Lapsemme ei kuulu kirkkoon, mutta...
on saanut osallistua päiväkodin evlut-rientoihin. Nyt kyllä alkaa mietityttää, että annammeko enää osallistua.
Yksi hoitajísta tuntuu ottaneen tehtäväkseen lapsemme "kristillisen kasvatuksen". Liika on liikaa ja ei ole kenenkään itse uskovan tehtävä syöttää ylimääräistä tietoa lapaellemme uskon asioista. Riittää, että käydään joulu- ja pääsiäisjutut läpi muun ryhmän mukana. Mitään tunnustuksellista opetusta emme suvaitse.
Kommentit (9)
Mitähän kyseinen hoitaja on lapsellesi kertonut?
Millä tavoin joulu- ja pääsiäisjutut ovat hyväksyttäviä "evlut-rientoja" - nehän ovat kristinuskon perussettii?
ei ole kenenkään itse uskovan tehtävä syöttää ylimääräistä tietoa lapaellemme uskon asioista.
Mitähän kyseinen hoitaja on lapsellesi kertonut?
Millä tavoin joulu- ja pääsiäisjutut ovat hyväksyttäviä "evlut-rientoja" - nehän ovat kristinuskon perussettii?
ei ole kenenkään itse uskovan tehtävä syöttää ylimääräistä tietoa lapaellemme uskon asioista.
mutta ymmärrän hänen pointtinsa. Toki pääsiäinen ja joulu ovat kristinuskon keskeisiä juhlia, MUTTA ne kuuluvat myös erottamattomasti meidän kulttuuriimme, eivät pelkästään uskontoon. Onhan joulu juhlana kristillistä perinnettä vanhempi, kristillinen juhla on vain siirretty keskitalven juhlan paikalle.
päiväkoteja? Onhan ruoka-aineallergisillekin lapsille omia päiväkoteja, miksei myös uskontoallergisten vanhempien lapsille. Työntekijäksi pääsisi vain ehdottomasti ja aukottomasti uskonnoton, ettei vain tulisi vääriä vaikutteita. Kiertävät erityislastentarhanopettajat tukisvat lasta pois kiinnostuksesta mihinkään uskonnollisuuteen.
ihmisiä huijataan joulusta; se on oikeasti keskitalven juhla, ei mikään kristillinen juttu.
Ei erkkikään tiedä Jeesuksen todellista syntymäpäivää tai vuotta, se päivämäärä ole uskon sisältö. Jeesuksen syntymää voitaisiin juhlia vaikka minä sovittuna päivänä; olennainen on Jeesuksen merkitys kristityille. Kristyillä on oikeus määrittää, mikä HEIDÄN joulunsa sisältö on, eikä heidän tarvitse viettää joulua uskonnottomien tai kenenkään muidenkaan toiveen mukaisesti.
Mitähän kyseinen hoitaja on lapsellesi kertonut? Millä tavoin joulu- ja pääsiäisjutut ovat hyväksyttäviä "evlut-rientoja" - nehän ovat kristinuskon perussettii?
mutta ymmärrän hänen pointtinsa. Toki pääsiäinen ja joulu ovat kristinuskon keskeisiä juhlia, MUTTA ne kuuluvat myös erottamattomasti meidän kulttuuriimme, eivät pelkästään uskontoon. Onhan joulu juhlana kristillistä perinnettä vanhempi, kristillinen juhla on vain siirretty keskitalven juhlan paikalle.
Hän kutsuisi minua pian äidikseen ja viettäisi yhä enemmän aikaa meidän seurakunnan kanssa kuin kotonaan. Luulen että hän on oivaltanut kodin yhteisöllisen merkityksen ja kokenut todellisen rakkauden sydämessään. Rakkaus on sellainen voima joka mahdollistaa mitä vain Herran nimeen. Aamen.
Ikinä ei ole kysytty saako lapsemme osallistua pyhäkouluun, vaikka kirkkoon ei kuuluta ja se on päiväkodissa tiedossa. En edes alkuun tiennyt pyhäkoulusta, kunnes lapset kertoi siitä.
Onko kyse nyt siitä, että joku hoitaja pitää pyhäkoulua lapsille? Vai ainoastaan teidän lapsi saa tätä uskonto kasvatusta, koska ette kuulu kirkkoon?
Ymmärrän, että on hankala keksiä tekemistä ja saada hoitajaa niille jotka ei pyhäkouluun saa osallistua ja siksi kaikki osallistuu siihen.
Koulussa asian voi korjata. Sielä ei tarvitse uskonnon tunnille osallistua.
koulussa voi olla monta kertaa viikossa seurakunnan työntekijöiden tai opettajien pitämiä uskonnollisia päivänavauksia (virsien ja rukoilun kera). Lisäksi koulupäiviin sisältyy monenlaisia hartauksia ja jumalanpalveluksia. Opettaja saattaa myös laittaa lapset rukoilemaan päivittäin.
Onneksi lapsen ei ole pakko osallistua uskonnon harjoittamiseen ja uskonnollisiin tilaisuuksiin, vaan hän voi viettää aikaa koulun käytävällä... Hieno systeemi!
Toki kannattaa huomata, että itse uskonnon tunnilla ei saa harjoittaa uskontoa.
Kyselkää päiväkodin ja koulun käytäntöjä jo etukäteen ja ilmaiskaa mielipiteenne. Kun vanhemmat ovat kiinnostuneita ja ottavat kantaa, uskonnon tuputtaminen ja lapsen syrjiminen vähenee vähitellen myös päiväkodissa ja koulussa.
Ymmärrän, että on hankala keksiä tekemistä ja saada hoitajaa niille jotka ei pyhäkouluun saa osallistua ja siksi kaikki osallistuu siihen.
Koulussa asian voi korjata. Sielä ei tarvitse uskonnon tunnille osallistua.
kuinka asiat hoidetaan. Meidän lapset eivät myöskään kuulu kirkkoon ja hoidossa se tiedetään. Silti olen lasten antanut osallistua joulu- ja kevätkirkkoon, kivahan se on päästä bussiajelulle. Joskus on myös pikkukirkko päiväkodissa ja lapset voivat olla tuon ajan mukana. Joulu ei ole koskaanollut meillä kristillinen juhla, puhumattakaan pääsiäisestä tai loppiaisesta yms, kunhan ovat palkallisia vapaapäiviä (ellei tarvitse päivystää). En ymmärrä mitä kristillistä siinä on, että joulupukki tuo muutaman lahjan.
Keskustelkaa asiasta päiväkodissa. Ja ainakin isoimmissa kouluissa järjestetään muuta opetusta uskonnontuntien aikana. Mielestäni tosin Suomesta pitäisi ehdottomasti poistaa valtionkirkko. Jokainen uskokoon kuten haluaa ja kuulukoon mihin tahansa uskonnolliseen ryhmään, valtiolla ei pitäisi Ilkka asian kanssa mitään tekemistä.
Kertokaa toivomuksenne hoitajille. Heidän tulee kunnioittaa sitä, ja hoitaa muiden tunnustuksellinen uskontokasvatus siten, että lapsenne ei joudu siitä mitenkään kärsimään.
Mitä useampi ottaa asian esille, sitä nopeammin asiat muuttuvat.