Valitako Jorvi, Naistenklinikka vai Kätilöopisto? Kokemuksia ja mielipiteitä!
No joo, ehkä tää vois kuulua tonne Odottajat -ryhmään, mutta en oikein vielä tajua olevani sellainen... En voi uskoa että vihdoin sain nähdä tikussa kaksi viivaa! Ekalla neuvolakäynnillä pitäis jo tietää, missä haluaa synnytää. Noista kolmesta pitäis valita. Espoolainen olen, joten Jorvi tuntuisi luontevimmalta ja kotoisimmalta. Mutta mielipiteitä kaipailen! Onko Jorvista synnytyssairaalana huonoja kokemuksia?
Kommentit (42)
meidän keskimmäinen syntyi siellä veteen.
Mutta jos olet enemmän kiinnostunut olemaan vedessä avautumisvaiheessa kuin välttämättä ihan ponnistamaan siellä ammeessa, niin silloin kannattaa mennä Kättärille tavalliselle osastolle.
Meidän kuopus syntyi siellä, ja me saatiin ammehuone (Haikaranpesässä se on todellista tuuripeliä, jos haluaa ammeen varmistaa, kannattaa vuokrata koottava sellainen) kun vaan soitettaessa sanottiin, että halutaan. Siellä kun ne ammehuoneet pidetään vapaina sellaisille, jotka niihin todella haluaa.
Mutta sinne ammeeseen en olisi saanut synnyttää vauvaa, koska siellä ei ollut osaavia kätilöitä. Loppujen lopuksi en kyllä sinne ammeeseen tän kolmannen kanssa kerinnyt ollenkaan...
Esikoisen synnytin siellä, eikä mitään valittamista. Loistavat kätilöt.
Toinen lapsi syntyi siellä myös, ja luojan kiitos siitä sillä muuten ei vauva olisi hengissä selvinnyt. Nytkin oli todella onnea matkassa, ja huippuosaajat hetkessä paikalla, ja Lastenklinikan teho lähellä. Ja silti läheltä liippasi.
Toki suurin osa synnytyksistä menee hyvin. Mutta omalle kohdalle todella VOI sattua myös ikävämpi tilanne, sitä ei aina etukäteen tiedä. Ja nykyään sattuneista syistä mikään ei ole mulle tärkeämpää kuin paras lääketieteellinen hoito, ja se löytyy Naistenklinikalta (ja Lastenklinikalta).
Itse en siis suostuisi menemään mihinkään muualle kuin NKL:lle. Joka on muutenkin ihan kiva paikka minusta, kohdalle osunut henkilökunta tosi mukavaa.
Jorvi on meidän "päivystyssairaala". Mutta tiedothan on kai koneella kuitenkin, joten liikkuvat sairaaloiden välillä sujuvasti.
- siis jos siellä joutuu sitten myöhemmin ravaamaan enemmänkin.
Kättärillä osaava ja ystävällinen henkilökuntaja muutenkin paikkana kotoisa. Paitsi mullakin huono kokemus yhdestä mieslääkäristä...
Valitsin aikanaan itse Naikkarin riskisynnyttäjänä ja eritoten sen vuoksi, koska Lastenklinikka on vieressä. Muutoinkin olisin joutunut joka tapauksessa juoksemaan raskausaikana tutkimuksissa Naikkarilla, vaikka synnytykseen olisin valinnut jonkun muun tahon.
Naikkarilla myös ammehuone - tosin jos on ruuhkaa, niin antavat järjestyksessä.
Käsittääkseni, vaikka olisi valinnut Jorvin, mutta jos vauva tulossa ennen tiettyä rv:tä, niin ohjaavat Naikkarille suoraan.
Siellä kaksi synnytystä. Ei ole mitään negatiivista sanottavaa, päinvastoin, oli miellyttävä paikka ja tuntui koko ajan, että on "hyvissä käsissä". Ja kaiken lisäksi lähellä. :)
2 hankalaa synnytystä ja kerkesin käydä parin vuorokauden kätilöt läpi,osastolla ei musta sitten ollut kovin kivoja lastenhoitajia--tai oikeestaan niitä ei näkynyt ollenkaan.
Perheenä ehtii olla siellä kotona ihan tarpeeksi. Tutustuin hyvään ystävääni synnytyssairaalassa, oltiin neljän hengen huoneessa. Isossa huoneessa voi saada vertaisverkostoa, mistä on iloa sitten, kun lapsi kasvaa ja mies on painunut isyysloman jälkeen takaisin töihinsä!
Kaksi synnytysta NKL takana ja vain hyvaa sanottavaa henkilokunnasta!
Maakunta sairaaloissa kun ei esim anestesialaakari aina paivysta yoaikaan niin sita epiduraalia voi joutua odottamaan kauan.....
Ja NKL on Suomen ammattitaitoisin synnytyssairaala.
Lisaksi meidan perhehuone oli tosi hyva ja ruokakin hyvaa ollakseen sairaalasapuskaa :) Ma menen ehdottomasti sinne jos viela synnytan!
ja seuraavan synnytän NKL:llä
naistenklinikka on tyyliltään tylympi, mutta mulle sopii se, että hoidetaan sairauksia, eikä koko ihmistä, kun osaan sen homman itsekin. Kättärillä meni hermo niihin ymmärtäviin hoitajiin, jotka tulivat vähintään kerran päivässä "keskustelemaan siitä miten menee, kun teistä ei ole kuulunut mitään" . Mä tykkään siitä, että saan olla rauhassa, jos ei ole mitään syytä olla tutkittavana.
NKL on laitosmaisempi paikka puitteiltaan, mutta kättärillä asiakkaan kuuluu laitostua enemmän kuin naistenklinikalla, jossa jokainen voi toimia niin kuin parhaaksi näkee.
olen molemmat lapseni siellä synnyttänyt... todella mukava henkilökunta! Sairaala itessään on -No sairaala. mutta synnyttämään sinne mennään eikä 5 tähden hotelliin ;) Esikoista synnyttäessä pääsin lämpimään suihkuun istumaan avautumisvaiheessa.
Se (osasto 51?) tavallinen jättimäinen synnytysvuodeosasto on ihan karmea. Pienet 4 hengen huoneet, vessa jossain kaukana käytävällä, kiireiset ja kiukkuiset kätilöt/hoitajat.
Perhehuoneet osastoineen ovat aivan ihania ja synnytykset hoidetaan todella hyvin, hyvissä käsissä on synnytyksen ajan, mutta jos sinne 4 hengen huoneeseen joutuu jättiosastolle niin karmeaa on...
terveisin naistenklinikalla sekä perhehuoneessa että osasto 51?:llä ollut.
Haikaranpesä olisi tavoitteena ja tähän asti on mennyt kaikki hyvin.
Yhden km:n takia olen joutunut olemaan kättärillä hoidettavana ja hoito oli erinomaista ja joustavaa. Olimme lähdössä joululomalle, joten pääsin verikokeisiin toiselle osastolle henkilökunnan inhimillisen asenteen takia (muuten loma olisi peruuntunut).
NKL:lta käännyttivät pois, vaikka vuosin kuin seula, kivut olivat kamala (spontaani keskenmeno) ja mitään lääkitystä ei ollut saatavissa. "Sellaista sattuu" oli kommentti. KOS oli tuolloin jo kiinni ja NKL päivystys. Aamulla sitten menimme KOS:an.
Vaikka nämä kokemukseni eivät siis ole synnytyksestä, niin kertovat kyllä kokonaisuudessaan jotain talon tavoista.
hoitovirheen vuoksi
Mua ei saisi kirveelläkään synnyttämään sinne.
hoitovirheen vuoksi
Mua ei saisi kirveelläkään synnyttämään sinne.
kätilö väitti, että ei löydä lapsen sydänääniä, kun se liikkuu niin paljon, itse sanoin, ettei se ole liikkunut. Äänet olivat kuuluneet siihen saakka moitteetta. Kätilö pysyi kannassaan. Synnytys ei edennyt, lääkäri tuli paikalle tunnin päästä, ultrasi tilanteen salissa ja totesi lapsen kuolleen.
Sain synnyttää kuolleen lapsen saman kätilön kanssa. Joka edelleen oli sitä mieltä, että kyllä se liikkui. En saanut toista kätilöä vaikka pyysin.
Joten en sitten muuallekaan osannut muina kertoina mennä.
ja ei todellakaan pahaa sanottavaa! päinvastoin, kaksi viimeistä synnytystä menneet varsinkin tosi hyvin, molemmissa oli todella pätevät kätilöt, ensimmäinenkin meni hyvin, ei senkään puoleen mitään pahaa sanottavaa. Suosittelen lämpimästi!!
meidän keskimmäinen syntyi siellä veteen.
Mutta jos olet enemmän kiinnostunut olemaan vedessä avautumisvaiheessa kuin välttämättä ihan ponnistamaan siellä ammeessa, niin silloin kannattaa mennä Kättärille tavalliselle osastolle.
Meidän kuopus syntyi siellä, ja me saatiin ammehuone (Haikaranpesässä se on todellista tuuripeliä, jos haluaa ammeen varmistaa, kannattaa vuokrata koottava sellainen) kun vaan soitettaessa sanottiin, että halutaan. Siellä kun ne ammehuoneet pidetään vapaina sellaisille, jotka niihin todella haluaa.
Mutta sinne ammeeseen en olisi saanut synnyttää vauvaa, koska siellä ei ollut osaavia kätilöitä. Loppujen lopuksi en kyllä sinne ammeeseen tän kolmannen kanssa kerinnyt ollenkaan...