"Sai kasteessa nimen" oli sunnuntain HS:ssa noin puolella ilmoittajista
eli 46 % käytti noita sanoja. Onko se noin monelle tosiaan epäselvää?
Kommentit (212)
Mutta tuosta teoriastani; jos olen väärässä, niin kertokaapas te "sai-kasteessa-nimen - ihmiset", minkälainen koulutustausta teillä on.
Minusta ei ole kovinkaan kummoista koulutustaustaa ihmisellä, joka ei mitenkään pysty erottamaan kahta eri asiaa keskenään: seurankuntaan liittämistä ja nimen saamista ja sitä että kumpikin voidaan hoitaa kasteen yhteydessä.
Minä kyllä erotan ihan loistavasti nuo kaksi asiaa toisistaan; 1) kastamisen eli seurakunnan jäseneksi ottamisen ja 2) nimen antamisen. Tuo ensimmäinen on luterilaisen srk:n sakramentti, eikä sen "yhteydessä" voida tehdä muuta kuin ottaa lapsi srk:n jäseneksi. Se, että nimi julkaistaan kastetilaisuudessa, ei tarkoita sitä, että lapsi saisi nimen kasteen yhteydessä. t.141
se nimen antaminen sitten sinusta käytännössä tarkoittaa. Minusta se tarkoittaa ennemminkin sitä julkaisemista kuin nimen päättämistä.
Vanhemmat antavat lapselle nimen ennen kastetta. Kastetilaisuudessa nimi ilmoitetaan heti aluksi, jotta lasta voitaisiin puhutella toimituksessa nimeltä. Nimi kertoo, että lapsi on ainutlaatuinen, oma persoonansa. Hän saa ottaa kasteen lahjan henkilökohtaisesti vastaan. Kasteessa Jumala kutsuu lapsen nimeltä omakseen, vanhempien lapsesta tulee myös Jumalan lapsi.
se nimen antaminen sitten sinusta käytännössä tarkoittaa. Minusta se tarkoittaa ennemminkin sitä julkaisemista kuin nimen päättämistä.
Vanhemmat antavat lapselle nimen ennen kastetta. Kastetilaisuudessa nimi ilmoitetaan heti aluksi, jotta lasta voitaisiin puhutella toimituksessa nimeltä. Nimi kertoo, että lapsi on ainutlaatuinen, oma persoonansa. Hän saa ottaa kasteen lahjan henkilökohtaisesti vastaan. Kasteessa Jumala kutsuu lapsen nimeltä omakseen, vanhempien lapsesta tulee myös Jumalan lapsi.
Ja edelleen, meillä lapsi saa nimen kasteessa.
Mutta älä sure, et ole ainoa täällä.
Sitten teidän käsitys kasteesta on eri kuin sen kirkon jonka jäseneksi lapsenne liitätte.
En edelleenkään käsitä miksi ne kaksi asiaa sulkisivat toisensa pois.
Mutta älä sure, et ole ainoa täällä.
ja kirkon mukaan kasteessa EI saa nimeä. Jos sinun mielestäsi nimenomaan kasteessa SAA nimen, niin silloin käsityksesi kasteesta on eri kuin kirkolla.
En edelleenkään käsitä miksi ne kaksi asiaa sulkisivat toisensa pois.
ja kirkon mukaan kasteessa EI saa nimeä. Jos sinun mielestäsi nimenomaan kasteessa SAA nimen, niin silloin käsityksesi kasteesta on eri kuin kirkolla.
Kirkko tarkoittaa että kirkko ei anna lapselle nimeä, mutta edelleenkään se ei sulje pois sitä etteikö minun antamani nimi tule kasteessa julki = lapsi saa kasteessa nimeä.
Tämän kahden eri asian sisäistäminen tuottaa teille suurta tuskaa. Mut ei se mitään, ymmärtäähän tuon, ei kaikille ole kauhalla suotu.
ei ihme että sinua ei ymmärretä.
Kirkko ja minä puhumme eri asiasta.
Kirkko tarkoittaa että kirkko ei anna lapselle nimeä, mutta edelleenkään se ei sulje pois sitä etteikö minun antamani nimi tule kasteessa julki = lapsi saa kasteessa nimeä.
Tämän kahden eri asian sisäistäminen tuottaa teille suurta tuskaa. Mut ei se mitään, ymmärtäähän tuon, ei kaikille ole kauhalla suotu.
Kirkko tarkoittaa että kirkko ei anna lapselle nimeä, mutta edelleenkään se ei sulje pois sitä etteikö minun antamani nimi tule kasteessa julki = lapsi saa kasteessa nimeä. Tämän kahden eri asian sisäistäminen tuottaa teille suurta tuskaa. Mut ei se mitään, ymmärtäähän tuon, ei kaikille ole kauhalla suotu.
Kirkko määrittelee sakramenttinsa sisällön, ja siihen sisältöön ei nimen saaminen kuulu, vain ja ainoastaan lapsen kutsuminen srk:n jäseneksi. Et sinä voi omalla päätökselläsi muuttaa pyhän sakramentin sisältöä. Toki voit lapsen nimen julkaista kastetilaisuuden yhteydessä - niin tekee moni muukin, mutta edelleenkään ei lapsesi saa nimeä kasteessa.
ei ihme että sinua ei ymmärretä.
Kirkko määrittelee sakramenttinsa sisällön, ja siihen sisältöön ei nimen saaminen kuulu, vain ja ainoastaan lapsen kutsuminen srk:n jäseneksi. Et sinä voi omalla päätökselläsi muuttaa pyhän sakramentin sisältöä. Toki voit lapsen nimen julkaista kastetilaisuuden yhteydessä - niin tekee moni muukin, mutta edelleenkään ei lapsesi saa nimeä kasteessa.
Ettei tule pyhän häväistystä kirkolta?
Ei, nyt oikeasti, lopettakaa jo, teette itsenne naurunalaiseksi =D
sillä luterilaisessa kasteessa henkilö liitetään kirkon jäseneksi. Se julkistatko nimen kastetilaisuudessa vai jo sitä ennen ei liity siihen mitä itse kasteessa tapahtuu.
Sanoille? =DDD
Ei, nyt oikeasti, lopettakaa jo, teette itsenne naurunalaiseksi =D
sillä luterilaisessa kasteessa henkilö liitetään kirkon jäseneksi. Se julkistatko nimen kastetilaisuudessa vai jo sitä ennen ei liity siihen mitä itse kasteessa tapahtuu.
Kun määritelmällisesti kaste=toimitus jossa henkilö Y liitetään seurakuntaan. Jos sinusta kaste=toimitus jossa henkilö Y saa nimen JA otetaan seurakunnan jäseneksi on määritelmäsi kasteelle erilainen.
En ole väittänytkään näin =D
Kun määritelmällisesti kaste=toimitus jossa henkilö Y liitetään seurakuntaan. Jos sinusta kaste=toimitus jossa henkilö Y saa nimen JA otetaan seurakunnan jäseneksi on määritelmäsi kasteelle erilainen.
Se että lehti-ilmoituksessa lukee että sai kasteessa nimen (kuten saikin, koska siellä se julkistettiin), ei ole horjuttanut kirkkoa millään tavalla. Meniskö tämä tätä kautta nyt paremmin jakeluun?