Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettakaa mulle uutta puhekieltä/slangia!

Vierailija
25.03.2010 |

Olen ollut vuosikausia ulkomailla, pikkusen kielipuoleksi muuttumassa, ja mikä pahinta: oma suomi on sellaista kun sitä puhuttiin vielä joskus 80-luvulla ja 90-luvun alkupuolella. Just, KLIFFAA ja sitä rataa.

Jossakin pokkarissa, jonka luin pari vuotta sitten, törmäsin "päheetä"-sanaan. Se kai tarkottaa... mahtavaa? Entä jokin pöhinä tai sellainen?

HAASTE KAIKILLE: Mitä kaikkea nykyisin sanotaan? Minkälaisia uusia sanoja on tullut ja mitä nykyisin käytetään?

Nimim. Auttakaa, kuulostan urpolta!

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
25.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aggressiivia käytettiin jo mun nuoruudessani. :)

T: AP

Vierailija
42/55 |
25.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhtä pihalla päheestä ja siitä toisesta sanasta (mikäs se nyt olikaan, unohdin jo) eikä minullakaan ole mitään hajua, että miten se pitäisi ymmärtää kun ei se miltään kuulosta sellaiseen korvaan joka ei sitä oikeastaan missään asiayhteydessä kuule.

Hyvä ja hyödyllinen ketju ap, itse olen jäänyt 2000v korville omine sanontoineni ja välillä hävettää kun Suomessa käydessäni lohkaisen jonkun tosi säälittävän ja ikivanhan teinisanonnan jollekin tutulle, tyyliin sikasiistii.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
25.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leija on nykyään ylpeä ihminen. Eli joku voi olla tosi leija. Sit on jäätävä läppä eli voipi olla joko hyvä juttu tai sit huono, ei naurata niinku.

Sit on nää pissikset, ne varmaan tiedätkin :-)

Nuoriso käy irkis, mesettää jne.

Maalais-sana meijän porukat on tullut stadiin. Eli kuvaa omaa perhettä.

Vaikea miettiä mikä sana ollut käytössä aiemmin ja mikä tullut myöhemmin.Omassa puheessa mennyt niin sekaisin.

Salee eli niin varmaan.

Sit on duudson sanonnat, jätkä on eläin jne.

Pienemmillä värit muuttuneet. Keltainen = kelttu, sininen= sinkku, punainen= punkku jne.

Jalkapallo ei oo enää futista vaan futtaa, eli vähän muodot vaihtuneet.

Ja sit ei oo enää ala-aste ja ylä-aste vaan ala-koulu ja ylä-koulu, mut se nyt ei oo slangii mut muuten erilailla sanotaan.

Ei nyt tuu mieleen...Pitäs melkeen keskustella jostain et vois heitellä väliin

Vierailija
44/55 |
25.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheessä sama ongelma... kuulostetaan nykyisin kaikki jo "kirjoilta", koska täällä ei asu ketään muuta suomalaista. Lapsetkin ovat oppineet suomenkielensä täysin meiltä vanhemmilta ja niistä lastenkirjoista joita meillä hyllyistä löytyy.

En siis osaa oikein auttaa, mutta ISMOa rupean käyttämään :)

Vierailija
45/55 |
25.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kai rakastaja / rakastajatar?

Terkuin ulkomamma

Vierailija
46/55 |
25.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi 14, kiva tietää etten ole ainoa ihmettelijä :)

Tuota pössistäkään en muuten ollut ennen kuullut, mikä lie on. Vuosia sitten pössyttelyllä tarkotettiin pilvenpolttoa?

Ja Suomessa käydessä tulee tosiaan päästeltyä suusta ties mitä nolouksia, suurinta osaa en varmaan edes itse tajua! Sellaisia ilmaisuja siis, jotka muuten varmaan olisivat karsiutuneet pois vuosien myötä, jos olisin Suomessa asunut (tai edes useammin käynyt). Mutta oma suomi on jotenkin "muumioitunut" sille asteelle, mitä se oli maailmalle lähtiessä. Hei kliffaa hei. :P

Mites sitten se (jos vaikka tykkää jostain) "ihan sikana", varmaan myös poistunut käytöstä?

Vierailija
47/55 |
25.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos listasta, 15!!! Ihan tuntemattomia noista suurin osa, tosin pissikseen olen tosiaan törmännyt Iltalehden nettisivuilla joskus.

AP

Vierailija
48/55 |
25.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

0 voi olla O tai D

1 voi olla I, L tai t

2 voi olla R tai Z

3 voi olla E

4 voi olla A, four = for = puolesta, johonkin

5 voi olla S

6 voi olla b tai g

7 voi olla L, T tai Y

9 voi olla P

247 24 tuntia päivässä, 7 päivää viikossa

1337 leet-kieli eli kirjaimet numeroiksi

Vierailija
49/55 |
25.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
50/55 |
25.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sano "pidä tunkkis"

Vierailija
51/55 |
25.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englanninkieliset onkin jo osittain itselle tuttuja netistä, mutta noi supisuomalaiset versiot naurattaa. :)

AP

Vierailija
52/55 |
25.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvaappas nolottaako kun meillä puhutaan yhä edelleen MARKOISTA! Kaikista kavereistani se on hulvattoman hassua kun minä muutan edelleen hinnat markoiksi. Muutimme siis Suomesta pois juuri silloin kun eurot tulivat käyttöön ja koska asumme euroalueen ulkopuolella puhun edelleen Suomessa ja suomalaisten kanssa markoista :) Muista naurattaa mutta ISMO ;)

Terkuin se, jonka perheessä puhutaan kirjakieltä

Vierailija
53/55 |
25.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun päivitellään jotain

Vierailija
54/55 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 02:34"]

Tuo about on korvattu pidemmmillä suomennoksilla, pauttiarallaa ja muilla vastaavilla. 

[/quote] But was that necessary,after all?

Vierailija
55/55 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oot trolli, xd, lol, homo, ime munaa, swag, yolo, mutsis oli, trump

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yksi