Onko tämä sinusta sopusuhtainen 12v tyttö?
Kommentit (68)
On edelleen harvinaista ja pienen joukon ongelma
Mutta suomessa ylipaino on arkipäivää ja siitä aiheutuvat terveyshaitat.
Olisitte huolissanne läskeistä eikä anorektikoista. Suomessa ilmeisesti niin totuttu läskeihin ihmisiin, että hoikkaa luullaan anorektikoksi.
ope haukkui lihavaksi. Olen koko ikäni kärsinyt muka läskeistäni. Olen isorintainen ja kapealanteinen ja ollut sellainen aina. Vanhoja teiniaikaisia valokuvia katsoessani en voi kuin ihmetellä, miten joku on voinut läskiksi haukkua.
on hälyttävän nopeasti lisääntyvä ongelma. On terveellisempää olla hiukan ylipainoinen kuin anorektikko
ja olen n. 165 cm ja n. 57 kg
yläasteella 9 luokalla olin 163 cm ja 51 kg (juuri katsoin vanhaa terveystodistusta)
Hei,
älkää nyt ainakaan sen ikäiselle antako moraalisaarnaa painosta! Sehän on syy kaikkii syömishäiriöihin, että puututaan kehittyvän lapsen painoon. Sillä on jo muutenkin varmasti ulkonäköpaineita riittävästi, jotka kumpuavat kaveripiiristä ym...
Noin nuorelle melkein 10 kiloa liikaa. Ei ole sopusuhtainen. ns. keski-ikäisen jo lässähtäneen mitat.
kun aikuisilla naisille, ÄIDEILLÄ, on tällainen asenne!!! =O Käsittämätöntä!!!
Oikeasti on todella hyvät mitat ja on sopusuhtainen! Ehkä vähän vielä lapsenpyöreä, mutta sehän on vain plussaa ja paljon kauniimpaa kuin luurankomaisuus!
mielestä 12-vuotiaan pitää painaa vähemmän kuin samanmittaisen 30-vuotiaan. Usein 12-vuotiaalla on jo kuukautiset ja rinnat ja lantio, eli naiseen kannattaa ennemmin verrata kuin lapseen. Hoikka tyttö.
että on. näkemättä toki huono sanoa mitään, mutta pituuspaino suhde ok.
ei voi olla totta, että aikuiset ihmiset haukkuvat normaalipainoista tyttöä läskiksi - hävetkää
turha sanoa, että anoreksia on vaan pienen ryhmän sairaus, se on kuitenkin tappava sellainen, mä tiedän yhden anoreksiaan kuolleen tyttösen, mutta en YHTÄÄN normaaliin painoon koulutta saati lievään ylipainoon
ARGH
Älä nyt ainakaan tytön kuullen kommentoi painoa, siinä iässä muutenkin ollaan niin tyytymättömiä omaan muuttuvaan vartaloon.
Kuulin kerran erään haastattelun, jossa asiantuntuija keroi, että ns. "painavat luut" lisäävät ihmisen painoa korkeintaan 1,5kg. Sillä ei siis kukaan voi perustella ylipainoa.
aika sopiva, pari kiloo vois tippuu mut ei mitään laihdutuskuureja:-)
vaikuttavat painoon vaan sen 1,5 kg, joten turha sillä painoa perustella, mutta niinkuin moni jo sanoi, riippuu siitä kuinka kehittynyt tyttö on.
Tuon ikäinen varmaan kasvaa vielä pituutta, joten on ihan turha murehtia vielä painoasioita. Tärkeämpää on huolehtia, että tytöllä on terveysasiat muuten kunnnossa. Nukkuuko, liikkuuko, syökö monipuolisesti, onko kavereita, harrastuksia jne. Olisin huolissani, jos lapsi on sohvaperuna joka syö sipsejä ja juo kokista päivät pitkät netissä roikkuen. Jos ko. tyttö on normaalin liikkuvainen, aktiivinen ja normaalia perhe- ja kouluelämää elävä tyttö, antakaa hänen olla ja kasvaa omassa tahdissaan. Kummityttöni on 13- vuotias ja näyttää parikymppiseltä kaikin puolin. Oma tyttöni on vuotta nuorempi ja kehitys aivan alussa, painoa lienee 20 kiloa vähemmän ja muutenkin paljon hennompi. Silti kummitytössäni ei hyllyvää läskiä ole. Kengännumero on 41 ja kaikki hänessä on kookasta, mutta hyllyviä makkaroita ei löydy. Olkaa hei hyvin varovaisia arvoidessanne nuoria tyttöjä, kasvuikäisen innostuttua laihduttamaan saadaan aikaan paljon hallaa.
t.sh
Ai 10kg liikaa???
Mä olen itse oikein kukkakeppi (ei laaksoa ei kukkulaa...) Kroppa varmaan samaa mallia kuin monella 12-vuotiaalla... :roll:
Olen 164cm ja painan 48kg. Siis AIVAN liian vähän. Kylkiluut vaan paistaa. (Kiloja ei vaan meinaa kertyä...) Jos tyttö kasvaakin vielä, niin mielestäni tuo on ihan ok paino!
Kun mä olin 12v. 1980 luvulla ni ei silloin tytöt ollu noin pitkiä eikä varsinkaan painanu noin paljon.Järkyttävää miten nopeasti ihmiset on kehittyny siihen suuntaan et lapset ei ees näytä lapsille enää.Kauheeta ajatellakin et pikkutytöt voi painaa tänä päivänä jopa yli 60kiloa!!!!!!!! =( Toihan on aikuisen synnyttäneen naisen paino.
Kun mä olin 12v. 1980 luvulla ni ei silloin tytöt ollu noin pitkiä eikä varsinkaan painanu noin paljon.Järkyttävää miten nopeasti ihmiset on kehittyny siihen suuntaan et lapset ei ees näytä lapsille enää.Kauheeta ajatellakin et pikkutytöt voi painaa tänä päivänä jopa yli 60kiloa!!!!!!!! =( Toihan on aikuisen synnyttäneen naisen paino.
ja etenkin tyttöjen puberteetti aikaistuu. Äitini lapsuudessa/nuoruudessa oli normaalia, että tytööjen kuuakutiset alkoivat nykyisessä yläaste- tai lukioiässä, nykyään kuukautiset alkavat keskimäärin jo 12-vuotiaana... Se on se elintason nousu.
Mutta painosta: tuohan on ihan hyvä paino. Kaikilla tytöillä ei ole sitä pajunvitsa-vaihetta, eli että olisivat tyttöiässä sellaisia hyvin siroja, kapoisia ja vähän venytetyn oloisia. En ymmärrä, miksi niiden, jotka eivät kasva noin pitäisi väkisin laihduttaa.
Itse kuuluin tuohon ryhmään. En ole koskaan ollut ylipainoinen, edes lähellä, mutta kasvoin hyvin tasaisesti kaikkiin suuntiin ja pituutta venyin ala-asteen viidenneltä lukion kakkoselle pituutta enää neljä senttiä. (Ja olen siis pitkä.) Painoa ei tullut lisää juuri ollenkaan.
Mahdun edelleen ala-asteajan farkkuihin ja kaikkiin yläastevaatteisiin, joita on säilynyt. Tyyli vaan ei ole ihan sama enää. :)
Mä oon 12v, oon 155 pitkä ja painan 40 kiloo,oonko mäki sit joku pullero?
saman verran kuin normaalipainoinen samanpituinen aikuinen.
166,3 cm ja 59,3 mitoilla on sopusuhtainen!
Ei ihme että anoreksia, syömishäiriöt ja masennus lisääntyvät kun aikuisetkin pitävät normaalipainoista tyttöä ylipainoisena.