Onko tämä sinusta sopusuhtainen 12v tyttö?
Kommentit (68)
Olen itse 12-vuotias ja 155cm ja 45kg sopiva? Paino ei AINA kerro vastausta vaan mieti itse oletko hoikka,syöt hyvin ja liikut (:
teinit ovat aina täyttäneet nuortenlehtien lääkäri- ja isosiskopalstat näillä epävarmoilla kysymyksillään, olenko ok tällaisena, onko painoni ok. Nyt aikuiset ihmiset ovat taantuneet samaan tilaan, vertailemaan senttejä ja grammoja, onko lapsi ok, kelpaako. Musta tässä on jotain ihan hirveää, rakastakaa niitä lapsianne!
me toiset, jopa jo silloin 80 luvun alussa, lopetamme kasvun jo aikasemmin eli olemme ikääsiämme suurempia ja silloin myös painamme enemmän. Se että on ns iso lapsi ei takaa sitä että on iso aikuinen.
Itse olin 12v 154 cm ja 50 kg, 13v 156 cm ja 55 kg ja 25v 156cm ja 55 kg, Nyt yli 40 v olen 156 cm ja 54 kg.
Monilla tytöillä paino nousee väliaikaisesti silloin kun pituuskasvu loppuu, mutta tasaantuu ittensä
Kuulin kerran erään haastattelun, jossa asiantuntuija keroi, että ns. "painavat luut" lisäävät ihmisen painoa korkeintaan 1,5kg. Sillä ei siis kukaan voi perustella ylipainoa.
t. eräs leveälanteinen ohis
Itse ainakin kasvoin niin, että ensin tuli ne naisen muodot ja massa ja vasta sitten pituus.
Olin noin 13-vuotiaana siis pullukka mittojen perusteella mutta sitten tuli kyllä sitä pituutta vielä lisää.
Pakko oli tarkistaa omien lasten painoja:
tyttö 12 v 148 cm / 37 kg
poika 12 v 147,7 cm/ 36 kg
samat lapset 16 v:
tyttö 165 cm / 60 kg
poika 173,4 cm /55 kg
jos aiot tytölle painosta jollakin tavalla mainita. Paino-pituussuhde on ihan ok, joskin voisi olla hieman vähemmän painoa. Tyttö on kuitenkin siinä iässä, että menee kohta yläasteelle ja paineita on siinäkin jo ihan tarpeeksi tuon ikäiselle.
Sairastuin itse tuon ikäisenä juuri anoreksiaan, kun terveydenhoitaja mainitsi painostani ja kesäloman aikana laihdutin 15 kiloa juuri ennen yläasteelle menoa. Jätä mieluiten tytön paino rauhaan ja anna leikkiä ja olla lapsi vielä ilman turhia paineita omasta koosta.