Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

kannattaako vastasyntyneelle antaa maitoa välillä myös tuttipullosta, että tottuu siihenkin?

Vierailija
29.03.2010 |

esikoista siis odotan ja meinaan imettää jos kaikki onnistuu hyvin. Mietin, vain, että jos joudun pumppaamaan maitoa niin kannattaako vastasyntyneelle antaa välillä maitoa pullostakin, että tarvittaessa sit myös isä pystyisi syöttämäään jos tarve tulee, ettei käy niin että vauva huolii ainoastaan tissiä.

Miten te olette tehneet?

kiitos

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauva ei opi syömään rintaa.

Vierailija
22/31 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja että jos annat pullomaitoa, rinta ei enää kelpaa. Minulla on kolmen lapsen kohdalta aivan erilainen kokemus.

Miehen kanssa olemme vuorotelleet syöttöjä niin, että välillä minä olen imettänyt ja välillä mies on antanut ensin lypsämääni maitoa ja myöhemmin korviketta pullosta. Kaikki kolme lasta ovat olleet innokkaita tissin imijöitä, ja imetys on kestönyt reilun vuoden ikään saakka.

Kakkosen kohdalla teimme niin, että isä antoi alusta saakka iltamaidon vauvalle pullosta sillä aikaa kun minä luin esikoiselle iltasadun. Se oli meidän perheen iltarutiini, ja silti vauva imi päivällä maitoa rinnasta aivan erinomaisen terhakasti.

Olen aina hiukan ihmetellyt näitä, jotka kieltävät pullon käytön sillä verukkeella ettei imetys onnistuisi. Oma kokemukseni ei ainakaan tue tätä teoriaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten saattaa imetys päättyä siihen, että hommasta tulee tuskallissen kivuliasta.

Mutta mekin tosiaan "opetettiin" vauva pullolle, eli 4 viikon ikäisestä ollaan annettu satunnaisesti kokeeksi vähän rintamaitoa pullosta, jotta nähdään että vielä osaa. Ei ole vielä todellista tarvetta taidolle kylläkän ollut (vauva nyt 5kk).

Vierailija
24/31 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsee äitikin välillä tuulettumaan...

Vierailija
25/31 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ei mielestäni ole mitään järkeä opettaa _vastasyntynyttä_ juomaan myös pullosta. Jo rintakumin käyttö voi häiritä niin pahasti imettämistä, että vauva ei suostu enää imemään ilman, ja tuttipullosta juottaminen saa todennäköisesti aikaan megaluokan rintaraivarit ja se taas lopulta imetyksen lopahtamisen, kun imetyksestä tulee niin rasittavaa ja hankalaa.

Vauva kun suosii normaalisti pulloa sen helppouden vuoksi. Ei tarvitse tehdä töitä tai odotella maidon herumista.

Siinä vaiheessa, kun imetys sujuu hyvin, voi alkaa kokeilla pulloa välillä, mutta siinä vaiheessa vauva ei enää yleensä ole vastasyntynyt.

Vierailija
26/31 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina hiukan ihmetellyt näitä, jotka kieltävät pullon käytön sillä verukkeella ettei imetys onnistuisi. Oma kokemukseni ei ainakaan tue tätä teoriaa.

Ehkä siksi me ehdotamme, ettei ihan alkuun kannata antaa pulloa.

On varmaan ikävää altistaa itseään siihen tilanteeseen, että imetys muuttuu painajaismaiseksi, kun kerran sellainen on ihan todennäköinen seuraus pullon liian aikaisin mukaan tulosta. Vaikka kaikille ei olisi niin käynytkään.

Vierailija
27/31 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi oppii pian pullolle ja sitten ihmetellään, kun tissi ei enää maistu ja imetys menee pilalle.

Mies voi hoitaa lasta muilla tavoin. JOS haluat imettää - siis JOS haluat imettää lasta pitkään, älä anna heti pullosta. Kyllä vauva oppii vähän vnahmepankin sille pullolle, jos tarvii.

Monet ovat jättäneet pullovaiheen väliin kokonaan. Btw.

Vierailija
28/31 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tarkoita, etteikö niin voisi käydä ja joidenkin vauvojen kohdalla käykin. Siksi on ihan aiheellista pitää mielessä, että pullosta syöttäminen voi johtaa rinnan vieroksumiseen, vaikkei tietenkään kaikille niin käykään.

Vierailija
29/31 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta voi tietysti olla olemattakin. Moni nuori äiti ei uskalla käyttää omaa järkeään ollenkaan vaan imettää vauvaansa jatkuvalla syötöllä ja sitten ihmettelee kun pää hajoaa kun ei koskaan pääse minnekään. Kun pulloruokinta on lähes demonisoitu ja vain täysimetetyistä lapsista tuntuu kasvavan terveitä tai ainakaan normaalilla tavalla vanhempiinsa kiintyneitä...

Oma äitini sanoi kerran, ettei tästä minun sukupolvestani (70-luvulla syntyneet) käytännössä ketään ole täysimetetty 6kk ikään saakka, ja silti ollaan monet vielä hengissä, ihme juttu!

ei tarkoita, etteikö niin voisi käydä ja joidenkin vauvojen kohdalla käykin. Siksi on ihan aiheellista pitää mielessä, että pullosta syöttäminen voi johtaa rinnan vieroksumiseen, vaikkei tietenkään kaikille niin käykään.

Vierailija
30/31 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpot pullot = Ainu

Hyvät pullot esim. Avent ym. jotka ovat ergonomisesti muotoillut ja esim. ykköstutilla saa imeä ihan kunnolla, että tarpeeksi tulee. Ykköstutti on itse asiassa työläämpi kuin rinta, vaikken itsekään ole ollut helppo herumaan. Että sikäli on turha luulla, että vauva suosisi pulloa ja vieroksuisi rintaa, jos käytössä tosiaan on KUNNOLLISET pullot.

Vierailija
31/31 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin opettakaa pullo. Meillä se ei kelvannut kuin aivan alussa n. 5 kertaa ja sen jälkeen äiti onkin ollut aina ja ikuisesti päivät ja yöt kiinni lapsessa (siis minä, ja toki on oltu erossa, mutta siis niin kauan kuin oli täysimetyksellä, ei mitään toivoa mennä mihinkään pidemmäksi aikaa). Toki imetys on saatu nyt loppumaan, joten vapaampi on olo :)

Pakottaa ei tietenkään saa. Ja kyllä voi korvikettakin antaa, hienoa, jos riittää maitoa pumpattavaksi ja antaa sitä. Itse keräsin maidonkerääjällä vapaasta rinnasta maidot imetyksen aikana, pumppaukseen ei ollut aikaa eikä voimavaroja. Silläkin tavalla maitoa tuli litratolkulla säästöön.