Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Karmea hätäkeskuspuhelu:

Vierailija
30.03.2010 |

Harri Aalto, Ilpo Lehtojoki

Satakunnan käräjäoikeus on julkistanut Ulvilan surman keskeisimpänä todisteena pidetyn hätäkeskuspuhelun kokonaisuudessaan. Neljä minuuttia ja 18 sekuntia kestävässä puhelussa on 114 repliikkiä ja kommenttia.

Äänessä ovat Ulvilan Tähtisentieltä Satakunnan hätäkeskukseen soittanut, miehensä murhasta epäilty Anneli Auer (litteroinnnissa Anneli) surmattu Jukka S. Lahti (Jukka) ja hätäkeskuspäivystäjä (Häke). Myös perheen vanhin lapsi käy puhelimessa. Taustalta kuuluu Lahden voimakasta valitusta ja karjaisuja.

Puhelu (alkaa kello 2.43,22) on sanasta sanaan seuraava:

Häke: Hätäkeskus.

Anneli: Tääl o joku tappaja. Tulkaa nopeesti.

Häke: Mi, mikä?

Anneki: Joku tuli ikkunast sisään.

Häke: Rauhotu, mikä paikkakunta?

Anneli: Ulvila.

Häke: Ulvila, jooh.

Anneli: Tähtisentie viiskytneljä.

Häke: Anteeksi mikä?

Anneli: Tähtisentie.

Häke: Joo-o.

Anneli: Viiskytneljä.

Häke: Onks tää omakotitalo?

Anneli: On.

Häke. Mitä siellä tapahtuu?

Anneli: Joku tuli ikkunast sisää ja hakkaa puukol mun miestäni. Muaki on hakattu.

Häke: Joku hakkaa puukolla?

Jukka: Auuu (valittaa)

Anneli: Kyllä. Heti.

Jukka: Auuu.

Häke: Kuka siel hakkaa puukolla, tunneksä sitä?

Jukka: Auuu.

Anneli: Ei se o pimeetä. Mä juoksi puhelimee ku mä pääsin. Löi muaki, tulee näköjää verta.

Häke: Joo.

Anneli: Hei nopeesti.

Häke: Joo, laitan apua. Onks teitä monta siellä?

Anneli: Meil on myös neljä lasta.

Häke. Neljä lasta?

Anneli: Kyllä.

Häke: Jaaha., odota hetki, mä meen hetkeks pois linjalta. Älä sulje puhelinta, älä mene pois.

Jukka: Aihh (yninää, valitusta).

Anneli: En.

Jukka: Aii (laahaava ääni).

Anneli: Nopeesti.

Jukka: Tuu jo (huijaa).

Anneli: Kuuleksä ku mun mieheni huutaa.

Jukka: (naksahdus) Öhh (kolahdus). Ähh.

Anneli: Meni, lähtikse mies jo?

Jukka: Aargh (erittäin voimakas karjaisu).

Anneli: (hengittää raskaasti puhelimeen).

Jukka: Äihh. Häivy (käheä rääkäisy) (laahaava ääni). Äähh. Auuh (voimakkaita valitushuutoja).

Anneli: Onks joku tulossa jo?

Jukka: Öh...

Jukka: ...auto.

Jukka: Oh. Eih.

Jukka: Hälytyys...tule(e) tänne apuun.

(Tallennuksessa tyhjä kohta kahden sekunnin ajan).

Anneli: Hei mun täytyy ny (huutaa lastaan).

Lapsi: Niih.

Anneli: Tuuksä tänne puhelimee.

Jukka: Agh (valittaa).

Anneli: Mä meen kattoo tonne.

Lapsi: Mitä mä sanon?

Anneli: Mä soitan poliisil, sil pyydettii et.

Jukka: (pyyjääpää;).

(Tuntematon: Mite mä pääse linjoi (Huomautus: Tämä repliikki ei kuulosta naisen eikä tytön sanomalta, kuuluuko Häkestä?)

Jukka: No vähä voit auttaakii.

Jukka: Kylhä nous (keskellä sanaa kuuluu napsahdus).

Anneli: Lähtikse jo (kuuluu hiljempää kuin Jukan ääni).

Jukka: Tu(l)e auttaa.

Anneli: Mitäkö, pitääkö (huutaa raivokkaasti).

Jukka: Yök (yökkäilee, ähkäisy).

Anneli: Viittikö (juoksuaskelia, oven aukaisu).

Juka: Aagh (valittaa).

Jukka: A-laalalala (ei pysty puhumaan enää selvästi). (Kolahdus keskellä;).

Anneli: ...uole (kaksitavuinen sana, päällekkäin miehen valituksen kanssa).

Jukka: (vaimea kopsahdus). Lala.

Anneli: Öh (voimakkaan ponnistuksen aiheuttama äännähdys).

Anneli: ...

Anneli: (vaimeita askelia). Tuleeksielt kettää.

Lapsi: Hei, onksiel joku, tulkaa äkkii, mun iskä voi huonosti. Tulkaa äkkii (taustalla Jukan valitusta).

Tuntematon: ...(n)ui vaa (erittäin vaimea ääni).

Lapsi: Iskä älä kuole.

Jukka: Aih.

Anneli: Hei lopeta (huutaa todella raivokkaasti).

(Tuntematon: askelien ääniä.

Häke: Joo haloo.

Jukka: Se jäi.

Lapsi: Nii tulkaa äkkii, mun iskä voi huonosti, jooko (Jukan valituksia).

Häke: Joo, sinne on apu jo tulossa. Osaakko sä, onks siel joku aikuinen paikalla nyte?

(Jukan puheääntä ei enää kuulu).

Lapsi: Äiti.

Häke: Voiskos äiti puhuu?

Lapsi: Äiti tuu. (kolahdus).

Lapsi: Nyt siel puhutaa taas (metallinen ääni + vaimeampi kolahdus).

Anneli: Onksielt tulos joku.

Häke: Joo, mä oon apuu hälyttäny. Mä voidaan nyt. Mä vähän kyselen lisätietoja. Mikä on tilanne nyt, apu on koko ajan tulossa?

Anneli: Jo. Mä en tiedä mikä tyyppi se o, se.

Anneli: Hajotti meiän ton, se takaovi, sil o mustat vaatteet.

Häke: Jo, onks hän siel paikal viel.

Anneli: Mä olen täl, mä juoksin äske ulos, et mä meen sinne, se lähti juoksee mun perää. Se meni takas ja se aikoo tappaa mun mieheni, se oli äske viel hengis.

Häke: Joo, missä se sun mies, mimmoses tilasse sun mies siel nyt on?

Anneli: Makaa siel lattial ja huus äske apua, nyt hiljeni.

Häke: Sun mies hiljeni vai?

(Lapsi: itkun alkua + voimakas rääkäisy (lyhyt napsahdus).

Häke: Haloo.

Anneli: Älä itke (lapsi) hei siel.

Häke: Joo, sinne on apu koko ajan tulossa, onks sun mies nyt iha tiedottomana makaa vai?

(Lapsi itkee taustalla).

Anneli: Emmä tiedä, mä en oo, keittiös, mä en. Meneks mä kattomaa?

Häke: Joo, mut missäs se tekijä nyt on? Missä se tekijä täl hetkel on?

Anneli: No todennäköisest siel ellei lähteny ulos jo, ei makuuhuoneessa siis.

Häke: Lähti ulos jo vai.

Anneli: En tiedä. Siel hiljeni.

Häke: Jaaha.

Anneli: (kysyy lapselta) Oliks se viel siel?

Lapsi: Joo se lähti.

Anneli: Se lähti jo vai?

Häke: Sano vähä tuntomerkkejä, mä voi sanoo poliisille, mustat vaatteet ja mitä muuta+

Anneli: Mustat vaatteet, siin oli joku, sanotaa et vähintää 180 senttiä pitkä, vähä, aika tukeva.

Häke: Joo.

Anneli: Semoset niinku mustat vaatteet, semmoset, ettei naamaa kokonaa näkyny. Ihan vieraan näköne mulle.

Häke: Ihan vieras?

Anneli: Jooh (taustalla lapsen itkua). Tulkaa nopeesti.

Häke: Joo, poliisi soittaa sul, me voidaan lopettaa sitte.

Anneli: Onks tänne joku ambulanssi tulossa kans?

Häke: On ambulanssi on kans tulossa ja poliisi, mut me voidaan lopettaa ni poliisi soittaa.

Anneli: Joo.

Häke: Täst tavottaa täst sun numerosta, mistä sä soitat nyt (lapsi itkee taustalla). Me voidaan lopettaa, poliisi soittaa.

Anneli: Joo. Selvä.

Häke: Joo, hei.

Anneli: Heihei.

(Tallennus päättyy)

Satakunnan kansa

Kommentit (118)

Vierailija
21/118 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa, jos oletettu murhaaja pystyi hävittämään sekä yllään olleet vaatteet että jalkineet, joilla teki jälkiä. Sanoisin, että tämäkään ei nyt kovin pitävää ole jos ei vaatteita ja jalkineita löydetty.

Vierailija
22/118 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaimon piilottaneen ne hyvin ja polttaneen takassa, samoin kuin murha-aseen eli sen halon. Olihan hänellä kolme vuotta aikaa.

Outoa, jos oletettu murhaaja pystyi hävittämään sekä yllään olleet vaatteet että jalkineet, joilla teki jälkiä. Sanoisin, että tämäkään ei nyt kovin pitävää ole jos ei vaatteita ja jalkineita löydetty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/118 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

talon ulkopuolella, silloin oli lunta maassa. Ilmaanko se haihtui? Levitoi kenties pois?

Vierailija
24/118 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

taloa kun tulivat takaisin, olisiko huomannut että Auer oli piilottanut murhavaatteet ja kengät vaikka kaappiin. pollarien poistuttua on helppo hävittää todisteet. eihän häntä heti pidätetty vaan vasta 3 vuoden päästä.

Vierailija
25/118 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

talon ulkopuolella, silloin oli lunta maassa. Ilmaanko se haihtui? Levitoi kenties pois?

Vierailija
26/118 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko tutkittu, oliko vaimo ja uhri täysin selvinpäin tapahtuma-ajankohtana? Onko jossain mediassa ollut tämä asia esillä?

Vierailija
27/118 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annelin mukaan hyökkääjä oli yli 180 cm, mutta veriset kengänjäljet oli kokoa 40-42, melkoinen kääpiöjalkainen hujoppi siis.

Mun mies on 190 cm ja kengänkoko 43, että ei tuo mitenkään outo kengänkoko olisi.

Vierailija
28/118 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

parvekkeen ulkopuolella oli yksi verinen kengän jälki ja ei voi olla ulkopuolisen murhaajan koska niitä jälkiä olisi pitänyt olla enemmän.

Eli Anneli oli tehnyt lavastukseksi sinne parvekkeelle yhden jäljen.

Oliko se tyttö ollut katsomassa äitiään sairaalassa kun oli kysnynyt äidiltään:

"miks te rikoitte sen lasin?"

Oliko joku hoitohenkilökunnasta kuullut sen lauseen vai mistä se todiste peräisin?

Vierailija
29/118 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitäisi kuulla keskustelu jotta pystyisi tulkitsemaan mitä Jukka on todella sanonut.

Jos uhri on todennut Annelin puhelun kuullessaan näin? Tarkoittanut siis sitä, että vaimo huijaa, että ulkopuolinen murhaaja on talossa?

Vierailija
30/118 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

silloin ei sinun olisi kuulunutkaan soittaa hätäkeskukseen.

HÄTÄkeskus on sitä varten että saat HÄTÄäsi apua heti.

Vierailija
31/118 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

- jos perheriita riistäytynyt ja sopineet että kertovat jostain hyökkääjästä (ettei lapsia oteta huostaan) kehoittaa vaimoaan huijaamaan soittaessa apua.

- huutaa puhelimeen, että vaimo huijaa

- voi tarkoitta "huimaa" tai huoahdus

Vierailija
32/118 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kengänkoko 43. Uhri oli 160 ja voisin uskoa kengän kuuluneen hänelle, poliisi tietää hänen muut kenkänsä. Uhri tuli kotiin autolla klo 23 ja riitely jatkui yölle, vaimo on voinut odotella miestään ja olla kännissä?

Vierailija
33/118 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuu jo (huijaa) meinaa..? Ketä pyysi tulemaan? Apua vai mitä..?

Vierailija
34/118 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo 40-42 kenkä mielestäni voi olla 160 cm miehen (uhri).

Huijaa sanasta tulee mieleen "huimaa" kun sen lausuu ääneen. Jos sanasta jättää j-kirjaimen pois miltä se kuulostaa? hui_aa

Nauhalla tuo kohta on epäselväksi merkitty.

Tuija nimisiä lapsia heillä ei ollut ja selkeästi uhri ei käyttänyt muija-sanaa.

Huijaaminen voi tarkoitta kehoitusta soittajalle tai varoitusta hätäkeskukseen.

Vierailija
35/118 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin inha ja kaamea olo tuli, kun luin tuon litteroinnin :-(

Vierailija
36/118 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anneli voinut olla esim alasti ja siksi napannut äkkiä kaapista jotain päälleen.

Onkohan Annelia tutkittu tuolloin lainkaan? Jos ollut kovin verinen yöpaidan alta, ollut ehkä alasti teon sattuessa.

Vierailija
37/118 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olisi tullutkin ja isolla remmillä sittenkin.

Vierailija
38/118 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väkisin tulee mieleen miten on mahdollista, että naisen kerrottua, että paikalla on hänen ja puukotetun miehensä lisäksi 4 lasta, Hätäkeskus vastaa: odota vähän??? Eikö todellakaan mitään muuta ohjetta saa selvästi shokissa oleva soittaja?

Ja se, että tämä ei ole ensimmäinen, eikä viimeinen kerta, kun Suomen kodeissa lapsi tai lapsia joutuu todistamaan perheväkivaltaa. En tiedä, mutta en todellakaan usko, että tämä olisi ollut heilläkään ensimmäinen kerta! Eiköhän 9-vuotias olis puhelimeen kertonut, jos olis nähnyt isänsä tai äitinsä ekaa kertaa väkivaltaisena. Lapsi raasu. Ja kaikki ne sadat tai tuhannet kaltaisensa, joista emme tiedä.

Hirveän surullista!

Ja jos tässäkin perheessä on perheväkivallasta jouduttu kärsimään vuosikausia, niin eikö ole jollain tapaa oikein, että hakkaaja saa kuolla pois? Suomessa vankilassa henkirikoksesta istuvilla naisilla on lähes 100% taustalla vuosia kestänyt perheväkivalta. En voi olla ajattelematta sitäkään.

Ja silti, tämän soiton perusteella pelkästään mikään ei minusta vaikuta siltä, että nainen olis tappanut miehen. Muut todisteet sitten saavat vaikuttaa siihen, mikä tuomio tulee.

Vierailija
39/118 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

JOS nyt jotain väkivaltaa on ollut? Nainehan oli miestä paljon isompikin. Ja muuten, se että veitsi oli ensin miehellä on perustuu VAIN naisen kertomaan. En siis pitäisi sitä kovin luotettavana lähteenä ottaen huomioon lopputuloksen.

Ja jos tässäkin perheessä on perheväkivallasta jouduttu kärsimään vuosikausia, niin eikö ole jollain tapaa oikein, että hakkaaja saa kuolla pois? Suomessa vankilassa henkirikoksesta istuvilla naisilla on lähes 100% taustalla vuosia kestänyt perheväkivalta. En voi olla ajattelematta sitäkään.

Ja silti, tämän soiton perusteella pelkästään mikään ei minusta vaikuta siltä, että nainen olis tappanut miehen. Muut todisteet sitten saavat vaikuttaa siihen, mikä tuomio tulee.

Vierailija
40/118 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli Annelilta. Koska MITÄÄN merkkejä mistään ulkopuolisesta tahosta ei ole löytynyt esim. pihalta (maassa oli lunta tapauksen sattuessa).

Tietty murhaajalla on voinut olla joku teleportattiolaite mukana ja siksi haihtui niin nopeasti ja jälkiä jättämättä.

Entä jos kuidut on murhaajalta, murhaajan paidasta?

Anneli voinut olla esim alasti ja siksi napannut äkkiä kaapista jotain päälleen.

Onkohan Annelia tutkittu tuolloin lainkaan? Jos ollut kovin verinen yöpaidan alta, ollut ehkä alasti teon sattuessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kuusi