Muita joita hirvittää rotukoirien jalostus nykyään?
Koirasta on tullut muoti-ilmiö kuten uudet vaatteet tai kallis auto. Ongelma on vaan se että tuo tapahtuu koiran terveyden ja hyvinvoinnin kustannuksella.
Kommentit (11)
Vierailija kirjoitti:
Joissain roduissa joo, joissain ei. Oma rotuni ei ole sadan suosituimman joukossa eikä ole suosittu myöskään risteytyksissä. He jotka tämän rodun edustajan haluavat, malttavat odottaa pentua pitkään ja tietävät mitä hakevat. Kasvattajat myös valveutuneita terveysasioissa, koska tässä rodussa ulkonäkö ei ole niin tärkeää kuin terveys. Itse odotin nykyistä koiraa kolme vuotta ja sitten vielä vuoden lisää kun ekassa pentueessa ei ollut yhtään toivomaani urosta. Sitä edellistä odotin vielä pitempään.
Sekarotuisissa vaan ei ole tiettyjä ominaisuuksia kuin asiaan jalostetuissa koirissa.
Mitä ominaisuuksia tarkoitat?
En tiennyt että tilanne on niin paha, kunnes katsoin ulkona koiria. On joitakin terveen näköisiä ja osa ei ole. Ehkä jopa eläinlääkärin avun tarpeessa muutamat koirat tai tassusuojat.
Siis mitä, nykyäänhän juuri siihen sairaimpaan jalostukseen on alettu puuttua. Ennen oli paljon pahemmin.
Miksi kaikki Suomessa chihuahuat ovat niitä appleheadeja? Ei kunnon kuonoa ja silmät pullistuu ulos päästä! Pitkäikäinen rotu, mutta pilattu tuolla p ervoilulla.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikki Suomessa chihuahuat ovat niitä appleheadeja? Ei kunnon kuonoa ja silmät pullistuu ulos päästä! Pitkäikäinen rotu, mutta pilattu tuolla p ervoilulla.
Koska #rotumääritelmä.
Itse olen ottanut elämäni aikana vain sekarotuisia ja rescueita tämän takia. Ällöttää ihan vietävästi koiranjalostus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joissain roduissa joo, joissain ei. Oma rotuni ei ole sadan suosituimman joukossa eikä ole suosittu myöskään risteytyksissä. He jotka tämän rodun edustajan haluavat, malttavat odottaa pentua pitkään ja tietävät mitä hakevat. Kasvattajat myös valveutuneita terveysasioissa, koska tässä rodussa ulkonäkö ei ole niin tärkeää kuin terveys. Itse odotin nykyistä koiraa kolme vuotta ja sitten vielä vuoden lisää kun ekassa pentueessa ei ollut yhtään toivomaani urosta. Sitä edellistä odotin vielä pitempään.
Sekarotuisissa vaan ei ole tiettyjä ominaisuuksia kuin asiaan jalostetuissa koirissa.
Mitä ominaisuuksia tarkoitat?
Käyttö
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ottanut elämäni aikana vain sekarotuisia ja rescueita tämän takia. Ällöttää ihan vietävästi koiranjalostus.
Ilman jalostusta sulla ei olis niitä koiria ollenkaan.
Olen osallistunut erään rodun jalostukseen ilmoittamalla rotuunotettavaksi perinteisen koiran, jonka rotuharrastajat löysivät kyseisen rodun alkuperäisestä paikasta.
Ja kyllä, nimenomaan ilman jalostusta näitä alkukantaisia koiria on alun perin ryhdytty määrittälemään rotukoiriksi.