saako 7kk ikäistä istuttaa ?
Kommentit (33)
Meillä 7kk vanha osaa istua hienosti, vaikka ei edes ryömi. Jotkuthan ei edes opi konttamaan, vaan saattavat lähteä suoraan kävelemään ja liikkuvat peppu maassa.
Lapsi on yrittäny jo 2 kk sylissä istumaan vaikka on vasta 5 kk?
kun selkä on niin suora. 6kk ikäisenä istui jo ilman tukea, 8,5kk lähti vasta konttaamaan (ei ryöminyt) ja 10kk lähti kävelemään. Siihen saakka istuskeli lattialla tyytyväisenä.
poika myös 7kk, ryömii hienosti mutta ei istu itse. vaunuihin ei meinaa enää mahtua, voinkohan laittaa rattaisiin istumaan. pitää kai vaan kokeilla, että lysähtääkö kasaan vai pysyykö hyvin paikallaan rattaiden valjaissa?
missä te oikein syötätte niitä lapsianne? Eikö ne istu (kiinteiden) syömisen ajan?
missä te oikein syötätte niitä lapsianne? Eikö ne istu (kiinteiden) syömisen ajan?
joko sylissä tai bumbossa. syöttötuolissa ei vielä pysy
laittakaa syöttötuoliin vähän pehmustetta ja tukea, niin kyllä pysyy. Meillä molemmat lapset on istunu syöttötuolissa nelikuisesta alkaen, ovat oppineet istumaan tuetta 6kk iässä ja kehittyneet täysin normaalisti.
aluksi pystymmässä asennossa sitteriin, sitten siirryttiin suoraan Tripp-trappiin baby-tuella.
Saa istua/istuttaa jos itse punkee istumaan. Väkisin ei saa.
lapsi ei osannut kontata eikä edes ryömiä vielä siinä vaiheessa kun neuvolassa sanottiin että saa jo istua tuettuna lyhyitä aikoja (10min aluksi kerrallaan). Ikää oli silloin vajaa 5kk ja itse oppi konttausasennosta peruuttamaan istumaan vasta yli 7kk ikäisenä. Neuvolassa katsoi lapsen selkää ja sanoi että on valmis?!? istumaan.
laittakaa syöttötuoliin vähän pehmustetta ja tukea, niin kyllä pysyy. Meillä molemmat lapset on istunu syöttötuolissa nelikuisesta alkaen, ovat oppineet istumaan tuetta 6kk iässä ja kehittyneet täysin normaalisti.
miksi pitäisi? syöttö sujuu hyvin kun vauva on tukevasti sylissä tai bumbossaan. miksi pitäisi väkisin yrittää syöttötuolissa, jossa vauveli huojuu ellei sitten väkisin ala säätämään jotain pehmustejärjestelyjä. tuskin vauvasi on sen syöttötuolin ansiosta oppinut istumaan.
aluksi pystymmässä asennossa sitteriin, sitten siirryttiin suoraan Tripp-trappiin baby-tuella. Saa istua/istuttaa jos itse punkee istumaan. Väkisin ei saa.
Sylissä todella punkee istumaan. Oon tätä neuvolassa kyselly, mut vastauksena on aina jotain todella epämäärästä..
että ovat oppineet istumaan napakasti juuri sen takia että ovat saaneet syöttötuolissa sitä harjoitella.
Siis ihan mielenkiinnosta kysyn, onko se 7-kuinen sylissä istuessa ihan "lötkö", lysähtääkö heti kaksinkerroin jos laitat hiukan pystympään asentoon?
Syöttäminen onnistuu vallan mainiosti vaikka sitterissä. Jos aloittaa kiinteät 4 kk lapselle, niin eihän silloin lasta edes vielä saa istuttaa.
Rattaistakin saa selkänojan hieman makuulle, jos lapsi ei vielä jaksa / osaa istua.
Ei hyvänen aika lasta saa väkisin istuttaa. Kyllä ne istuu kun on sen aika!
6 kk on se yleisohje milloin voi alkaa istuttaa, jos lapsi siihen valmis.
Outo ohje fys.terapeutilta että ensin pitää osata kontata.
jos vauva istuu jo itse ja on tyytyväinen, mikäs siinä
meillä on istuttu potalla 6-kuisesta
Noin 5,5 kk ikäsenä olen istuttanut syöttötuoliin pehmusteiden varaan.
jo 2,5-kuinen alkoi pungertaa sitteristä itseään ylös, roikkui siinä sitten kippurassa. Sylissä myös pönkäsi istuma-asentoon. Joten kun 4-kuisena aloitettiin kiinteät, ei ollut mitään saumaa enää pitää sitterissä, ja sylissä syöttäminen tuntui hankalalta + sotkuiselta. Laitoin siis syöttötuoliin. Tottakai ensin vähän huojui ja istuminen oli huteraa, mutta tasapaino kehittyi yllättävän äkkiä.
että ovat oppineet istumaan napakasti juuri sen takia että ovat saaneet syöttötuolissa sitä harjoitella. Siis ihan mielenkiinnosta kysyn, onko se 7-kuinen sylissä istuessa ihan "lötkö", lysähtääkö heti kaksinkerroin jos laitat hiukan pystympään asentoon?
pystyasennossa pysyy hyvin, kun sylissä istuu, ja leikkii istuvaltaan niin, että äiti tai isä vähän tukee vyötäröltä. mutta kun yrittää just esim. syöttötulissa istuttaa, niin heiluu ja vääntelehtii ihan liikaa, että syömisestä tulisi mitään. ei siis istu napakasti paikallaan, ja lisäksi kun ei jaksa pitää itseään suorassa, niin sitten lähtee valumaan johonkin suuntaan...
muuten poikaa on kehuttu vahvaksi ja ryöminyt se tosiaan on jo pitkään, ja ihmettelen jo että milloin se sitten oikeen oppii istumaan... kai se on sitten minä hetki hyvänsä?
voitte hyvin pitää istuma-asennossa ja pikkuhiljaa tosiaan harjoitella sitä syöttötuolissakin istumista. Sekin vaatii vähän harjoittelua alkuun.
että ovat oppineet istumaan napakasti juuri sen takia että ovat saaneet syöttötuolissa sitä harjoitella. Siis ihan mielenkiinnosta kysyn, onko se 7-kuinen sylissä istuessa ihan "lötkö", lysähtääkö heti kaksinkerroin jos laitat hiukan pystympään asentoon?
pystyasennossa pysyy hyvin, kun sylissä istuu, ja leikkii istuvaltaan niin, että äiti tai isä vähän tukee vyötäröltä. mutta kun yrittää just esim. syöttötulissa istuttaa, niin heiluu ja vääntelehtii ihan liikaa, että syömisestä tulisi mitään. ei siis istu napakasti paikallaan, ja lisäksi kun ei jaksa pitää itseään suorassa, niin sitten lähtee valumaan johonkin suuntaan...
muuten poikaa on kehuttu vahvaksi ja ryöminyt se tosiaan on jo pitkään, ja ihmettelen jo että milloin se sitten oikeen oppii istumaan... kai se on sitten minä hetki hyvänsä?
voitte hyvin pitää istuma-asennossa ja pikkuhiljaa tosiaan harjoitella sitä syöttötuolissakin istumista. Sekin vaatii vähän harjoittelua alkuun.
pystyasennossa pysyy hyvin, kun sylissä istuu, ja leikkii istuvaltaan niin, että äiti tai isä vähän tukee vyötäröltä. mutta kun yrittää just esim. syöttötulissa istuttaa, niin heiluu ja vääntelehtii ihan liikaa, että syömisestä tulisi mitään. ei siis istu napakasti paikallaan, ja lisäksi kun ei jaksa pitää itseään suorassa, niin sitten lähtee valumaan johonkin suuntaan... muuten poikaa on kehuttu vahvaksi ja ryöminyt se tosiaan on jo pitkään, ja ihmettelen jo että milloin se sitten oikeen oppii istumaan... kai se on sitten minä hetki hyvänsä?
oot oikeessa, jos se rattaisiin istuttaminenkin olisi sitten helpompaa.
Muuten saa.
Ensin pitää lapsen oppia konttaamaan, sitten vasta saa istuttaa.
Terveisiä fysioterapiasta.