Parhaat kasvisruuat?
Mitkä kasvisruuat teidän perheessä uppoaa niin lapsiin kuin aikuisiinkin?
Ollaan osittain kasvissyöjäperhe (minä ja lapset syödään joskus lihaa, puoliso on ovo-lakto), mutta samat safkat pyörii ruokalistala pikkusen turhan tiuhaan.
Inspiraatiota haen...
Kommentit (4)
Salaatteja kesällä, kasvissosekeittoja aina, linssikeittoa, kasvispastaa, -wokkia ja -risottoa.
Nää on oikeestaan kaikki sellaisia ruokia että niihin käy mitkä vaan kasvikset ja maku muutttuu niiden ja mausteiden mukaan hyvinkin erilaiseksi.
- makaronilaatikko soijarouhtetta käyttäen (paista pannulla turvotettua soijarouhetta ja sipulia, mukaan voi laittaa jotain kasvista, esim. maissi, kesäkurpitsa sekä mausteita)
- lasagne (tomaattikastikkeeseen soijarouhetta, pinaattia, kidenypapuja, sipulia ja mausteet päälle)
Ihan viime aikoina - itse asiassa täältä AV:lta - olen oppinut, että soijarouhe kannattaa turvottaa vedessä ja sitten huuhdella ja puristella vettä pois (pannulle kannattaa vielä lisätä nestettä). Maku ja koostumus on PALJON parempi.
- Pastavuoka. Vuokaan keitettyä pastaa, sipulia, tofua, mausteeksi pestoa, mustapippuria ja soijakastiketta. Päälle juustoraastetta. Vuokaan voi laittaa lisäksi vähän vaikka mitä, kasviksia, papuja, fetaa yms.
Tuli nyt vähän pastapitoisia ruokia, mutta nuo ainakin yleensä maistuu kaikille.
Voi olla tatteja, kantarelleja, suppiksia, torvisieniä ...
Erilaiset uunissa tehdyt kasvisruuat, siis juureksia maustetaan hyvällä suolalla, sopivilla yrteillä ja öljyllä ja kypsennetään hitaasti uunissa. Niille voi tehdä vaikka kermaviilikastikkeen/ raitaa/ tzadzikia ja kaveriksi pottumuusia/ riisiä/ couscousia/ bulguria.
Kasvistagine (googleta).
Ratatouille ja pasta, tietysti.
Kaalilaatikko, jossa kaalia, porkkanaa, juuriselleriä, palsternakkaa, riisiä/ ohraa, sipulia, siirappia/ hunajaa ...
Erilaiset risotot (googleta), meillä herkkuna risi e bisi, eli hernerisotto.
meillä lapset tykkää linssikeitosta. Sipulia, tomaattimurskaa, linssejä, mausteita, keitetään niin että linssit kypsyy. Kiva syödä paahtoleivän päällä.
Kikherneet on myös lasten mielestä kivoja, joku tomaattipohjainen kastike vaikka. Lisäksi täysjyvä riisiä tai ohraa.