Miten Mallorca kuuluu lausua?
Kommentit (52)
Worcester [?w?st?], Gloucester [?gl?st?], Leicester [?l?st?] and so on...
Anteeksi mutta tuosta lausumisesta ei saa mitään selvää.
Wösste?
Glögste?`
Leste?
No kyllä se paikan päällä nyt vaan on hemmetin tarkkaa...Suomalaiset myös lausuvat esim. nimen Xavier äxxällä,mikä on tosi junttimaista.Kyllä nuo lausumiset kannattaa opetella ennen kuin päräyttää mihinkään maahan pätemään.
Greenwich= Griinwits.
Gloucester= Klossester.
Worchester= Worsester.
että Englannin Greenwich (esim GMT) on griinwitsh, mutta New Yorkin Greenwich Village on grenitsh? Näin olen oppinut.
Mua ärsyttää kun jotkut suomalaiset ääntää Cannesin kannes, vaikka se on helpompi sanoa ja taivuttaa oikein: kann.
Ja ylväs, suomalaiskansallinen tapa lausua Barcelona on tietysti parkkeloona. Muistetaan myös sanoa olumppialaiset. :-)
olen käynyt tuolla Englannin Greenwichissä, ja kyllä siellä kaikki lausuivat [grenitsh].
Cannesista tuli mieleen, että aika monella on outo tapa lausua Bordeaux [bordöö], vaikka oikea ääntämys on helpompi (= [bordoo]).
Greenwich= Griinwits.
Gloucester= Klossester.
Worchester= Worsester.
Mynh-hjen (tai Minga, wennst a Bajuware bist;-))
Ixia kirjoitetaan kreikaksi ????. ? on ksii-kirjain ja lausutaan ks eli ihan siis ixia lausutaan. Suomen kielessä Ixia pitäisi oikeaoppisesti kirjoittaa Iksia mutta muiden kielen muoto Ixia on levinnyt tännekin ja jyrännyt tuon Iksian ohitse.
Onko se oikeasti x?
niin mua rassaa aivan älyttömästi toi Greenwich. Sama juttu Leicesterin kanssa.
Barcelona muuten on katalaaninkielinen kaupunki, jonka nimi tosiaan lausutaan [barselóna]. Espanjankieliset sitten lausuvat [barthelóna], mutta 500 miljoonan espanjan kieltä osaavan joukossa tuota th-äännettä käyttävät ovat hyvin pieni, joskin näkyvä vähemmistö.
Haluaisin kuulla, missä päin Espanjaa lausutaan [mahorka].
Gloucesterin, Chiswickin ja kaikki -ham-loppuiset paikannimet. Miksi on niin vaikea tajuta ettei se ole BirmingHam.
Ja Mallorca lausutaan Majjorka.
(=Glaski)
Gloucester= Glostö
Worchester= Wostö
jne. VAIKO EIKÖ?