Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

kuinka pienillä ikäeroilla teillä tai tietämillänne perheillä lapsia?

Vierailija
15.03.2010 |

Meillä voi tulla n.1v.1kk ja onko ihan" hullua"?

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
15.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisella ja keskimmäisillä (kaksoset) ikäeroa 1v 1kk. Kaksosilla ja kuopuksella ikäeroa 1v 10kk. Esikoinen on nyt 4,5-vuotias. Ihan hyvinhän tuo näin jälkeenpäin ajatellen meni, lapset ovat kaikki olleet "helppoja" tapauksia. Olihan siinä toisaalta ruljanssia kun oli 3 vaippaikäistä, joista yksi juuri kävelemään oppinut ja kaksi pikkukeskosta.. :)

Vierailija
22/55 |
15.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

1.5 vuott. Mutta kuten joku muukin tuossa edellä kirjoitti, niin nykyisellä tietämykselläni en "hankkisi" lapsia näin pienellä ikäerolla.

Esikoinen ei saanut olla tarpeeksi kauan se pieni ja kuopus on joutunut menemään liian paljon "siinä sivussa". Jollei kuopus olisi valvottanut niin tolkuttomasti, niin meille vanhemmille tilanne ei olisi ollut mitenkään hurjan kuormittava. Nyt kiristi kaikkien pinnaa liikaa. Silti muistelen haíkeudellakin tuota aikaa.

Pojat nyt 4v ja 5v. Leikkivät paljon yhdessä, mutta myös tappelevat tuhottomasti. Kuopuksella on liian kiire saavuttaa esikoisen taitoja. Joissain asioissa saamme "toppuutella" kuopuksen intoa, ettei fyysisissä taidoissaan niin usein ohittaisi varovaista isoveljeään. Koen, että poikien hoito menee edelleen liikaa "köntässä". Itsekään eivät oikein osaa ja halua olla toisistaan erossa.

Meille vanhemmillehan oli helppoa hoitaa lapset kotona siihena sti, kun kuopus oli 3v, kotonaoloa tuli yhteensä "vain" 4.5v. Kuljetusrumba päiväkotiin kestää kokonaisuudessaan vain 4 vuotta jne. Tosi pian ovat jo molemmat pieniä koululaisia, jolloin helpommin ehkä pärjäävät kotona yhdessä jne....

Luin vastikään kirjaa sisaruussuhteiden merkityksestä ihmiselle. Siinä oli minulle uusi käsite "valekaksoset" eli sisarrukset, joilla on enintään 1.5v ikäeroa. Sitä tilannetta ei suositeltu juuri tolkuttoman sisarrusten välisen kilpailuasetelman takia. Joka koriostuu kirjoittajien mukaan erityisesta "valekaksospojilla".

Mutta kuten sanoin, jos nyt voisin valita uusiksi, niin ikäero olisi pidempi. Näin lapset saisivat yksilöllisempää hoitoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
15.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

-- molempien ollessa kouluikäisiä vertaavat itseään toisiin ja hakevat omia roolejaan jonkin verran peilaten toisiinsa. -Mutta mistäs tuonkaan tiesi etukäteen, mutta jälkikäteen on hyvä olla viisaampi.

voi sentään.

meillä esikoisen ja kuopuksen ikäero on 12 vuotta ja samaa nuo molemmat harrastavat. toinen miettii miten voisi olla kuten isoveli ja toinen miettii, miksei saa yhtä paljon huomiota kuin pikkuveli. hänellä on jo päässyt unohtumaan, että sai sen saman huomion 12 vuotta ihan itselleen. ja nyt pienin joutuu jakamaan omastaan.

tämä oli taas yksi niistä "voi, kun luoja olisi antanut minulle naapurin kakarat. minä sentään olisin osannut kasvattaa heidät." -viestejä, joiden ainoa tarkoitus on ainoastaan piilovittuilla rakentavan keskustelun sijaan.

Vierailija
24/55 |
16.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun nuorin syntyi, vanhin oli 15v. Yhdet kaksoset on sarjassa.

Vierailija
25/55 |
15.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä ole mitään näyttöä myöskään pienen ikäeron haitallisuudesta lapsille, kuten tuossa yllä joku tuntuu väittävän (viitaten johonkin yksittäiseen kirjaan). Ei ole myöskään näyttöä että pieni ikäero olisi jotenkin automaattisesti parempi kuin suuri.

Olen tähän aiheeseen paneutunut aika perusteellisesti aikanaan (lapsillamme pieni ikäero) eli luin mm. 20-sivuisen neuvolasta saamani yhteenvedon eri tutkimuksista, joista muutaman etsin itsekin käsiini + keskustelin asiasta myös lastenpsykologin kanssa.

Meidän lapsillamme on pieni ikäero, mutta siitä huolimatta ovat hyvin erilaisia persoonia eikä keskinäistä kilpailua juurikaan ole esiintynyt. Harrastavat erilaisia juttuja ja heillä on molemmilla ovat vanhvuutensa. Itse asiassa monessa tuttavaperheessa, joissa on isompi ikäero, tuntuu tuota kinastelua ja kilpailua olevan enemmän. Tuttavapiirissä on parit kaksoset, ja meidän lastemme sisaruussuhde tuntuu muistuttavan paljon heidän sisaruussuhdettaan: ovat jotenkin luonnostaan läheisiä ja ymmärtävät toisiaan ns. puolesta sanasta, vaikka kyseessä tyttö ja poika, jotka jo kouluiässä ja molemmilla omat kaverit (myös yhteisiä).

Vierailija
26/55 |
15.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

-- molempien ollessa kouluikäisiä vertaavat itseään toisiin ja hakevat omia roolejaan jonkin verran peilaten toisiinsa. -Mutta mistäs tuonkaan tiesi etukäteen, mutta jälkikäteen on hyvä olla viisaampi.

voi sentään. meillä esikoisen ja kuopuksen ikäero on 12 vuotta ja samaa nuo molemmat harrastavat. toinen miettii miten voisi olla kuten isoveli ja toinen miettii, miksei saa yhtä paljon huomiota kuin pikkuveli. hänellä on jo päässyt unohtumaan, että sai sen saman huomion 12 vuotta ihan itselleen. ja nyt pienin joutuu jakamaan omastaan. tämä oli taas yksi niistä "voi, kun luoja olisi antanut minulle naapurin kakarat. minä sentään olisin osannut kasvattaa heidät." -viestejä, joiden ainoa tarkoitus on ainoastaan piilovittuilla rakentavan keskustelun sijaan.

Että isoveli tuntee että on huonompi kuin pikkuveli, jota tulee helposti parempi joillakin osa-aluiella lyhyellä ikäerolla. Samoin pienempi tuskin valittaa että miksi isoveli saa enemmän huomiota.

Eli teillä loogisesti päin. Mutta kun ikäero on lyhyt voi roolit keikahtaakin.

Ei ole piilovittuilua. Meillä ei 6v ikäerolla olevat lapset samalla tasolla vertaile osaamistaan kuin nuo alle 2v ikäerolla (ei ole ihmettelyä miksi toinen lukee paremmin ja toinen on nopeampi juoksemaan yms.). Ikäero on sen verran iso ettei taidoista kilpailla- vai?

Mutta isommallakin ikäerolla on varmaankin kilpailua vanhempien huomiosta ja asioiden saamisesta.

Minusta nämä kaksi ovat erilaisia asioita kilpailla. Taidoilla kilpailu on eri kuin huomiosta kilpailu. Huomiolle ja sen saamiselle vanhemmat voivat tehdä paljon enemmän kuin sille että lapsi kokee sisarukseen verrattuna olevansa osaamattomampi niissä samoissa asioissa kuin mitä sisaruskin tekee. Ja vaikka toinen olisikin sen hitusen vanhempi, niin harvemmin se vuotta vanhempi sisarus on mikään roolimalli/idoli nuoremmalle, koska ikäero ei ole niin suuri.

Vierailija
27/55 |
15.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen onnellinen, vaikkakin aluksi todella järkyttynyt uudesta raskaudesta :) pienen sulattelun jälkeen, olen päättänyt selvitä! Ensimmäinen vuosi tulee olemaan varmasti raskas, mutta en usko ettenkö siitä selviäisi. Onneksi on hyvä tukiverkosto.Isä on sama, vaikkakaan ei enää meidän elämässä vaikuta.Ja olen yksinhuoltaja isolla Yllä. Onnellista odotusta kaikille ja jaksamista pienen kanssa siinä rinnalla :)

Vierailija
28/55 |
15.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tytöt ovat nyt 6- ja 7-vuotiaita :) Ovat kuin paita ja peppu, aina yhdessä ja parhaat kaverit.

Vierailija
29/55 |
15.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tieän perheen jossa on 4 lasta ja vanhin on juuri tuon 4v

Vierailija
30/55 |
15.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

syntyneet 1990, 1991, 1993, 1995 ja 1996.

Vierailija
31/55 |
15.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli kolme vaippaikäistä kerralla.

Olihan se aika huipakkaa. Yhdessä vaiheessa luultiin ettei saada lapsia ollenkaan, joten en valita.

Nyt lapset ovat 11 ja 10 vuotiaita.

Vierailija
32/55 |
15.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmilla kerroilla on kestänyt yli 1,5 vuotta että kuukautiset ovat uudelleen alkaneet.

Tunnen useita perheitä joissa lasten ikäero on alle puolitoista vuotta, ja tuntuvat olevan tyytyväisiä tilanteeseen.

Meillä voi tulla n.1v.1kk ja onko ihan" hullua"?

Vierailija
33/55 |
15.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän perheen, jossa lapsilla on ikäeroa tasan vuosi, molemmilla synttärit jouluaattona :-O

Vierailija
34/55 |
15.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni lapsuudenkodissa 3 lasta syntyi 2 vuoden sisällä.

Vierailija
35/55 |
15.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä sntään 3 vuotta:)

Vierailija
36/55 |
04.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ikäero 1v 1kk 3p ja kolmas lapsi vielä niin että vanhin täytti 4v.

En kai saanut tarpeekseni vauvoista ja valvomisista kun halusin neljännen lapsen, vanhin oli 7v vauvan syntyessä.

Oli erilainen tilanne saada vauva niin, että nuorin on jo 6½v vauvan syntyessä. Lapsia oli silloin viisi ja kuudes syntyi niin että vimeisten kahden ikäero oli 2v9kk.

Kaikki harkitusti haluttuja, ei laitettu ulkopuolelle hoitoon koska silloin ei edes ollut subjektiivista oikeutta, enkä olisi laittanutkaan jos itse olen kotona, jaksoin hyvin.

Vierailija
37/55 |
04.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hattua pitää nostaa tuon lapsikatraan kanssa.

Meillä ikäeroa tulee 1,7v. ja itse olen ajattelut että se on aika lyhyt mutta se tuntuukin nyt aika pitkältä teihin muihin verrattuna :D

Vierailija
38/55 |
04.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siskollani 1,5 vuoden, meillä sentään 3 vuotta:)

Vierailija
39/55 |
04.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuopus syntyi keskosena, painoi vain reilun 700 g. Nykyään pätevä liike-nainen.

tuttavilla 10 kk.

Meille ei ole suotu lapsia pienillä ikäeroilla, vaikka yritystä on ollutkin!

Vierailija
40/55 |
11.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ekan ja tokan välissä 1v 3vko ja sama ikä ero tulossa kakkosen ja kolmosen väliin. =)

Hyvin on mennnyt.

Äitini oli 30v kun oli saanut 11 lasta. Ekan sai kun oli vielä 17.