mitä ajattelet ihmisestä joka haluaa synnyttää kotona?
mä en ajattele muuta ku tyhmä mikä tyhmä, en jaksaisi edes alkaa juttelemaan siitä koska oltaisi niin eri aaltopituudella.
Kommentit (56)
olen synnyttanyt toisen lapseni kotona taalla Britanniassa, mutta taalla se on ihan julkisen terveydenhuollon tukemaa ja onnistuu vain jos sairaala on suht lahella. Kolmannen lapsenikin aion synnytta kotona jos kaikki menee hyvin loppuraskauteen asti, mitaan riskeja ei saa olla tai kotisynnytykseen ei suostuta.
Niin etta hyvin ymmarran jos joku sanoo haluavansa synnyttaa kotona. Sita en kuitenkaan ymmarra jos hinnalla milla hyvansa siella kotona synnytetaan, vaikka sairaala ja kotiin tuleva katilot ovat kaukana tai omia terveysriskeja.
lisaan (siis se briteissa kotona synnyttanyt) etta ei siita tosiaanakaan mikaan hirvea sotku tule. Eika sita sotkua ite tarvi alkaa siivoamaan! Synnytyksen jalkeen toinen katilo auttoi suihkuun ja toinen keraili lattialla olleet suojat pois. Ja ystavat ja sukulaisethan on keksitty, siis vanhempien lastenhan ei tarvi olla kotona. Vaikka kotona haluankin synnyttaa niin ei se minun mielesta mikaan perhetapahtuma tarvi olla, ihan oma mies riittaa.
Sairaalassa on paljon riskitekijöitä, mitä kotisynnytyksessä ei ole ja tietysti toisinpäin.
Sairaalasynnytyksen riskit liittyvät epiduraaliin ja vastaaviin lääkityksiin. Niitä ei ole pakko käyttää, sairaalassakin voi synnyttää lääkkeettömästi. Mitä muita vakavia riskitekijötä sairaalasynnytyksiin liittyy, jotka voisi kotona välttää?
Bakteerikannan vauva käsittääkseni saa synnytyskanavasta.
lapsen edun edelle. Sikäli ymmärrän, että itsekin inhoan sairaaloita enkä ollenkaan tykkää ajatuksesta olla letkuissa muiden määräiltävänä, mutta kyllä sekin ikävä vaihe on mielestäni käytävä läpi jotta vauvalla on parhaat mahdolliset edellytykset elämään.
On itsekästä oman tunnelmansa takia evätä vauvalta elintärkeät synnytyksenaikaiset seurannat ja myös mittaukset synnytyksen jälkeen. Kivaahan se on äidille jos ei tarvitse olla tökittävänä, mutta lapsi kärsii jos mitään on menossa pieleen.
eikä mitään ongelmia ollut. Ja hän valitsi kotisynnytyksen siksi, että ensimmäinen lapsi oli syntynyt sairaalassa ja kaikki oli mennyt päin mäntyä anopin kannalta. Eli oli sitä mieltä, että riskit kotona ovat pienemmät kuin sairaalassa ;-)
Onneksi kaikki meni hyvin. Itse en synnyttäisi kotona kivun takia - kyllä ne epiduraalit vaan olivat hieno juttu. Niin pian kylläkin häivyttiin sairaalasta kuin suinkin, koska siellähän ei pystynyt nukkumaan ollenkaan.
etta katiloiden maaraa listataan niin paljon, etta kaikki jotka haluavat synnyttaa kotona saavat siihen mahdollisuuden. on ilmeisesti iso juttu taalla. henk koht tiedan vain yhden joka on synnyttanyt kotona, yks parhaista kavereistani. oli toinen lapsi heille.
Ei voi muuta todeta. Ja riski kuolemallekin ON kyllä suurempi. Eikä kaikki johdu synnytykseen puuttumisesta. Ja mulla ihan omakohtainen kokemus:
Sinänsä hyvin menneen synnytyksen jälkeen nimittäin äkillisesti vuosin verta kohdun täyteen (yli 2 litraa). Hetken kuluttua meni taju ja vietiin synnytyssalista kovaa kyytiä leikkaussaliin. Ei ollut hengenlähtö kovin kaukana. Ja vastaavasta tapahtumasta olen kuullut, kun äiti oli jo ehtinyt osastolle - ja tämä äiti kuoli, kun ei ehtinyt saada ajoissa apua. Jos ei osastoltakaan ehtinyt, niin miten sitten kotoa?
Että kyllä minusta kotisynnytykset on aivan typerää ja turhaa riskinottamista.
Vauva ei tajua, missä syntyy. Ja nykyään synnytyssairaaloissa kuunnellaan aika hyvin äidin toiveita kivunlievityksestä ja synnytysasennoista, joten senkään ei pitäisi olla syy.
Itse olisin luultavasti kuollut, jos olisin synnyttänyt esikoiseni kotona.
Meiltä on matkaa lähimpään synnytyssairaalaan n. 200 km, ajassa tuo on reilusti yli 2 tuntia. Jos hätä tulisi, tuolloin ei olisi mitään tehtävissä. Muutenkin lähteminen sairaalaan on arvailujen varassa, mutta takaisin kotiin eivät kuitenkaan helposti laita. Mm. Hollannissa asukkaat ovat lyhyiden etäisyyksien päässä, joten ymmärrän hyvinkin tuolla kotisynnytyksien suosion.
että ei se sairaalasynnytys mikään autuaaksitekevä juttu ole? Sairaalassa on paljon riskitekijöitä, mitä kotisynnytyksessä ei ole ja tietysti toisinpäin.
Miettikääpä sitä, että kun vauva syntyy, se saa ensimmäisen kahden tunnin aikana ympäristöstään elimistöönsä koko loppuelämäkseen vallitsevan bakteeripohjan. Kun sen saa sairaalasta, se on todella erilainen verrattuna meidän normaalin elinympäristön bakteerikantaan. Siinä on yksi syy siihen, miksi länsimaiset ihmiset sairastavat niin paljon ja herkästi.
Kyllä mäkin haluaisin synnyttää kotona, mutta en synnytä, koska täällä vallitseva synnytyskulttuuri ei sitä millään lailla tue. Mutta en ole myöskään mikään sairaala ja lääkeuskovainen, kuten monet täällä, ja olen synnyttänytkin lapseni ilman lääkkeitä.
että tuo bakteeripohja-juttu ei paljon lohduta, jos lapsi kuolee... Itselläni takana kaksi sektiota, joiden ei voinut ennakoida olevan tarpeen. Oli tosi kivaa, että olin sairaalassa, enkä kotona leikkaustarpeen ilmitullessa. Ihan oikeasti, eikä millään mutu-tasolla.
Että aika monissa sairaaloissa suomessa ei ole viikonloppuisin/iltaisin/ öisin leikkausvalmiutta? Jos synnytyksessä jokin alkaa mennä pieleen, soitetaan paikalle lääkärit?
Ja aika harvoin sektiotarve syntyy hetkessä ja kaikki on kiinni sekunneista. Kyllä siihen leikkaukseen valmisteluunkin menee yleensä hetki aikaa, salin valmisteluun, lääkärin paikalle saamiseen jne. Meinaatko, että jos kotona synnyttävällä huomataan sektiotarve, niin sitä ei viedä sairaalaan? jos esim. matkaa on n. 15 minuuttia- puoli tuntia lopputulos on aika lailla sama kuin jos olisi sairaalassa. Sairaalaan ilmoitetaan, että nyt on potilas tulossa, ja kun paikalle saavutaan, kaikki on valmiina.
Voi sitä aina niuhottaa, että joo mutta kyllä 1/1000 on sellaisia, että homma on saatava hoitoon heti, no ihan samalla lailla 1/1000 vauvasta saa sairaalabakteerin ja osa jopa kuolee siihen. Se on jotain mitä kotisynnytyksessä ei voi tapahtua. Ei paljoa lohduta, jos lapsi on saatu elävänä sairaalassa pihalle, jos se sen sairaalan takia kuitenkin kuolee.
Ei voi muuta todeta. Ja riski kuolemallekin ON kyllä suurempi. Eikä kaikki johdu synnytykseen puuttumisesta. Ja mulla ihan omakohtainen kokemus:
Sinänsä hyvin menneen synnytyksen jälkeen nimittäin äkillisesti vuosin verta kohdun täyteen (yli 2 litraa). Hetken kuluttua meni taju ja vietiin synnytyssalista kovaa kyytiä leikkaussaliin. Ei ollut hengenlähtö kovin kaukana. Ja vastaavasta tapahtumasta olen kuullut, kun äiti oli jo ehtinyt osastolle - ja tämä äiti kuoli, kun ei ehtinyt saada ajoissa apua. Jos ei osastoltakaan ehtinyt, niin miten sitten kotoa?
Että kyllä minusta kotisynnytykset on aivan typerää ja turhaa riskinottamista.
Nimenomaan tarkkailla kotisynnytyksissä huomattavasti tarkemmin, samoin kuin koko synnytystä. Moni asia, joka sairaalassa johtaa kiire/hätäratkaisuihin, niihin kotisynnytyksissä reagoidaan huomattavasti nopeammin. Kotisynnytyksessä synnyttäjä ei kikistele yksin/miehen kanssa synnytyssalissa tuntitolkulla, vaan siinä on koko ajan ammattilainen läsnä seuraamassa missä mennään.
Ja tosiaan, ei se sairaalakaan kaikkia pelasta, kuten tuossa ylläkin tuli ilmi.
Mitä on elintärkeät mittaukset synnytyksen jälkeen? Ja meinaatko tosiaan, että kotisynnytyksessä ei seurata koko ajan lapsen vointia?
Eikä ainakaan äidin letkuissa olo millään lailla synnytystä ja lasen hyvinvointia edistä, päinvastoin. Moni kotona synnyttäjä antaa lapselleen huomattavasti paremmat eväät elämään kuin kaikki mahdolliset mömmöt itseensä ja vauvaansa tumppaava pelkurimamma.
riskeerata vauvan ja oma elämä, jos vaihtoehtoja on. Synnytyksessä voi niin helposti mennä niin paljon vikaan, vaikka etukäteen näyttäisi miten normisynnytykseltä. Siinäpä sitten soitellaan ja odotellaan ambulanssia.
En siltikään ymmärrä, miksi synnyttää kotona. Paitsi siksi, että se on kiva elämys.
Mitä on elintärkeät mittaukset synnytyksen jälkeen? Ja meinaatko tosiaan, että kotisynnytyksessä ei seurata koko ajan lapsen vointia? Eikä ainakaan äidin letkuissa olo millään lailla synnytystä ja lasen hyvinvointia edistä, päinvastoin. Moni kotona synnyttäjä antaa lapselleen huomattavasti paremmat eväät elämään kuin kaikki mahdolliset mömmöt itseensä ja vauvaansa tumppaava pelkurimamma.
Niin, että on pelkurimamma, jos haluaa saattaa lapsensa mahdollisimman turvallisesti maailmaan? Puudutukset oikein käytettynä vain nopeuttavat synnytystä toisin kuin te luontovauhkoajat tunnutte uskovan...
Se että synnyttää sairaalassa ei tarkoita sitä että heti olisi letkuissa ja mömmöjä nappailemassa.. Ja jos on tarvetta letkuille ja mömmöille niin kyllä ne edistää synnytystä ja lapsen hyvinvointia paljonkin.
Oikein hoidetussa kotisynnytyksessä ei kuoleman riski ole yhtään sen suurempi kuin sairaalasynnytyksessä.
oli tutkittu kotisynnytyksiä Hollannissa, riskittömiä sellaia, eikä niissä kuoleman riski ollut suurempi tms., en muista tarkkaan. Mutta KOLMANNES synnyttäjistä, siis näistä matalan riskin synnyttäjistä, oli silti lopulta kärrätty sairaalaan! Sitä kannattaa miettiä Suomessa, mitä välimatkat on toista kuin Hollannissa.
ja toivon että kaikki menee hyvin. Jos asuu kaukana sairaalasta, pidän kotisynnytystä erittäin isona riskinä, koskaan ei tiedä kenelle tulee komlikaatioita.
että asiantuntijat arvivoivat kotisynnytyksen peräti olevan turvallisempi kuin sairaalasynnytys toisen synnytyksen osalta hyvin menneen raskauden jälkeen jos ensimmäinen synnytys mennyt hyvin. Infektioriskit ovat huomattavasti suuremmat sairaalassa. Itse olen synnyttänyt lapseni sairaalassa mutta yksi ystäväni on synnyttänyt toisen lapsensa kotona. Hän on toisaalta hyvin pöpökammoinen.
Niin että sairaalassa se on 0,000001 prosenttia ja kotona 0,0000001 prosenttia? Kenellä infektioriski on ongelma, kun en ole kuullut ainoastakaan tapauksesta koko elämäni aikana? Siis että kuvioissa olisi ollut synnäriltä saatu infektio jostai olisi ollut äidille tai vauvalle haittaa.
ja kipu toinen, mutta kyllä mä ajattelen, että "hulluja" ne, jotka haluaa kaiken sen sotkun omaan kotiin siivottavaksi. En mä ainakaan halua sitä vesi, veri ja ulostemäärää sängylleni, sohvalleni tai edes lattialleni. Ja vaikka kuinka luonnollista, en halua, että muut lapset joutuu katsomaan ja kuulemaan stä kamalaa tuskaa ja pelkäämään kuoleeko äiti, niin kiva kuin pikkusiskon tai veljen syntymä oliskin...
Varmaan siis jopa kysyisin, että oletko nyt ihan varma...
Mun isä syntyi kotitalonsa lattialle, ei edes saunaan asti äitinsä kerennyt, ja selvishän ne molemmat siitä hengissä, mutta...