Siis voiko lastensuojelu puuttua siihenkin
jos lapsi ei ryömi, konttaa tai varvistaa?
Luin aiemmasta av:n ketjusta, että jonkun vauva ei ollut ryöminyt tarpeeksi ajoissa, niin lastensuojelu oli puuttunut peliin ihan vaivoiksi asti.
Minun lapseni (hieman alle 7kk) varvistaa ja saimme lähetteen neuvolasta fysioterapeutille. Kävimme siellä muutama viikko sitten ja kiinnitin huomiota siihen, että fysioterapeutti käytti monessa otteessa sanaa "huoli", kysyi myös onko minulla ollut minkä asteinen "huoli" vauvan varvistamisesta?
Luin täältä, että lastensuojelu käyttää paljon sanaa "huoli", onko tämä jokin yleinenkin termi lasten kanssa työskennellessä?
Fysioterapeutti oli muuten tosi mukava, sanoi, että lapsemme on kehitystään edellä ja tekee paljon asioita, joita ikäisensä vauva ei vielä tarvitsisi edes tehdä.
Me olemme niin kunnolliset ja rakastavat vanhemmat vauvallemme, kuin vain voi olla, olemme hyvässä työssä, varakkaita, emme käytä mitään päihteitä ja muutenkin ihan normaali perhe.
Alkaa pikkuhiljaa tympimään, kun tuntuu, että lastensuojelu nostetaan esiin mitä ihmeellisimmissä kohdissa, eikä voi enää luottaa siihen, että vaikka olisi kuinka hyvä vanhempi, niin sitten etsitään vikoja, vaikka vauvan fyysisestä kehityksestä. En vain ymmärrä miten vauvan fysiologia ja lastensuojelu liittyy toisiinsa?
Onko täällä jotain joka tietää esim ammattinsa puolesta kertoa onko lastensuojelu Suomessa nykyään näin retuperällä, että puututaan turhiin juttuihin eli lapsiin jolla ei ole oikeasti mitään oikeaa ongelmaa vai lietsooko joku/jotkut valheellisilla tarinoilla?
Kommentit (23)
kun perheessä on erityislapsi. Varsinkin lapset, joilla neuropsykiatrinen häiriö, niin ovat vaara vyöhykkeellä.
Mielummin etsitään vikaa vanhemmista, eikä selvitetä onko lapsella adhhd, add, autismi tai asperger.
Meillä kehitysvammainen lapsi ja aina tutkimukset olleet asiallisia, mutta kuopuksen tapauksessa ei näin ole, kun kyseessä paljon neuropsykiatrisia piirteitä.
Kuopus on nyt foniatrisella puolella tutkimuksissa ja olen sanonut siellä, että lapsi tutkitaan siellä missä tutkimukset on asialliset ja siksi lapsella on vakuutus säilytetty. Nyt selvitetään vaan kieli ongelma, mutta itse epäilen, että taustalla enemmänkin tarkkaavaisuushäiriö. Niiden tutkimuksien aika ei ole, kun vasta 10v.
Kävin kuopuksen kanssa joskua perheneuvolassa ja aina tuli tunne, että meissä on vika, vaikka kukaan ei syyttänytkään mistään.
Sun tapauksessa ei ole tästä kyse, mutta voihan sitä käyttää muutakin sanaa, kuin huoli.
Yleensä motoriset ongelmat käsitellään hyvin vanhempia syyllistämättä.
ollut vaikka mitä vaikeutta ja häntä on useampaan otteeseen tutkittu sekä fyysisesti että psyykkisesti, eikä koskaan ole ollut mitään puhetta vanhempien huonommuudesta tai lastensuojelun tarpeesta.
Itse kysyin tuosta lastensuojelusta kun pojalla oli kehityshäiriöitä. Sairaalan psykologi sitten sanoi, että niin kauan kun vanhemmat on yhteistyökykyisiä ja vähintäänkin neuvottelevat hoidosta niin ei ole ongelmaa. Mutta jos annetut ajat jää käyttämättä tai jatkuvasti perutaan eikä varata uutta aikaa tai otetaan 'meidän mussukassa ei ole mitään vikaa'-asenne niin heidän tulee tehdä ls-ilmoitus. No, ihan on käyty kuntoutukset eikä ilmotoitusta ole minnekään tehty vaikka vaivakin on vakavampi kuin joku varvistelu. Perheen muita lapsia ei ole alettu kyttäämään eikä mun raskaanaolokaan ole mitään intohimoja kenessäkään herättäny.
Ei kai nyt terveydenhuoltohenkilökunta tahallaan halua ruuhkauttaa lastensuojelua entisestään "perättömillä" ilmoituksilla. Toki ylilyöntejä saattaa tapahtua.
Ei ihme jos lastensuojelu on valtakunnallisesti ruuhkautunut, jos puututaan myös niiden perheiden asioihin joilla lapsella kaikki hyvin.
Mielestäni lastensuojelun pitäisi puuttua vain alkoholi-, mielenterveys-, huumeidenkäyttäjien ja perheväkivaltaa kokeneiden lasten elämään, sekä tietenkin josta lapsen hoito laiminlyödään, lapsesta ei välitetä, koti on siivoton jne.