Paljonko vauvan (3kk) kanssa pitää seurustella?
Tunnen syyllisyyttä siitä, jos ei joka hetki ole vauvaa "viihdyttämässä" vaikka tuo viihtyy ihan hyvin jo itsekseenkin esim. leikkimatolla.
Usein tulee lähinnä oltua paremmassa kontaktissa vauvan kanssa pukiessa, vaippaa vaihtaessa jne. ja pari lyhyttä loruilu/lauluhetkeä päivän aikana. Muuten tuo tyytyväinen lapsi on itsekseen (toki reagoin, jos alkaa kitistä tai jutella ja muutenkin saatan ohimennen huikata hänelle jotain).
Pari kertaa viikossa meillä on sitten vauvahierontaa tai muskaria, jolloin pitempi yhtäjaksoinen seurusteluhetki.
Paljonko siis vauvan kanssa pitäisi erityisesti seurustella?
Nimim. Epätietoinen esikoisen äiti
Kommentit (5)
varsinaisia hierontoja ja muskareita paremmin. joka käänteessä tuolle tulee höpötettyä ja ilmeiltyä, vaikka ei sylissä olisikaan.
Hyvä jälkiviisaana todeta, että paljon helpommallakin olis voinut päästä ;D Vauva yleensä ilmoittaa melko hätäseen kun sillä on tylsää. Kahta seuraavaa ei ehtinyt enää samalla tavalla viihdyttää ja ihan normaalisti nuo on kehittyneet. Tottakai saa lorutella ja hyppytellä, mutta ei siitä tarvi mun mielestäni mitään murhetta kantaa, jos ei koko aika jaksa ohjelmatoimistona olla ja vauva on kuitenkin tyytyväinen.
Mä en tosin oo käynyt muskareissa tms. yhdenkään vauvan kanssa.
Päiväunilla käytän ajan joko siivoiluun jos on siivottavaa tai ruokailuun.
Kun vauva on hereillä, niin harjoittelemme tarttumista eri pinnoille. Vaihtelemme esineitä käsistä ja ryömimme sekä kierimme. 3kk on alkanut jo itse istumaan mutta horjuu hieman. Tuen käsilläni ja olen vierellä ettei kaadu.
Kohta alamme harjoittelemaan konttailua ja kiinteiden syömistä.
Ei kait siinä ole mitään aphaakaan jos vauva viihtyy itsekseen. Oma 3kk leikkii itsekseen viltillä aamuisin noin 15 min kunnes kaipaa seuraa. Luulisi oppivan nopeammin erilaisia asioita vanhemman läsnäollessa.
T: Leski-isä
lastenlauluja ruokaa laittaessa ja muitakin kotitöitä tehdessä.
Luen myös iltasadun vaikkei toinen vielä tarinasta mitään ymmärrä.
Ei vauva mitään toimintatuokioita tai harrastuksia tarvitse, leppoisa arki riittää.
Ei lasta kannata totuttaa siihen, että jokainen hetki on jotakin ohjattua toimintaa. Lapsen omakin luovuus kärsisi jo sellaisesta.