Kiitos kaveri, kun annoit lahjaksi tämän ihanan paskataudin! Ov
Esikoisen kaveri oli meillä tiistaina leikkimässä. Muuten ihan kiva, mutta lapsi oli oksentanut koulussa ja ei uskaltanut kertoa siitä. Oksensi sitten meilläkin ja kun soitin lapsen äidille, että voisko hän tulla hakemaan lapsen kotiin, niin vastaus oli: En mä nyt ehdi, kun mies on vielä töissä ja X:n pikkusisaruksilla on mahatauti. No nyt se sama tauti on meillä. Ja veetuttaa ihan saamaristi!
Eskari-ikäinen yrjösi sänkynsä "täyteen" pe-la yönä, just kun sain vaihdettua lakanat ja peitot ja antanut lapselle pesuvadin, mihin oksentaa, niin eikös lapsi ottanut ja yrjönnyt uudestaan.
Ja tätä jatkui koko yön, vaikka osa menikin vatiin. Ja aamuyöstä alkoi sitten ripaska lentää.
8v esikoinen heräsi sitten aamulla ja lähti kiireellä vessaan ja yrjösi vessan oven eteen. Ja eikun taas pesulle. Ja eskari ravasi (tai yritti ehtiä) vessaan ties kuinka monta kertaa ja aina ei ehtinyt, esikoinen sentään ehti melkein aina. Eli olen sitten luutunnut myös ripaskaa lattialta, oksujen lisäksi. Matot on pesussa, peitot, täkit ja pyyhkeet alkaa kohta loppumaan kesken, vaikka pyykkikone laulaa koko ajan ja lakanoita on pesty ainakin kahden vuoden eestä.
4v kömpi viime yönä alkuyöstä viereen ja valitti, että isi masu on pipi ja oksensi heti perään miehen päälle. Ja viime yön hän sitten oksensi, kun isommat vaan "tyytyivät" ravaamaan kakalla. Ja nyt hänellä sitten pyllykin laulaa.
Ja 2v kuopus oksensi äsken välipalansa keittiön lattialle ja koiran päälle. Ja itse olen ravannut koko viime yön vessassa ja vieläkin on vatsa kipeä. Sanonpa vaan, että ison vatsan kanssa (olen viimeisilläni) on eri kiva pidellä vatia ja yrittää oksentaa siihen, samaan aikaan, kun istuu pöntöllä. Ja mies valittaa huonoa oloa.
Itse röhnötän sohvalla ja mukelot makaa isolla patjalla tossa olkkarin lattialla vadit vieressä ja katsovat Disney leffaa. Onneksi nestettä ollaan saatu menemään, se nyt vielä puuttuisi, että joudutaan lähtemään päivystykseen.
Kommentit (62)
Onneksi me van hemmat säästyimme.
Ja voin kertoa, että mua suoraan sanoen vitutti taas tuo joka keväinen oksotauti. Yäk. 5v aloitti oksetamalla meidän sänkyyn. Petari meni seuraavana päivänä pesulaan. Tuplaleveää paksua petaria ei voi muuten pestä. Peti olkkarin lattialle ja niitä lakanoita ja pyyhkeitä ja vilttejä sitten pestiin tauotta. 3v ei oikein jok akerta osunut ämpäriin tai vatiin. Yhtä vatia kun pesi iin toiseen jo oksennettiin.
Juu, ei naurata. Itse "nukuin" olkkarin sohvalla 4 yötä ja pyykkäsin ja hoivasin. Onneksi siis itse pysyin terveenä.
Ei kaatunut maailma, mutta mun mielestä maailmaa kaatamattomatkin asiat saa vituttaa!
näin amerikkalaista sananlaskua mukaillen...:-)
että miten ihmeessä joku voi kuvitella, että muutkin ihmiset haluavat heillä olleen oksennustaudin. Onko se tosiaan niin vaikeaa olla lähettämättä lapsia sairaina kavereille tai olla kutsumatta vieraita taloon missä oksennetaan. Ei voi olla.
pitkäaikaissairauksia, allergioita vain:-) ajattelepas jos olisi yksi lapsista kehitysvammainen, toiselle tulisi syöpä ja kolmas olisi sokea...
pitkäaikaissairauksia, allergioita vain:-) ajattelepas jos olisi yksi lapsista kehitysvammainen, toiselle tulisi syöpä ja kolmas olisi sokea...
mutta nyt sä kyllä ärsytät ap:tä ihan työksesi. Menes nyt vaikka lakaisemaan se muovimattosi keittiöstä. Hopi-hopi.
Sympatiat kaikille noronkourimille.
kannattaisi olla ihan hiljaa.
-ei ap-
paskaa. Minulla on 2- ja 5-vuotiaat lapset ja lasten olemassaolon aikana 5-vuotiaalla on ollut tasan yksi kaksi oksennuskertaa käsittävä vatsatauti. Kenelläkään muulla ei viimeiseen viiteen vuoteen mitään. Ja isompi on ollut kolme vuotta päiväkodissa, käydään kerhoissa, synttäreillä, kylässä harvasen päivä sekä kaupoissa yms. ihan normaalisti. Joten ei nyt todellakaan tule mitenkään itsestään selvästi vatsatauti, jos ei tosiaan joku ihan vittumaisuuttaan tule kylään sitä tartuttamaan. Onneksi sellaisia imbesillejä ei tuttavapiiriimme kuulu.
Onkohan heillä koskaan kunnon vatsatautia ollutkaan. Meillä ei ole, mutta sivusta seuranneena en voi ymmärtää, miten joku voi vähätellä sitä, että esim. taaperoikäinen oksentaa ja ripuloi päiväkaupalla, kuivuu ja laihtuu ja voi huonosti. Aivan uskomatonta! Vatsatauti on aikuisellekin äärimmäisen epämiellyttävä ja mitä pienempi lapsi, sen kamalampaa se on.
Oikeastiko olette sitä mieltä, että ei saisi valittaa siitä, jos joku piittamattomuuttaan sairastuttaa perheen, koska lapsillahan voisi olla vaikka syöpä. Uskomatonta!
paskaa. Minulla on 2- ja 5-vuotiaat lapset ja lasten olemassaolon aikana 5-vuotiaalla on ollut tasan yksi kaksi oksennuskertaa käsittävä vatsatauti. Kenelläkään muulla ei viimeiseen viiteen vuoteen mitään. Ja isompi on ollut kolme vuotta päiväkodissa, käydään kerhoissa, synttäreillä, kylässä harvasen päivä sekä kaupoissa yms. ihan normaalisti. Joten ei nyt todellakaan tule mitenkään itsestään selvästi vatsatauti, jos ei tosiaan joku ihan vittumaisuuttaan tule kylään sitä tartuttamaan. Onneksi sellaisia imbesillejä ei tuttavapiiriimme kuulu.
Minäkin saan kuulla koko ajan kommentteja "sen nyt voi saada mistä vaan", kun yritän suojella lapsiani turhilta tartunnoilta, siis tyyliin ei mennä kylään jossa on juuri samalla viikola oksenneltu jne. Ja meillä kun toisella lapsella on infektioastma ja toisella diabetes, niin asioista jotakin tietävät ymmärtävät että sekä flunssat että vatsataudit vievät helposti sairaalaan...
Saa tulla meille hoitamaan sairaita lapsia niin tietää mitä se sitten on...
on todellakin 12-24h. Leviää myös itämisaikana, mutta satamiljoonaa kertaa todennäköisemmin juuri tuosta yrjöstä. Ap, tee nyt palvelus ja todellakin anna kuulua lapsesi kaverin äidille siitä, että päästi kersansa tartuttamaan teidät, josko hänkin oppisi ja tältä vältyttäisiin jatkossa. Itse olisin todella tuohtunut, en voisi olla sanomatta sille kusipäälle.
kaverille leikkimään ja tautia viemään.
Mulle muuten kävi niin että mahatauti laukaisi synnytyksen. Ei muuten ollut kivaa synnyttää siinä oksutaudissa, kun kaikenlisäksi mieskin sai taudin siinä just kun lähdettiin sairaalaan...
näitä vanhempia jotka päästää lapset kylään sairaina, tai vievät hoitoon. Tai pitää noita synttäreitä niin, että ei kerrota jonkun perheestä oksentavan viereisessä huoneessa.
Ihan uskomatonta välinpitämättömyyttä!!
Ja toisaalta, kuten joku jo aiemmin sanoi, ei ole yhtään typerää kammota, pelätä tai varsinkin karttaa oksennustautia! Se voi hyvin herkästi olla hyvinkin vaarallinen pienelle lapselle! Pieni lapsi kuivuu uskomattoman nopeasti jos oksentaa ja ripuloi rajusti!
Yleensä juuri nuo kommentoijat, jotka tuumivat, että se oksennustauti tulee joka vuosi kuitenkin on niitä, jotka eivät välitä toisista, vaan tahallaan tartuttavat muihinkin.
Meillä oli esimerkiksi ensimmäistä kertaa lapsilla oksennustauti kun esikoinen oli lähemmäs 6v!! Tietysti nuoremmat sitten sairastui eka kertaa paljon aiemmin. Ja juuri noroon. Kuopus, silloin juuri 1v täyttänyt oksensi ja ripuloi niin paljon, että joutui nesteytykseen, vaikka kuinka väkisin yritettiin juottaa, ei se noin pienellä onnistu jos tauti on voimakas.
Ja on se kyllä muutenkin niin vittumaista pestä ja puunata paikkoja, petivaatteita jne, päiväkausia, ei sellaista tautia varmasti kukaan ihan huvikseen ota. Kyllähän aikuinen yleensä ehtii oksentaa ja paskoa vessaan, mutta usean pienen lapsen kanssa voi välillä tosiaan tuntua jo epätoivoiselle noron keskellä.
Hyeenat taas kömpi koloistaan ja hyökkäs huutaen provoa! Omituisia lehmiä...
Ap:lle paljon voimia! Tiedän miltä tuntuu kun on koko porukka kipeä ja yleensä itse sairastuu viimeisenä :(
Kaikki neljä, vanhemmat ja lapset. Ei tullut mieleenkään ruveta syyttämään siitä ketään, tosin ei meillä ketään kyllä käynyt oksentamassakaan. Hirveetä oli, mutta päästiin yli. Kertaakaan en ajatellut että tää on maailman loppu vaikka vitutti, paitsi silloin ei vituttanut kun oli itse niin kipeä että en edes jaksanut olla vittuuntunut.
Niin ja hei, meidän toinen lapsi on myös astmaatikko, so? Parempi oksutauti kuin flunssa!
En mä ymmärrä miten yksi oksennus/ripuli-tauti saa jonkun noin sekaisin kuin ap. Mua rupes jo naurattamaa noi purkaukset, todella koomista. No, ap kasvaa ehkä lapsien myötä ja oppii vielä vaikka mitä.
Tottakai harmittaa olla kipeänä, mutta aika lapsellista aikuiselta ruveta syyttelemään kaveria! Ihme pillipiipareita nykyajan vanhemmat!
jos joku naapurin pentu tulee meille, jos on oksentanut niin saa kyllä kuulla kunniansa. Ja lapsen ääliö äiti myös.
mutta mä vaan hämmästelen, että etkö sinä ole oppinut kuinka mahatautia hoidetaan? Että kun 4v yöllä kiipeää sänkyyn se otetaan tuosta vaan kainaloon kujertamaan? Eikö ehkä kannattaisi ennakoida? Kun eka potilas ilmestyy on kuka tahansa seuraava uhri. Matot ylös, vadit lähelle, patjansuojia, pyyhkeitä, mitä tahansa miljoonittain sänkyyn jo ennenkuin tauti alkaa! Sitten yöllä kuoritaan vaan tarvittaessa päällimmäisin kerros pois ja jatketaan.
Luulisi nyt kolmen äidin hoksaavan, tai sä vaan rovoilet täällä!
Tottakai harmittaa olla kipeänä, mutta aika lapsellista aikuiselta ruveta syyttelemään kaveria! Ihme pillipiipareita nykyajan vanhemmat!
jos joku naapurin pentu tulee meille, jos on oksentanut niin saa kyllä kuulla kunniansa. Ja lapsen ääliö äiti myös.
Vai etkä vain sisäistä lukemaasi? mÄ jo kerran kerroin että en toimi noin!
Voi jestas teidän kansanne, mä en kestä.
Vai keliako muka allergia? Just, just. Ja astma? Haist sinä huilu ja torvisoittokunta! Sitten kun sulla on ihan asiaakin, niin.. Mikäköhän pitäaikaissairaus kehitysvammaisuus tai sokeus on? Syöpä on kyllä pitkäaikaissairaus.
Ja sulle, 50? No, sinä toinen provoksi haukkuja. Suksi sinäkin suolle. Et sitten yhtään lukenut koko ketjua läpi??? Sieltä olis kuule löytynyt sulle vastaus, mutta eiiiiiii, sunki piti sitten aukoa sitä isoa päätäsi :D
Ja pst, niitä lapsia on NELJÄ, EI kolme. Ja viides syntyy pian.
Ja meillä ei ole tota mahatautia kuules ollut kovinkaan usein, joten.. Ja tuo ipana nyt vaan sattui kömpimään sänkyyn, mitenkäs estät? Laitat oven lukkoon niinkö?
Mutta mä en jaksa provosoitua tollasten idarien takia, joiden lapset näköjään on kunnon tauti-imureita.
Ap lähtee nyt taas latamaan pyykkikoneen ja laittamaan edellisen koneellisen pyykit narulle ja yrittää nukkua. Onneksi muksut eivät ole oksentaneet kuin pari kertaa nyt yöllä.
Meeppä pesemään sitä pyykkiä oot jo kerennyt aika hyvin täällä roikkua. Meillä ei ollut niin kun sairastettin noroa, ei todellakaan!
Ja turhaan auot päätäsi, kiitos. Meillä kahdella lapsella on astma ja kahdella keliakia. Eli se siitä.
Mua vaan ärsyttää eräät kirjoittajat, jotka aukovat turhaan päätään!
ap