Mies salasi sairautensa
Olemme aiemmin mieheni kanssa puhuneet kaikesta, niin hyvästä kun pahastakin. Kuitenkin tuossa muutama kk sitten mieheni käytös muuttui oudoksi ja ehdin epäillä miehelläni olevan toinen nainen ja ties mitä muuta. Jos kysyi oudosta käytöksestä niin mies sanoi, että on vain väsynyt kaikkeen.
Nyt sitten mies kertoi käytöksensä syyn, hänellä on vakava sairaus, onneksi se on kuitenkin hoidettavissa.
Mieheni sanoi, että halusi säästää minut siltä tuskalta, mitä hän itse kävi läpi, mutta näin jälkeenpäin ajateltuna oisin kyllä mieluummin ollut mieheni tukena kun elänyt epävarmuudessa ja pelännyt miehellä olevan toinen nainen tms.
Kommentit (3)
Minulla on myös vakava sairaus. AP, parhaiten toinen samanlaista sairautta sairastava pystyy oikeasti antamaan vertaistukea. Kannusta miestäsi hankkimaan tällaista tukea. Se on kova paikka kun terveys pettää ja tajuaa elämän rajallisuuden.
ja siihen suhtautuu. Itse sairastuin vakavasti muutamia vuosia sitten ja tästä sairaudesta ei parane. Ei välitöntä henkenvaaraa ole, mutta taustalla se kuitenkin kummittelee.
Elämään kuuluvana normaalina asiana sen olen ottanut.
On todella vaikea puhua asiasta, jonka kanssa ei ole vielä itsekään sinut.
Mulla todettiin krooninen sairaus pari vuotta sitten. Kerroin kyllä miehelleni diagnoosin saatuani, mutta en osannut oikeasti jakaa asioita hänen kanssaan, koska en ollut hyväksynyt ajatusta lopun ikää syötävistä lääkkeistä, niiden sivuoireista, leikkausuhasta jne. Mies on usasti moittinut mua siitä, että käperryn itsekseni rypemään sairaudessani. Mutta hän ei voi oikeasti ymmärtää mitä käyn läpi edelleen. Paljon enemmän kuin miehen moittiva huolehtiminen, mua on auttanut saman diagnoosin kanssa elävä kaverini ja tautiyhdistyksen keskustelupalstan täysin tuntemattomat ihmiset. He ymmärtävät mistä puhun, ilman selittelyjä.
Mieheni on varmaan aivan eri mieltä siitä miten hän voi tukea mua. Mutta tosi asia on, että hän voi auttaa vain arjen pyörittämisessä. Todellinen sopeutuminen tapahtuu oman pään sisällä.
Minulla on myös vakava sairaus. AP, parhaiten toinen samanlaista sairautta sairastava pystyy oikeasti antamaan vertaistukea. Kannusta miestäsi hankkimaan tällaista tukea.
Se on kova paikka kun terveys pettää ja tajuaa elämän rajallisuuden.