Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kauanko vauva itkee "lempeä ssä " unikoulussa?

Vierailija
22.03.2010 |

Apua tarvitaan "lempeää" unikoulua (tassuttelua tms) pitäneiltä. Ohjeissa sanotaan, että "vauva rauhoitetaan sänkyyn", "vauvan luo mennään vasta, kun itku yltyy" jne.

Mutta mitä, kun vauva itkee aivan täysillä huutaen HETI kun se lasketaan sänkyyn? Ja kun mikään silittely ei rauhoita vauvaa yhtään? Selkää ei edes voi silitellä, kun vauva heittäytyy selälleen (tai nousee seisomaan, jos jaksaa). Ja kun vauva on rauhoitettu sylissä ja yrittää laskea sänkyyn, niin täysillä huuto alkaa jo matkalla sänkyyn?

Miten siis tehdä "lempeä" unikoulu? Kauanko vauva itkee? Kauanko itkua jatkuu? Onko tämä normaalia?

Kiitos tuhannesti kokemuksista! Yksinään en halua itkettää enkä oikein muutenkaan, mutta jotain on tehtävä.

t. Epätoivoisen väsynyt 1-5 kertaa tunnissa heräilevän 11-kuisen äiti

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
29.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka 5 minuuttia. Opettele kuuntelemaan itkua. Usein se alkaa raivokkaasti, mutta muuttuu kysyvammaksi. Noin vuoden vanha osaa jo raivostua.

Unikoulu on ihan hyva juttu ja sen vastapainona suosittelen paivalla PAlJON hellyytta ja naurun hetkia. Ja rytmi kuntoon! Se auttaa iltaunille siirtymisessa. Palkaksi saat lapsen, joka luottaa sinuun ja itseensa.

Vierailija
42/50 |
29.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli viedaan sankyyn, hassutellaan ja jatetaan nukkumaan. Hysteerista itkua ei ole ollut enaa tuossa vaiheessa, vaikka aiemmin on ollutkin.

Vauva tottuu siten nukahtamaan myos itsekseen. Kannattaa aina yrittaa hyodyntaa niita kausia, jolloin vauva tai lapsi tuntuu olevan "itsenaisempi" eli suht iloinen ja luottavainen, siis ettei ole takertumiskausi paalla. Takertumiseen kun auttaa parhaiten se, etta antaa takertua, se ei ole hyva hetki unikoululle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
25.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vaan ei ole ikinä toiminut tuo, yritetty on jo pienenä vauvana kummankin kanssa mutta seurauksena jo silloin oli vain aivan täysillä itkua (joka ei tosiaan ole mennyt ohi rauhoittelulla ja silityksillä). Onko kukaan onnistunut lempeästi uniopettamaan tosi vaikeaa tapausta?

Vierailija
44/50 |
25.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva väsyessään alkaa pienen kitinän/itkun joka nukkumaan vietäessä yltyy ihan hysteeriseksi. Sitä sitten kestää aikas kauan ennen kuin nukahtaa. Nukkumaan meneminen on kauhea mörkö ja suuri kauhistus. Vauva nukkuu kyllä kunhan vain ehtii itkultaan/huudoltaan nukahtaa. Nelikuinen on nyt. Siis ihan hysteeristä suoraa huutoa kun tajuaa että nukkumaan olisi taas meneminen. Sydäntä särkee kun mietin että miten olen saanut esikoiseni näin pahasti rikki...

Kaikki sympatiat kaikille teille joilla vaikeasti nukahtavia tapauksia.

Vierailija
45/50 |
25.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moneltako vauva menee nukkumaan? Oletteko kokeilleet laittaa ihan reilusti aiemmin nukkumaan?

Vierailija
46/50 |
22.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota vauva kainaloon ja menkään sänkyyn. Vauva nukahtaa kun sitä alkaa väsyttää.

Unikoulu ei ole koskaan lempeä vaan oikotie luonnollisesta vanhemmuudesta. Kuuntele vaistoasi - mitä se sanoo vauvan itkettämisestä? Unohda kaikki lukemasi ja kuuntele itseäsi, sydäntäsi ja vauvaasi.

Vierailija
47/50 |
22.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yleensä huutopätkät on kestäneet sellaiset 15min. kerrallaan. Vaikeimpia on yleensä sellaiset lapset, joilla alkujaan puuttuneet iltarutiinit. Usein niissä tilanteissa on ensin luotu iltarutiinit esim. edellisen viikon aikana ja sitten vasta aloitettu ns. unikoulu tassutellen.

Ja kannattaa miettiä että mitä lapsi huutaa... onko huuto lohdutonta vai kiukkuitkua.

Usein äiti on kaikkein huonoin unikoulun aloittaja. Paremmin unikoulun pito sujuu yleensä isiltä. Oman kokemukseni mukaan monissa perheissä alkuperehdytyksen jälkeen ei minua enää ole tarvittukkaan, kun isä on aloittanut itse unikoulun ja lapsi nukkuukin jo yöt ennen sovittua "apuyötä/öitä".

Vierailija
48/50 |
22.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähemmän lempeä unikoulu?

Esim. Hoidatte tavalliset iltapuuhat, sitten laitatte sänkyyn. Sanotte tyyliin "hyvää yötä kulta, nyt nukkumaan". Sitten lähdette pois. Annatte vauvan huutaa 5 min, sitten menette käymään huoneessa. Sen jälkeeen 10min huutoa. Sitten 15 min.

Jos olet aivan uupunut, muutos tulee parantamaan teidän elämää melko dramaattisesti. Voimakastahtoinen lapsi huutaa raivokkaasti, koska protestoi, hän ei haluais muutosta. Mutta hän ei ehkä ole ihan täysvaltainen sitä päättämään, miten teillä nukutaan.

Vierailija
49/50 |
22.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa NIIN tutulta.

Meillä vauva oli tottunut nukahtamaan tissille. Kun yritettiin laittaa sänkyyn niin itku alkoi jo tosiaan ennen kuin ehdittiin laskea sänkyyn. Sylissäkään ei helposti rauhoittunut, vaan tissi piti saada suuhun.

Päädyin vähän pitemmän kaavan unikouluun, koska tuo tassuttelu ei meilläkään tunutunut tepsivät.

Luin kirjan pehmä matka höyhensaarille, ja sieltä ongin sellaisen keinon, että irroitan tissin ennen kuin vauva on ehtinyt nukahtaa. Kirjassa sanottiin, että tuota irrottamista pitää joskus tehdä kolmekin kertaa, mutta meillä se oli alussa enneminkin 30 kertaaa :D Lopulta vauva irroitti itse otteen ennen nukahtamista ja käänsi kylkeä ja alkoi nukkumaan. Vauva saatiin siis nukahtamaan ensimmäisille unille ilman, että tissi oli suussa nukahtaessa, mutta heräilyihin sillä ei vielä ollut vaikutusta.

Mutta tärkeää oli saada vauva oppimaan, että nukahtaa voi myös ilman että imee jotakin. Tuo varmasti auttoi kun aloitettiin sitten se oikea unikoulu.

Oikea unikoulu tehtiin sitten noiden käyttämiesi oppien mukaan. Ensin tehtiin joka ilta samat iltarutiinit, luettiin iltasatu, imetys ja sitten nostettiin pinnasänkyyn. Ensimmäisille unille nukahtamien kävi aika kivuttomasti, koska olin jo sillä irrottamismenetelmällä vauvan opettanut nukahtamaan itse. Vaikea osuus oli saada vauva nukahtamaaan herättyään yöllä. Me tehtiin niin, että minä menin tisseineni toiseen huoneeseen nukkumaan ja lapsen isä hoiti unikoulun. Mies joutui nostamaan syliin n. 3 kertaa ennen kuin vauva suostui jäämään sänkyyn nukkumaan (joka oli aivan uskomattoman vähän kun miettii millaista se oli aiemmin). Vauva saattoi vielä vähän itkeä kun laskettiin sänkyyn, mutta kun vauvaa vähän aikaa taputteli niin lopetti itkun. Unikoulu auttoi jo ensimmäisenä yönä kun vauva heräili puolet vähemmän kuin ennen. Toisena yönä unikoulua ei tarvinnut enää oikeastaaan käydäkään, koska vauva nukkui putkeen 9h, jonka jälkeen imetin ja otin viereen nukkumaan. Tuo aamun imetys ei ole haitannut yöunia, vaan tuon jälkeen on nukkkunut hyvin. Tosin jos sattuu heräämään yöllä, niin minua ei huoli siihen tyynnyttämään yhtä helposti kuin isäänsä. Isän kanssa riittää, että isä sanoo jotakin. Minulle kiukutaan ja saan nostella ja laskea 10 kertaa sänkyyn ja takaisin. Tosin tuo on koettu vain kerran, joten ehkä vauva oppi jo tuosta että ei sitä tissiä tule vaikka minulle kiukkuaa. Pitää katsoa sitten miten menee jos vielä joskus herää yöllä.

Vierailija
50/50 |
22.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole halunnut huudattaa vauvaani joten meillä nukutaan perhepedissä, missä vauva nukkuu oikein hyvin. toisaalta niin kuin joku aiemmin kirjoitti, lapsi ei saisi olla se joka päättää miten nukutaan. meillä vauva 8 kk vanha ja syö vielä öisin. odotan että vauva kasvaa ja elättelen toiveita että omaan sänkyyn siirtäminen tapahtuisi kivuttomasti, vielä ei ole oikeastaan edes kokeiltu. en tiedä kuinka vanha lapsen pitäisi olla että olisin kypsä ja olisin unikoulun kannalla. olen jotenkin niin vaistovanhempi ja hoidan vauvaani tunteella. toivottavasti saatte yöt sujumaan, kallistut sitten mihin suuntaan tahansa.

t. ammattikasvattaja

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kaksi