Lue keskustelun säännöt.
Onko teidän 10-11-vuotiaat ujoja ja jännittäjiä?
22.03.2010 |
Miten tuette heitä? Estääkö ujous lastanne osallistumasta eri juttuihin? Kärsiikö lapsi siitä? Oletteko saaneet vähennettyä jännittämistä? Miten?
Kommentit (1)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Tyttö on ollut aina ujo ja arka. Nyt pelottaakin miten murrosikä menee... Koulussa ongelmia esim. ryhmätöissä ja ilmaisussa ja välillä kavereiden kanssa. Käy koulukuraattorin juttusilla. Lapsi ei itse suoraan sano että kärsisi tilanteesta, mutta on sanonut olevansa välillä harmissaan hiljaisuudestaan ja ujoudestaan.
Olen itse todella huono tukemaan lasta, en osaa muuta lapselle sanoa, kuin että ujous ja hiljaisuus ei ole paha asia ja että sille ei oikein mitään voi ja se on osa lapsen persoonallisuutta. Toki rohkaisen osallistumaan asioihin ja joskus konkreettisesti neuvon miten esim. voi ottaa kontaktia toisiin. Nyt murrosiän kynnyksellä tosin tytön on selvästi hankala ottaa neuvoja vastaan äidiltä, ja ärsyyntyy monesti. Siksi itselläni mietityttää miten tyttö tulee jatkossa pärjäämään, kun murrosikä tuo muutenkin omat haasteensa.
Minäkin ottaisin mielelläni vastaan neuvoja ja ohjeita miten tällaisen lapsen kanssa tulisi toimia ja miten häntä voisi auttaa!!