saako 7kk ikäistä istuttaa ?
Kommentit (33)
Ja hän todella nousi istuma-asentoon ja jos yritti laittaa pitkälleen, nousi itsepintaisesti aina uudelleen. Lääkäri sitten kuunteli sydänäänet antaen vauvan istua.
Lapsi on aina ollut jäntevä, kannatteli päätäänkin jo heti synnytyksestä, vaikka kädellä sitä tuinkin varmuuden vuoksi.
Tämä lapsi on muutenkin "varma" kehostaan: kiipeili notkeasti tuolille ja pöydälle alle vuoden iässä, eikä kertaakaan satuttanut itseään tai kellahtanut kumoon. Ilmeisesti hyvä kehon kordinaatiokyky? Voi tulla ihan geeneistä, koska suvussamme usemmassa sukupolvessa tanssijoita.
Ja hän todella nousi istuma-asentoon ja jos yritti laittaa pitkälleen, nousi itsepintaisesti aina uudelleen. Lääkäri sitten kuunteli sydänäänet antaen vauvan istua.
Lapsi on aina ollut jäntevä, kannatteli päätäänkin jo heti synnytyksestä, vaikka kädellä sitä tuinkin varmuuden vuoksi.
Meillä 7kk vanha osaa istua hienosti, vaikka ei edes ryömi. Jotkuthan ei edes opi konttamaan, vaan saattavat lähteä suoraan kävelemään ja liikkuvat peppu maassa.
Ja nämä jotkut saavat oppimisvaikeuksia koulussa. Sitä tässä tarkoitin!!!
Meillä 7kk vanha osaa istua hienosti, vaikka ei edes ryömi. Jotkuthan ei edes opi konttamaan, vaan saattavat lähteä suoraan kävelemään ja liikkuvat peppu maassa.
Sangen erikoinen kommentti..
Itse olen lähtenyt kävelemään ilman konttausta ja ilman minkäänlaisia tukitoimia olen kouluissa pärjännyt. Ihan vain tarkennuksena, ettei aina konttaamattomuus tarkoita oppimisvaikeuksia.
eivät konttaa lapsena, suoriutuvat siitä ihan sujuvasti aikuisina. Näitä näkee mm. pikkujouluissa.
Meille fysioterapeutti sanoi, että EI SAA ISTUTTAA.
Antaaa ensin oppia konttailu ja sitten saa istuttaa. Tietenkin saa istua syöttötuolissa ja sylissä ja auton turvaistuimessa.
Fysioterapeutti oli kovin huolissaan näistä peppukiitäjistä ja varoitteli meitä. Aivojen kehittymisen kannalta tämä vuoroliike (konttaus) on todettu olevan hyvin tärkeä kehitysvaihe.
Halusin siin opastaa:
opettakaa lapsi ensin konttaamaan - vaikka fysioterapeutin auvlla ja sitten vasta istutatte sinne lattialle.
Ihan varmuuden vuoksi. Ettei tarvitse sitten kouluiässä jossitella "miksei me sittenkin kuunneltu sitä av-mammaa, jolla oli omakohtaisia kokemuksia ja uutta tietoa...".
Ei muuta. Sori epätarkkuudet aikaisemmissa viesteissä, on tässä vähän elämää ympärillä. Halusin vain auttaa!
eilen ekan kerran nousi/työnsi ittensä istumaan konttausasennosta
lapsi oppi ryömimään 5-kuisena, konttaamaan 6,5-kuisena ja 7-kuisena alkoi nousta seisomaan ja nyt hikun vajaa 8-kuisena kävelee tukia pitkin. Istumisesta vaan ei tule mitään. Ei jää istumaan koskaan, vaan valuttaa itsensä samantien kontalleen... Syöttötuolissakin istuu yleensä miten sattuu, lähes aina kumarassa. Tuleekohan lähete fysioterapiaan? Vai onko kuinka yleistä tämmöinen?
nyt jotenkin osaa mennä istuma asentoon ...(ei siis osaa viel kunnolla istua) sylissä kuyllä istuu kunnolla...
3,5kuinen tykkää istuskella sylissä, hyvin tuettuna tietysti, eli kunnolla kainalossa tai sitten kainaloista kiinni. Jos yrittää laittaa vaakatasoon niin kohta alkaa kauhea vatsalihasjumppa, eli olen päätellyt että haluaa istuvaan asentoon. Rauhoittuu heti kun korjataan asentoa. Ruokapöytään olen ottanut polvelle istumaan kun ei enää sitterissä viihdy.
Onko tästä jotain haittaa selälle näin pienellä?
tuon ikäsiä hyppyttää ? tai kun meillä vauva tykkää seisoa ja hyppiä niin onkohan siitä haittaa?