Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miltä TUNTUU olla raskaana? =)

Vierailija
21.03.2010 |

Olen yrittänyt viimeisilläni raskaana olevalta ystävältäni kysyä, miltä raskaus tuntuu kehossa, mutta saan vastauksia lähinnä tyyliin "kauhealta, raskasta, loppuis jo"... No, varmasti syystäkin.. En ole itse ikinä ollut raskaana, joten siksi aloitin tämän keskustelun..

Eli, miltä _fyysisesti_ tuntuu olla raskaana? Alkuraskaus, vauvan potkut, hikka, kääntymiset..? En niinkään haluaisi tietää erilaisista alkuraskauden oireista, joille taitaa olla tuhat omaa keskustelua. Haluaisin nimenomaan tietää, esim. mikä erottaa tunteen vatsassi kun on raskaana typ. rv10 tai ennen raskautta? Mutta yleensäkin koko raskausaika kiinnostaa.. :) Apusanoja: kiristää? painetta? kipua? Mihin fyysistä tunnetta voisi verrata?

Olisin kiinnostunut kuulemaan kaikenlaisia kokemuksia. Tässä itse mietin, tarkoittaako alavatsan erikoinen kevyt kireyteni ilmavaivoja vai jotain aivan muuta.. ;) Parin päivän päästä sais testata, tänään on viimenen kp..

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
21.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon aina miettiny, miltä se sitten viimein tuntuu kun on raskaana.. Voitko vielä sillon, kun muut ei näe jollain tavalla itse raskauden tuntea. Kaveriltakin hölmönä kysyin, että unohtiko hän alkuraskaudesta olevansa raskaana? :D Yritin hakea takaa, että jos ei olisi pahoivointia, väsymystä tjsp, niin tuntuisiko mahassa jollain erityisellä tavalla, että pieni ihminen on siellä aloittanut kasvunsa...

Ehkäpä toivottavasti pian minulla on näistäkin asioista omakohtaista kokemusta.. :)

Välillä olikin täysin omituista, kun meni sinne neuvolaan ja kuunneltiin dopplerilla sikiön sydämen lyöntejä ja itsestä ei vielä tuntunut ollenkaan siltä kuin olisi ollut raskaana. Sitten joskus viikolta 20 lähtien aloin tuntea potkut ja liikkeen. Aluksi se tuntui siltä kuin olisi ollut ilmavaivoja vatsassa, mutta ilman sitä ahdistavaa tunnetta, että pitäisi pieraista :-) Sellasta kuplintaa ja tytinää alavatsassa siis.

Ne kunnon potkut sitten raskauden viimeisen kolmanneksen alussa erityisesti tuntuivat ihanilta. Kun lapsi koputteli jalallaan vatsaa. Loppuraskaudessa hän taisi olla sellaisessa asennossa, ettei mahtunut niin hyvin potimaan.

Mulla ei ollut edes kovin "köntysmäinen" olo silloin lopussa, kun vatsan kasvu oli maltillista ja painoakin tuli se 10 kg (52 kilosta 62 kiloon). Mulla oli jostain syystä pakottava tarve kipsutella korkkareilla aina lapsen syntymään saakka. Sitten lapsen synnyttyä olenkin vaihtanut kunnon lenkkivarustukseen, kun ei niitä vaunulenkkejä viitsi korkkareilla heittää ;-)

Vierailija
22/26 |
21.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turvottaa, närästää, liitokset kipuilee, nivelet kipuilee, selkää särkee. Ja jos tulee vaikka 25 kiloa painoa, niin kuin mulle, niin niitä kiloja on ihan fyysisesti raskas kantaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
21.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että voisin lukita koko perheen kellariin :P

rv 20

Vierailija
24/26 |
21.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kovana väsymyksenä (voisin nukkua 24/7), ja rinnat on todella arat, sattuu kun vahingossa itse niitä hipaisen.

Edellisessä raskaudessa rv 20 eteenpäin käveleminen oli vaikeaa, kun oli issias-vaivaa (jota ei normaalisti ole).

Vierailija
25/26 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni nyt raskaus vasta alussa 7 rv. Ensimmäiset 4 rv ei tuntunut miltään ja kun testi näytti plussaa, niin sen jälkeen heti melkeinpä alkoi rintojen turvotus ja arkuus sekä mahakipu. Väsymystä on ollut vähän enemmän kuin yleensä. Mitään muuta oiretta ei ole ja jännityksellä eteenpäin. Odotellaan innolla tulevia aikoja, mitä ne tuovat tullessaan ja tietenkin että kaikki menee hyvin loppuun asti, tärkeintä on terve lapsi. :)

Vierailija
26/26 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuun ei tunnu oikeastaan miltään, satunnaista nipistelyä/vihlaisuja. Mulla jossain rv10 jälkeen alkoi tuntua pientä kiristystä ja tunne kuin olis pallo alavatsan ihon alla. Etenkin päivän päätteeks oli aika turvonnut olo just vatsalla.

Keskiraskaus oli aika normaali olo, oli vaan isompi vatsa. Vauvan liikkeet ei mulla tuntunu alkuun miltään hipaisulta, vaan ekan kerran kun tunsin se oli sellainen muljahduksen/pyrähdyksen välimuoto ja näkyi ihan vatsan läpi. Mulla oli istukka etuseinämässä mikä pehmensi varmasti niitä ekoja iskuja ja vauva oli jo aika iso kun ekan liikkeen tunsin.

Siitä eteenpäin vatsanahkaa alkoi kiristää, kutittaa, nivusiin alkoi kodistua painetta kasvavan vatsan alla. Vauvan liikkeet tuntui satunnaisilta tökkäyksiltä, silittelyltä ja lopussa oli sellaista möyryämistä että tuntuu että mahanahka repee kohta, ja teki ihan kipeää.

Loppuajassa sattui liikkua alakertaan, vihlomista, fyysisesti tosi raskas olo, turpea olo, väsynyt. Öisin nukkumisesta ei tullut mitään ellei tyynyjä ollut selän takana ja vatsan alla tukemassa. Ja sen lisäks heräilin öisin napakoihin potkuihin tai jos vauva "vaihtoi kylkeä".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kahdeksan