Lapsen nimi ja kiusaaminen koulussa.
Opettajana on pakko nyt kysyä mikä on syy, että olette antaneet lapsellenne nimen Jessika?
Luokallani on sen niminen tyttö ja joka päivä saa olla selvittämässä kun nimestä mainitaan.
Hyvin painokkaasti nimen loppua huudellaan.
Toki yritän puuttua ja olen puuttunutkin mutta toisaalta en ymmärrä itsekään vanhempia antaessaan tämän nimen, koska kiusaaminen on varmaa.
Kommentit (12)
Lapseni ei ole Jessika, mutta epäilen ettei vanhemmille ole tullut tuollainen ollenkaan mieleen. Lisäksi olen sitä mieltä, ettei nimi naista pahenna, vaan kiusaamiselle on aina joku muu syy. Huolestuttaa myös tuollainen asenne opettajalta: "_yritän_ puuttua ja olen puuttunutkin, mutta..." En ymmärrä miksi kysellä nimen antamisesta, mitä väliä sillä on miksi nimi on annettu? Miten asian tietäminen muuttaa tilannetta? Nimeä ei kovin hevillä vaihdeta, se on mikä on ja lapsi on siihen syytön. Mikset kysy mitä voisit tehdä opettajana saadaksesi kiusaamisen loppumaan?
Opettajana on pakko nyt kysyä mikä on syy, että olette antaneet lapsellenne nimen Jessika? .
jos pitää tänne av raatiin tulla tuollaista kysymään
ajattelisit nyt vähän
Hakeudu hoitoon, ap.
Sen puoleen, olen keskustellut tästä asiasta eräällä toisella palstalla muutama vuosi sitten. Taidat olla se sama huuhaapelle joka siellä mölysi aiheesta. Kukaan opettaja ei ala tällaiseen, oikeasti.
meidän luokalla oli Jessika ala-asteella, eikä häntä ainakaan kukaan nimestä haukkunut. Taitaa opettajalla nyt olla huono ote oppilaisiinsa!
Hakeudu hoitoon, ap. Sen puoleen, olen keskustellut tästä asiasta eräällä toisella palstalla muutama vuosi sitten. Taidat olla se sama huuhaapelle joka siellä mölysi aiheesta. Kukaan opettaja ei ala tällaiseen, oikeasti.
kun ap on se sama kilipää joka kirjoittaa joka päivä jotain nico-petteri ja jessica juttuja tänne. Pienet traumat jäänyt lasten nimistä toiselle :) Olen vakuuttunut, että kyseisen kirjoittajan äijä on lähtenyt uuden naisen matkaan ja tehnyt kaksi lasta jotka ovat tuon nimisiä. Eihän kenelläkään oikeasti voi muuten olla noin hurjia paiseita kahdesta nimestä!! Eihän?
Lapsilla on loputon mielikuvitus, keksivät kyllä kiusaamisen aihetta mistä hyvänsä nimestä jos oikein haluavat. Itsellänikin on kavereita joiden nimi on olevinaan jotain ihan neutraalia, mutta siitä on sitten kuitenkin keksitty kiusaamista. Tyyliin että Terhi -> Terska.
Ei tätä lasten nimien valinnalla selätetä vaan kiusaamiseen puuttumisella.
onko lapsi muuten ujo ja arka, helppo kohde kiusaamiselle?
kun ap on se sama kilipää joka kirjoittaa joka päivä jotain nico-petteri ja jessica juttuja tänne. Pienet traumat jäänyt lasten nimistä toiselle :) Olen vakuuttunut, että kyseisen kirjoittajan äijä on lähtenyt uuden naisen matkaan ja tehnyt kaksi lasta jotka ovat tuon nimisiä. Eihän kenelläkään oikeasti voi muuten olla noin hurjia paiseita kahdesta nimestä!! Eihän?
Hyvä veikkaus. Joku tällainen tässä on taustalla, syvä viha (suomeksi sanottuna kateus ja katkeruus) jotain perhettä kohtaan, jolla on tämännimisiä lapsia. Sairasta.
että vanhempien pitäisi harkita moneen kertaan lapsen nimeä kaikilta kanteilta ja kysyä muidenkin mielipidettä. Juuri siksihän täällä av-palstallakin on jatkuvasti kysymyksiä "mitä mieltä olette nimestä X?" ja sitten toiset auttavat kertomalla, mitä hyviä tai huonoja asioita nimessä on.
Tällaisissa asioissa helposti "sokeutuu" omasta mielestä kauniin nimen edessä eikä tule ajatelleeksi muita mielikuvia ennen kuin joku kertoo.
Esim. Jessica on epäsuomalainen muotinimi; vanhempien mielestä olisi hienoa jos meidänkin pikkuprinsessasta tulisi kaunis, rikas ja kuuluisa Jessica SImpson tai ALba. Mutta lasten mieleen tulee heti "YES!SIKA!" kun eivät tajua yhteyttä julkkis-esikuviin.
Mutta lasten mieleen tulee heti "YES!SIKA!" kun eivät tajua yhteyttä julkkis-esikuviin.
Tässäkin aiheessa joku kertoi omasta koulukaveristaan, jonka nimestä ei oltu koskaan tehty väännöksiä. Mulle itsellenikin tämä koko juttu on ihan uusi laatuaan.
Saahan sitä joka ikisestä nimestä väännettyä jotain kauheaa, jos vähän yrittää, joten ihan turha koko aihe, ja aloittajalla on tosiaan jotain ihmeellisiä motiiveja.
Vanhempien on kiva kutsua omaa mussukkaa urpoksi tai taunoksi, mutta nää vaan on sellasia nimiä joista joku keksii varmasti jotain sanottavaa.