Gynellä käynti, hukkakäynti
Hei, nyt odotellaan ripeitä vastauksia kanssasurffaajilta!
Ongelma, menkat poissa ehkäisypiikin käytön vuoksi. Käynti gynellä ja gyne sanookin, että painoa vaan pienemmäksi niin kyllä ne menkatkin sieltä tulevat. Eli menikö nyt ihan hukkaan yksityiseen gyneen maksaminen, jotta hän sai tämän kertoa? Siis, joo olen ylipainoinen (lue: aina ollut pyöreä), menkat ennen ehkäisyruisketta säännölliset aina 12-vuotiaasta asti. Mitään terveydellistä ongelmaa ei ole ollut. Ja laihana lohtuna, kun yritin pyttää apua menkkoja saamiseen takaisin oli tyly LAIHDUTA, viesti jonka gyne määräsi.
Onko siis kellään kokemusta ehkäisyn jälkeen kuukautisten saamisessa takaisin, onko ylipainoa ja tai miten asia hoidettu. En viitsisi oikeasti odotella puolta vuotta, että pari kiloa tippunut ja sitten vasta saisin pillereitä jotka käynnistävät hormoonitoiminnan.
Kommentit (4)
Aika tylyä kohtelua kalliisti laskuttavalta yksityiseltä gyneltä! Ittelläni aika sama tilanne tossa pari viikoa sitten. Vikat pillerit otin tammikuuun lopussa ja maaliskuun puolessa välissä ei vielä menkoista hajuakaan. Varasin yksityiselle ajan ja sainkin sen seur viikolle. Gyne otti asiani vakavasti ja teki mielestäni tarvittavat tarkastukset. Eli normi sisätutkimuksen lisäks ultrattiin mun kohtu ja munikset ja oettiin papa-koe (edellisestä aikaa), mitattiin verenpaine ja tutkittiin rinnat.
Eniten hyötyä mulle oli tietenkin tosta ultraamisesta, sillä siinä selvis, että toisella puolella oli monirakkulaisuutta, mutta toisella puolella oli yksi isohko rakkula kehittymässä. Laskettiin sitten suunnilleen seuraava ovis, josta mulla ei tietenkään olis ollu mitään hajua. Sain myös terolut-kuurin 3 kk, jonka alotin oviksen jälkeen. Nyt tässä odotellaan, josko olis jo tuo ovis tuottanu hedelmää. ;o)
Kyllä gyne kyseli munkin painoa (normaalin ylärajalla), varmaankin, koska ylipainolla voi olla tekemistä ton monirakkulaisuuden kanssa ja muutaman kilon tiputtaminen on auttanut monia raskautumaan. Mut aika erikoista ette sun lääkäri edes katsonut ultralla missä mennään. =(
Kiitos ensimmäisestä kommentista. Jäi kertomatta sen tarkemmin, että kyllä se ultra tehtiin sekä otettiin papakin. Tutkittiin sitä ultrakuvaa ja kyllä joo, ei voi kiistää, kyllä siinä näkyy rakkuloita, mutta ei niitä montaa ole ja hyvin pieniä. Lääkäri vain huokaili ja kovasti kertoi minkälainen on terveellinen ruokavalio ja miten tärkeää se on nyt vaan saada kilot pois ennen raskaantumista.
Joo en ole vajaaälyinen, tajusin jo yhdestä lauseesta. Kyllä kiloja karistellaan, parhaillaan on kovat suunitelmat. Mutta kuvitteleeko lääkäri, että laihdutan vuoden ja sitten tulen takaisin ilman menkkoja pahimmillaan, kysymään saisinko jotain mikä auttaisi menkkojen käynnistämiseen. Luin netistä paljon monirakkulaoireryhmästä eli PCOS:sta. Lääkäri sitäkin vihjaili, että tuo sinulla varmaan on kun olet kuitenkin ylipainoinen. No, kun en sitä siellä vastaanotolla tiennyt mikä edes on, tyydyin vain lääkärin saneluihin. Kuitenkin samaan taudinkuvaan kuuluu myös karvoituksen liikakasvua (myös leuassa ja rintojen välissä...), jota minulla ei ole. Ei myöskään aknea ja mitään muutakaan mitä kuuluu samaan taudin kuvaan. Ainoastaan muutama rakkula toisessa munasarjassa.
Toivoisin, että ihmiset joilla on PCOS tai kuukautiskierrossa häiriötä tai vastaavanlainen tilanne tai kokemuksia huonosta gynestä kertoisivat tilanteestaan/ kokemuksistaan.
Tuntuu kovin lohduttomalta, joo maksaa kalliisti ja saada huonoa palvelua ja jäädä ilman hoitoa tai ainakin parempia perusteluja miksi ei. Tänään on tarkistettu verikokein kaikkia tauteja ja ei pitäisi mitään hälyttävää olla. Käyn myös uudelleen naistentautien erik.lääkärillä, sellaisella joka on osaava ja ammattilainen. Katsotaan mitä hän sanoo.
Mutta voiko kukaan kuvitella, että tämä raskaaksi aikominen, voisi viedä loppujen lopuksi näin kauan aikaa? eli ehkäisy jäänyt pois 2009 maaliskuussa - menkat poissa ehkäisyn takia (kuuluu asiaan), eivät palaudu kuitenkaan itsestään - lääkäri määrää laihikselle - pitäisi kuulema odottaa 172 vuotta-vuosi menkkoja ilman lääkitystä - jollei edelleenkään olisi tullut luomuna niin siitä vielä vuosi pitäisi odottaa, että pääsisi tutkimuksiin missä vika, saada lähete lapsettomuus tutkimuksiin eli mielestäni kovin pitkä aika siihen nähden, että jos pienelläkin lääkityksellä menkat tulisivat ja alakerta heräilisi nyt muutaman kuukauden sisällä suhteessa tuohon luomun odotteluun.
Mulla on aina ollut lääkäreistä just tollanen kuva. Niillä ei oo lainkaan asiakaspalveluasennetta, ne vaan latelee jotain termejä joista asiakas säikähtää ja apua alkuperäiseen ongelmaan harvemmin heruu. Sen sijaan tylytystä ja pahaa mieltä luvassa sitäkin enemmän.
Se, onko kyseessä yksityinen vai yleisen terveydenhuollon lääkäri, ei oo mulla vaikuttanut saadun kohtelun laatuun lainkaan.
Joka tapauksessa sympatiat on sun puolella, ei tolleen sais maksavaa asiakasta kohdella.
Eiköhän toi 1v laskentatapa vaihtele paikasta toiseen. Mitä jos soittaisit ihan yleisen terveydenhuollon neuvolaan ja selvittäisit asian jollekin kivan kuuloiselle puhelimeen vastaajalle? Sanoisit että tässä nyt vuoden odottelun jälkeen alkaa tuntua epätoivoiselta ja koettaisit vedota ko. ajanvaraajahenkilön inhimillisiin tunteisiin? Uskoisin että sillä, mitä ajanvarauksen syyksi kirjoitetaan, on aika iso rooli siinä minkä ensivaikutelman lääkäri asiasta saa, ja sitä kautta vaikuttaa hoidon laatuun.
Harmi että sulla meni rahat hukkaan, tais olla kallis reissu. Mutta toivottavasti saisit vielä apua tohon... ei kannata lannistua! On siellä idioottien terveydenhuoltoihmisten joukoss niitä helmiäkin, joskus niitä vaan täytyy etsiä vähän pidempään ennen kuin osuu omalle kohdalle.
Olen pahoillani gynen huonosta käytöksestä ja itse saman kokeneena tiedän tuon harmituksen määrän kun apua menee hakemaan ja saakin vain neuvoksi laihduttaa muutaman kilon.
Itselläni todettu PCOS v.2005kun olimme yrittäneet esikoista alulle vuoden päivät. Silloin normaali-/alipainoisena pääsin yksityisen lähetteellä julkiselle lapsettomuuspolille vuoden jonottamisella. Esikoinen syntyi 2008 tammikuussa. Lokakuussa 2008 kävin 1. kerran jälleen yksityisellä koska imetyksen lopettamisesta oli jo aikaa eivätkä menkat olleet alkaneet. Sain vain neuvoksi laihduttaa raskaudesta/kotona olo ajasta jääneet +10kg. Menkat alkoi parin viikon sisällä tästä käynnistä. Kakkosta olemme toivoneet esikoisen syntymästä asti eli kävin jälleen samalla gynellä 1/2v edellisestä enkä vieläkään saanut lähetettä koska a) painoa oli vielä hieman liikaa ihanteeseen ja b) tässä välissä oli yksi alkuraskauden km.
Kalliita käyntejä ja periaatteessa aivan turhia!
Sen verran vielä painonpudotuksesta että nyt kun painoa on se -10kg lähtöpainosta niin kierrot ovat tasaantuneet ja ovulaatio tulee melkein joka kierrossa. Että PCOlaisella ei näemmä sitä saisi olla yhtään ylimääräistä... Minullakaan ei muita oireita kuin tuo monirakkulaisuus alunperin.
Sekavaa, työnlomassa kirjoitettua mutta toivottavasti edes vähän selvensi =)