Ovatko vanhemmat huonoja, jos vievät alle 1-vuotiaan ulkomaille reissuun?
"Kun rytmi menee sekaisin, lapsi hämmentyy, yms. ja kotona pitäisi vaan olla ja nauttia vauva-ajasta. Vaikka mukana kuinka olisi omat unirätit, ruoat ja vaipat (tosin niitäkin saa melkein mistä vaan jo paikanpäältä). Kun jos joutuu sairaalaan ja saa huonoa hoitoa huonoissa paikoissa, epähygienistä kertakaikkiaan."
Nämä sukulaiseni suusta. Ja kyseessä ei ole mikään vanha sukulainen, vaan samanikäinen kuin olen itse, 30 vee.
Olin sanaton.
Kommentit (47)
Meidän esikko oli vuoden ikään mennessä reissannut 2 kertaa Suomessa isovanhempiaan katsomassa (asuimme ulkomailla) ja lisäksi oli tehty 2 lyhyemmän lentomatkan reissua. Ja huom. asuimme Kaakkois-Aasiassa, että koko ajan ns. epähygienisessä paikassa...ja ihan reipas ja terve tuosta nassikasta on kasvanut :)
Totta kai lapset mukaan iästä riippumatta. Tärkeintä on olla yhdessä ja nauttia vapaa-ajasta ja kiireettömyydestä.
Mä katselin kans palstoilta, noita ikuisuus keskusteluja lasten, tai erityisesti vauvojen kanssa matkustamisesta ja kyllä nauratti.
Itse olin 8kk (nyt 10kk) tyttäreni + mieheni kanssa teneriffalla viikon lomareissulla. Lentomatka kesti 6h 25min, ja ainoa asia mikä jännitti olikin toi lentomatka. Kun mentiin koneeseen neiti otti vähän tisua, ja nukahti niille sijoilleen, eikä taatusti korvat kärsiny paineenmuutoksista. Nukkui melkeinpä yli puolet matkasta, eikä taatusti kiukuttelulla häirinnyt muita matkustajia, koska ei tosiaan kertaakaan itkenyt koneessa. Sama oli takastulo matkalla, että nukahti jo nousukiidon aikana, ja nukkui yli puolet matkasta, eikä silloinkaan kiukutellut kertaakaan.
Vauvan kanssa on mielestäni jopa helpompaa matkustaa, kuin hiukan vanhempien lasten. Tai ainakin jos katsoi koneen muita lapsi matkustajia, niin kaikki 1,5v:stä ylöspäin käyttäytyivät kuin eläimet ja poika takananikin (noin 3v) potki penkkiä kokoajan, eikä vanhemmat reagoineet asiaan juuri mitenkään.
Reissu meni kaikinpuolin todella mukavasti. Aikaerokaan ei ollut kuin se 2h suomen aikaan ja tarkoitti vaan sitä, että mentiin sikäläistä aikaa vähän aikaisemmin nukkumaan, mutta kyllä voin sanoa, että ne vauvatkin osaa nauttia.
Noista iki-räpättäjistä ei tosiaan kantsi välittää! Niillä täytyy olla elämä todela huonosti, jollei ole muuta tekemistä kuin valittaa kaikesta!
Itse olen sitä mieltä, että ei koko perheen kuulukaan pomppia vauvan tahtiin. Vauva syntyy perheeseen ja mukautuu sen rytmiin. Toki eletään lapsiperheen elämää, mutta ei se tarkoita sitä, että koko jengi pukee aamutakin päälleen ja kiertää lähikorttelia ensimmäisen vuoden.
TÄtä mieltä olin jo esikoistani odottaessa ja silloin minulle naureskeltiin ja sanottiin, että odotahan vaan. No, nyt meillä on kolme lasta ja edelleen samalla meiningillä mennään.
Itse uskon, että lapsetkin ovat tyytyväisiä kun homma pyörii varmalla otteella, eikä lapsella ole sellaista "kuningas/kuningatar-harhaa", että hän määrää tahdin ja tavan.
Meidän pienin vauva on nyt 2kk ja juuri suunnitellaan, että lähdetään parin kuukauden päästä viikon lomalle ja loppuvuodesta pariksi viikoksi lämpöön.
Eiköhän siitä koko perhe neuti kun saa rentoutua, uida, syödä hyvin ja unohtaa siivoamisen pieneksi hetkeksi?
sitä 3-vuotiasta, joka potki penkkiäsi koko matkan ajan. Munkin 4 vuotias tykkäsi heiluttaa edessä olevaa penkkiä, mutta ymmärsin kyllä kieltää ja tehokkaampi kielto tulee vielä ulkopuoliselta, joko lentoemolta tai toiselta matkustajalta.
Ps joskus se oma lapsesikin on 3, 4 ja 5 vuotias.
me oltiin esikoisen kanssa 9 kk ikäisenä 10 päivää saksassa, 11 kk ikäisenä viikko kanarialla. Toisen kanssa 3 kk ikäisenä kanarialla ja 9 kk ikäisenä saksassa.
ja noin pienten kanssa oli helppo matkustaa, kun vähän otti vauvan rytmiä huomioon.
10 päiväksi. Mikä siinä niin kummaa on? Älä välitä kateellisten kommenteista.
että kyllä riippuu vauvasta! Meidän esikoinen kävi ekan vuoden aikana kahdeksassa maassa, reissattiin tosi paljon ja meni kaikki ihan älyttömän hyvin. Vauva oli itse asiassa matkoilla aina paremman tuulinen kuin kotona (johtuneeko siitä, että vanhemmatkin iloisia ja lomafiiliksissä). Myös kehitys teki aina matkan jälkeen ison harppauksen, jotenkin aivot sai stimulaatiota. Mutta kakkonen olikin sitten ihan toista maata, aina meni matkoilla rytmit sekaisin (=ei saanut nukuttua kunnolla), oli levoton, itkuinen jne. uudet tilanteet selvästi stressasi pientä. Kaksi kertaa oltiin reissussa ja oli niin vaikeaa toiselle, että jätettiin reissaaminen väliin. Tyttö nyt 1,5v. ja kohta vois taas kokeilla onnistuisko matkustus.
Mutta siis, vauvoissa on paljon eroa tämän asian suhteen, mutta lähtökohtaisesti ei todellakaan voi sanoa, että matkustus olisi pahasta.
Minä en veisi pientä vauvaa matkoille,eihän se ole lomaa vanhimmelle.Meidän poika oli eskarissa,kun oli ekakerran matkoilla. Muistaa hyvin miten kiva oli tietysti jos ei ole mahdollista hommata hoitajaa kotiin,meillä oli mummo ja 2o vuotias sisko ,joka oli mummon kaverina,Minä en vienyt vauvaaikana minnekkään yleisiin paikkoihin .En tiedä johtuiko siitä mutta ei ollut sairaaanakaan.
Minä en veisi pientä vauvaa matkoille,eihän se ole lomaa vanhimmelle.Meidän poika oli eskarissa,kun oli ekakerran matkoilla. Muistaa hyvin miten kiva oli tietysti jos ei ole mahdollista hommata hoitajaa kotiin,meillä oli mummo ja 2o vuotias sisko ,joka oli mummon kaverina,Minä en vienyt vauvaaikana minnekkään yleisiin paikkoihin .En tiedä johtuiko siitä mutta ei ollut sairaaanakaan.
pitäisi jotain ymmärtää? Me ollaan reissattu siitä saakka kun lapset ovat olleet 5kk ikäisiä ja mukavia ja leppoisia lomia ovat olleet.
Jos vanhemmalla on paha olla (etenkin ruokkivalla tissillä...), niin silloin on vauvallakin.
Muutoin tuskin vauva kärsii.
Meidän vauva oli reissussa 4-kuisena ja tasan vuoden ikäisenä. Lanza ja Madeira.
Eipä kärsinyt vaan nautti täysin siemauksin!
Miksi ei saa sanoa mielipidettään?
Mistä te puhuisitte jos ette elämästä? Säästäkö?
SANOIKO SE IHMINEN ETTÄ VANHEMPI ON HUONO JOS MATKUSTAA???
Vai onko joku herkkis ja laittaa sanoja toisen suuhun?
Minä en itse kuunapäivänä lähtisi mihinkään vauvan kanssa reissuun -näin ajattelin ennen lapsia ja näin ajattelen neljän lapsen äitinä YHÄ!
MIKSI sinä saat esikoista odottaessa lässyttää mitä perheellinen saa tehdä mutta toinen MYÖSKÄÄN ei synnyttänyt ei niin saisi tehdä? ÖÖÖ, vastaus: koska sinä sentään olet raskaana ja olet oikeassa mielipiteittesi kanssa? Serkkusi ei ole raskaana.
Itse en tajua miksi ei saisi sanoa kantaansa. Sekö tekee susta heti huonon jos olet toista mieltä?
Ja sekö on jotenkin huono sanomaan mielipidettään jos ei ole synnyttänyt -ai, mutta et sinäkään.
Ja varmaan sinullakin on mielipiteitä elämästä?
Seuraavaksi kun sukulaisesi saa lapsen, niin sinulla on kaksi, joten mitä hän taaskaan menee mitään sanomaan? :D Pliis, kasva aikuiseksi, sinusta tulee vanhempikin!!!
Miksi ei saa sanoa mielipidettään?
Mistä te puhuisitte jos ette elämästä? Säästäkö?SANOIKO SE IHMINEN ETTÄ VANHEMPI ON HUONO JOS MATKUSTAA???
Vai onko joku herkkis ja laittaa sanoja toisen suuhun?Minä en itse kuunapäivänä lähtisi mihinkään vauvan kanssa reissuun -näin ajattelin ennen lapsia ja näin ajattelen neljän lapsen äitinä YHÄ!
MIKSI sinä saat esikoista odottaessa lässyttää mitä perheellinen saa tehdä mutta toinen MYÖSKÄÄN ei synnyttänyt ei niin saisi tehdä? ÖÖÖ, vastaus: koska sinä sentään olet raskaana ja olet oikeassa mielipiteittesi kanssa? Serkkusi ei ole raskaana.Itse en tajua miksi ei saisi sanoa kantaansa. Sekö tekee susta heti huonon jos olet toista mieltä?
Ja sekö on jotenkin huono sanomaan mielipidettään jos ei ole synnyttänyt -ai, mutta et sinäkään.
Ja varmaan sinullakin on mielipiteitä elämästä?Seuraavaksi kun sukulaisesi saa lapsen, niin sinulla on kaksi, joten mitä hän taaskaan menee mitään sanomaan? :D Pliis, kasva aikuiseksi, sinusta tulee vanhempikin!!!
Mitä se muille kuuluu milloin matkustaa ja millä kokoonpanolla? En minäkään mene lässyttämään mui8lle, että miksi te nyt teette sitä ja tätä, kun ne asiat ei ole minun asioitani.
pitäisi jotain ymmärtää? Me ollaan reissattu siitä saakka kun lapset ovat olleet 5kk ikäisiä ja mukavia ja leppoisia lomia ovat olleet.
eikös sen sitten ole turvallisinta ,olla tutussa ympäristössä. VAIonko vanhemilla näyttämisen halu.Yksikin matkailualalla ollut kertoi ,että ei ole hirveän kiva kun,jo lento matkalla itkevät, sanoi hän ie ottaisi ihan pieniä vauvoja mukaan.
mieti kannattooko olla vielä,kotona pienten lasten kanssa. Viedäämpä mummolle ,niin saadaan lomaa.
eikös sen sitten ole turvallisinta ,olla tutussa ympäristössä. VAIonko vanhemilla näyttämisen halu.Yksikin matkailualalla ollut kertoi ,että ei ole hirveän kiva kun,jo lento matkalla itkevät, sanoi hän ie ottaisi ihan pieniä vauvoja mukaan.
miksi vauva sen estäisi? Ei meillä lasten takia mennä ulkomaille vaan sen vuoksi että me haluamme lomailla ulkomailla. Ruokaa ja syliä se saa ulkomaillakin. Ja kun meidän lapset eivät ole lentokoneessa itkeneet, niin enpä keksi mitään syytä miksi en voisi lapsien kanssa matkustaa.
Kuule; ihan sillä että noi kaksi nyt keskusteli asiasta! Miksi mennä puhumaan asiasta, jos ei kestä kuulla toisten mielipidettä?
Ei sillä että toinen olisi joku totuudentorvi että PITÄÄ olla kotona vauvan kanssa, pitää käyttää kestovaippoja, luomuvillaa ja laulaa lapselle iltasatuja ja kylvettää kookospähkinä kylvyssä.
Ja mistä muusta ei saa puhua?
Vai tarkoitatko, että saa puhua jos on samaa mieltä?
Minä ainakin tykkään kuulla jos joku menee reissuun johonkin jos sillä jollain on lapsi (minkä ikänen nyt lapsi onkaan) niin mitä sitten?
Sehän on sen oma asia matkustaako!
Vaikka MINÄ en lähde matkalle etelään vauvaikäsen kanssa tai taaperon, niin kyllä joku voi mennä jos tahtoo.
Haluan nyt tietääkin että lähtikö toi ap.n serkku nyt ARVOSTELEMAAN matkustelevia perheitä vai ottiko ap vaan herkkään nahkaansa ja piti serkun sanoja piikkinä? (eihän ap tosin ole vielä edes matkustanutkaan lapsen kanssa kun ei ole vielä lasta).
Koska on mammojakin jotka pääsee vaan brassaamaan: Minulla on jo lapsi, joten lapsettomat hiljaa. Ja kun toinen saa lapsen niin ei se mistään voi tietää, kun on vaan yksi -meillä on jo kaksi lasta. Tai jos tulee ero niin johan on teillä kaksi aikuista, minä hoidan kaiken IHAN YKSIN.. ;)
Tämä kuulostaa juurikin niin naisten väliseltä väärinymmärrykseltä kuin vaan voi tulla semmonen!!!
Odottava äiti kehuu miten päästään ens kesänä/talvena vauvan kanssa Laosiin ja toinen kauhistelee sairaaloita ja ties mitä vaikeutta -ja tämä odottava ottaa sen sitten korvanmerkkaamisena "huonosta äitiydestä"?!? MITÄ?
Missä vaiheessa se serkku sanoi: huono äiti lähtee matkalle?
Itsehän ap sen sanoi!
Serkkuhan vaan voivotteli matkakohteen sairaalahoitoja ja muuta -jos se itselle ei ole raskas ajatus niin miksi jättää keskustelu siihen?
Kyllä minä pidän raskaana lähteä reissuun vauvan kanssa ja mielestäni saan niin ajatella. Ei se tee minun ajatuksestani kaikkivoipaa ja tuomitsevaa: helvetin hienoa jos joku lähtee matkalle ja nauttii ajastaan.
Itse jättäisin pennut viikoksi mummolle ja menisin ihan omaan tahtiin miehen kanssa.
Onko se "huonoa vanhemmuutta"?
Kasvattakaa vähän munaa.
IHMEELLISTÄ PORUKKAA!
27
Kuule; ihan sillä että noi kaksi nyt keskusteli asiasta! Miksi mennä puhumaan asiasta, jos ei kestä kuulla toisten mielipidettä?
Ei sillä että toinen olisi joku totuudentorvi että PITÄÄ olla kotona vauvan kanssa, pitää käyttää kestovaippoja, luomuvillaa ja laulaa lapselle iltasatuja ja kylvettää kookospähkinä kylvyssä.Ja mistä muusta ei saa puhua?
Vai tarkoitatko, että saa puhua jos on samaa mieltä?Minä ainakin tykkään kuulla jos joku menee reissuun johonkin jos sillä jollain on lapsi (minkä ikänen nyt lapsi onkaan) niin mitä sitten?
Sehän on sen oma asia matkustaako!Vaikka MINÄ en lähde matkalle etelään vauvaikäsen kanssa tai taaperon, niin kyllä joku voi mennä jos tahtoo.
Haluan nyt tietääkin että lähtikö toi ap.n serkku nyt ARVOSTELEMAAN matkustelevia perheitä vai ottiko ap vaan herkkään nahkaansa ja piti serkun sanoja piikkinä? (eihän ap tosin ole vielä edes matkustanutkaan lapsen kanssa kun ei ole vielä lasta).
Koska on mammojakin jotka pääsee vaan brassaamaan: Minulla on jo lapsi, joten lapsettomat hiljaa. Ja kun toinen saa lapsen niin ei se mistään voi tietää, kun on vaan yksi -meillä on jo kaksi lasta. Tai jos tulee ero niin johan on teillä kaksi aikuista, minä hoidan kaiken IHAN YKSIN.. ;)
Tämä kuulostaa juurikin niin naisten väliseltä väärinymmärrykseltä kuin vaan voi tulla semmonen!!!
Odottava äiti kehuu miten päästään ens kesänä/talvena vauvan kanssa Laosiin ja toinen kauhistelee sairaaloita ja ties mitä vaikeutta -ja tämä odottava ottaa sen sitten korvanmerkkaamisena "huonosta äitiydestä"?!? MITÄ?Missä vaiheessa se serkku sanoi: huono äiti lähtee matkalle?
Itsehän ap sen sanoi!
Serkkuhan vaan voivotteli matkakohteen sairaalahoitoja ja muuta -jos se itselle ei ole raskas ajatus niin miksi jättää keskustelu siihen?Kyllä minä pidän raskaana lähteä reissuun vauvan kanssa ja mielestäni saan niin ajatella. Ei se tee minun ajatuksestani kaikkivoipaa ja tuomitsevaa: helvetin hienoa jos joku lähtee matkalle ja nauttii ajastaan.
Itse jättäisin pennut viikoksi mummolle ja menisin ihan omaan tahtiin miehen kanssa.
Kasvattakaa vähän munaa.IHMEELLISTÄ PORUKKAA!
27
pieni lapsi viikoksi-pariksi ja lähteä itse reissuun.
Ei sillä että toinen olisi joku totuudentorvi että PITÄÄ olla kotona vauvan kanssa, pitää käyttää kestovaippoja, luomuvillaa ja laulaa lapselle iltasatuja ja kylvettää kookospähkinä kylvyssä.Ja mistä muusta ei saa puhua?
Vai tarkoitatko, että saa puhua jos on samaa mieltä?Minä ainakin tykkään kuulla jos joku menee reissuun johonkin jos sillä jollain on lapsi (minkä ikänen nyt lapsi onkaan) niin mitä sitten?
Sehän on sen oma asia matkustaako!Vaikka MINÄ en lähde matkalle etelään vauvaikäsen kanssa tai taaperon, niin kyllä joku voi mennä jos tahtoo.
Odottava äiti kehuu miten päästään ens kesänä/talvena vauvan kanssa Laosiin ja toinen kauhistelee sairaaloita ja ties mitä vaikeutta -ja tämä odottava ottaa sen sitten korvanmerkkaamisena "huonosta äitiydestä"?!? MITÄ?Missä vaiheessa se serkku sanoi: huono äiti lähtee matkalle?
Itsehän ap sen sanoi!
Serkkuhan vaan voivotteli matkakohteen sairaalahoitoja ja muuta -jos se itselle ei ole raskas ajatus niin miksi jättää keskustelu siihen?Kyllä minä pidän raskaana lähteä reissuun vauvan kanssa ja mielestäni saan niin ajatella. Ei se tee minun ajatuksestani kaikkivoipaa ja tuomitsevaa: helvetin hienoa jos joku lähtee matkalle ja nauttii ajastaan.
Kasvattakaa vähän munaa.IHMEELLISTÄ PORUKKAA!
27
samaa mieltä olisikaan. Onko kaikkeen pakko tunkea se oma, eriävä mielipide? Oletko koskaan kokeillut?
jotka kantaa sitten kotoa mummolaan ja mökillekin oman potan ja tyynyn mukaan kun meidän Janina-Jennica ei suostu muuten kakalle eikä nukkumaan, huoh!
Meillä lapset on reissanneet maailmalla 3kk ikäisestä eikä nuo näytä mitenkään kärsineiltä, 3/4 jo aikuisia. Päinvastoin, kaikki ovat avoimia, ennakkoluulottomia, lomailevat ja työskentelevät sujuvasti ulkomailla. Nuorimmainen 8v odottaa jo 15:ttä matkaansa innolla ja haaveilee omasta "kesämökistä" Italiassa:D Koskaan ei ole vauvallekaan otettu muuta kuin matkapäivän ruokapurkki ja 2-3 varavaippaa mukaan lähtiessä, periltä on aina saatu kaikkea tarvittavaa ja lapset on selvinneet oikein hyvin paikallisella ravinnolla. Jostain syystä rytmikään ei ole häiriintynyt vaikka reissussa iltaruoka syödään usein klo 20 jälkeen, kotona palataan sitten normaaliin aikatauluun ilman vaikeuksia.
Sanoisin että ne on vanhemmat joilla on ongelmia, ei lapset