Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hesari: Lapsikaste on kirkolta moraaliton käytäntö

Vierailija
21.03.2010 |

Tänään Hesarin sunnuntaidebatissa http://www.hs.fi/keskustelu/message.jspa?messageID=4692767

Kari Enqvist käsittelee lapsikasteen problematiikkaa.

Kommentit (141)

Vierailija
21/141 |
21.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enqvist on harvinaisen kiinnostunut muiden ihmisten lasten uskontokasvatuksesta. Hihhuli mikä hihhuli.

Omaan katsomukseensa tyytyväinen ihminen ei kirjoittele kolumneja asioista, jotka eivät kuulu hänelle kasteveden vertaa :)

Vierailija
22/141 |
21.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

22, lue nyt vaan se Enqvistin kirja ja tule sitten nimittämään hihhuliksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/141 |
21.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaan katsomukseensa tyytyväinen ihminen ei kirjoittele kolumneja asioista, jotka eivät kuulu hänelle kasteveden vertaa :)

Kastaminen vasten tahtoa johonkin uskontoon = liittäminen puolueeseen... Sehän on ihmisoikeusloukkaus, jonka YK:n lapsen oikeuksien julistus kieltää.

Vierailija
24/141 |
21.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä olisit mieltä siitä, että minä rähjäisin Hesarin kolumnissa esim. siitä, kuinka sikhivanhemmat eivät leikkaa poikiensa hiuksia lainkaan ja kuinka se loukkaa heidän ihmisoikeuksiaan. Niinpä. Asiahan ei mulle kuulu.

Siloin, kun uskonnon nimissä silvotaan pimppejä/pippeleitä tai tehdään muuta pysyvää haittaa, asia voi nousta yhteiskunnalliseksi keskustelunaiheeksi. Silloinkin kyse on vain haitallisesta käytännöstä, ei itse uskonnosta.

Vierailija
25/141 |
21.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ootte mieltä siitä, että 16-vuotias voi äänestää kirkon vaaleissa, mutta ei saa erota kirkosta???

Vierailija
26/141 |
21.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ootte mieltä siitä, että 16-vuotias voi äänestää kirkon vaaleissa, mutta ei saa erota kirkosta???

Väärin, ja mm. juuri tuohon Enqvist viittaa viisaassa kirjoituksessaan.

Vierailija
27/141 |
21.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ja oikeus uskonnottomuuteensa.

Vierailija
28/141 |
21.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nämä kaikki tällaiset kirjoitukset yms. (jotka muuten ovat lisääntynet huimasti viime vuosina) todistavat että Jeesuksen paluu on lähellä. Raamatussa puhutaan lopun aikoina ilmenevän uskovien vainoa ja ei paljoa enää puutu nykymeinigistä että uskovia aletaan esim. pidättää ja lapsia viedä.

Vierailija
29/141 |
21.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nämä kaikki tällaiset kirjoitukset yms. (jotka muuten ovat lisääntynet huimasti viime vuosina) todistavat että Jeesuksen paluu on lähellä. Raamatussa puhutaan lopun aikoina ilmenevän uskovien vainoa ja ei paljoa enää puutu nykymeinigistä että uskovia aletaan esim. pidättää ja lapsia viedä.

Aha. Ja mikäköhän tuossa tekstissä oli sitten uskovien vainoa? Asiallisesti kritisoitiin sitä, onko oikein liittää lapsi kirkon veroa maksavaksi jäseneksi vai ei. Siinähän ehdotettiin myös erillistä lapsijäsenyyttä, jonka nuori 18-vuotiaana vahvistaisi. Onko tämäkin jotain vainoa?

Vierailija
30/141 |
21.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinähän ehdotettiin myös erillistä lapsijäsenyyttä, jonka nuori 18-vuotiaana vahvistaisi. Onko tämäkin jotain vainoa?

Täsmälleen, mutta tätä ei uskovainen juttua lukiessaan edes halua huomata.

Vierailija
31/141 |
21.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinähän ehdotettiin myös erillistä lapsijäsenyyttä, jonka nuori 18-vuotiaana vahvistaisi. Onko tämäkin jotain vainoa?

Nykyinen käytäntö on hyvä ja toimiva, ei mitään syytä tehdä asioista vaikeampia kuin mitä ne ovat.

Vierailija
32/141 |
21.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyinen käytäntö on hyvä ja toimiva, ei mitään syytä tehdä asioista vaikeampia kuin mitä ne ovat.

Nykyinen käytäntö on huono ja ei-toimiva. On syytä tehdä asioista helpompia kuin mitä ne ovat.

Vierailija
33/141 |
21.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole oikein, että kirkko suoraveloittaa jäsenmaksunsa henkilöltä, joka ei itse ole tehnyt asiasta minkäänlaista suoraveloitussopimusta. Ei mikään muukaan järjestö voi niin tehdä, vaan vaaditaan täysi-ikäisen allekirjoittama sopimus.

Vierailija
34/141 |
21.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät muutkaan poliittiset tai aatteelliset jäsenet voi liittää maksunalaisia jäseniä toimintaansa noin. Kirkon erityisasema tässä on käsittämätön.

Vierailija
35/141 |
21.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole oikein, että kirkko suoraveloittaa jäsenmaksunsa henkilöltä, joka ei itse ole tehnyt asiasta minkäänlaista suoraveloitussopimusta. Ei mikään muukaan järjestö voi niin tehdä, vaan vaaditaan täysi-ikäisen allekirjoittama sopimus.

Mulle ja mun lapsilleni toi ei ole mikään ongelma. Me halutaan kuulua kirkkoon.

Vierailija
36/141 |
21.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ehkä sulle olekaan, mutta lapsillesi se voi olla.

Vierailija
37/141 |
21.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät muutkaan poliittiset tai aatteelliset jäsenet voi liittää maksunalaisia jäseniä toimintaansa noin. Kirkon erityisasema tässä on käsittämätön.

Niin, en minä näe siinä varsinaista ongelmaa, että lapsi liitetään kirkon jäseneksi, mutta mitään juridisia velvoitteita siitä ei pitäisi seurata. Eli ei jäsenmaksuja ennen kuin itse täysi-ikäisenä antaa siihen suostumuksen.

Vierailija
38/141 |
21.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olisiko se sinulle tai lapsillesi suurikin ongelma, että 18-vuotiaana kävisivät kirkolla kirjoittamassa "suoraveloitussopimuksen"? Yksi allekirjoitus, ei sen kummempaa?

Vierailija
39/141 |
21.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ehkä sulle olekaan, mutta lapsillesi se voi olla.

että pääsevät kohta joka tapauksessa päättämään asioistaan ihan itse muutenkin. Vouhkaatte taas ihan marginaalisen ihmisryhmän päänsisäisistä vaivoista.

Vierailija
40/141 |
21.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olisiko se sinulle tai lapsillesi suurikin ongelma, että 18-vuotiaana kävisivät kirkolla kirjoittamassa "suoraveloitussopimuksen"? Yksi allekirjoitus, ei sen kummempaa?

kyllä 15 v tietää jo tahtooko rippikouluun vai ei

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kaksi