apuu hälyttäny. Mä voidaan nyt. Mä vähän kyselen lisätietoja. Mikä on tilanne nyt, apu on koko ajan tulossa?
Anneli: Jo. Mä en tiedä mikä tyyppi se o, se.
Anneli: Hajotti meiän ton, se takaovi, sil o mustat vaatteet.
Häke: Jo, onks hän siel paikal viel.
Anneli: Mä olen täl, mä juoksin äske ulos, et mä meen sinne, se lähti juoksee mun perää. Se meni takas ja se aikoo tappaa mun mieheni, se oli äske viel hengis.
Häke: Joo, missä se sun mies, mimmoses tilasse sun mies siel nyt on?
Anneli: Makaa siel lattial ja huus äske apua, nyt hiljeni.
Häke: Sun mies hiljeni vai?
(Lapsi: itkun alkua + voimakas rääkäisy (lyhyt napsahdus).
Häke: Haloo.
Anneli: Älä itke (lapsi) hei siel.
Häke: Joo, sinne on apu koko ajan tulossa, onks sun mies nyt iha tiedottomana makaa vai?
(Lapsi itkee taustalla).
Anneli: Emmä tiedä, mä en oo, keittiös, mä en. Meneks mä kattomaa?
Häke: Joo, mut missäs se tekijä nyt on? Missä se tekijä täl hetkel on?
Anneli: No todennäköisest siel ellei lähteny ulos jo, ei makuuhuoneessa siis.
Häke: Lähti ulos jo vai.
Anneli: En tiedä. Siel hiljeni.
Häke: Jaaha.
Anneli: (kysyy lapselta) Oliks se viel siel?
Lapsi: Joo se lähti.
Anneli: Se lähti jo vai?
Häke: Sano vähä tuntomerkkejä, mä voi sanoo poliisille, mustat vaatteet ja mitä muuta+
Anneli: Mustat vaatteet, siin oli joku, sanotaa et vähintää 180 senttiä pitkä, vähä, aika tukeva.
Häke: Joo.
Anneli: Semoset niinku mustat vaatteet, semmoset, ettei naamaa kokonaa näkyny. Ihan vieraan näköne mulle.
Häke: Ihan vieras?
Anneli: Jooh (taustalla lapsen itkua). Tulkaa nopeesti.
Häke: Joo, poliisi soittaa sul, me voidaan lopettaa sitte.
Anneli: Onks tänne joku ambulanssi tulossa kans?
Häke: On ambulanssi on kans tulossa ja poliisi, mut me voidaan lopettaa ni poliisi soittaa.
Anneli: Joo.
Häke: Täst tavottaa täst sun numerosta, mistä sä soitat nyt (lapsi itkee taustalla). Me voidaan lopettaa, poliisi soittaa.
Anneli: Joo. Selvä.
Häke: Joo, hei.
Anneli: Heihei.
(Tallennus päättyy)
Satakunnan kansa
Kommentit (118)
JOS nyt jotain väkivaltaa on ollut? Nainehan oli miestä paljon isompikin. Ja muuten, se että veitsi oli ensin miehellä on perustuu VAIN naisen kertomaan. En siis pitäisi sitä kovin luotettavana lähteenä ottaen huomioon lopputuloksen.
Ja jos tässäkin perheessä on perheväkivallasta jouduttu kärsimään vuosikausia, niin eikö ole jollain tapaa oikein, että hakkaaja saa kuolla pois? Suomessa vankilassa henkirikoksesta istuvilla naisilla on lähes 100% taustalla vuosia kestänyt perheväkivalta. En voi olla ajattelematta sitäkään. Ja silti, tämän soiton perusteella pelkästään mikään ei minusta vaikuta siltä, että nainen olis tappanut miehen. Muut todisteet sitten saavat vaikuttaa siihen, mikä tuomio tulee.
naisen kertoman mukainen juttu. Ja miksi sitten kaikki naapurit sanoo että tämä mies oli paljon ulkona yms, mutta nainen ei tervehtinyt eikä häntä paljon ulkona näkynyt?? Jos siis nainen olisi ollut hakkaaja niin tuskin hän olisi ollut se joka vetäytyi kuoreensa. Jos siis ylipäätään perheväkivallasta kyse.
kummalla puukko oli ensin. Se todellakin perustuu vain naisen sanaan.
naisen kertoman mukainen juttu. Ja miksi sitten kaikki naapurit sanoo että tämä mies oli paljon ulkona yms, mutta nainen ei tervehtinyt eikä häntä paljon ulkona näkynyt?? Jos siis nainen olisi ollut hakkaaja niin tuskin hän olisi ollut se joka vetäytyi kuoreensa. Jos siis ylipäätään perheväkivallasta kyse.
kummalla puukko oli ensin. Se todellakin perustuu vain naisen sanaan.
että naisen mukaan puukko oli ollut miehen kädessä ensin. Tämä nyt ainakin löytyi:
- Minun ja Jukan riita on alkanut Jukan kotiin tulon jälkeen eli jonkun verran puolenyön jälkeen. Minun ja Jukan riitelyllä sekä sillä, että muistaisin Jukan pidelleen kädessään veistä, ja mahdollisesti veitsi on saattanut olla myös minun kädessäni, on järkevästi ajatellen syy-yhteys siihen, että Jukka on kuollut tämän seurauksena väkivaltaisesti.
mistä tiedät, onko tämä lukenut jossain?
että naisen mukaan puukko oli ollut miehen kädessä ensin. Tämä nyt ainakin löytyi: - Minun ja Jukan riita on alkanut Jukan kotiin tulon jälkeen eli jonkun verran puolenyön jälkeen. Minun ja Jukan riitelyllä sekä sillä, että muistaisin Jukan pidelleen kädessään veistä, ja mahdollisesti veitsi on saattanut olla myös minun kädessäni, on järkevästi ajatellen syy-yhteys siihen, että Jukka on kuollut tämän seurauksena väkivaltaisesti.
mistä tiedät, onko tämä lukenut jossain?
saanut varmaan kuulla vaan todisteita ja niiden valossa sitten on sanonut että hän se varmaan oli. Ikävä juttu on kyllä kaikinpuolin.
JOS nyt jotain väkivaltaa on ollut? Nainehan oli miestä paljon isompikin. Ja muuten, se että veitsi oli ensin miehellä on perustuu VAIN naisen kertomaan. En siis pitäisi sitä kovin luotettavana lähteenä ottaen huomioon lopputuloksen.
Ja jos tässäkin perheessä on perheväkivallasta jouduttu kärsimään vuosikausia, niin eikö ole jollain tapaa oikein, että hakkaaja saa kuolla pois? Suomessa vankilassa henkirikoksesta istuvilla naisilla on lähes 100% taustalla vuosia kestänyt perheväkivalta. En voi olla ajattelematta sitäkään.
Olisiko Anneli ollut masentunut, turhautunut elämäänsä, kärsinyt paniikkihäiriöstä tms? Kotiäitinä kontaktit ulkopuolisiin ihmisiin saattoivat olla muutenkin hyvin rajoitetut. Auer oli käsittääkseni ollut kotiäitinä kuitenkin jo yli 9 vuotta. Sitä tuntee syrjäytyvänsä aika helposti ja kohta jo pelkkä puhuminen toisten aikuisten kanssa voikin olla melkein mahdoton tehtävä. Vuosikausia kestänyt kulissien rakentaminen ja ylläpitäminen saa ihmisen myös ihan varmasti vetäytymään kuoreensa. Ne hiljaisimmathan aina on myös niitä kaikista vaarallisimpia...
voi tarkoittaa puukkoa rinnassa tms.
heilunut veitsen kanssa, niin luulisi että äiti veisi lapsensa turvaan eikä laittaisi lastansa katsomaan onko tunkeutuja vielä talossa!!
Jos meille joku tulisi yöllä ja puukottaisi minua ja miestä, kyllä lähtisin aika nopeasti lipettiin lapset kainalossa, juoksisin naapuriin tms., en kyllä jäisi sinne katsomaan puukottaako minua lisää tai hyökkääkö seuraavaksi lasten kimppuun!!!!
Vinkeesti muksut kainaloon ja naapuriin. Sitten vasta soitto hätäkeskukseen. Ei kukaan selväjärkinen jäis viereiseen huoneeseen soittelemaan ja tsekkailemaan tilannetta, jos joku riehuis puukon kanssa talossa.
mäkin jäin ihmettelemään että miten se jäi sinne taloon jos siellä joku iso mies heiluu veitsen kanssa?!?! Käy vielä siellä makkarissa kattomassa ja kysyy lapselta että lähtikö tyyppi jo??! Hei haloo!
Varmaan ollut hätäkeskuksen päivystäjällä nielemistä tossa jutussa, eikai kukaan jää sisälle taloon jossa on joku veitsen kanssa!
tuollaisessa tilanteessa on paniikissa eli kukaan ei voi sanoa miten toimisi! Ja kuka se kolmas henkilö oli kenen puhetta myös kuului?? Kai ne hätäkeskuksessas tietää onko siellä joku puhunut tuollaisia. Todennäköisesti siis ei, eli siellä on ollut joku kolmas henkilö!
mutta eikö nainen ollut yhtään hädissään sen miehensä takia, komentelee vaan siellä lapsia jne. eikä kilju yhtään että älä kuole Jukka, Jukka sattuuko, Jukka saatko happea, Jukka mitä kävi!!!
ja todennut, ettei paikalta kuulunut ulkopuolisten ääniä.
tuollaisessa tilanteessa on paniikissa eli kukaan ei voi sanoa miten toimisi! Ja kuka se kolmas henkilö oli kenen puhetta myös kuului?? Kai ne hätäkeskuksessas tietää onko siellä joku puhunut tuollaisia. Todennäköisesti siis ei, eli siellä on ollut joku kolmas henkilö!
joka ei kuulu äidille eikä lapselle?
Mutta kyllähän AV-mamma aina FBI:n voittaa kun murhaa ollaan ratkomassa.
siis ei kyseessä kuitenkaan pikkulapsi
Ainakin iltalehen sivuilta löyty kaikki uutisoinnit koskien ulvilan tapahtumaa. Ja jos en väärin kattonu niin sielä oli tuo hätäpuheluki..
Mutta en tosiaankaan jäis lapsen kanssa kattomaan jos isää joku hullu tappais..Olihan se Anneli tunnustanuki lopulta.
Mutta kyllähän AV-mamma aina FBI:n voittaa kun murhaa ollaan ratkomassa.
kyllähän ne pystyy niiden lasten äänet analysoimaan. Nyt vaan mietitään että onko joku sieltä hätäkeskuksesta? Jotenkin outoa vaan. Kai nyt tuollaisessa tapauksessa se henkilö löydetään, jos on joku hätäkeskuksesta tai jos on perheen lapsi. Eihän se nyt yhtäkkiä ilmaan voi kadota, kyllähän sitä nyt jokainen tuossa tilanteessa mukana ollut tietää että onko tuossa puhunut jotain. Ja jos FBI:n mukaan ei ole ketään ylimääräistä niin miksi tuossa sitten sanotaan että on?? Ristiriitaista.
Ainakin iltalehen sivuilta löyty kaikki uutisoinnit koskien ulvilan tapahtumaa. Ja jos en väärin kattonu niin sielä oli tuo hätäpuheluki.. Mutta en tosiaankaan jäis lapsen kanssa kattomaan jos isää joku hullu tappais..Olihan se Anneli tunnustanuki lopulta.
ei muista
Jos uhri on todennut Annelin puhelun kuullessaan näin? Tarkoittanut siis sitä, että vaimo huijaa, että ulkopuolinen murhaaja on talossa?
oli "viimeinen pisara" jommalle kummalle, ja siksi äityi noin veriseksi teoksi. Varmaan sitä parisuhdedraamaa oli taustalla jo pidempiä aikoja. Sitten yksi "kaunis" hetki, kun raivo saa vallan (vaikkei saisi) ja lopputulos tuo. Ei kukaan tiedä, kumpi aloitti. Toinen pääsi niskan päälle eikä hädissään enää muuta keksinyt kuin "viimeistellä" kuoloon asti :-(