Miksi uusissa omakotitaloissa pitää olla korkea olohuone?
Usealla tuttavallamme on tällainen talo ja olohuoneessa on aivan mahdotonta keskustella normaaliäänellä kun kaikki (lasten) meteli kantautuu yläkerrasta. Etsimme juuri itsekin ok-taloa, mutta kaikissa muuten sopivissa tuntuu olevan tuo korkea olkkari enkä haluaisi sellaista.
Kommentit (77)
sillä korkealla olohuoneella ole mitään tekemistä tuon ap:n ongelman kanssa, sehän on suunnitteluvirhe asukkaan kannalta. Arkkitehdin hieno suunnittelu ei nimittäin sisällä asukkaita -nehän pilaa koko talon!
Ongelmasta pääsee kyllä ostamalla yksikerroksisen talon tai talon, johon on muistettu rakentaa myös seiniä sen ah-niin-ihanan avaran tilan lisäksi.
Meillä oh on ollut molemmissa taloissa korkea mutta ei aukea mihinkään muihin tiloihin. Edellisessä 2 tasoisessa talossa oh oli ylätasolla ja osa siitä oli korotettu jotta saimme talon keskiosaan lisää valoa. Nykyinen oh on yläkerrassa ja vain hieman korotettu eli korkeimmalta kohdalta 3,5 m. Aivan ihana avaruuden tunne kun tilaa oh:ssa muutenkin on 40m2. Olisi aika luolamainen matalalla katolla.
Ja mistäpä sen tietää vielä, että onko se tullut jäädäkseen vai vaihtuuko taas johonkin toiseen juttuun.
Mun mielestä korkea olkkarit on nimenomaan valoisia, ja kyllä minä valosta tykkään. En kuitenkaan halunnut meille korkeaa olohuonetta, vaan meille rakennettiin 50-neliöinen tupakeittiö ja korkea tila on aulassa portaan yhteydessä.
Meillä valoisuutta tuo korkea perushuonekorkeus ja tuvan 8 ikkunaa + muista tiloista tuleva valo (lasiovien läpi).
Eli ei sitä korkeaa olohuonetta ole mikään pakko olla, jos ei sitä itselleen halua. Mutta uskon kyllä ap:n ongelmaan, että vaihtoehtoja on varsin vähän tarjolla, jos haluaa valmiin ja melko uuden talon.
4 isoa ikkunaa (10cm lattiasta) 3 ilmansuuntaan olohuoneessa mutta ei todellakaan hohkaa kylmää. Ikkunat on kiinteät ja hyvin eristetty, päinvastoin keräävät ihanasti lämpöä heti kun aurinko pilkahtaa. Vedon tunnetta ei kiinteistä ikkunoista voi tulla.
Eikä kyllä tunnu keittiössäkään vaikka on tavallisia (avattavia) ikkunoita 3kpl + tuplaovet terassille. Ovi falskasi kunnes säädettiin. Ihan tässä ikkuunan luona istuessa on n. 20 astetta kovimmillakin pakkasilla.
Itse en omaan kotiini korkeaa olohuonetta halunnut, mutta muutoin meillä on vähän tavallista korkeampi huonekorkeus, joten ilmatilaa riittää. Toisaalta tähän pohjaratkaisuun, johon tykästyimme, ei korkeaa olohuonetta edes olisi saanut ilman, että se olisi syönyt yläkerrasta melkoisen paljon neliöitä. Valoa tulee isohkoista ikkunoista. Monella tuttavalla on se korkea olohuone eikä se yhtään pöllömmän näköinen ole.
eiköhän se johdu siitä, että niiden uusien omakotitalojen omistajat pitävät sellaisesta tilaratkaisusta. tarvitseeko siihen sen syvällisempi syy olla?
en tykkää korkeista olohuoneista! Muutenkin mua ahdistaa ja ärsyttää yleisesti palvotut "avaruus, valoisuus ja vaaleus" asunnoissa. Mä tykkään kotoisista sopukoista ja tummista väreistä. Kotona täytyy olla sellainen "pesäfiilis".
en tykkää korkeista olohuoneista! Muutenkin mua ahdistaa ja ärsyttää yleisesti palvotut "avaruus, valoisuus ja vaaleus" asunnoissa. Mä tykkään kotoisista sopukoista ja tummista väreistä. Kotona täytyy olla sellainen "pesäfiilis".
Meillä on uudehko talo ja ihastuin siihen ensi näkemältä siksi, että siinä on kodikas (ei korkea) olohuone, josta on kauniit avarat näköalat ikkunoista. Sitä ennen oli käyty katsomassa monenmonta uutta taloa, joissa kaikissa oli se "pankkisali". Hyvin harvassa on mitään akustiikkalevyjä laitettu, joten meluongelma on niissä arkea.
seikasta, esim meillä vaikka siis on 40m2 oh ja 3,5m korkeutta niin kyllä huone on äärimmäisen kodikas ja pesämäinen. Värejä on käytetty kuten sanoitkin (miksi niitä ei käyttäisi isossa ja korkeassa tilassa??), esim yksi seinä on lämpimän chilin punaista karheaa pinnoitetta ja muut seinät hiekan eri sävyjä. Huonekalut hunajaa ja kermaa, lattiat ja puuosat tummaa puuta. Aivan ihanaa, silti sopii hyvin yhteen isojen ikkunoiden ja korkeamman huonekorkeuden kanssa. En ymmärrä miksi ne kumoaisivat toisensa??
25/27
Kaava määrää kerrosneliliöt, ei kuutioita. Koska pk-seudulla tontit on pieniä, pitää pienillä kerrosneliöillä yrittää kuitenkin rakentaa avaran tuntuista. Sen takia niitä korkeita olohuoneita tehdään.
Jos tontille saisi rakentaa samalla rahamäärällä lisää neliöitä korkeuden sijaan, luulen että korkeita olohuoneita ei juuri rakennettaisia.
monissa taloissa siinä avonaisessa kohdassa on uuni/takka. Kaikki lämpö nousee katonrajaan ja minusta on mukavampaa, että oleskelutiloissa olisi se lämpö. Makuuhuoneet, jotka usein on siellä yläkerrassa, saisivat olla viileämpiä. Samaten tuo lamppujen vaihtaminen, enopä ihan heti lähtisi keikkumaan viiteen metriin tikkaiden kanssa ja henkilönosturia ei taida moneen olkkariin saada sisälle ajettua. Entä maalaaminen kun se tulee ajankohtaiseksi?
Juuri luin Lontoossa asuvasta "trendihaistelijasta", joka kertoi että suuret avarat tilat tulevat olemaan out ja asumisessa siirrytään intiimeihin sopukoihin.
seikasta, esim meillä vaikka siis on 40m2 oh ja 3,5m korkeutta niin kyllä huone on äärimmäisen kodikas ja pesämäinen. Värejä on käytetty kuten sanoitkin (miksi niitä ei käyttäisi isossa ja korkeassa tilassa??), esim yksi seinä on lämpimän chilin punaista karheaa pinnoitetta ja muut seinät hiekan eri sävyjä. Huonekalut hunajaa ja kermaa, lattiat ja puuosat tummaa puuta. Aivan ihanaa, silti sopii hyvin yhteen isojen ikkunoiden ja korkeamman huonekorkeuden kanssa. En ymmärrä miksi ne kumoaisivat toisensa?? 25/27
Mä kirjoitin että vaaleat avarat tilat ahdistaa...varmasti kuvailemallasi tavalla sellaisesta tilasta saa viihtyisän mutta kun yleensä ne on siitä kolkkoja valkoisia kammotuksia!
t.30
inhoan hallimaista vaikutelmaa joka syntyy korkeista ja kaikuvista tiloista. Näihin myös yhdistetään korkeat ikkunat joita on hankala pitää puhtaina ja jotka alkaa pian näyttää sameilta ja likaisilta. Sitten eletään niinku akvaariossa kaikkien näkösällä. Epäkodikasta.
mua periaatteessa miellyttää nuo korkeat olkkarit. Ainoa ongelma on se, että niiden ikkunoiden edessä on aina mahdottoman kylmä. Siis ihan jäätävää metrin päähän asti. Ja nämä siis ihan uusissakin taloissa, jotka matalaenergiataloja ja lattialämpöäkin riittää. Ne ikkunat oikein hohkaa jäätä!
Olen katsellut niitä viime aikoina paljon, ja jos tykkää modernista tyylistä näköjään tykkää myös korkeista olohuoneista. Moderneista taloista kun on vaikea löytää suunnitelmaa, jossa ei olisi jotain korkeaa tilaa - ja se on ehdottomasti poissuljettu vaihtoehto meillä, naurettavaa energiantuhlausta.
... talo näyttää ulkoapäin isommalta kuin mitä sen todelliset neliöt on. Näin saadaan naapurit kateellisiksi.
... talo näyttää ulkoapäin isommalta kuin mitä sen todelliset neliöt on. Näin saadaan naapurit kateellisiksi.
ja tekisi asioita vain saadakseen jonkun ihmisen kateelliseksi. Meillä on korkea olkkari ja eteinen ja uuteen taloon haluan myös korkean olkkarin; muiden mielipiteillä ei ole mitään väliä.
tokikaan ei se korkeus ole mitään kahden kerroksen luokkaa, vaan olisiko puolitoista metriä normaalia huonekorkeutta korkeampi viisto katto. Ihan jees se on, mutta mieluummin minäkin tekisin sen avaruuden ja valoisuuden sillä, että olisi iso tupakeittiön tapainen tila, jossa isoja ikkunoita kolmella seinällä ja tavallista korkeampi huonekorkeus. Siis ehkä noin kolmen metrin korkeudella tavallinen paneloitu sisäkatto. Se olisi ihana.
1-kerroksisessa talossa on lattialämmitys, ja ainakin heillä on kuulemma lämmityskulut suhteessa pienemmät, kuin edellisessä talossa, jossa oli tavallinen huonekorkeus. Molemmissa öljylämmitys, vanhassa talossa oli tavalliset patterit.