Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhoillislestadiolaisten lasten pukeutuminen

Vierailija
17.03.2010 |

Olen tehnyt useiden perheiden lapsista saman havainnon. Vaatteet on väreiltään mustaa, harmaata, tumman ruskeaa tai tumman sinistä. Koskaan ei mitään iloisempia värejä heidän lastensa päällä näe.

Samoin koulureput noudattavat samaa värimaailmaa. Pojilla ei ole koskaan mitään tähtien sota, bionicle, spider man tai monsterauto-aiheisia koulureppuja. Vaan aina jotain kokoharmaata tai mustaa, hillittyä, hallittua.

Onko värien käyttö kielletty ja teemareput jne. Koulussa lapset kadehtivat toisilta näitä bionicle spider man jne. kamoja joita eivät itse saa.

Kieltääkö uskonto yllä mainitut asiat?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
17.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet katsellut esim. koulureppuhyllystöjä, nuo teemat on aika vahvasti esillä. Onko se niin rumaa jos repussa on joku monsteriauton kuva? HUI.

t. ap

mainitsemistasi vaateaiheista?? Ei ikimaailmassa suostuisi laittamaan lapselleni mitään star wars-, bionicle-, spiderman- tai monsteriautokuvallisia vaatteita. Enkä ole lestadiolainen. Uskovainen olen kyllä, mutta ei sillä ole mitään tekemistä sen kanssa, että nuo ovat rumia aiheita.

ja vielä kliseisen "junttia".

Vierailija
22/38 |
17.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun itse Pohjois-Pohjanmaalla ja vanhoillisia siis on täällä paljon. Kyllä varmaan pukeutuminen riippuu ihan perheestä. Retroa on jonkinverran (paljon?) ja siellä kyllä ihania värejä. Aivan tavallisten lapsiperheiden tavoin tuntemani vl:et pukeutuvat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
17.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja oma näkemyskin on että usein vl-lapset on puettu värikkäisiin, tyylikkäisiin ja merkkivaatteisiin.Sama mitä moni muukin niin minä myös inhoan monster ym.vaatteita,ovat rumia...

Vierailija
24/38 |
17.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun tokaluokkalaistani ei kiinnosta yhtään tähtien sota, bionicle, spider man eikä karmaisevasti kuvitetut monsterautot. Autot kyllä, legot, rakennussarjat, mutta vähän erilaiset. Eikä olla lestadiolaisia. Olemme kyllä uskova perhe, mutta ihan muutenkin ei tuollaiset jutut vaan kiinnosta kaikkia. Ja minun poikani lempivärit ovat keltainen ja vihreä, pienenä punainen, mutta siitä hänen piti sosiaalisen painostuksen alla eskariin mennessään luopua, oli muka tyttöjen väri, harmi.

Vierailija
25/38 |
17.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin koulureput noudattavat samaa värimaailmaa. Pojilla ei ole koskaan mitään tähtien sota, bionicle, spider man tai monsterauto-aiheisia koulureppuja. Vaan aina jotain kokoharmaata tai mustaa, hillittyä, hallittua.

Onko värien käyttö kielletty ja teemareput jne. Koulussa lapset kadehtivat toisilta näitä bionicle spider man jne. kamoja joita eivät itse saa.

eikä mitään sarjakuvareppuja tai autojuttuja näy enää eskarin jälkeen. Eivät taatusti kadehdi...

Vierailija
26/38 |
17.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sarjakuva-aiheista, örkeistä ja muista.

eikä mitään sarjakuvareppuja tai autojuttuja näy enää eskarin jälkeen. Eivät taatusti kadehdi...

Vierailija
27/38 |
17.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tähtien sotaa, Bakuganeja, Pokemoneja jne. Tytöt Hello kitty juttuja, Littlest Pet Shopeja, High School musicalia jne.

Missäs päin asuu nämä lapset joita ei muotijutut kiinnosta?

Vierailija
28/38 |
17.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan vl-perhe ja meidän pojilla on mm. spiderman ja monsterikuvioituja vaatteita ja reppuja. Vaatteita on mustia, harmaita ja ruskeita, mutta myös punaisia, vihreitä, oransseja. Juu, ja tytöillä Hello Kittyä ja ihan kaikenvärisiä vaatteita!! Pitäsiköhän meistä tehdä ilmoitus jonnekkin??? Kun en ole tiennyt että tuollainen on kiellettyä! :D :D

Vierailija
29/38 |
17.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pohjois-pohjanmaalta, jossa tosi paljon vanhoillislestadiolaisia. En todellakaan ole huomannut tuollaista harmaata pukeutumista!HÖH!

Ihmisiä ne on lestadiolaisetkin! Toisen äiti tykkää väreistä, toisen enemmän hillitystä. Jonkun äiti ei tykkää pukea lapsiaan pääkalloilla koristeltuihin vaatteisiin toisen äitistä ne tekee lapsesta tyylikkään. Ja näillä mielipidejutuilla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, onko se äiti lestadiolainen vai ei!

Ne lestadiolaisperheiden lapset, jotka ovat omieni ystäviä, pukeutuvat kyllä ihan kuten muutkin.

Itse en tykkää pukea lapsiani pääkalloihin tai hirviöihin. Meidän lapsilla ei sellaisia vaatteita ole. Eikä pojalla lökäreitä, vaikka melkein kaikilla muilla luokkakavereilla kuulemma on (mitä suuresti kyllä epäilen).

Vierailija
30/38 |
17.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 EI ole VL.

Vierailija
31/38 |
17.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja värisiä vaatteita. Itse en tosin tykkää mistään kirkkaanvärisistä housuista mutta paidoista kylläkin. Spidermania ja hello kittyä löytyy.

Ap on varmaan seurannut neljää perhettä ja tehnyt johtopäätöksen että kaikki pukeutuu harmaaseen.

T: vl-äiti etelä-suomesta.

Vierailija
32/38 |
17.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

VL pukeutumisessa Marimekon ylikäytön lisäksi koskaan huomioinut kuin aina (ja tosiaan vauvasta vaariin AINA) liian lyhyet housunlahkeet.

Vierailija
33/38 |
17.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonka äiti on sanonut, että tummansininen on tosiuskovaisten väri. Eli ei ole ihan tuulesta temmattu ajatus pukea jopa lapset siniseen, mustaan, harmaaseen. Mutta tämä on kait aika ääri-ilmiö, jopa lestadiolaispiireissä.

Vierailija
34/38 |
17.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos itse olisin valinnut lapselle eskarirepun, se olisi joku yksivärinen ehkä musta tai oranssi. No lapsi valitsi cars -aiheisen repun. Väriskaala on meillä laaja, löytyy tummia värejä ja kirkkaita värejä. Itse en oikein pidä hahmovaatteista, mutta niitäkin kaapista löytyy. Oikeastaan tämä aloitus sai mut hyvälle tuulelle, toisin kuin jotkut muut vl-aiheiset otsikot, joihin ei edes viitsi kommentoida.

Vierailija
35/38 |
17.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä kaupungissa vaikutat? Ja monen sadan perheen otanta sulla on tuossa tilastossa? Tältä palstalta löytyy aina ihmisiä, joilla on tarve mollata asiasta kuin asiasta.

Vierailija
36/38 |
17.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurettavia nää jutut:

"tummansininen on tosiuskovaisten väri" ei hyvänen aika sentään :DD (en ole koskaan edes kuullut moista lausetta)

Nää menee jo samaan kategoriaan kuin "ikkunallista pesukonetta ei saa olla" :)

T: kolmekymppinen vl-äiti

Missä kaupungissa vaikutat? Ja monen sadan perheen otanta sulla on tuossa tilastossa? Tältä palstalta löytyy aina ihmisiä, joilla on tarve mollata asiasta kuin asiasta.

Vierailija
37/38 |
17.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonkin verran mustaakin, ja nyt olen ihastunut tumman harmaaseen erityisesti. Kontrastiväreinä on vaaleanpunaista, valkoista ja vaalean sinistä. Tykkään klassisesta pukeutumisesta. Marimekkoa inhoan kaikissa muodoissaan.

Nyt kuitenkin kevääksi on ostettu kirkkaita hedelmävärejä ja jopa painokuvioisia vaatteita, vaikka en kuvioista, varsinkaan teksteistä, ole ollenkaan innostunut.

Ulkoiluvaatteissa pidän yksivärisistä, ja käytännön syistä usein tummista vaatteista (lapseni ovat sottapyttyjä), asusteilla sitten piristetään näitä.

yksi VL joka seuraa vain oman perheen pukeutumista

Vierailija
38/38 |
17.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sit on varaa marimekkoihin ym merkkivaatteisiin, hintavia ovat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kuusi