Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

kannattaako vastasyntyneelle antaa maitoa välillä myös tuttipullosta, että tottuu siihenkin?

Vierailija
29.03.2010 |

esikoista siis odotan ja meinaan imettää jos kaikki onnistuu hyvin. Mietin, vain, että jos joudun pumppaamaan maitoa niin kannattaako vastasyntyneelle antaa välillä maitoa pullostakin, että tarvittaessa sit myös isä pystyisi syöttämäään jos tarve tulee, ettei käy niin että vauva huolii ainoastaan tissiä.

Miten te olette tehneet?

kiitos

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi sitten isäkin hoitaa yösyöttöjä ja jos itse tarvii lähteä päivälläkin jossain käymään niin ei välttämättä tarvitse kiirehtiä syöttämään vauvaa vaan isä voi lämmittää pullon. Kannatan siis myös pumppausta. Pakkasessa säilyykin ihan hyvin rintamaito.

Vierailija
2/31 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten voi käydä niin että vauva alkaa pitää sua tuttinaan ja on koko ajan tississä kiinni. Saat joskus jopa nukuttua jos isä voi välillä antaa pullosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos maitoa riittää pumpattavaksi asti olisi järkevää että suostuisi syömään myös pullosta :)

kiitos teille!

Vierailija
4/31 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sille vauvalle voi myös antaa korviketta.

Vierailija
5/31 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos vauva vain suostuu ottamaan pulloa.. Itselläni on 3 lasta, joista 2 vanhempaa kieltäytyi muutaman kuukauden jälkeen rinnasta kokonaan, kun tykkäsi pullosta enemmän. Nuorin ei suostunut ottamaan pulloa lainkaan ja oli tissitakiainen vuoden ikään saakka. Molemmissa on puolensa, ja etukäteen on monesti vaikea asioita suunnitella. Vauvat kun ei aina toimi niiden suunnitelmien mukaan. :)

Vierailija
6/31 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli imetyksen kanssa aluksi ongelmia, jolloin kokeilimme pulloa moneen kertaan. Meidän vauva vain ei siitä suostunut juomaan, ei millään. Onneksi sinnittelyn jälkeen imetys alkoi sujumaan ja imetin sitten yli vuoden. Mutta toki se auttaa äitiä, jos isäkin voi osallistua syöttämiseen. Vauvan ehdoilla kuitenkin :)

Vierailija
7/31 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä osaimetin/osa pullosta reilut 1v 8kk ja meni hyvin mutta pullo tuli kuvioihin vasta kun imettäminen sujui hyvin. Meillä alku oli hankalaa eli poika oli 3kk ennenkuin onnistui imettäminen kunnolla ja vasta tovi sen jälkeen pullo tuli mikaan... sitten meni vallan mainiosti

Vierailija
8/31 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme lasta ja kolme piiitkää imetystä takana. Aina olen pumpannut rintamaitoa pakkaseen, mutta en ole varta vasten opettanut tuttipullolle. Jos minulla on ollut jotain menoja, niin sitten ovat juoneet pullosta, mutta ei siihen ole mitään harjoittelua tarvinnut.

Vierailija
9/31 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä totutin vähän vajaan kuukauden ikäsestä, mutta sitten vauvan ollessa 5kk se jäi. nyt vauva on kohta 8kk, ja pari päivää sitten jouduin yllättäen alkaa antamaan korvikemaitoa, kun maidon tulo tisseistä yhtäkkiä loppui (liittynee siihen että olen taas raskaana...)

kaksi päivää vauva-raukka huusi eikä olisi millään huolinut tuttipulloa, nyt luojan kiitos se kelpuuttaa sen ja imee tyytyväisenä. eli suosittelen pitämään jatkuvasti yllä sitä tuttipullon imemistaitoa, niin vältytte tollaselta draamalta joka meillä koettiin.

Vierailija
10/31 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tiedän ostaa pari tuttipulloa valmiiksi.

Ja korviketta kyllä myös jos jostain syystä imetys ei onnistu.

Ap

Vierailija
11/31 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tiedän ostaa pari tuttipulloa valmiiksi.

Ja korviketta kyllä myös jos jostain syystä imetys ei onnistu.

Ap

Onnea kovasti loppuodotukseen! Muista kuunnella omaa vaistoasi vauvanhoidossa ja luota omiin päätöksiisi.

Vierailija
12/31 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolme edellistä ovatkin olleet osaimetyksellä ihan muutenkin. Nyt pystyisin melko varmasti täysimettämään tämän neljännen, mutta opetan myös pullolle, ettei olla ihan hukassa, kun minulla tulee jotain menoja. Esim. tanssiharrastustani ajattelin jatkaa melko pian synnytyksen jälkeen ja matkoineen menee 2,5h. Jos on itkuinen vauva, niin en voi ottaa mukaankaan. Tulossa on myös pari leikkausta mulle puolen vuoden sisään synnytyksen jälkeen, joten sikälikin pitäisi pullo kelvata ongelmitta.

Vierailija
13/31 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha sitä on kummemmin suunnitella, jos näyttää, että tarvii antaa pullosta, niin sitten opetat.

Minä en ole koskaan antanut pullosta vauvoille mitään, kaikki kolme on syönyt tissiä yli vuoden.

Ei ole ollut tarpeen.

Vierailija
14/31 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin varmasti kannattaa. Kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että on mahdollista, että vauva alkaa suosia pulloa eikä rinta sitten enää kelpaa välttämättä ollenkaan.

Itse en pitänyt pullon käyttöä tarpeellisena, eikä meidän lasta sitten koitettukaan opettaa pullolle. Pikkuvauva-aikana imetin aina, kun olin lähdössä johonkin (esim. jumppaan) ja vauva pärjäsi sen tunnin-kaksi ilman tissiäkin. Puolivuotiaasta asti joi nokkiksesta vettä/mun lypsämää maitoa, jos piti saada juotavaa mun poissaollessa. Ekan vuoden aikana olin kerralla pois maksimissaan viisi tuntia, mutta eipä mun missään tarvinut sen pitempään ollakaan.

Mutta nämä pullo-/tissijututhan on ihan jokaisen äidin oma asia, teet niin kuin sinusta hyvältä tuntuu.

Vierailija
15/31 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin esikoinen, nyt 6kk. Alussa oli oikeastaan pakko antaa pulloa sairaalassa, kun oma maito ei ollut vielä noussut ja vauvalla oli verensokerit alhaalla. Sitten, kun kotiin oltiin päästy, niin muutaman päivän päästä jouduin itse ravaamaan terveyskeskuksessa ja sairaalassa. Silloin sitten päätettiin, että lähden yksin, kun oli tarpeeksi pumpattua maitoa, jotta isä saattoi ruokkia vauvan!

Sen jälkeen ollaan pidetty yllä sitä pullosta juomista, ei nyt mitenkään päivittäin, mutta kuitenkin. Mulle oli vielä rankkaa ja vaikeaa se imetys eri asioiden kannalta, että en usko, että imettäisin enää, jos en olisi välillä saanut hengähdystaukoa imetyksestä. Aluksi pumppasin, mutta sekin kävi siinä kaiken keskellä raskaaksi, niin ihan rehellisesti sitten annettiin korviketta, noin muutaman kerran viikossa. Joskus sain nukkua yön tai mennä vaikka rauhassa käymään kaupassa.

Nyt, kun lapsi on siis 6kk ja 2kk syönyt kiinteitä (halusin aloittaa siinä 4kk iässä sen, kun ei ollut tosiaan mitään helppoa se imetys), niin ei me juuri korviketta tai pulloa tarvita! Joskus aamuyöllä isä antaa vielä pullosta. 4kk ikään saakka en edes mielelläni imettänyt muualla kuin kotona (ja esim. mummolassa), syötin siis itsekin pullosta, koska se oli niin paljon helpompaa ja nopeampaa ja ei tarvinnut niin stressata!

Mä ainakin olen ollut tosi tyytyväinen siitä, että se pullo tuli alussa mukaan vähän pakostakin. Ei se synti ole antaa muutaman kerran viikossa korvikettakaan. Ihan aluksi vauva juo niin pieniä määriä, että se pumppaaminen on vielä helppoa. No, jos maitoa riittää ja helposti tulee, niin totta kai kannattaa pumpata, jos jaksaa! Mutta jos korvike on joskus käytössä, niin ei tarvitse huonoa omaatuntoa potea, ei se epäterveellistä ole ja vauvasi saa siitä huolimatta kaikki imetyksen edut!

Vierailija
16/31 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdellekkä en ole antanut pullosta maitoa,kun on imetys kerran onnistunut.Ja jokaista olen imettänyt vähintään vuoden.

Jokaisen olen kylläkin opettanut juomaan nokkamukista vettä hyvissä ajoin.

Kun vauvat on päässeet kiinteelle ruualle 4-6kuukautisina olen voinnut mennä esm. kampaamoon, Vauva selvinnyt hyvin pitkätkin ajat kun ei ole tullut jano.

Vierailija
17/31 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kyllä pelkäisin, että vauva alkaa suosia pulloa, koska siitä on helpompi imeä.

Omien lasteni kanssa olen tehnyt niin, että olen suosiolla ollut maitobaari ekat 3-5 kk ja sitten on opetettu hörppimään nokkamukista tai ihan lusikasta/tuttipullon korkista tms. Ekoina kuukausina olen siis tuosta johtuen voinut olla pois vauvojen luota kerrallaan vain maks tunnin-puolitoista, mutta toisaalta en ole vastasyntyneinä heitä raaskinutkaan jättää kauemmaksi aikaa.

Mutta nää on näitä kysymyksiä, jotka jokaisen tulee päättää omien tuntemustensa mukaan ja muuttaa suuntaa vaikka kesken kaiken, jos oma valitsema linja ei tunnukaan hyvältä.

Vierailija
18/31 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totuttaisit 8 kk ikäisen juomaan ennemmin mukista kuin pullosta! Joudut kohta kuitenkin vierottamaan sekä tutista että pullosta.

mä totutin vähän vajaan kuukauden ikäsestä, mutta sitten vauvan ollessa 5kk se jäi. nyt vauva on kohta 8kk, ja pari päivää sitten jouduin yllättäen alkaa antamaan korvikemaitoa, kun maidon tulo tisseistä yhtäkkiä loppui (liittynee siihen että olen taas raskaana...)

kaksi päivää vauva-raukka huusi eikä olisi millään huolinut tuttipulloa, nyt luojan kiitos se kelpuuttaa sen ja imee tyytyväisenä. eli suosittelen pitämään jatkuvasti yllä sitä tuttipullon imemistaitoa, niin vältytte tollaselta draamalta joka meillä koettiin.

Vierailija
19/31 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkia kolmea olen imettänyt yli vuoden ja nyt tätä kuopusta kolme kuukautta, siis sen verran kuin hänellä on ikää.

Ketään ei ole opetettu pullolle. Esikoinen sai pari kertaa rintamaitoa pullosta kun minä olin pois kotoa, mutta nälkäisenä kyllä osasi kuulemma ihan hienosti imeä.

Sanoisin, että tilanteen mukaan. Ei kannata ihan erikseen opettaa.

Vierailija
20/31 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme lasta imettänyt n. 4kk ikään ja sitten kiinteän ruoan yhteydessä opettanut juomaan mm. vettä nokkamukista. Vellitutilla myös sitten opetetultu juomaan velliä pullosta. En ole nähnyt syytä opettaa pullolle, olen pelännyt rintamaidon hyljintää jos saa liian helpolla pullosta.

En ole myöskään pumpannut, se vaan lisää entisestään jo runsasta maidontuotantoa. Jos tulis hätä, sitten vois antaa korviketta.