Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi yksinhuoltajilla on muka niin raskasta?

Vierailija
24.03.2010 |

Suurimmalla osalla on lapset muualla hoidossa useita päiviä kuukaudessa tai jopa viikkoja. Silloin äiti saa olla ihan yksin, sen sijaan kahden vanhemman perheessä lapset on aina kotona.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
24.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka hoitaa lapset ihan yksin? Ei siis ole miestä kuvioissa. Hänellähän vastuu lapsista on kokonaan itsellä.

Vierailija
2/22 |
24.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

raskainta on varmaan se, ettei ole ketään jonka kanssa jakaa arkea iloineen ja suruineen. Siis ei koskaan. Ei ketään kenen kanssa istua iltasin sohvalla ja kertoa miten hienon piirroksen lapsi oli tänään tehnyt (tai että pitäs ostaa uudet kengät lapselle, tai yleensä yhtään mitään asioita mitkä ei kiinnosta muita kuin lapsen vanhempia).

Myös se, toisinaan ei aina, että kaikki pitää suunnitella viimisen päälle, että homma toimii. Kun ei ole sitä jotakuta, joka edes joskus, edes kerran tois listalta unohtuneen maidon kaupasta tullessaan.

No näähän on toki luonnekysymyksiä. Itse vaan koen edellämainitut joskus tosi haastaviksi ja raskaiksi asioiksi. Toisaalta, mulla lapsi on aina, ei koskaan isällään tai muuallakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
24.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurimmalla osalla on lapset muualla hoidossa useita päiviä kuukaudessa tai jopa viikkoja. Silloin äiti saa olla ihan yksin, sen sijaan kahden vanhemman perheessä lapset on aina kotona.

Ei ole käynyt pienessä mielessäsi, ap, että yksinhuoltaja joutuu tekemään AIVAN KAIKEN yksin ja kantamaan myös kaikesta vastuun. Roskapussin viemisestä auton korjausten järjestämiseen, lasten lääkärille viemisestä jokaikisen oksennusläjän pesemiseen, seinästä törröttävän naulan hakkaamisesta lapsen matikanläksyissä auttamiseen... aivan kaiken yh hoitaa yksin.

Jos lapsi / lapset päivän tai pari ovatkin kuukaudessa toisella vanhemmallaan, menee tuo vapaa aika niiden rästitöiden tekemiseen, joihin ei lasten kanssa yksinkertaisesti jää aikaa tai voimia. Sellaiset asiat voivat olla esimerkiksi vaatteiden, harrastusvälineiden, kodinkoneiden, minkä tahansa asian hankinta, puhumattakaan kunnollisesta siivoamisesta, ikkunoiden pesusta, ja niin edelleen. Omat vapaahetkeni ovat lähes aina täynnä kaikenlaista menoa ja säpinää.

MUTTA silti en tätä yksinhuoltajuuttani muuksi vaihtaisi - vaikka helvetin rankkaa ajoittain on - koska eipähän tarvise passata ketään aikuista lasten ohella ja eipähän tarvitse kärvistellä huonossa parisuhteessa!

Vierailija
4/22 |
24.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole yh enkä kadehdi yh:ia. Tuskin elämä silloin kovin helppoa on. Voihan kahden huoltajan perheessä vuorotella että pääsee omiin menoihin. Kaipa yh tekee kahden vanhemman työt silloin kun lapset ovat hänellä.

Vierailija
5/22 |
24.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kukaan ei ole noin kapeakatseinen...

Vierailija
6/22 |
24.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole sitä toista tätä arkea pyörittämässä ja päättämässä asioista. On tottakai ystäviä, mutta kaikki päätökset on lopulta itse tehtävä. Minulla on 7lasta, ikähaarukka 0-12v eikä lasten isä kyllä tuolta mullan alta pysty hoitamaan lapsiaan. Eikä minun lapset ole viikkoja missään, maksimissaan kerran kuukaudessa tai kahdessa jossain yhden yön isommat, mutta muuten ovat minulla.

Vierailija
7/22 |
24.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei sitten myös ole lapsi isällänsä eikä muualla useita päiviä kuukaudessa, ei edes päivääkään. Ainoastaan jos lapsi on kaverikylässä, mutta kyllä sitä normiperheessäkin varmaan lapset ovat kaverikyläilyllä.

Yksi mikä on tosi paha huoli, on että jos itselle sattuu jotain, kuka huolehtii lapsesta. Se on varmaan sitten lastensuojelu. Ei ole lapsen isää lähimaillakaan, ja isovanhemmat ovat kykenemättömiä hoitamaan.

Sanoisin että vastuu on se yksi suurimmasta taakasta.

Vierailija
8/22 |
24.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla taitaa olla nyt hieman väärää tietoa: tilastojen mukaan vain 1/3 etävanhemmista tapaa lapsiaan säännöllisesti, 1/3 tapaa epäsäännöllisesti ja 1/3 ei tapaa laisinkaan. Itseasiassa ne yksinhuoltajat, joilla on säännöllisesti vapaata ja omaa aikaa ovat vähemmistössä.

Yksinhuoltajuudessa ei ole niinkään rankkaa se arjen pyörittäminen vaan se, että on yksin lasten asioiden kanssa, oli kyse sitten iloista tai suruista. Yh tekee yksin päätökset (ja pohtii) niin kouluasioissa kuin lasten terveyteenkin liittyvissä asioissa.

Kahden vanhemman perheessä voi toinen vanhemmista lähteä lenkille, kokoukseen, tapaamaan ystävää ilman, että pitää ulkopuolisten kanssa järjestellä lastenhoitoa.

Itse kaipaan esim. sitä, että voisin joskus lähteä illalla lenkille ilman, että pitää erikseen järjestää hoitopaikka tai hoitaja kotiin.

Vierailija
9/22 |
24.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin lapseni kaverin äidillä helppoa, koska lapsi on isällään paljon, mummot myös ottaa luokseen, sekä lapsi on meidän kotona usein.

Oikeastaan äiti on tosi vähän lapsensa kanssa.

Johtuu paljon siitä, että mitenkä isä on mukana kuvioissa.

Lapseni kaveri on isällään ainakin 3-4 päivää viikossa.

Toinen yh hoidatti lapsensa tarhassa ja isä näki lastaan joka toinen viikonloppu, joten kyllä hänelläkin oli paljon vapaata lapsestaan.

Raskasta varmaan, jos on ihan yksin.

Vierailija
10/22 |
24.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

raskainta on varmaan se, ettei ole ketään jonka kanssa jakaa arkea iloineen ja suruineen. Siis ei koskaan. Ei ketään kenen kanssa istua iltasin sohvalla ja kertoa miten hienon piirroksen lapsi oli tänään tehnyt (tai että pitäs ostaa uudet kengät lapselle, tai yleensä yhtään mitään asioita mitkä ei kiinnosta muita kuin lapsen vanhempia).

Myös se, toisinaan ei aina, että kaikki pitää suunnitella viimisen päälle, että homma toimii. Kun ei ole sitä jotakuta, joka edes joskus, edes kerran tois listalta unohtuneen maidon kaupasta tullessaan.

No näähän on toki luonnekysymyksiä. Itse vaan koen edellämainitut joskus tosi haastaviksi ja raskaiksi asioiksi. Toisaalta, mulla lapsi on aina, ei koskaan isällään tai muuallakaan.

aina sanonkin tutuille, jotka haukkuvat miehiään, että muistaisivat kuitenkin, että heillä on mies. Mies läsnä, siinä vieressä.

Vierailija
11/22 |
24.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä ne kahden vanhemman perheet sitten lastaan hoidattavat?

Vierailija
12/22 |
24.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheen ja arjen pyörittäminen on joskus raskasta kahdenkin aikuisen voimin, joten hatun nosto kaikille yksinhuolatjille, jotka jaksaa hoitaa lapset ja kotityöt kunnialla :)

Vierailija
13/22 |
24.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

raskainta yksinhuoltajuudessa oli juuri se, ettei ollut sitä toista aikuista jakamassa vastuuta. Ei voinut neuvotella puolison kanssa lapsen kasvatuksesta. Kaikki päätökset piti tehdä yksin ja luottaa siihen, että teki ne lapsen kannalta oikein tai ainakn riittävän hyvin. Lisäksi oli raskasta olla ns. silmätikkuna. Kerran vuodessa piti käydä tekemässä holhouslautakunnale selonteko siitä, miten oli hoitanut perimääni omaisuutta.

Vierailija
14/22 |
24.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sellainen kamala yh joka on töissä päivät ja lapset ovat päivähoidossa. Illat ja viikonloput olen kotona lasten kanssa. Viimeksi olen käynyt viihteellä vuosi sitten ja kotiintulo aika oli 21.00 jotta lapsenvahti pääsi omaan kotiinsa. Viimeksi ilman kotiintuloaikaa olen ollut ulkona tai ylipäätään juhlimassa 6 vuotta sitten.

Omaa aikaa tai harrastuksia ei ole. Raha tekee tiukkaa ja kaikesta säästetään.

Silti voin käsi sydämellä sanoa että olen onnellinen. Niin onnellinen ettei koskaan enää tarvitse elää huonossa ja väkivaltaisessa suhteessa. Kenenkään kanssa ei tarvitse neuvotella mistään, kun voi itse päättää asiat.

Se joka säälii tai panettelee yksinhuoltajia on idiootti!

Vierailija
15/22 |
24.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskollani ei mies halua olla kuvioissa ja hän hoitaa kaiken yksin. Pojalla sattuu olemaan adhd ja joutuu kuljettamaan kaikenmaailman terapiat ja luljettamaan koululle jos taksi ei hae ym..

Älä siis väitä jos et tiedä oikeasti yh.N tilanteesta mitään.

Vierailija
16/22 |
24.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti ei ollut töissä ja lapsi hoidossa ja vielä nolla maksulla. Joten sitä vapaata riitti.

Vierailija
17/22 |
24.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin eipä siinä kauheasti kadehdittavaa ole, lähivanhempi kun on silti vastuussa lapsesta 24h 27-28 päivää kuussa.

Ne muutamat vapaapäivät on kenties ihan ansainnut...

t. yh jonka lapset ovat isällään 1 yön vuodessa

Vierailija
18/22 |
24.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei se varmaan ole siviilisäädystä kiinni, onko lapsia hoidossa vai ei.. jösses... ja kohta kai kuullaan, että kun niillä kyä niitä siivoojia ja ties mitä... tyhmä ja hölmö provoilu.

Vierailija
19/22 |
24.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

voihan se sulle olla hyvinkin helppoa ja nautittavaa!

Vierailija
20/22 |
24.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aloittaja on sairas tai sitten aloitus provo.

selityksiä mielipiteelleni tuskin tarvitsee.