Pärjääkö kolmihenkinen perhe 3 000 bruttopalkalla?
Olemme palaamassa Suomeen ja olen lähes järkyttynyt, kuinka kalliiksi elämä Suomessa on muuttunut. Esimerkiksi ulkomailla palkasta vuokraan meni 20%, mutta Suomessa korkeiden verojen ja kalliiden vuokra-asuntojen vuoksi asumiseen menisi helposti lähes puolet tuosta em. palkasta. Ja kun tähän lisätään ruokakulut ja muut peruslaskut, mitä jää jäljelle?
Kun lähdimme Suomesta, yhden palkalla vielä eli (ja tuolloin keskipalkka oli 2 500 euroa), mutta nyt vaikuttaa siltä, että jos ei halua sinnitellä pennejä laskien, molempien vanhempien on mentävä töihin.
Onko todellisuus oikeasti näin tyly, vai liioittelen elämisen kalleutta?
Kommentit (27)
Aika tiukkaa on. Ruokamenoissa voitaisiin kyllä pihistellä, siihen kuluu aika lailla rahaa. Asumiseen menee tällä hetkellä 1300 eur/kk.
Me on pärjätty paljon vähemmälläkin pitkään.
Tällä hetkellä kaikki perheen tulot on vajaat 3000e/kk, ja meitä on 5! Pärjätään. Talolainaa maksetaan.
meillä pärjää nelihenkinen perhe n. 2500€ bruttotuloilla kuussa. Vuokra on 800€ ja sähköt netti ruoka ym. siihen päälle. Säästöön jää ehkä muutama pennin pyörylä, mutta kyllä me näin pärjätään.
pelkällä vanheimpain avustuksella nyt just, pärjää silläkin kun pakko, mutta ei me hanhenmaksaa ja shampanjaa saada...
mihin te hyvät ihmiset niitä rahojanne oikeen tungette?? :D meidän 5-henkinen perhe elää ihan helposti n.2500 brutto. meillä on auto, kissa, ja asuntolaina. koirakin meinataan hankkia. :)
-paljonko netto?
-paljonko asumiskulut?
-onko autoa? tai jopa kaksi autoa?
-oletteko terveitä?
-onko kalliita harrastuksia?
jne...
ei ole niin edullista. mulla oli ranskassa paskempi palkka ja suuremmat asumiskulut kun täällä ja asunto oli tietty hurjasti pienempi, ruoka oli ehkä edullisempaa mm. vihannekset ja hedelmät, juustot ja ravintolat. täällä saa sentään pulloista pantin :)
riippuu siitä missä päin Suomea asutte. Pk-seudulla 3000/ kk edellyttää suunnittelua, jossain muualla sillä voi elää "herroiksi".
Meillä on tiukkaa, 2 aikuista, 1 lapsi, tulot asumistukineen ja lapsilisineen n. 1300e/kk käteen. Asumiseen menee noin puolet, asutaan vuokrakaksiossa.
Kyllä tuolla pärjää laskemattakin, vaikka asumiskustannukset olis noin puolet.
En tiedä, miten meidän kulutustottomuksia ja elintyyliä määriteltäisiin. Emme periaatteessa ole tuhlareita tai materialistisia. Vaatteita - ja ihan tavismerkkejä- ostamme vain tarpeeseen ja jos mahdollista, suosin kirppareita. Autoja on yksi ja se on välttämätön miehen työn vuoksi, suurimman osan ajasta kuitenkin kävelemme ja pyöräilemme. Ruokatottumuksia en osaa määritellä -se mikä meille on ollut vuosia perusruokaa, taitaa olla Suomessa kalliimman puoleista (?), kuten laadukas liha ja monet juustot. Haluamme ruoan olevan terveellistä ja monipuolista, mutta yksinkertaisista perusaineksista (esim. murojen sijaan pikakauraa, kaupan leivän sijaan itse tehdyt porkkanasämpylät tms). Teen ruoan alusta loppuun itse ja eineksiä en paljoa käytä.
Asuminen on mulle tärkeä osa-alue: asunnon on oltava viehättävä ja hyvällä sijannilla. Voin asua kaksiossakin, en tarvitse hulppeita tiloja. Eikä se olisi edes ekologista. Ja netin asuntotarjonnan mukaan tähän saa kulumaan pitkän pennin pääkaupunkiseudulla. Mieleinen kaksio maksaa helposti 1 000 €.
Harrastukset...Mulle sopii hyvin kansalaisopiston ja avoimen yliopiston tarjonta. Tyyliin baletti kerran viikossa ja pianoa voin muuten soittaa kirjastossa. Taaperolla ei vielä kodin ulkopuolisia harrastuksia ole ja mies tykkää vain rentoutua kotona työnsä vastapainoksi.
Matkustaminen...Tuohon kyllä saisimme helposti upotettua rahaa, mutta en usko, että kovin paljon yhdessä perheenä matkustaisimme. Mies matkustaa työnsä puolesta ja työpaikka maksaa kulut. Itseäni voisi kyllä kiinnostaa silloin tällöin pidennetty viikonloppu jossakin Euroopan pääkaupungeista, mutta ne ei periaatteessa kovin hintavia ole.
Tässä nyt jonkinlainen kuvaus. Osaisiko joku arvella, riittääkö tuo 3 000 bruttotulo (+lapsilisä ja kodinhoidontuki) Helsinkin keskustan lähettyvillä)? En esimerkiksi tiedä ruoan hinnoista oikein mitään (viimeksi kävin Suomessa 3 vuotta sitten ja sen jälkeen ainakin av-palstalla oli kova kalabaliikki ruoan hintojen noususta).
kyllä todellisuus on tuo, ja pelkästään asumisen vuoksi. suomessa asumisesta on tehty bisnestä, jota valtio tukee rikkaille. eli tuo asumistukisysteemi eli rikkaille vuokranantajille maksetaan riskitönt asumistukea, jota ei missään muussa maassa ole, ja joka nostaa tätä kautta vuokrat pilviin ja tämä taas nostaa asuntojen hinnat
Tuohon lisäkysymykseessi, että riittääkö teidän yksi palkkatulo noiihin sinulle tärkeisiin asioihin. Kyllä meillä ainakin olisi riittänyt noihin kaikkiin, kun oli vaan yksi pieni lapsi. Eri asia sitten kun on kuluttavia koululaisia, joille ei kirpparilta enää löydy ehjää ja hyväkuntoista, jotka harrastgavat ja syövätkin enemmän.
Miehen palkka 1800- verot. Mun hoitotuki ja kolmen lapsen lisät.
Maksetaan miehen asuntolaina 500e sekä mun lainan korko 170e.
Nettilaskut, puhelinlskutx4, kahden auton kulut, vakuutukset ym.
Joka kuukausi menee niin että vikalla viikolla tongitaan pakastimen ja kaappien perukoita ja keksitään syömistä.
Jos tää alkaa liikaa ahdistamaan niin pakko se on mennä töihin.
Säälittää vaan teinien puolesta kun ei ole varaa maksaa edes viikkorahaa että pääsisivät leffaan ym.
miehen bruttotulot 3000 ja siihen päälle tulee lapsilisä & kotihoidontuki helsinkilisällä. Olemme 3 henkinen perhe ja asumme 20 min ajomatkan päässä Helsingin keskustasta 4h+k omistusasunnossa. Asumiseen menee n. 1400e/kk (lainanlyhennys ja vastike). Ruokaan ja muihin marketista ostettaviin tarvikkeisiin (vaipat, pesuaineet jne.) kuukaudessa n.400e. Itse teen ruuat alusta saakka ja valikoin terveellisimpiä vaihtoehtoja. Ei kauheasti tuhlailla, mutta ei ole ollut tarvetta laskeskellakaan ihan sentilleen ostoksia. Autoa ei ole, siinä säästämme.
Matkustelemme tällä hetkellä kerran kesässä isomman reissun kotimaassa.
Ruuan hinnoista: en osaa sanoa muuta kuin että leipä, juusto ja liha tuntuu kalliilta, mutta meillä ostetaan se mitä tarvitaan ja halutaan syödä eikä mietitä sitä sen kummemmin. Jos välillä syödään jotain kalliimpaa, niin sitten voidaan seuraavilla aterioilla valmistaa jotain edullisempaa vastapainoksi.
En tiedä, miten meidän kulutustottomuksia ja elintyyliä määriteltäisiin. Emme periaatteessa ole tuhlareita tai materialistisia. Vaatteita - ja ihan tavismerkkejä- ostamme vain tarpeeseen ja jos mahdollista, suosin kirppareita. Autoja on yksi ja se on välttämätön miehen työn vuoksi, suurimman osan ajasta kuitenkin kävelemme ja pyöräilemme. Ruokatottumuksia en osaa määritellä -se mikä meille on ollut vuosia perusruokaa, taitaa olla Suomessa kalliimman puoleista (?), kuten laadukas liha ja monet juustot. Haluamme ruoan olevan terveellistä ja monipuolista, mutta yksinkertaisista perusaineksista (esim. murojen sijaan pikakauraa, kaupan leivän sijaan itse tehdyt porkkanasämpylät tms). Teen ruoan alusta loppuun itse ja eineksiä en paljoa käytä. Asuminen on mulle tärkeä osa-alue: asunnon on oltava viehättävä ja hyvällä sijannilla. Voin asua kaksiossakin, en tarvitse hulppeita tiloja. Eikä se olisi edes ekologista. Ja netin asuntotarjonnan mukaan tähän saa kulumaan pitkän pennin pääkaupunkiseudulla. Mieleinen kaksio maksaa helposti 1 000 €. Harrastukset...Mulle sopii hyvin kansalaisopiston ja avoimen yliopiston tarjonta. Tyyliin baletti kerran viikossa ja pianoa voin muuten soittaa kirjastossa. Taaperolla ei vielä kodin ulkopuolisia harrastuksia ole ja mies tykkää vain rentoutua kotona työnsä vastapainoksi. Matkustaminen...Tuohon kyllä saisimme helposti upotettua rahaa, mutta en usko, että kovin paljon yhdessä perheenä matkustaisimme. Mies matkustaa työnsä puolesta ja työpaikka maksaa kulut. Itseäni voisi kyllä kiinnostaa silloin tällöin pidennetty viikonloppu jossakin Euroopan pääkaupungeista, mutta ne ei periaatteessa kovin hintavia ole. Tässä nyt jonkinlainen kuvaus. Osaisiko joku arvella, riittääkö tuo 3 000 bruttotulo (+lapsilisä ja kodinhoidontuki) Helsinkin keskustan lähettyvillä)? En esimerkiksi tiedä ruoan hinnoista oikein mitään (viimeksi kävin Suomessa 3 vuotta sitten ja sen jälkeen ainakin av-palstalla oli kova kalabaliikki ruoan hintojen noususta).
Jos meidän viisihenkinen perhekin pärjää hyvin...
niin saa katsoa peiliin. Meidän 9, kohta 10 hengen perhe pärjää vähän vähemmälläkin, joten kyllä se on mihin rahansa laittaa. Me olemme tyytyväisiä osaamme.
ja meitä on 4, lyhennämme asunto- sekä autolainaa. Pärjäämme kohtalaisesti, rahaa ei paljoa jää säästöön, mutta pärjäämme kuitenkin.
Emme ole kauhean tarkkoja rahan suhteen, joten jos jaksaisimme enemmän laskeskella jäisi meille ylimääräistäkin enemmän.
ihmistä perheessä. Hyvin ollaan pärjätty jo vuosia.Peruskotiruokaa syödään ja asuntolainaakin on.Kaks autoa on pakko olla, että päästään töihin.Omani on jo maksettu, mies maksaa vielä omaansa.Ei tuhlailla juurikaan, ostan itselleni joskus vaatteita kirpparilta, lapselle ostelen ihan merkkivaatteita.Eli kyllä tollasilla tuloilla elää, kunhan on hiukan tarkkana rahankäytössä ja viitsii tosiaan itse laittaa ruuat ja käyttää hyväkseen esim. vaatealet.Ei asuta Etelä-Suomessa, joten varmaan eläminen on täällä muualla ehkä vähän halvempaa.
mutta ei se kivaa olisi. Perheessämme nyt 7 000 euron bruttotulot ja se takaa saman elintason kuin Keski-Euroopassa puolta pienemmät tulot.
Tietysti asiaan vaikuttaa tosi moni tekijä: mihin rahaa käytätte? Matkusteletteko esim. Suomesta paljon entiseen asuinmaahanne? Saako sinne halpoja sarjalippuja tms? Laitatteko ruoan itse vai syöttekö ulkona? Suomessa ulkona syöminen on kalliimpaa kuin muualla.