Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi perhetyöntekijä vaan juttelee, vaikka pyysimme apua lasten hoitoon?

Vierailija
14.03.2010 |

Nuorin vauvamme on itkenyt ensimmäiset kuukaudet ja tämän takia pyysimme neuvolasta apua, koska oma jaksaminen isompien kanssa on alkanut olla kortilla väsymyksen takia. Saimme perhetyöntekijän, mutta eipä hänestä juuri apua ole ollut, keskustelee vaan millon mistäkin ja itse saan yhä hoitaa kaikki lapset. Tämä on niin yhtä tyhjän kanssa tällainen apu. Ihan sama, vaikkei perhetyöntekijä käviskään, ei tässä pahemmin jaksa mitään keskustella.

Kommentit (73)

Vierailija
1/73 |
18.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorin vauvamme on itkenyt ensimmäiset kuukaudet ja tämän takia pyysimme neuvolasta apua, koska oma jaksaminen isompien kanssa on alkanut olla kortilla väsymyksen takia. Saimme perhetyöntekijän, mutta eipä hänestä juuri apua ole ollut, keskustelee vaan millon mistäkin ja itse saan yhä hoitaa kaikki lapset. Tämä on niin yhtä tyhjän kanssa tällainen apu. Ihan sama, vaikkei perhetyöntekijä käviskään, ei tässä pahemmin jaksa mitään keskustella.

Sen takia, että perhetyöntekijä ei ole lastenhoitaja eikä kodinhoitaja.

Vierailija
2/73 |
18.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kukaan ei ole kertaakaan maininnut tässä ketjussa että mikä perhetyöntekijän oikea työnkuva on? Eikö ihmisillä oikeasti ole tästä tietoa, vai vaihteleeko se niin paljon kunnittain? Voi olla että jossakin kunnassa perhetyöntekijä pyykkää ja siivoaa ja leikittää lapsia, mutta jos ptt ilmoittaa että nämä eivät kuulu hänen toimenkuvaansa, niin silloin kyseessä on tukimuoto, minkä tarkoitus on opettaa vanhempia pärjäämään itse arjessaan. Ptt tulee opettamaan vanhemmille, miten saada arki rullaamaan omin avuin, ilman kunnan työntekijöitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/73 |
18.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen takia, että perhetyöntekijä ei ole lastenhoitaja eikä kodinhoitaja.

Vierailija
4/73 |
18.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarvitsemme nimenomaan lasten- ja kodinhoitoapua, emme mitään keskusteluapua, siihen EI ole tarvetta. Silloin kunnan on vastattava että sori, ei ole tarjolla kodinhoito- tai lastenhoitoapua, vaan perhetyöntekijä, joka voisi tulla juttelemaan. Sitten voi siihen vastata, että kiitos, emme tarvitse... Näin se vaan on nykyään.

Kodinhoito- ja lastenhoitoapua saa kyllä yksityisiltä maksua vastaan ja se on kotitalousvähennyksen parissa oleva palvelu.

Vierailija
5/73 |
18.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

esikoinen kävi koulua ja vauvalla oli koliikki. Perhetyöntekijä tokaisi vain että hän ei sitten ole lasten- eikä kodinhoitaja! No siihen juuri häntä olisin kaivannut joten jätettiin väliin koko ptt. Jutella voin miehenikin kanssa.

Meillä todettiin myös avuntarve. Keskustelimme puhelimitse kodinhoitajan kanssa. Hyvin samantyiilinen vastaus tuli myös sieltä. Itse oli pakko jaksaa. Tuollaista ei meillekään päästetty...

Vierailija
6/73 |
18.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kukaan ei ole kertaakaan maininnut tässä ketjussa että mikä perhetyöntekijän oikea työnkuva on? Eikö ihmisillä oikeasti ole tästä tietoa, vai vaihteleeko se niin paljon kunnittain? Voi olla että jossakin kunnassa perhetyöntekijä pyykkää ja siivoaa ja leikittää lapsia, mutta jos ptt ilmoittaa että nämä eivät kuulu hänen toimenkuvaansa, niin silloin kyseessä on tukimuoto, minkä tarkoitus on opettaa vanhempia pärjäämään itse arjessaan. Ptt tulee opettamaan vanhemmille, miten saada arki rullaamaan omin avuin, ilman kunnan työntekijöitä.

rullaa ihan ilman kunnan työntekijöitä, mutta joskus voi tulla sellainenkin tilanne eteen, että sitä apua tarvittaisiin vaikka sairauden tai synnytyksestä toipumisen vuoksi. Kun itse synnytin kaksoset, olisimme saaneet kaupungilta (silloin tosiaan vielä olisi) kodinhoitajan hoitamaan vauvoja ja esikoista, kun itse olin totaalisessa vuodelevossa pari viikkoa synnytyksestä ja mies oli työmatkalla. En kuitenkaan ottanut sitä vastaan, kun sekä oma äiti että anoppi tarjoutuivat kilvan meille avuksi.

Vierailija
7/73 |
18.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun vauva valvotti niin pahasti, etten saanut pariin kuukauteen kuin puolen tunnin tai parhaimmillaan kahden tunnin yöunia. Päivällä ei ollut mahdollista levätä, koska vauva huusi vatsaansa koko ajan ja sukulaisia tai ystäviä ei avuksi ollut. Itkeskelin asiasta neuvolassa ja meille lähetettiin perhetyöntekijä. Hän istui sohvalla kaksi kertaa viikossa kahden viikon ajan ja minun piti hoitaa vauvaa ja keskustella hänen kanssaan siitä, miten hoidan vauvaa. Kaikenlaisiin outoihin kysymyksiin olisi pitänyt keksiä vastauksia, mm. millaisia luonteenpiirteitä olen vauvalla huomannut, jne. Ei olisi voinut vähempää kiinnostaa kahvittelukeskustelut siinä vaiheessa, olisin vain halunnut nukkua. Kahden viikon päästä ilmoitettiin, että mulla näyttää sujuvan niin hyvin, etten tarvitse enempää "apua".

Vierailija
8/73 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin tietää, mikä olet koulutukseltasi pehetyöntekijä ?

Mielestäni kotipalvelu ja kodinhoitajat ovat erikseen, olisi aika hullua, että Sosionomi palkattaisiin tekemään työt, joista kodinhoitaja, joka aika useasti on lähihoitaja, kieltäytyy. On aika surullista, jos kunta yrittää säästää siinä, että saisi -muutenkin todella pienellä palkalla- työskentelevän perhetyöntekijän tekemään kahden eri virkanimikkeen työt. Yhden ihmisen palkalla. Ymmärrän, että perhetyöntekijä auttaa ja tukee perhettä joissain käytännön asioissa, mutta kyllä kodinhoitaja yleensä tilataan kotipalvelun kautta tekemään varsinaisia kodin töitä...kuten ruuan laittoa, siivousta jne...

Vierailija
9/73 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotihoitajaa...pieni raha loppupelissä jos tosiaan tarvii apua...

saat verovähennyksen ja nyt todella tarvitset apua. Jos kunnalliset palvelut on todella ajettu näin surkeiksi niin sitten vaan pitää kieltäytyä "avusta" mutta varmista nyt ensi neuvolasta että ovatko ymmärtäneet avuntarpeesi oikein. Mitä järkeä on aikuisen ihmisen istua perä leviten teillä kotona ja todeta että teidän pitää ulkoilla?

Vierailija
10/73 |
14.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siellä pidä selvästi sanoa ja kirjata ylös, mitä apua tarvitsee?

Vierailija
11/73 |
14.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kodinhoitajaa te tarvitsette ettekä perhetyöntekijää

Samaa työtä kuitenkin tekee. Siivoojat on sitten erikseen.

kodinhoitajat on sitten niitä, jotka hoitaa lapsia, jotta äiti/vanhemmat saa levätä/nukkua ym.

Vierailija
12/73 |
14.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin Tampereella perhetyöntekijät ovat entisiä kodinhoitajia. Eli nimike vaihtunut. Perhetyötekijät arvioivat perheen tilanteen ja tekevät sitä mikä on siinä hetkessä tarpeellisinta. Ensisijalla lasten kanssa touhuaminen. Perhetyöntekijät eivät raportoi yhtään mitään, ei sossuun eikä mihinkään muuallekaan-ainakaan Tampereella. Meillä kävi perhetyöntekijä ja olin todella tyytyväinen! Sain levätä, hoitaa omia asioita ja jutella. Lapset tykkäsivät myös tosi paljon!

Missä kaupungissa ap asut?

Vierailija
13/73 |
14.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä on käyttänyt lasta ulkoilemassa ja itse olen sillä välin saannut siivoilla ja olla vaan. Lisäksi saatiin aivan mahtava apu ja tuki lapsen päiväuniongelmien kanssa perhetyöntekijältä. Soitti joka päivä, kun ongelmaa ratkaistiin ja neuvoi ja tsemppasi.

Vierailija
14/73 |
14.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kodinhoitajaa te tarvitsette ettekä perhetyöntekijää

Samaa työtä kuitenkin tekee. Siivoojat on sitten erikseen.

kodinhoitajat on sitten niitä, jotka hoitaa lapsia, jotta äiti/vanhemmat saa levätä/nukkua ym.

Vierailija
15/73 |
14.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin hakekaa lapsille pk paikkaa!

On aika hemmetin kallis ajatus, että jokainen joka tarvitsee lasten hoitoon apua tilaa kunnalta yhden ihmisen kotiin hoitamaan lapsiaan.

Lähtökohtana on, että jokainen hoitaa oman arkensa itse. Jos siihen ei kykene pitää etsiä syitä miksi näin on ja keinoja siihen miten se onnistuisi. Lasten hoitoon on olemassa hoitopaikkoja, siivoukseen on olemassa siivoojia jne. Perhetyöntekijää tarvitset juurikin tämän asian ymmärtämiseen.

Vierailija
16/73 |
14.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä palaveria ja kysy, että mitä tässä nyt tapahtuu. Kuulostaa siltä, että tarvitsisitte ns. kotipalvelun työntekijän, jotka hoitavat lapsia ja auttavat kotihommissa. Perhetyöntekijä on muulla tavalla mukana perheen arjessa, juttelee voinnista, on tiedon välittäjänä (kumpaankin suuntaan) ja miettii, tarvitsisiko perhe muutakin tukea.

Joillain alueilla kotipalvelu=perhetyöntekijä, mutta nimikkeet vaihtelevat. Ota ihmeessä yhteyttä sosiaalityöntekijään tai kuka nyt vastaakaan perhetyöntekijän nimeämisestä perheeseen. Eihän tuossa ole mitään järkeä, jos pt:n työpanos menee ihan hukkaan.

Vierailija
17/73 |
14.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinänsä huvittavaa, ettei hän itse ole sitä tajunnut, koska hän käy meillä kolmesti viikossa ja on kerralla 4tuntia. Aina hänen ollessaan vauva on itkenyt siitä huolimatta olenko kantanut häntä sylissä vaiko en. Välillä hetkeks rauhottunut, mutta harvemmin. Tämä perhetyöntekijä on vaan keskustellut millon mistäkin ja mm. arvostellut meidän tämänhetkistä arkeamme. Siis kun en joka päivä vie lapsia ulos (normaalisti veisin, mutta nyt ei jaksa), lapset saavat katsoa hänestä liikaa videoita/dvd:tä (tämäkin vauvan takia kun en itse pysty isompien kanssa juuri touhuamaan mitään. On myös sanonut, että isommat kannattais laittaa hoitoon kun en tämän paremmin kykene heistä huolehtimaan. Näihin olen sitten vaan todennut, että vauvan itkuisuuden takia tarvitsisimme apua arkeen, mutta tuohon ei tämä perhetyöntekijä ole mitään kommentoinut. Nyt pari viikkoa hän on meillä käynyt ja suoraan sanottuna ärsyttää jo valmiiks aina kun tiedän hänen olevan tulossa. Viimeisenä kaipaan enää arvostelua kun itsekin tiedän, että lapset pitäis viedä ulos joka päivä ym. ap

Kun perhetyöntekijä tulee ensi kerralla kysyt häneltä, että voisiko hän hoitaa lapsianne. Katsoa hetken heidän peräänsä tai mitä haluatkaan hänen tekevän? Hänelle ei ehkä ole kerrottu millaista apua tarvitsette ja alkuun täytyy kartoittaa avun tarve ja sehän onnistuu vain puhumalla. Jos kieltäytyy hoitamasta lapsia, niin sanot ettei sitten tarvita perhetyöntekijää. Koska perhetyöntekijä on neuvolan kautta, eikä lastensuojelun kautta, niin voit sanoa, että häntä ei tarvita. Luulit, että saatte lastenhoito apua. Meillä perhetyöntekijä vei lapsia ulos leikkipuistoon tai jonnekin ja sain sillä aikaa rauhassa, vaikka nukkua tai siivota. Muistaakseni 2kk kävi kerran viikossa ja ilmoitti sitten ettei hänen mielestään ole enää tarvetta jatkaa.

ettet ole itse saanut sanottua mitä tarvitset ihmiselle joka käy teillä 3 krt viikossa ja juttelee kanssasi 4 tuntia!!! Voi tsiisus! Ja tää kyylä maanvaiva vaan lisää sun hommia kun pitää kahvittaa ja viihdyttää vierasta vaikka pitäisi hoitaa lapsia! Ja sitten se vielä valittaa kun katsotaan liikaa tv.tä eikä käydä ulkona... Kuinka kauan ajattelit antaa hänen jatkaa?

Vierailija
18/73 |
14.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aika hemmetin kallis ajatus, että jokainen joka tarvitsee lasten hoitoon apua tilaa kunnalta yhden ihmisen kotiin hoitamaan lapsiaan.

Lähtökohtana on, että jokainen hoitaa oman arkensa itse. Jos siihen ei kykene pitää etsiä syitä miksi näin on ja keinoja siihen miten se onnistuisi. Lasten hoitoon on olemassa hoitopaikkoja, siivoukseen on olemassa siivoojia jne. Perhetyöntekijää tarvitset juurikin tämän asian ymmärtämiseen.

Aika hemmetin kalliiksi tulee, jos lapset pitää laittaa hoitoon, kun esim. väliaikainen väsymys koliikkivauvan kanssa voisi hoitua sillä, että perhetyöntekijä päästää äidin nukkumaan muutaman kerran päiväunet. Tai juuri edellämainituissa tilanteissa äidin sairasloman aikana saattaa riittää hyvin, että apuna käy muutaman viikon ajan jokusen tunnin päivässä perhetyöntekijä. En usko, että tulee yhtään halvemmaksi laittaa lapset kokopäiväisesti hoitoon, kun pienemmällä väliaikaisella avullakin selvittäisiin.

Vierailija
19/73 |
14.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

päiväkotiin tai pph:lle!

Vierailija
20/73 |
14.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meilläpäin ainakin on perhetyöntekijä se, joka auttaa lasten hoidossa ja tekee ruokaa ym. Me saimme sellaisen ja olen oikein tyytyväinen!! Enään ei ole tarvetta, mutta meillä kävi säännöllisesti useamman kuukauden ajan. Sen takiahan kunnissa on perhetyöntekijöitä, että lapsia ei tarvitse laittaa muutamaksi kuukaudeksi päiväkotiin. Helpotetaan arkea ja äidin jaksamista. Koskaan ei voi tietää kuinka arki lähtee sujumaan pienen vauvan kanssa. Meillä alkoi yövalvomiset nuorimman ollessa 4 kk, koska hänellä oli paljon allergioita ja reagoi mun maidon kautta. Iho oli ihan vereslihalla ja kutisi ja hengitystiet menivät tukkoon. Siihen kohtaan oli ihanaa, että saimme apua, koska eihän ystävät ole päivisin kotona ja jokaisella on ihan riittävästi omienkin lasten hoidossa ja arjen pyörityksessä. Toki meillä kävi yksi ihana ystäväni muutaman kerran siivoamassa!! Mutta kyllä heidän tehtävä on oikeesti auttaa, eikä vaan notkua ja aiheuttaa lisästressiä. Kannattaa tosiaan jutella hänen kanssaan asiasta ja jos hänen toimenkuvansa tuo, niin sitten joku muu tilalle!! Kovasti jaksamista!!!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi viisi