Hei te, joilla saa virpoa vain tietynlaiset virpojat!!! HUOMIO!!!
Osalla saa virpoa vain ne, jotka ovat pukeutuneet. Osalla vain ne, jotka eivät ole pukeutuneet. Osalla saa virpoa vain ne, joilla on kauniisti koristellut oksat. Osalla saa virpoa vain ne, joilla on ihan minkälaiset oksat vaan. Osalla saa virpoa kaikki oli minkänäköisiä lapsia vaan. Osalla saa virpoa aikuisetkin.
Voisitteko olla kilttejä, ja leikata kaksi halkaisijaltaan 15 cm kokoista ympyrää ja piirtää toiseen sellaisen virpojan ja oksan, joka on teille tervetullut. Toiseen ympyrään piirrätte sellaisen, joka ei ole tervetullut ja tämän ympyrän päälle vedätte vielä ruksit. Ripustatte ympyrät vielä kotinne ulko-oveen ja voitte olla varmoja, että tulee oikeanlaisia virpojia!
Kommentit (146)
Meillä saa tulla virpomaan ja olen oikeasti muutamana vuonna laittanut oveen lapun "Tervetuloa virpomaan!" =) Vanhemmat,joiden lapset käyvät virpomassa, muistuttakaa ettei ulko-oven kynnykseltä saa mennä sisällä jos on tuntematon ihminen kyseessä! Meille usein tulevat ihan eteiseen asti ja hirvittää jos joku pedofiili vaikka lapsia houkuttelisi..
Tulkoot vaikka joulupukkina. Asulla eikä oksalla väliä mutta teinit ei saa täältä mitään. Joka vuosi niitä isoja tyttöjä käy, olen heille sanonut etttä voivat ihan itse käydä kaupasta hakemassa karkkinsa. Mun mielestä ylä-asteikäiset voivat jo lopettaa nuo virpomiset, aikansa kutakin!
Meillekin saa tulla (jos pääsee sisään rappukäytävään, jonka lukko on ovikoodilla suojattu). Muutaman kundin (siis jo varmaan kuudesluokkalaisia) olen aikanaan käännyttänyt; risut oli revitty (ei siis leikattu) puskasta ja koristelematta, samat lökövaatteet kun normaalistikin eikä tietoakaan lorusta, tunkivat vaan oksaa nenän eteen ja pyysivät karkkia.
Käskin tulemaan takas kun on vähän edes yritystä pelissä (karkkia siis oli ja oisin sitä kyllä antanut, jos olisivat takaisin tulleet) mutta ei poikia enää näkynyt...
Meillä on hienot jänispuvut ja upeat oksat sillä mummoni tekee ne meille joka vuosi. Ja ompelee jänispuvut.
Ei sitten käynyt yhtään virpojaa vaikka olin varannut runsaasti karkkia, muuta hyvää ja isommille tytöille sukkahousuja jne
-pervoukko-
[quote author="Vierailija" time="22.03.2012 klo 15:09"]
Mulle on ihan sama vaikka tulis kakarat yöpuvussa virpomaan, kunhan jokainen virpoja antaa oman oksansa. Vituttaa ne ahneet kakarat jotka tulee porukalla virpomaan, mutta vain yksi antaa oksan. Kaikki kyllä ottaa iloisena vastaan karkit. Millaisia vanhempia näilläkin tulevilla kitupiikeillä oikein on, kun ei opeta lapsilleen mitään tapoja. Lisäksi ne varvut on ihan samperin rumia, suurinpiirtein jeesusteipillä liimattu sellaiseen kymmenen sentin pituiseen oksaan kaks höyhentä ristiin. Miten ne edes kehtaa sellaisilla virpoa?? Toista se oli 90-luvulla kun olin itse virpomassa...
Ihmettelen vain, että mitä ihmettä niillä oksilla teet, kun niitä enemmän halajat? Meille riittää ainakin onksa per joukkio...
Ja joo, ei ole suuri ongelma mun elämässä nää virpojat, vaikka siltä vaikuttaisikin, kunhan vaan puran vitutustani tänne...
[/quote]
ja kiinnitin ne jo eilen oveen.
Meille saa kans tulla kaikki jokka viittii vaan tulla.. Ärsyttää kun pitää ostaa karkkia ja kukaan ei viitti käydä.
Sillä niitä vitsoja saa muutaman vääntä. Sille palkka, joka antaa vitsan, muut jää ilman. Omassa lapsuudessa käytiin 6 hengen poppoolla, tuttujen kyläläisten ovien takana ja kaikki olivat tasan tehneet omat vitsansa joka taloon. Lorun lisäksi usein laulettiin vielä kevät-laulut kiitokseksi ja pukeutuminen oli vimpan päälle.
Nyt oven takana käy naama norsun vitulla lähteviä esi-murkkuja, kun en antanutkaan kuin vain viisi pientä suklaamunaa yhdestä vitsasta per naama... Tuttuja toki olivat ja pukeutuneita, mutta olisi vissiin pitänyt antaa koko pussi neideille.
oikeaan virpomaperinteeseen kuuluu.
Onko oikeesti koteja, joihin ei saa tulla pupupuvussa?!! Meillä on 4 v. todella onnellinen pupupuvun omistaja ja se puku ajateltiin laittaa virvottaessa. Onko oikeesti niin tylyjä ihmisiä, jotka kehtaa käännyttää 4 v:n pupupukuisen ovelta? Meillä kyllä osataan loru ja hienot vitsatkin tehdään.
Pääsiäinen lähestyy taas ja kävimme tänään lapsen kanssa keskustelun aiheesta naapuruston virpominen: kun kaverit pyysivät mukaan ja ne pukeutuu sillai ja sillai ja sit niitä oksii kans pitää kai olla...
On lapsen huonoa tuuria, että äiti on saanut itäisen virpomaperinteen onnekseen eikä hyväksy noidiksi tmv. pukeutumista ja oksien tulee olla kunnolla koristeltuja (oikein oksettaa nuo yksi sulka ja kaksi piipunrassinpätkää teipattuna 'vitsat' ). Lisäksi virpomalorun tulee olla onnea toivottava, ei palkkaa vaativa.
Vain kavereiden kotona lapsemme voi käydä virpomassa, ei kenen tahansa kaupunginosamme asukkaan ovilla. Ja olen opettanut myös sen, etteivät kaikki halua maksaa palkkaa, vaikka virpomaan päästäisivätkin (ja oksa jätetään silti jokaiselle virvotulle taloudelle ;) )
Viime vuosina (perheellemme vieraat) virpojat alueellamme ovat virponeet oven avaamaan tulleet lapset ja kun olen ilmoittanut, että palkan saadakseen on virvottava aikuinen, ovat piltit purskahtaneet säikähdyksestä itkuun.
Tuntuu, että tässä läntisessä kaupungissa on tuo virpomakulttuuri aivan levähtänyt käsistä. Vanhemmat eivät välitä tai sen vertaa tiedä että osaisivat kertoa vanhasta tavasta kumpaakaan kulttuuria; kunhan saavat kakarat hetkeksi omiin puuhiinsa ja sitten herkkuja/rahaa kerjäämään.
Tänä vuonna meillä siis ei avata ovea kenellekään, joka ei ennalta ilmoita tulostaan. Tiedämme varautua ja jutella vanhempien kanssa etukäteen aiheesta.
Enemmän traumoja lapselle todennäköisesti aiheuttaa se, että aiheesta ei kotona keskustella ja toivottua käytöstä/hyviä käytöstapoja perustella kuin se, että virpomisreissussa joku aikuinen huutaa. Jos asiat käydään etukäteen läpi, tietää lapsi ettei hänen käytöksesnä ole aiheuttanut kyseistä huutoa vaan tämä kulttuurien turha sekoittaminen. Virpominen virpomisena ja noidat pääsiäiskokoille. Niidenkin polttoa voisi lisätä, on kuitenkin oksajätteiden tekoaika ;D
Samaan tapaan kuin edellinen lapsiaan myös meitä evästettiin lapsena kun lähdettiin virpomaan. Että virpomisen ajatus ei ole saada palkkaa, vaan hyvä mieli virvottavalle.
Siihen kuuluu kauniin vitsan tekeminen ja sen antaminen virvottavalle. Jos palkka on ainoa mikä virpomisessa kiinnostaa, ei tarvitse mennä ollenkaan. Muualta kotoisin olleet tuttavat pyysivät meitä mukaansa "noitimaan", mutta emme saaneet lupaa mennä, koska vanhemmat pitivät sitä vastenmielisenä kerjäämisenä.
Nykyään en enää asu idässä enkä tiedä nykyisen paikkakuntani virpomisperinteistä, koska luonani ei ole koskaan käynyt yhtään virpojaa (en ole asunut lapsiperhealueilla). Sikäli en tänäkään pääsiäisenä ole varautumassa mitenkään ja tuskin tulen jatkossakaan varautumaan, ennenkuin tuttavaperheiden lapset ovat virpomisiässä.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2010 klo 09:11"]
kävi kans kerran pari jotain 12v jätkää, oksa oli mikä oli ja tavallisissa vaatteissa olivat. Oikeasti teki mieli sanoa että etteköhän ole hiukka liian vanhoja tähän.. No virpoivat kuitenkin ja annoin palkaksi semmoset pienet munat. Tupisivat poislähtiessään että "vittu miten köyhää" ! :D Hehhehh, noloja jätkiä. :)
[/quote]
Hih :D itse kävin virpomassa vielä 14-vuotiaanakin. Tosin enemmänkin ehkä 3-vuotta nuoremman pikkusiskon ja -serkun kaverina (olin kuitenkin pukeutunut, vaikkakin naaman peittona olikin naamari jottei kukaan luokkakaveri olisi tunnistanut :D). Olin toki ollut mukana koristelemassa vitsoja (rakastin tätä!), ja meidän vitsat olivat hienoja, virpominen on minulle aina ollut ns. kunnia-asia :).Lopuksi saalis jaettiin kaikkien kesken tasan, ja maitoallergikkoinen pikkusiskoni sai vähän enemmän rahoista kuin minä ja serkku :)
Minä kävin veljeni kanssa monta, monta vuotta virpomassa ympäri naapuria. Aina oli kunnon kuteet päällä ja väriä naamassa (noita tai söpö kissa-asu :)). Oltiin oikein hellyyttäviä! Ja oksat viimeisen päälle tehty, ja niitä oli paljon. Pari iltaa sai värkätä.
Vaikka olen nyt köyhä opiskelija, odotan innolla josko minulle tulisi tänä vuonna virpojia! Olisi mukavaa saada oksa ja nähdä pienten lasten into. Palkka tulee myös :)
En käsitä niitä jotka eivät siedä virpojia. Hyi teitä. Älkää sitten avatko ovea.