Ruokamenot 250 € kk kun aloin pitää kirjaa
Aloitin kirjanpidon kulutuksestamme jokunen kuukausi sitten (yh+2 lasta) ja ruokamenot on tipahtaneet 550 €:sta 250 €:n kieppeille kuukaudessa. Ihan vain sillä, että ostan ajatuksen kanssa enkä vain mätä tavaraa kärryyn. Olen iloisesti yllättynyt!
Kommentit (29)
perheessä tuolloin 2a+3l. nykyään 2a+2l ja ruokamenot n.300-400e. sisältää myös kahden kissan ja yhden koiran ruuat.
pienellä summalla voisi ostaa esim. runsaasti hedelmiä ja vihanneksia. En itse ymmärrä ruuassa säästämistä (siis terveellisitä), se on kuitenkin eniten hyvinvointiimme vaikuttava asia.
haastavaa puuhaa kun yksi syö yhtä ja toinen toista ja kolmas narskuttaisi vaan naksuja... 2
Etenkin jos on lapsia, niin on kyllä aika tärkeää että ruoka olisi myös monipuolsita. joku ylempänä jo hämmästelikin samaa ja etenkin sitä että tingitäänkö kasviksista.
Tulee kyllä väkisinkin mieleen että sitten syödään tarjouseineksiä ja raaka-aineena on jotain rasvaista possunjauhelihaa jne. jne.
Vaikkei mitään kallista ostaisikaan tai luksusta, niin ihan jo pelkät kunnolliset tavalliset terveelliset ja monipuoliset raaka-aineet kyllä maksavat aika paljon, siinä ei parilla sadalla pärjää.
Joskus vuosia sitten täällä oli keskustelua samasta aiheesta ja pyysin vinkki-mielessä viikon menua äidiltä, joka pärjäsi tosi vähällä ruokakuluissa.
Ystävällisesti hän sen tänne laittoi, mutta surkean vähän siinä oli vinkiksi kelpaavaa kun oli korvattu kokonaisia aterioita tyyliin "munakas", "kaurapuuro ja mehukeitto", välipalana yksi sämpylä ja kaako. Eihän siinä mitään jos joskus korvaa ruuan tuollaisella munakkaalla tai vastaavalla, mutta kun tuntui olevan sitä linjaa koko viikko. Ei yhtään kunnon ruokaa mun mittapuun mukaan, eli kunnollista vähärasvaista lihaa, marinaditonta vielä. Tai kanaa/kalaa ja kunnon vihannekset kaverina eikä pelkkä peruna. Ei se että jonkun päivän välipalana on yksi omena, anna tarpeeksi vitamiineja, vaan kasviksia pitää silti olla, sekä marjoja aammiaisella tms. Muutenkin tuo välipalan tarkka mitoitus ajatuksella 1/nuppi on lapsille aika tiukka kun toisina päivinä hoitopaikan tai koukun ruoka ei maita.
Ja viidelle kissalle 50 e. Miten joku saa 250 e menemään kissoille? Tai sitten sillä on kauhee lauma tai allerginen kissa. Mä säästän todella paljon säilömällä kesällä mahdollisimman paljon.
Eli hillot mehut ja marjat. Osa vihanneksista myös. Ei ne ilmaisia ole näinkään, mutta halvemmaksi tulee. Esim. mehuun vois laskea sokerin hinnan ja sähkön kun käyttää mehumaijaa.Pullot kestää monta vuotta samat eikä ole kalliita. Eikä ole lisäaineita mehussa.
kyllä hedelmiä ja vihanneksia pystyy ostamaan edullisesti,kun viitsii vähän katsoo tarjouksia,mä ostan aina ne jotka on euron-kahden tarjouksessa(paitsi banaania on aina,koska se hyvä hiilareiden lähde diabeetikko lapselleni)ja hyvin saa näin monipuolisesti.Mulla siis diabeetikko lapsi jolla vielä kolesteroli koholla,joten hänen ruokavalion mukaan eletään,ruokakulut noin 600euroo/kk(kolme lasta ja 1-2 aikuista)ja poika vanhin syö siis koulussa toisen aterian ja keskimmäinen hoidossa lounaan ja välipalan 3krt/vko,nuorin vasta 9kk.Mutta tosiaan,perushedelmänä voi pitää omenaa,banaania ja appelsiinia ja kerran viikossa ostaa sitä eksoottisempaa mikä sattuu kulloinkin oleen tarjouksessa,salaatteja voi tehdä porkkanasta,kaalista,kurkusta,tomaatista yms.ei se kovin kalliiks tule.Ne herkut ne on mitkä kauppalaskua nostaa,me kun miehen kaa liityttiin painonvartijoihin niin kauppalasku tippui 200€ kuussa ja varmasti ruokavalio terveellistyi ja monipuolistui kertaheitolla.
Ja viidelle kissalle 50 e. Miten joku saa 250 e menemään kissoille? Tai sitten sillä on kauhee lauma tai allerginen kissa. Mä säästän todella paljon säilömällä kesällä mahdollisimman paljon. Eli hillot mehut ja marjat. Osa vihanneksista myös. Ei ne ilmaisia ole näinkään, mutta halvemmaksi tulee. Esim. mehuun vois laskea sokerin hinnan ja sähkön kun käyttää mehumaijaa.Pullot kestää monta vuotta samat eikä ole kalliita. Eikä ole lisäaineita mehussa.
eli kaupan whiskasit ei kelpaa vaan pitää ostaa eläinkaupan ruokia, jotka maksaa 1-1,50e/purkki (siis yhdelle kissalle yksi ruoka-annos). Niitä menee päivässä kolmelle kuitenkin aika monta ja siihen naksut päälle niin kyllä sitä rahaa vaan niihin menee...
Herkkuja saa halvalla esim. eurolla saa kakkuja, jotka säilyy kuukausia. Tätähän köyhät aina valittaa: on pakko ostaa eineksiä jne kun ne on halpoja.
Olivat tosi pienet, kun asuimme kaksin koko lapsen alakouluiän. Varmaan 200 e.
Oli pakko ostaa ajatuksen kanssa...