Miksi perhetyöntekijä vaan juttelee, vaikka pyysimme apua lasten hoitoon?
Nuorin vauvamme on itkenyt ensimmäiset kuukaudet ja tämän takia pyysimme neuvolasta apua, koska oma jaksaminen isompien kanssa on alkanut olla kortilla väsymyksen takia. Saimme perhetyöntekijän, mutta eipä hänestä juuri apua ole ollut, keskustelee vaan millon mistäkin ja itse saan yhä hoitaa kaikki lapset. Tämä on niin yhtä tyhjän kanssa tällainen apu. Ihan sama, vaikkei perhetyöntekijä käviskään, ei tässä pahemmin jaksa mitään keskustella.
Kommentit (73)
jos vauva kovasti valvottaa ja väsyttää,niin voi hieman yrittää levätä..jos vauva on helppo tms.niin toki isommat saavat enemmän vapaapäiviä.isompi menee eskariin ensi syksynä
Sinänsä huvittavaa, ettei hän itse ole sitä tajunnut, koska hän käy meillä kolmesti viikossa ja on kerralla 4tuntia. Aina hänen ollessaan vauva on itkenyt siitä huolimatta olenko kantanut häntä sylissä vaiko en. Välillä hetkeks rauhottunut, mutta harvemmin. Tämä perhetyöntekijä on vaan keskustellut millon mistäkin ja mm. arvostellut meidän tämänhetkistä arkeamme. Siis kun en joka päivä vie lapsia ulos (normaalisti veisin, mutta nyt ei jaksa), lapset saavat katsoa hänestä liikaa videoita/dvd:tä (tämäkin vauvan takia kun en itse pysty isompien kanssa juuri touhuamaan mitään. On myös sanonut, että isommat kannattais laittaa hoitoon kun en tämän paremmin kykene heistä huolehtimaan. Näihin olen sitten vaan todennut, että vauvan itkuisuuden takia tarvitsisimme apua arkeen, mutta tuohon ei tämä perhetyöntekijä ole mitään kommentoinut. Nyt pari viikkoa hän on meillä käynyt ja suoraan sanottuna ärsyttää jo valmiiks aina kun tiedän hänen olevan tulossa. Viimeisenä kaipaan enää arvostelua kun itsekin tiedän, että lapset pitäis viedä ulos joka päivä ym.
ap
Luuleeko se ihminen että väsynyt äiti kaipaa syyllistämistä >:(
Itse muistan nuorimmaiseni vauva-ajasta sen kuinka usein ulos lähtiessä pysyin pystyssä vain vaunujen ansiosta. Mone kerrat olisin kaatunut (silmissä musteni väsymyksen takia) jos en olisi pitänyt vaunuista tukevasti kiinni. Onneksi oli tukevat vaunut =o
Perhetyöntekijän sain hoitamaan lapsia ja auttamaan kotitöissä.
hain perhetyöntekijän paikkaa eräästä kunnasta, käsitykseni paikasta oli juuri sellainen että työ on keskusteluapua kriisitilanteissa ym. mun mielestä oikeaa perhetyöntekijän työtä. Yllätys oli, kun haastattelussa kertoivat että meillä tämä perhetyö on sitten siivoamista ja pyykkäämistä ym. kodinhoitoa. Tämä ei ollut ilmoituksessa käynyt ilmi, vaan juuri painotettiin tukemista kriisitilanteissa, siivouksesta ja muusta ei ollut mainintaa. Laitoin sen haastattelun sitten lekkeriksi etten varmasti saisi paikkaa. Mutta olin kyllä todella pettynyt, se paikka oli oikeasti kodinhoitajan, ei perhetyöntekijän paikka, eikä minulla ole koulutusta kodinhoitajaksi, vaan sosiaalipuolelle... Nyt on onneksi tällä alueella selkeytetty työnkuvia uusien kuntayhtymien myötä.
Perhetyöntekijä nimenomaa hoitaa lasta. Leikittää ja ulkoiluttaa.
Asiasta kannattaa valittaa.
Tiedän tämän koska meillä ollut perhetyöntekijä.
Heidän työhön ei kuulu kodinhoito. Ruokaa laittavat, jos perheessä on yksi lapsi.
Moni vaan on, niin laiska ja yrittävät laiskotella työstään.
Toimii parhaiten, kun ei ole itse kotona.
jollekin perheelle? Kuulostat ihmiseltä, jonka viimeksi haluaa kotiinsa hädän hetkellä.
Saavat yhä lisää ja lisää ja lisää virkoja tekemään tuota turhaa työtä.
Ja leppoisa duunihan tuo on. Juokset kahvilla perheissä ja kirjaat sitten raportteja.
Ennen juoruämmät teki tuota ihan ilmaiseksi - nyt siitä maksetaan palkkaa.
selkärankaan sellainen vanhempia halveksiva asenne ja se, että kaikki vaikeudet yms. johtuvat aina vanhemmista.
Eli vanhempia kasvattamalla ja muuttamalla ja pakottamalla lapsen ongelmat ratkeavat.
kun sitä tarjottiin. Meillä on yksi koululainen, 2v ja pienet kaksoset joista toinen on erityislapsi. Kyllä joskus on todella ollut jaksaminen kovilla, mutta en halunut siihen enää yhtä kahvitettavaa lisäksi vaivoikseni. Päädyttiin sitten palkkaamaan yhtä tuttua opiskelijatyttöä 2-3 kertaa viikossa muutamaksi tunniksi kerrallaan. Hän sitten leikkii 2v:n kanssa, auttaa kaksosten hoitamisessa ja vie kanssani lapsia ulos jne. Hänestä on oikeasti apua, saan keskityttyä kotitöihinkin välillä ja vauvojen nukkuessa voin jopa pitää oman lepotauon. Eikä meidän tarvi meittiä mitä hän raportoi perheestämme eteenpäin.
auttanut perheitä kaikessa mahdollisessa. Jos joku on halunnut jutella, ok, toisten kanssa olen siivonnut, järkännyt vaatekaappeja, hoitanut lapsia, laittanut ruokaa yms. Sosiaaliohjaajat on enemmän niitä, jotka tulevat ja juttelevat.
aivan kummalliseksi. Tämän viestiketjun voisi lähettää vaikka joka kunnan neuvoloihin ja kotipalveluohjaajille!! Ottaa niin päästä. Tavalliset perheet, jos apua edes uskaltavat pyytää, saavat "seuraneidin" eli perhetyöntekijän. (JOS siis edes saavat).Varmaan riippuu paikkakunnista ja henkilöistä. Vanhanajan kotiapu on näköjään alasajettu.
Vuonna 2003 Helsingissä sai vielä perhetyöntekijän/kodinhoitajan, joka hoiti lapsia, vei puistoon, Lämmitti ruuan. Ei siivonnut. Mutta meillä se olikin pääasiallinen avuntarve, että sain olla hetken yksin tai käydä lääkärissä/kaupassa/uimassa/nukkua, perheessä 4 alle kouluikäistä, ja elämäntilanteesta johtuen mies teki 7-21 töitä joka arkipäivä.
Nyt, kun paikkakunta on vaihtunut, ja joskus neuvolasta kerrottiin, että heillä on uusi työntekijä, perhetyöntekijä, kysyin, mitä hän pääasiassa tekee, vastaus on. tukee perhettä arjessa. Kysyin, hoitaako siis lapsia, jos menen jonnekkin vaikka pariksi tunniksi. No ei pääasiassa, mutta asiasta voi neuvotella. Totesin sitten, etten kaipaa juttuseuraa, vaan konkreettista apua.
Sitäpaitsi on monta kertaa halvempaa antaa joskus kotiapua, kun laitattaa lapset kunnalliseen hoitoon. Sekä kunnalle, että perheille!
Neuvolassa sanottiin että perhetyöntekijä tekee melko lailla samaa kuin kodinhoitaja, ja että hän voi katsoa lapsiani sen aikaa kun nukun.
Perhetyöntekijä tuli, jutteli, minä hoidin lapset ja olin ihan yhtä uupunut kuin ennenkin.
siellä on valtavasti työntekijöitä, joista ei ole mitään hyötyä tai iloa kenellekään, kuluja vaan ja murhetta tuovat.
saaneet seuraneitiperhetyöntekijän, käyttäkää sama energia kuin tänne kirjoittaessanne ja ottakaa yhteyttä apua antaneeseen instanssiin. Kirjoittakaa heille sama kuin tänne, seuraneidistä ei ole apua, tarvitaan konkreettista apua.
jos eivät jaksa.
Siis vaikka lyhytaikaisestkin uupuisi esimerkiksi lapsen sairastamisen takia, sosiaalipuoli katsoo, että syy uupumiseen on vanhempien elämänhallinnan puute.
Eli kouluttamalla vanhempia, ei enää uuvuta.
Siksi ne "keskustelee" ja teettää niitä voimauttamiskarttoja jne.
Kun fanaattinen usko on, että sillä tavoin vanhemmista tulee parempia.
Ennen vanhaan meidänkin lapsuudenperhe sai kotiapua, kun esimerkiksi äitimme meni suonikohju- tai sappikivileikkaukseen. Nykyään ei saa, vaikka joku perheenjäsen sairastuisi miten vakavasti.
kerhossa perhetyöntekijä esittäytymässä ja kertomassa työstään. Ja täytyy sanoa, vaikka olen itse kouluttautunut ja työelämässä pitkään ollut nainen, niin en vain oikein saanut kiinni siitä työnkuvasta. Just tuo "arjessa tukeminen", "toinen aikuinen mukana arjessa" -diipadaapa kuulosti aivan käsittämättömältä jaarittelulta. No eipä ole meillä käyttöä tuollaiselle seuraneidille, mutta sääliksi käy sellaisia perheitä, joissa apua tarvittaisiin. Itse tukeutuisin yksityiseen siivoukseen tai lastenhoitoon, mutta ymmärrän, että kaikilla ei tätä mahdollisuutta ole.
Seinäjoella perhetyöntekijä on vain keskustelija.
tuo on se yleissuuntaus likimain kaikkialla.
Mitään apuahan ei tuollaisesta ole. Verovarojen haaskuuta!
En tajua miksei noitakin rahoja voi oikeasti käyttää lapsiperheiden hyväksi.
tuo on se yleissuuntaus likimain kaikkialla.
Mitään apuahan ei tuollaisesta ole. Verovarojen haaskuuta!
En tajua miksei noitakin rahoja voi oikeasti käyttää lapsiperheiden hyväksi.
Katsopa numero 15 viesti, siinä on kuvattu Tampereen kaupungin perhetyö ja siellä erikseen mainitaan mm. lastenhoito ja siivous.
pian on lastensuojelu ovella, nykymittapuun mukaan kohdallanne täyttyvät huostaanoton kriteerit.
kuin pariksi viikoksi muutama tunti viikossa apua.
Ei päiväkoti ole mikään "jokainen hoitaa lapsensa itse"-ratkaisu. Se on juuri se kallein ongelman ulkoistaminen.