Miksi joillakin on jo jouluvalot pihalla vaikka jouluun on melkein 2kk aikaa?
Aika outoa että he aloittivat nyt jo joulun juhlimisen. Joulu on 24.12 joten silloin joulua pitäisi juhlia.
Kommentit (63)
Minusta jouluvalojen juhlallisuutta ja tunnelmallisuutta syö se, jos ne laitetaan liian aikaisin. Eivät tunnu joulukuussa silloin enää yhtä juhlallisilta ja tunnelmallisilta, kuin miltä tuntuisivat, jos ne laitettaisiin myöhemmin, tyyliin vaikka juuri ennen joulukuun alkamista.
Että sun kaltaisella tynnyrissä kasvaneella naapurikyylällä olisi ihmeteltävää.
Vierailija kirjoitti:
Ne on kausivalot.
Ulkovalot ovat valaistusta varten, ei joulu- eikä kausivalot. Maku jouluvaloista näiden hörhöjen kanssa, niitä on myös täälläkin
Koska tähän aikaan vuodesta ulkona on luonnostaan pimeää yli 2/3 vuorokaudesta. Ja kun ei ole edes lunta heijastelemassa sitä vähäistä valoa, on pimeys todella syvää. Siksi koristevalot erottuvat hyvin juuri tähän aikaan vuodesta.
Ne on nimeltään kausivalot ja niitä käytetään, koska tuolla ulkona on pimeää kuin peikon per seessä. Emme edes vietä joulua.
Itse väkersin tänään pensasaidan päälle simppelin valoköynnöksen juurikin siksi, että tuolla on iltaisin ja aamuisin pimeää kuin mörön persiissä muuten. Siinä se saa olla ensi vuoden puolelle. Lähempänä joulua sitten laittelen lisää ja jouluisempaa. En näe, että tuo tänään laittamani olisi varsinaisesti jouluvalo.
Olen pikkuhiljaa sytytellyt kausivaloja sisälle ja ulos. Sentään vuoden pimein aika. Pientä piristystä itselle ja muille.
Itse olen todennut, että elämä on niin paljon mukavampaa, kun tekee omat asiansa niin kuin itse haluaa ja antaa muiden tehdä niinkuin he itse haluavat.
Kannattaakin itse kunkin kokeilla joskus sitä, että miettii, mitkä asiat on itselle tärkeitä ja merkityksellisiä ja antaa vähemmän omaa energiaansa ja painoarvoa asioihin, joihin et itse voi vaikuttaa. Se on aika vapauttavaa.
Ja en itsekään joulua ala laitella marraskuussa, mutta ei se minua haittaa, jos joku muu niin tekee.
Vierailija kirjoitti:
Minusta jouluvalojen juhlallisuutta ja tunnelmallisuutta syö se, jos ne laitetaan liian aikaisin. Eivät tunnu joulukuussa silloin enää yhtä juhlallisilta ja tunnelmallisilta, kuin miltä tuntuisivat, jos ne laitettaisiin myöhemmin, tyyliin vaikka juuri ennen joulukuun alkamista.
Thaimaassa palaa valosarjat puissa ja viheralueilla joka ilta, koska ympäri vuoden on auringonlaskun jälkeen mörköpimeää.
Vierailija kirjoitti:
Ne on nimeltään kausivalot ja niitä käytetään, koska tuolla ulkona on pimeää kuin peikon per seessä. Emme edes vietä joulua.
Samoin. Onneksi kausivalojen käyttämistä ei voi kukaan kieltää, eikä pakottaa juhlimaan joulua!
Ähäkutti.
Joulu on täällä nyt. Ainakin jos uskoo Netflixiä. Sen verran monta jouluelokuvaa tärähti esitykseen, että ei yksi joulu riitä niiden katsomiseen.
Olin kävelemässä isän luo, hänen kotiin. Äitiä olin käynyt katsomassa (ja syöttämässä) jouluaattona.
Siinä isän luon kävellessä ihastelin niin jonkun laittamia jouluvaloja - oli kuin vesiputous! Ihastelin niin paljon, että kävelin päin lyhtypylvästä :) ... Juuei, ei muuta kärsinyt kuin omatunto :)
Isälle en tuota kertonut, mutta äidille kerroin, joulupäivänä. Hän nauroi vedet silmissä! :) ... Taas syötin jne. lähtiessä sanoin, et tulen sitten taas huomenna, Tapanina. Sanoin "sanot, et eläkä sitten taas kävele pahki lyhtypylväitä, niinkö?" :)
(ja täysin selvintäpäin, tuo sattui).
Tiedättekö te kuinka paljon sähköä jouluvalot syö ja kuinka paljon ne saastuttaa ilmastoa?
Vierailija kirjoitti:
Tiedättekö te kuinka paljon sähköä jouluvalot syö ja kuinka paljon ne saastuttaa ilmastoa?
Eipä ne ledit nykyään paljon sähköä vie, päivitähän tietosi ajan tasalle, ennenkuin öyhötät täällä.
Jotkut tykkäävät että pihalla on valaistusta pimeänä vuodenaikana. Eivät ole varsinaiset jouluvalot vaan ns. kaamosvalot.