Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lihamureke kysymys.Jos teette lihamurekkeen ja laitatte väliin keitettyä kananmunaa

Vierailija
13.03.2010 |

niin laitatteko kokonaisena sen munan vai pienittäkö sen??

Mietin että kumpi ois järkevämpi vaihtoehto.

Niin ja kun teen niin että puoleen murekkeesta laitan munaa ja toiseen puoleen kasviksia, niin mitä kasviksia suosittelesitta??

Kiitos :D

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ei ollut rahaa muuhun. Vieläkö joku tekee tuota huvikseen? Minusta se ei ollut edes hyvää, kaikkea muuta...

Vierailija
22/52 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi jotain kasviksia, esim. hmp pussi on kätevä ja jäisinä olen laittanut. Kypsyvät kyllä uunissa. Ja Baby porkkanat on myös hyvä. Tuoreet vihannekset olen esikypsentänyt etteivät jää raaoiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin 70-luvulla..? Ehei, nyt jauheliha ja kananmunat ovat edelleen niitä halpoja ruoka-aineita.

kun ei ollut rahaa muuhun. Vieläkö joku tekee tuota huvikseen? Minusta se ei ollut edes hyvää, kaikkea muuta...

Vierailija
24/52 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolmevuotinen eikä siellä koskaan tuollaista tehty. Toki pääpaino oli ravintolaruoissa ei mummon keittokirjassa. kokki

Minä olen keittiömestari ja en ole missään ravintolassa moista herkkua nähnyt. Mureke murekkeena ja keitetyt kananmunat erikseen.

Murekemassaan tulee raakaa kananmunaa.

Lihapiirakan täytteseen tulee kananmunaa kypsänä (pilkottuna ja myös raakana.

ps. Takana on kolmevuotinen ravintolakokkikoulutus sekä vuoden pituinen keittiömestarikoulutus.

Vierailija
25/52 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei koskaan laittanut lihamurekkeeseen kokonaisena keitettyjä kananmunia.

Ehkä ne munat kuuluu perinteisesti murekkeeseen jossain päin Suomea muttei kaikkialla.

On olemassa maakunnallisia erikoisuuksia.

se keittiömestari

Vierailija
26/52 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokilla on ravintolakoulutausta

kolmevuotinen eikä siellä koskaan tuollaista tehty. Toki pääpaino oli ravintolaruoissa ei mummon keittokirjassa.

kokki

Vierailija
27/52 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille on itsestään selvää että mureketaikinaan tulee raakaa kananmunaa. Tietenkin. Sen lisäksi tuollaiseen perinteiseen suomalaiseen lihamurekkeeseen todellakin tulee kokonaisia keitettyjä kananmunia sisälle.

Ja kyllä, olen noin 5-vuotiaasta lähtien tehnyt ruokaa ja leiponut. Niin lihamureketta kuin tuota mainitsemaasi lihapiirakkaa. Ja kyllä, olen hyvin tietoinen siitä, että lihapiirakkaan tulee sekä keitettyä kananmunaa hienonnettuna että raaka kananmuna sitomaan täytemassaa.

Ilmeisesti voisin toimia hyvinkin ravintolakokkina nytkin, koska olen tiennyt lapsesta lähtien sen, minkä sinä olet oppinut ravintolakouluissasi...

kolmevuotinen eikä siellä koskaan tuollaista tehty. Toki pääpaino oli ravintolaruoissa ei mummon keittokirjassa. kokki

Minä olen keittiömestari ja en ole missään ravintolassa moista herkkua nähnyt. Mureke murekkeena ja keitetyt kananmunat erikseen. Murekemassaan tulee raakaa kananmunaa. Lihapiirakan täytteseen tulee kananmunaa kypsänä (pilkottuna ja myös raakana. ps. Takana on kolmevuotinen ravintolakokkikoulutus sekä vuoden pituinen keittiömestarikoulutus.

Vierailija
28/52 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis yök, kauhea ajatuskin

Vierailija
29/52 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

toinen kokki ja ammattilaiskeittiöissä ei tuommoista hirvitysmureketta tehdä vaan tehdään perusmusreketta hyvillä täytteillä.

i]

laittaisi muuta kuin raakaa kananmunaa murekemassaan

kokki

katso vaikka, vanhemmista keittokirjoista . Niihin kuuluu keitetty kananmuna kokonaisena.

Vierailija
30/52 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pirkka-lehdessä pääsiäsenä tehtäväksi, sen nimikin oli pääsiäismureke.

Herätkää, pääsiäinen on ohi tältä vuodelta!

Vierailija
31/52 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehdään paperitehtaan duunareille. KUKA hullu nyt oikeasti RAVINTOLASSA tilaisi lihamureketta niin minkäänlaista???

Se vasta karseaa mureketta on, joka on ihan sileää mautonta massaa ilman mitään täytteitä...

toinen kokki ja ammattilaiskeittiöissä ei tuommoista hirvitysmureketta tehdä vaan tehdään perusmusreketta hyvillä täytteillä. i]

laittaisi muuta kuin raakaa kananmunaa murekemassaan kokki

katso vaikka, vanhemmista keittokirjoista . Niihin kuuluu keitetty kananmuna kokonaisena.

Vierailija
32/52 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokki minäkin

Vierailija
33/52 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että hyväksi, taitavaksi ja rennoksi ruoanlaittajaksi ei todellakaan missään koulussa opi, jos ei sitä ole jo kotona aikanaan oppinut...

Vierailija
34/52 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lihamureke, jossa on sisällä keitettyjä kananmunia, on ihanaa! Anoppi tarjosi sellaista mulle ekan kerran kymmenisen vuotta sitten ja oli tosi hyvää. Siihen anopin versioon tulee kokonaisia keitettyjä kananmunia, herne-maissia suoraan pakkasesta, mustapippuria ja hieman soijakastiketta. Sitten vain uuniin :)

Vierailija
35/52 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kananmunilla täytetyn murekkeen ohje jossain naistenlehdessä ja siinä viitattiin 60- tai 70-lukuun, jolloin tuollainen mureke oli in ja hot. Muistan myös omasta kotitalouskirjastani 90-luvun alusta tuollaisen murekkeen, emme tosin sitä köksän tunneilla tehneet, mutta mieleen se jäi. Minusta ajatuksena ihan herkullinen, voisin hyvinkin kokeilla joskus.

Vierailija
36/52 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopas tässä ketjussa on kokkeja :D

Tosiaan harvassa ravintolassa tarjotaan lihamureketta, joten ei liene ihme, ettei kokkikoulussa opeteta valmistamaan munatäytteistä versiota, jos nyt ylipäätään edes lihamureketta käsitellään...

Joka tapauksessa Kotiruoka, tuo Suomen suosituin keittokirja, jota on myyty jo miljoona kappaletta, kertoo seuraavaa:

"Murekkeen täytteeksi sopivat ruusukaalit, sekavihannekset, herneet ja sulatejuusto, paprika ja sipuli, sienet ja riisi-kasvisseokset sekä juustoraaste. Mureke voidaan täyttää myös kokonaisilla pehmeiksi keitetyillä munilla."

Vierailija
37/52 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä kuullut, että jotkut laittavat kokonaisia kananmunia murekkeen täytteeksi ja ehkä se voiskin olla toimiva idea, että siivuttaisi munan ensin ja laittaisi sitten "kokonaisena" jospa keltuainen pysyis paremmin leikattaessa. Kokeile ja kerro miten kävi! :)

Itse olen äidiltäni oppinut sellaisen täytteen, että murekkeesta muotoillaan "vati", johon kaadetaan keitettyjä makarooneja. Makarooneihin upotetaan vuorotellen omenalohkoja ja paksuja juustoviipaleita. Sitten muotoillaan lopusta mureketaikinasta "kansi" ja taputellaan saumat kiinni. On hyvää!

Vierailija
38/52 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

murekkeen sisään? Todella hyvää.

Tosin munatäytekin kuulostaa hyvältä, en ole koskaan kokeillut. Vois vaik pääsiäisenä =)

Vierailija
39/52 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

osaa valmistaa/tiedä olevankaan mitään muuta ruokaa kuin mitä heidän erinomaisessa kokkikoulussaan on opetettu.....

T: Ihan vaan kauppiksen käynyt 37v kotiäiti joka tietää, et mureketaikinan voi tehdä ILMAN raakaa munaa ja sinne täytteeseen VOI laittaa keitetttyjä munia...

IHAN VAAN JOS ITSE HALUAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!

Vierailija
40/52 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen kuullut, että kananmunia on ollut/on tapana laittaa joissakin ohjeissa murekkeen sisälle. Ei ole näillä kokeilla ilmeisesti ollut laajemmin mielenkiintoa tutustua ruokamaailmaan ja -historiaan, ja erilaisiin variantteihin.