Rohkaiskaa: vauva 6kk ja uudestaan raskaana.
Ensinnäkin ei tarvitse saarnata, tiedettiin kyllä miehen kanssa mihin lähdettiin kun ehkäisyttä hommailtiin ja raskaus on sinänsä ihan toivottu. Ainoastaan vähän aikainen.
Ensimmäistä lasta yritettiin useampi vuosi, ja nyt sitten napsahti ekasta hutiloinnista toinen raskaus. Olen onnellinen, mutta kyllä rehellisesti järkyttynyt myös. Kertokaa kahden pienen äidit miten olette selvinneet? Millaiset vaunut teillä oli? Oliko jaksaminen tosi kortilla raskauden lopulla ja lapsen synnyttyä? Mitä hyviä ja huonoja puolia tilanteessa on?
Kiitos. Jännittää!
Kommentit (31)
Tosin vielä lyhemmällä ikäerolla, ikäeroa lapsillani vajaa 11kk :) hyvin ollaa pärjätty. Nuorin on nyt 6kk. Meilläkin toinen lapsi sai tulla kun oli tullakseen, mutta yllätyttiin kyllä tosissaan, kun tulinkin niin aikaisin raskaaksi. Mutta pelkää iloa tuosta on, että sisaruksilla on pieni ikäero. Nyt jo tykkäävät leikkiä yhdessä, ja heillä on hyvä suhde. :) Alku oli toki raskasta, kun nuorin syntyi, mutta äkkiä se rytmi siitä tuli, ja vanhin huomasi että ei ole enää talon ainut vauva :)
Onnea sinulle!! :)
mä sain elokuussa esikoiseni pitkän yrittämisen jälkeen, ja tulin uudelleen raskaaksi kun poika oli vasta 3kk. nyt poika siis 7kk ja mulla rv 20. oon tosi innoissani, kun nyt ei tarvinnu yrittää pitkään ja pettyä joka kuukausi kun vauvaa ei kuulukaan.
mun mielestä ei ole mitään ihmeellistä siinä syntyykö perheeseen muksuja isolla vai pienellä ikäerolla. pääasia että syntyy! itse aion hankkia kaksoskärryt niin voin kätevästi liikutella pikkuisiani, niille tulee siis tasan vuoden ikäero jos kaikki sujuu hyvin.
onnea elämääsi ja ajattele tämä "vahinko" voitoksesi!
meillä myöskin poitsu 6kk, ja toista odotellaan! ikäeroa naperoille odotettavissa korkeintaan vuosi (:
mielissään ollaan, kun ikäero jää pieneksi. ihan jo senkin takia että vauva-aika hurahtaa "kertaheitolla" ohi ja muksuista seuraa toisilleen. myös hoitoonlähtö tulee sitten yhdessä.
onko käynyt mielessä että jotkut oikeasti nauttivat perhe-elämästä pienine vauvoineen? kaikille ei sovi tietenkään, mutta itse olen erittäin onnellinen ja tyytyväinen, ylä- ja alamäkineen!
ja samalla lailla tulivat hurjan äkkiä - ja kaksi kerralla.
Vauva ja taapero tuntuu aika sujuvalta ja helpolta yhtälöltä täältä näkökulmasta, hyvin selviää ja kaksi lasta on hallittavissa. Kolme kyllä kertaa vauhdin ja vaaralliset tilanteet niin hurjiksi että kahden kanssa olo tuntuu ihan leppoisalta. Alussa rankkaa mutta palkitsee sitten kun lapset ovat vaikka kaksi ja kolmevuotiaat, elä sure asiaa missään nimessä!
Kerro lähipiirille että tuntuu etukäteen rankalta ja kerro heille että harkitsevat jos voivat jossain vaiheessa apuaan tarjota.
Kaksosten rattaat on ihan hyvä varustus, muuta et varmaan tarvitsekaan. Ja mieheltä pitää vaatia osallistumista lasten hoitoon myös tuossa tilanteessa.
se, että yrittää lasta useamman vuoden, ei tarkoita sitä ettei seuraava voisi tulla nopeammin.
kolme lasta ja vanhin oli tasan 3v kun nuorin syntyi... Eli pienet on ikäerot ja nyt ovat keskenään parhaat kaverukset. Itsellä on omiin sisaruksiin yli 2,5v ikäeroa eikä ole koskaan oikein leikitty keskenään. Vasta vanhempana olemme tulleet tosi läheisiksi. Siksi halusin omani mahdollisimman pienellä ikäerolla. Alku on tietysti raskasta, mutta kyllä se palkitsee hetken päästä, kun ei tarvitse olla itse koko ajan leikittämässä vaan sisarukset keksivät itse leikit. Eikä mustasukkaisuutta ole ollut, kun niin pieni ei tajua vielä menettävänsä vanhempien aikaa.
Onnea raskaudesta! Toinen ei enää ole esikoinen, joten ette hätäänny joka asiasta. Jo vuoden päästä lapsista on toisilleen seuraa.
Muut antoivatkin jo vinkkiä vinkkinä)
nauti siitä, mitä oot saanu :) kun kerran lapsi on tervetullut selviät.. meillä neljäs tulossa ja pisin ikäero, 1v2kk. Eli pojat on syntyny 1.6.07, 15.6.08 ja 7.7.09, laskettu aika on 31.8.10 :) ihanaa aikaa, oon nauttinu ihan täysillä, ovat niin ihania nuo pojat, joskus väkisinkin väsyy, mutta kaikesta selviää :) joskus selviää siis hyvin ja joskus vaan selviää
meillä myöskin poitsu 6kk, ja toista odotellaan! ikäeroa naperoille odotettavissa korkeintaan vuosi (: mielissään ollaan, kun ikäero jää pieneksi. ihan jo senkin takia että vauva-aika hurahtaa "kertaheitolla" ohi ja muksuista seuraa toisilleen. myös hoitoonlähtö tulee sitten yhdessä.
kuin mun suusta 5kk sitten! eli meillä poika nyt 11kk ja hetki minä hyvänsä lähden laitokselle pusertamaan pikkusiskon maailmaan. meilläkin on hyvä mieli näin pienestä ikäerosta. ihana nähdä että muitakin on! tsemppiä myös ap:lle!
Kesti viimeyönä kyllä aika kauan saada unta, sen verran paljon pyöri päässä kaikki. Tuntuu hurjalta, että lähes tasan vuoden erotuksella on taas se kaikki raskaus edessä, ja ensi vuonna meillä on kaksi tuommoista nappulaa. :) Samaan aikaan yhäkin hirvittää ja on vaan tosi onnellinen olo.
Täytyy tosiaan keskittää huomiota siihen, että tuo isompi saa olla silti vielä pieni. Toivotaan, ettei tule siskoaan hankalampi vauva, tai ettei tule kaksoset. Vaikka kai siitäkin selviäisi.
ap