Pärjääkö kolmihenkinen perhe 3 000 bruttopalkalla?
Olemme palaamassa Suomeen ja olen lähes järkyttynyt, kuinka kalliiksi elämä Suomessa on muuttunut. Esimerkiksi ulkomailla palkasta vuokraan meni 20%, mutta Suomessa korkeiden verojen ja kalliiden vuokra-asuntojen vuoksi asumiseen menisi helposti lähes puolet tuosta em. palkasta. Ja kun tähän lisätään ruokakulut ja muut peruslaskut, mitä jää jäljelle?
Kun lähdimme Suomesta, yhden palkalla vielä eli (ja tuolloin keskipalkka oli 2 500 euroa), mutta nyt vaikuttaa siltä, että jos ei halua sinnitellä pennejä laskien, molempien vanhempien on mentävä töihin.
Onko todellisuus oikeasti näin tyly, vai liioittelen elämisen kalleutta?
Kommentit (27)
mitään todenmukaisia vastauksia saa.
Täällä ihmeelliset mammat elättävät 10-lapsiset perheet 100€: lla kuukaudessa ja säästönkin jää vielä puolet ja näillä tehdään etelänmatka kerran kesässä. Eikö teidän köyhäilijöiden tarvitse koskaan ostaan vaatteita lapsillenne? Eikö koskaan tule eteen autoremonttia, hajonneita kodinkoneita, tarvetta ostaa joku huonekalu tms?
Itse sanoisin ap: lle, että kyllä te tuolla rahalla pärjäätte. Kannattaa kuitenkin varautua siihen, että eläminen pk-seudulla on ihan oikeasti helvetin kallista. Samoin kaikki palvelut.
me asutaan n. 60km helsingistä ja maksellaan asuntolainoja. on 2 autoa jne.. ja meitä on 9.
toi ny oli liioteltua ett 100eurolla...
joskus meil menee päiväs 100euroa,joskus 10euroa.
tulot on mitä on eli noin 1000euroa kuussa jää kaikkeen osteluun/ruokaan/vaatteisiin.
vaatteita tosin on nytkin yli äyräiden eli ei tarvi ostaa ku syksyl korkeintaan
Me ollaan niin erilaisia kaikki perheet, toisille 3000 on paljon enemmän kuin toisille.. kyllähän se riippuu siitä mihin on tottunut. Itse voisin arvioida ap:n kirjoittaman perusteella että voitte pärjätä, mutta ylimääräisiä juttuja varmaan joutuu harkitsemaan tarkemmin. Aika samansuuntaisesti on meillä itsellä tulot ja kulutus, tähän pohjaan tämän tulkintani.
Hienoa jos moni isompi perhe tulee toimeen vähemmälläkin. =)
Teillä, jotka arvostelette ja tulette toimeen pienemmälläkin, yksi kysymys: Onko teillä asunto valmiina vuokratakuineen, huonekalut hankittuna, perusruokavarasto, auto?
Suurin syy, miksi pärjäämistä mietin, on kaiken aloittaminen alusta. Tulemme Suomeen matkalaukkujen kanssa, joissa on joitakin vaatteita, kenkiä, kirjoja, lapsen leluja. That's it. Joudumme etsimään asunnon ja maksaa siitä vuokratakuun; ostamaan kaikki tarpeelliset huonekalut, kodinkoneet (pesukone, mikro jne.), elektroniikka; hankkimaan talvivarusteet koko perheelle (tulemme lokakuussa ja asuinmaassamme talvi on tyyliin +5 astetta). Ja tähän päälle tulee vielä auto, joka on miehen työn kannalta välttämätön.
Vaikka ostaisimme paljon käytettynä, yhteissumma on aika paljon. Osamaksuihin ja velanottoon en haluaisi ryhtyä. Vaikka miten kääntelisin ja vääntelisin tätä tilannetta, niin mulle 3 000 euron brutto ei paljolta kuulosta. Jos asumiseen menee tonni, ruokaan ja muihin päivittäistavaroihin 500 €/kk (ei aavistustakaan paljon ruoka nykyisin maksaa), vakuutuksiin 200 € (niistäkään en ole vielä ottanut selvää), peruslaskuihin 200 €, niin eikö tässä ole koossa jo 2 000 € potti. En tiedä Suomen verotustakaan, mutta arvelin käteen jäävän suurin piirtein tuon 2 000 €. Huonekalut, kodinkoneet jne. joudumme ostamaan hiljalleen ja maksaa ne lapsilisällä ja kotinhoidontuella (?), koska itse palkasta ei paljoa taida käteen jäädä kiinteiden peruskulujen jälkeen.
Miten te, joilla on suuremmat perheet ja pienemmät tulot, teette tämän? Arvostelun sijaan haluan vinkkejä :)
hei mul on 4 lasta,ja tulot on ihan minimit.pieni äitiysraha,lapslisät ja elarit... mieskaveri on mut pienet rahat hänelkii...
meil jää about 1000euroo kuussa ruokaan ja elämiseen.siis yhteensä!
en ymmärrä nuita ett pärjääkö 3000:lla