Kuka muu toimii näin päiväkotilastenne pukeutumisen kanssa :)
Valitsen jokaiselle päivälle vaatekokonaisuudet huolella. lapsia on kolme ja kaikilla on viikon jokaisena päivänä eri vaatteet, ei ikinä samoja vaatteita kuin edellisenä päivänä. Asukokonaisuudessa vaatteet sopivat tyyliltään ja väreiltään toisiinsa (sukkia myöten).
Nautin lasten vaatteiden kanssa "pelaamisesta". Se on vastapainoa raskaalle työlleni. Huomasin juuri, että kaikilla lapsillani on aivan järjettömät määrät vaatteita :) mm. pitkähihaisia trikoopaitoja 40kpl., t-paitoja 30kpl., hameita 10., mekkoja 20., collegehousuja 20., farkkuja 10 yms.
Vaatteet toki kiertävät kaikilla lapsilla (kaikki tyttöjä), mutta vähemmälläkin toki pärjäisi :)
Olenko ainoa laatuani? ja en ole lastenvaateblogisti!
Kommentit (30)
lapsille asukokonaisuudet, joissa värit sopivat toisiinsa.
Yleensä lapset saavat valita paitansa itse ja minä valitsen sitten loput vaatteet siten että sopivat hyvin paidan kanssa.
Eskarilainen osaa tosin jo itsekin valita toisiinsa sopivia värejä.
Samat vaatteet voin kuitenkin laittaa peräkkäisinä päivinä, jos ovat pysyneet puhtaina.
Vaatteita on meilläkin melko paljon, vaikka lapset ovat poikia. Minusta on kiva, että kaapista löytyy vaihtoehtoja lapsillekin :)
Ei kai siinä sentään tienylityksiä ollut?
Toisaalta muista kyllä että meidän pihassa 3-4-vuotiaat hoitolapset saivat jo leikkiä keskenään. hoitotäti katseli välillä ikkunasta.
Itse kuljin eskarista kotiin yksin 3 km.
muuten myös kuljettiin itse päiväkotiin ja matkakin oli sama, eli noin 300m. Itse olin kyllä jo eskarilainen päiväkotiin mennessäni, mutta pikkusisko kulki yksin jo 3-vuotiaana (80-luvun alkupuolella).
Minä tosin viime kädessä päätän mitä ostetaan, mutta itse pukeutuvat aamulla. Ei siinä enää kuunnella äidin mielipidettä sopivatko kalsarit t-paidan väreihin.
En itsekään tykkää printtipaidoista, mutta poika ei muita haluakaan. Turha siis ostaa kaappiin printittömiä, joita ei pidä.
Ei kai siinä sentään tienylityksiä ollut?
Toisaalta muista kyllä että meidän pihassa 3-4-vuotiaat hoitolapset saivat jo leikkiä keskenään. hoitotäti katseli välillä ikkunasta.
Itse kuljin eskarista kotiin yksin 3 km.muuten myös kuljettiin itse päiväkotiin ja matkakin oli sama, eli noin 300m. Itse olin kyllä jo eskarilainen päiväkotiin mennessäni, mutta pikkusisko kulki yksin jo 3-vuotiaana (80-luvun alkupuolella).
Minä kävin jo silloin koulua, johon kävelin useamman kilometrin kahdestaan naapurinpojan kanssa.
Meillä on kolme lasta, tytöt 4 ja 6 vuotta sekä poika 2 v. Kaikki kolme valitsevat kaapista itse vaatteensa ja myös pukevat ne päällensä. Joskus, jos yhdistelmä on äidin mielestä erikoinen, saatan ohjata valitsemaan toisen värisen paidan esim, mutta pääsääntöisesti en puutu vaatteisiin. Toki jos lapset yrittävät pukea vain t-paidan talvipakkasilla, asiaan puututaan. Juhlavaatteet toki katsomme yhdessä valmiiksi, mutta saavat itse päättää. Yhdistelmät ovat yleensä todella kivoja ja lapset yhdistelevät vaatteita ihan eri tavalla kuin itselle tulisi mieleen.
jos saisivat itse päättää niin pukeutuisivat todella WT:mäisesti!
nykyään lapset tekee sen jo itse (5 ja 8v.). Illalla laittavat seuraavan päivän asukokonaisuuden itse valmiiksi oman makunsa mukaisesti.
Lapset ovat oppineet hyvän värisilmän eli tietävät mikä sopii minkäkin kanssa jne. Toki olen minäkin oppinut lapsiltani, että lasten maku on erilainen kuin äidin ja lapsi on rohkeampi yhdistämään juttujaja kuin äitinsä ;-).
Minä olen aika hyvin päässyt myös tuosta tavattomasta vaatemäärästä - ihan ekologinen omatunto on alkanut kolkutta, joten yritän tosissaan ostaa vain tarpeellisen määrän vaatteita kummallekin, huomioiden sen mikä kiertää lapselta toiselle. Kaikkea kun ei voi kierrättää ihan sen takia,että lapset on erimallisia ja eri värien ja tyylienkin lapsia jokainen. Ja kulutuksen kannalta yritän ostaa mieluummin kestävää vähemmän määrän kuin nopeasti kuluvaa paljon.
Olen varmaan ainut joka ei ole ostanut kaappeja täyteen tolle vaatteita :o Meillä on esim. vain 5 sisähousut tälläkin hetkellä kaapissa. Lisää ostetaan, kun tarve tulee. Eli, jos alkavat käymään pieneksi tai alkavat meneen rikki yms. Sama käytäntö on muidenkin vaatteiden kanssa.
Vaatteita ostetaan kuitenkin väreiltään yhteen sopivia ja sellaisia joista tyttö itsekin pitää. Yleensä toi saa itse päättää, mitä päälleen hoitoon laittaa, mutta jos lähtään vierailemaan tai kaupungille yms. niin minä päätän, mitä päälle laitetaan. Tosin vaatteiden "vähyyteen" vaikuttaa meidän taloudellinen tilanne omalta osaltaan, mutta ihan hyvin on noin vähälläkin pärjätty ja pesukone on keksitty.
Edellisenä iltana valkkaan molempien vaatteet Vähän katson, että kutakuinkin passaavat yhteen (tai voi mieskin ottaa vaatteet valmiiksi ja värisilmä toimii silläkin). Vaatteita on noin vähän yli viikon varoiksi, eli kerran viikkoon tarttee pesukoneen pyörittää kolmisen koneellista (+lakanat) En ole vaatefriikki, yleensä ostan netistä alesta laatuvaatteita, mutta oisko esim trikoopaitoja se 7/lapsi jne.
muuten myös kuljettiin itse päiväkotiin ja matkakin oli sama, eli noin 300m. Itse olin kyllä jo eskarilainen päiväkotiin mennessäni, mutta pikkusisko kulki yksin jo 3-vuotiaana (80-luvun alkupuolella).