Odotatko lasten yökyläkavereilta "vastavuoroisuutta"?
Asia ei ole vielä meillä ihan ajankohtainen, mutta lueskelin tuossa yhtä ketjua ja siitä tuli mieleeni että jos otatte lapsenne kaverin yökylään niin odotatteko että myös hänen perheensä ottaa välistä teidän lapsenne yökylään?
Itse nimittäin en todellakaan aio ottaa meille mitään vieraita kakaroita aikanaan yökylään, mutta mikäli lapsi pyytää päästä johonkin ja sieltä luvataan niin jos paikka on ok niin voin luvata. Nyt vaan mietin että tarkoittaako se teidän mielestänne että lupaudun ottamaan myös teidän kakaran meille??
Kommentit (37)
Luuletko, että me muut päästän yhtään helpommalla, kuin sinä.
Me otetaan lapsi yökylään, koska tehdään se oman lapsen vuoksi ja heidän ystävyyden vuoksi.
Elämä on muutakin, kun se että hoitaako lapset 3v. vanhoiksi kotihoidossa ja se lasten kanssa elo muuttaa muotoaan ja uhrauduttava on, vaikka ei aina niin huvittaisikaan.
Mikä siinä vieraan lapsen ottamisessa yökylään on niin vastenmielistä? Kertokaapa mulle kun en ymmärrä.
meillä on paljon harrastuksia ja perheen omia touhuja. Lapsia on 3 joten jos kaikkilla olisi kaverit niin aika rumba. Aamuisin haluamme nukkua pitkään. Omien lasten kanssa se onnistuu hyvin mutta ei vieraiden. Monet lapset ovat nykyään ainakin kylässä riehakkaita, omat lapset taas enemmän semmoisia rauhallisen sorttisia jotka itsekin välillä vierastavat kavereiden sähläämistä. Toinen hankala asia on ruuan kanssa ronklaaminen mitä jotkut harrastavat ei voida syödä sitä eikä tätä. En tietenkään halua vieraita nälässä pitää, mutten useita erilaisia aterioitakaan jaksa työviikon jälkeen alkaa väsäämään. Haluamme myös rauhoittaa aikaa omalle perheelle se on lapsistakin tärkeää eivätkä hekää kaipaa yökyläilyitä.
itse en pidä sitä minään vastavuoroisuuspakkona.
tai jos meillä on joku yökylässä, ei ole tullut mieleenkään ajatella että koskas se meidän nicopetteri pääsee vastavuoroisesti.
En ole myöskään koskaan tajunnut loukkaantua jos meidän lasta ei kutsuta synttäreille, enkä ajattele että lapsen täytyisi kutsua kaikki luokkakaverit meille.paskanvertaa välität oikein mistään, edes omista lapsistasi. :D
miehestänikin tosi paljon. Olen ollut iloinen että meidän ystävä/tuttavapiirissämme ei ole tälläistä pakkosyöttöä minkään asian suhteen.
Mikä sinua tässä oikein harmittaa, eikö ole mukava että kaikkien tuttavapiirit eivät koostu toisiaan kyräilevistä ihmisistä, vaan kyläilyjä yms. voi harrastaa sen mukaan mikä kullekin sopii?
Olen pahoillani,jos joudut omien ystäviesi tai lastesi kavereiden vanhempien taholta tekemään tai toimimaan niin että se saa sinut katkeroitumaan.
En todellakaan ole katkeroitunut, vaan SINÄ NAURATAT MINUA!! :D Valitettavasti asenteesi tulee sotimaan lapsiasi vastaan jossain vaiheessa, joten siinä vaiheessa viim. tulee tämä paskaakaan kohta. :D :D :D
vanhemmat, jotka eivät ole valmiita tekemään lapseni eteen mitään, niin närkästyttää kovasti.
Kieltämättä huomioin ne lapset paremmin, joiden vanhemmat ovat vastavuoroisia.
Eilenkin askartelin lapseni kaverin kanssa, kun lapseni mökötti huoneessaan.
Tänään omani sanoi kaverilleen, että pääset meille, kun mä pääsin teille.
Tosin kaverikielto oli pojille rangaistus tehdyistä rikkomuksista.
Vastavuoroisuus juuri kertoo siitä, että arvostat lapsesi kaveria ja heidän ystävyys suhdetta.
No eiköhän asenteesi juuri kerro siitä, että olet tosi kiva mutsi ja susta digataan urakalla.
jos kertoo että ei ole pakko tehdä jotain eikä sitä samaa pakkoa odota myöskään muilta, ajatellaan että ahaa, tuo ei tee MITÄÄN lastensa kavereiden eteen. Meillä esim.pidetään paljon parempaa huolta lasten kavereista kuin keskimäärin kyläpaikoissa, mutta en minä silti siitä ole närkästynyt.Enkä minä ota lapselle kavereita kylään sen takia, että itse saisin olla rauhassa, niinkuin jotkut sanovat tekevänsä, vaan sen takia että kaverukset saisivat olla yhdessä. JA tasan katson koko ajan että vieraalla on kaikki asiat hyvin enkä huitele omissa menoissani ja SILTI en loukkaannu jos lastani ei kutsuta jonkun synttäreille tai häntä ei pyydetä VASTAvuoroisesti yökylään. Tai että joku ottaa minun lapseni kylään vaan helpottaakseen omaa vastuutaan omasta lapsestaan. Jos asiat menevät vallan oudoiksi lapseni kyläillessä,niin sitten siihen paikkaan ei enää mennä ja sillä hyvä. Ei sen kummempaa.
Riippuu kaverista ja hänen perheestä. Jonkun kanssa vuorotellaan ja näiden vanhempien kanssa ollaan muutenkin enemmän tekemisissä ja jutuissa.
Ehdottomasti onnistuu sekin että kaveri tulee vain meillepäin yökylään.
itse en pidä sitä minään vastavuoroisuuspakkona.
tai jos meillä on joku yökylässä, ei ole tullut mieleenkään ajatella että koskas se meidän nicopetteri pääsee vastavuoroisesti.
En ole myöskään koskaan tajunnut loukkaantua jos meidän lasta ei kutsuta synttäreille, enkä ajattele että lapsen täytyisi kutsua kaikki luokkakaverit meille.paskanvertaa välität oikein mistään, edes omista lapsistasi. :D
miehestänikin tosi paljon. Olen ollut iloinen että meidän ystävä/tuttavapiirissämme ei ole tälläistä pakkosyöttöä minkään asian suhteen.
Mikä sinua tässä oikein harmittaa, eikö ole mukava että kaikkien tuttavapiirit eivät koostu toisiaan kyräilevistä ihmisistä, vaan kyläilyjä yms. voi harrastaa sen mukaan mikä kullekin sopii?
Olen pahoillani,jos joudut omien ystäviesi tai lastesi kavereiden vanhempien taholta tekemään tai toimimaan niin että se saa sinut katkeroitumaan.En todellakaan ole katkeroitunut, vaan SINÄ NAURATAT MINUA!! :D Valitettavasti asenteesi tulee sotimaan lapsiasi vastaan jossain vaiheessa, joten siinä vaiheessa viim. tulee tämä paskaakaan kohta. :D :D :D
Eräällä tutulla perheellä on tapana (vaikka emme ole kuin ihan muutaman kerran pyytäneet heidän lapsiaan meille yökylään ja olen sanonut, että elämämme on sellaista, etten vaan jaksa) pyytää usein ja todella maanitella, että tulkaa nyt tulkaa tulkaa. Niin olen harvakseltaan antanut luvan, mutta koska tiedän että ehkä kuitenkin odottavat vastavuoroisuutta lähes aina sanon kiitos ei. Tähän liittyy myös sellainen asia, että toinen näistä lapsista on ainakin meillä ollessaan niin harvinaisen hankala vieras, etten vaan tiedä miten sellaisen lapsen kanssa tullaan toimeen. En jaksa vapaapäivänä ottaa kotiini lasta, joka temppuilee ja mankuu ja vänisee ja kiristää.
työvuorossa.
Joten kyllä meillä ei kovin montaa kertaa ole lasten kavereita yötä ollut...
Sen vähän vapaan mitä viikonloppuna on, haluan olla ihan oman perheen kesken.
muulla kyläilyllä ei todellakaan ole mitään väliä.
7-v pojallamme on ainakin toistaiseksi niin paljon kavereita, ettei meidän tarvitse pyytää sellaisia yökylään, kenen luokse ei sitten vastavuoroisesti poikamme pääse. Emme kyllä juurikaan harrasta yökyläilyjä vielä, ehkä parin kuukauden välein.
Päivisin/iltaisin voi tulla leikkimään sellaisetkin, joiden kotiin ei pääse muut lapset leikkimään. Pidän kyllä sellaisia koteja vähän omituisina ja haluaisin mielelläni kuulla syitä tähän käytökseen. En haluaisi ajatella, että sen on pelkästään aikuisten itsekkyyttä.
Itse asiassa en välttämättä.
Katson että näitä juttuja tehdään pitkälti oman lapsen vuoksi.
Eli, jos minun lapsi pyytää, että saako xxxxx tulla meille, niin vastaan joo, vaikka en tiedä, pääseekö omani koskaan vastavuoroisesti kylään tai haluaako edes. Itse kävin lapsena kerran yökylässä kaverilla, ja se oli kamalaa. kaverin pikkusisko pissasi sukkani päälle ja en muutenkaan osannut nukkua.
Toisaalta taas jos joku lapsi osoittautuu todella vaikeaksi ja huomionhakuiseksi yökyläkaveriksi ja väsyn liikaa, tyyliin, valvottaa koko perhettä koko yön, vaatii valot huonessa vaikka omani nukkuisi vaan pimeässä jne, käy vähän väliä syömässä, ei ole hiljaa vaikka pyydetään, niin en ole kutsumassa häntä meille ihan heti vaikka omani siitä ilahtuisivatkin. Eli ihan mihin tahansa en ala omiennikaan takia.
Toisaalta jos asenne on, että en ota vieraita räkänokkia, niin minusta silloin olisi kyllä hyvä olla päästämättä omiakaan räkänokkia yökylään.
Mutta uskokaa tai älkää, omat lapseni eivät ole pyytäneet päästä yökylään eivätkä ole halunneet meille ketään.
Mä olen kyllä aika tarkka mihin poikamme päästän edes päiväkylään.. Jos en tunne vanhempia kunnolla, otan lapset mieluiten meille leikkimään ja syötän ja juotan ja toimitan illalla kotiin.
Lasten toiveesta joskus suostun, mutta ei meidän lapsia kukaan ole yökylään pyytänyt. Eikä ole lapset mitään päästäpideltäviä, vaan hyväkäytöksisiä kuulemma myös kavereillaan. Olen ymmärtänyt, ettei monessa muussakaan perheessä tykätä yökyläilyistä heille päin, mutta antavat lapsensa tulla meille.
En odota täysin vastavuoroisuutta, mutta olisi toki kiva, jos edes joskus olisi toisinpäin. Päivävierailut ei mua haittaa yhtään ja lapset ovatkin enemmmän meillä kuin kavereilla (johtuu ehkä siitä, että meillä on paremmat tilat.
Yökyläilyistä en tykkää, kun on kolme lasta ja mieluummin nukuttais aamulla pitkään ja en jaksa stressata ronkeleiden yövieraiden syömisistä.
Ja toisaalta, jos lapsia olisi vaan 1 kappale, pääsisi helpommalla kun olisi yökylävieraita ja lapsista nauttikin eri tavalla (siitä omastakin ) kun oli vaan yksi.
Kun taas jos lapsia vaikkapa 2, niin kavereiden läsnäolo on työtä, kun itse on koko ajan seurusteltava sen toisen oman lapsen kanssa, joka on pahoilla mielin, jos häntä ei oteta, ja yleensä ei oteta... kumpikin haluavat pitää omat kaverinsa vaan omanaan.
Meille on kyllä ihan tunkua ovelle asti. Kyllä mulle sopisi, että joku sanoisi, ettei meille voi tulla, mutta kun kaikki haluaa meille.
Nämä vanhemmat ketkä ei ole vastavuoroisia, niin ovat juuri niitä, jotka monesti haluavat ne omat lapset pois kotoota, että aikuiset saa olla rauhassa ja saavat sitä omaa aikaa.
T.24
enkä oleta kenenkään tutun jaksavan opetella sairauden hoitamista. On vaan kivaa, että lapsella käy yövieraita. Voi itse mennä yökylään kunhan on niin iso, että osaa itse huolehtia lääkkeensä ym.
Meille on kyllä ihan tunkua ovelle asti. Kyllä mulle sopisi, että joku sanoisi, ettei meille voi tulla, mutta kun kaikki haluaa meille.
Nämä vanhemmat ketkä ei ole vastavuoroisia, niin ovat juuri niitä, jotka monesti haluavat ne omat lapset pois kotoota, että aikuiset saa olla rauhassa ja saavat sitä omaa aikaa.
T.24
Välillä kirjoitat ihan kivasti ja sitten hirveellä vihalla??? On uhrauduttava yms.
Sunnuntain Hesarissa oli aika hyvä kirjoitus juuri sivuten tätä uhrautuvuutta ja äitiyttä.
Meillä on toiminut tämä kyläily ihan hyvin, en ole aiemmin tajunnutkaan että sen pitää olla tälläistä vastavuoroisuussotaa. Varmaan meidän lapset ova olleet enemmän yökylässä kuin heidän kaverinsa meillä mutta se menee niin että nämä kevereiden vanhemmat ottaa yhteyttä minuun ja pyytää että "voisiko lapsesi tulla meille yökylään". Monesti on syynä ollut juuri tämä että kyläpaikan aikuinen saa olla enemmän omissa oloissaan. Näin ovat ainakin kertoneet. Yksi lapsistani on sellainen joka tulee monelaisten lasten kanssa toimeen. Ja menee mielellään kylään kaverin luokse jolla ei ehkä paljon muita kavereita ole.
Ja vaikkei meillä niin paljon kavereita ole yökylässä ollutkaan, on meidän lapsia silti pyydetty kylään uudestaan. Mutta ehkä nämä tuttava/kaveriperheet ovat myös niitä, joille tämä vastavuoroisuus ei ole elämän ja kuoleman kysymys, ja ainakin ollaan kaikkien kanssa oikein hyvissä väleissä vieläkin, monen vanhemman kanssa soitellaan ja tavataan ihan muuten vaan. Toivon tietysti että jos sinä tai kaltaisesi vanhempi kuulut tuttavapiiriini ja olet näreissäsi siitä ettei meille ole tullut kutsua niin joko jätät lapseni kutsumatta seuraavalla kerralla tai sitten puhut asiasta kanssani suoraan. Toivon ettet tee ainakaan niin että kutsut lapseni luoksesi yökylään ja sitten tavallaan kostat kokemasi vääryyden käyttäytymällä lastani kohtaan ilkeästi.
t.20,23,28 ja 30
vanhemmat, jotka eivät ole valmiita tekemään lapseni eteen mitään, niin närkästyttää kovasti.
Kieltämättä huomioin ne lapset paremmin, joiden vanhemmat ovat vastavuoroisia.
Eilenkin askartelin lapseni kaverin kanssa, kun lapseni mökötti huoneessaan.
Tänään omani sanoi kaverilleen, että pääset meille, kun mä pääsin teille.
Tosin kaverikielto oli pojille rangaistus tehdyistä rikkomuksista.
Vastavuoroisuus juuri kertoo siitä, että arvostat lapsesi kaveria ja heidän ystävyys suhdetta.
No eiköhän asenteesi juuri kerro siitä, että olet tosi kiva mutsi ja susta digataan urakalla.